|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"המדינה מוחקת חרדים בסקרים"

כ-20% מאוכלוסיית ישראל תהיה חרדית בשנת 2020. בעולם הפרסום והשיווק נערכים לבאות ומקבלים החלטות לשיווק מותאם לסקטור ההולך וגדל
12/07/2007  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
חרדים. נאמנים למותג [צילום: AP]

בשנת 2020 יהיו חמישית (19%) מאזרחי ישראל חרדים, וזאת בהתחשב ביילודה המרובה במגזר (6% בשנה לעומת 1.3% בקרב שאר היהודים בארץ) מבלי להביא בחשבון אלמנטים את תופעת החזרה בתשובה ההולכת וגואה. נתון זה, אחד מני רבים, הוצג (ד', 11.7.07) בכינוס המי"ל, שעסק במגזר תחת הכותרת "גפילטע בסושי - הופכים פוטנציאל במגזר החרדי להצלחה".

אולם למרות נתון זה, שעתיד לחולל טלטלה בחברה הישראלית כבר בעתיד הקרוב, מאשים יושב-ראש קבוצת "שילוב", ישראל אוליניק, כי בפרסומיה הרשמיים "מוחקת" מדינת ישראל ציבור זה ואינה מתייחסת אליו. כך למשל, בשנתון הסטטיסטי מופיעים נתונים מפורטים על עולים חדשים, ערבים, נוצרים וקבוצות נוספות, אך מקומם של החרדים נפקד. בנאום שנשא בפני כמה מאות מנהלים, סמנכ"לים, אנשי יחסי ציבור, מפרסמים ושאר בעלי השפעה בשוק הפרסום, ביכה את העובדה שחוסר הנגישות לנתונים מאלץ את העוסקים בשוק הפרסום להסתמך על ממצאים של סקרים ספציפיים ייעודיים.

כבר היום עומד מספרם של החרדים בישראל על 850,000 נפש, כאשר כוח הקנייה שלהם מגיע ל-10 מיליארד שקלים בשנה, נתון שאף חברה שפויה אינה יכולה להעלים ממנו עין. ואכן לכינוס הופיעו גם מנהלי החברות הגדולות במשק, שבשנים האחרונות החלו להכיר יותר ויותר את הפוטנציאל הגלום בסקטור החרדי.

אין התמודדות עם חרמות

נוכחותם של שר התקשורת אריאל אטיאס ואיל ההון ארקדי גאידמק נועדה לשוות לכינוס חשיבות, כאשר בפועל הוא לא חידש הרבה. עניינו המובהק של הכינוס היה ליצור תמרור הכוונה שיתווך בין עיתונות ומשרדי הפרסום של המגזר ההולך ומתעצם לחברות השונות. תמימות הדעים בכינוס, שלפיה יש לשלב ידיים ולא לתת להזדמנות לחלוף מתחת לאף, היתה בולטת. הנושא הרגיש והעדין ביותר בתחום, נושא התמודדות עם חרמות המוכרזים על-ידי החרדים על חברות מסחריות, כמעט שלא זכה להתייחסות, וזאת למרות הקצנה הולכת וגוברת בשנים האחרונות בתחום.

נתונים באשר לצרכן החרדי ולאורחות חייו, שעד כה היו מפוזרים, הוצגו באופן מרוכז ונהיר בידי אוליניק, בידי ניסן הולצברג, סמנכ"ל שיווק אי-סי נילסן ישראל, ובידי דוברים אחרים. המטרה ברורה: היכרות בין החברות לקהל היעד, כאשר הבחירה דווקא בהרצאות של ראשי חברות מסוימות, מבלי לאזכר כי על אותו נתח שוק מתחרות גם אחרות, יכול היה לצרום לעין המתבונן.

הקהל המפוספס
אטיאס. לא רוצים להיות פיראטיים [צילום: יח"צ המי"ל]

הכל דיברו על תחושת החמצה בשיווק למגזר, כאשר השר אטיאס שם את האצבע על הצרכנות החרדית ה"מפוספסת" בכמה מגזרים. הוא השווה את הנושא לפילוח השטח שעושה תנועת שס קודם מערכת בחירות. לדברי שר התקשורת, אחוז מצביעים גבוה הגיע לאו דווקא מריכוזים חרדיים מובהקים, ובעבודת השטח נמצאו 12 ערים מצביעות שס מבאר שבע וצפונה, שכונות בבת ים ובחולון, וכמו כן הורים ל"ילדי הצלה", הורים לילדים ממשפחות שאינן דתיות, המתחנכים במעל חמישים רשתות חינוך של שס בערי פריפריה כמו עפולה, שמתעקשים לקנות רק מזון כשר למהדרין, מתוך כבוד לדת.

אטיאס סיפר שהחברות הסלולריות הפנימו שהצרכן החרדי אינו מוכן להתפשר על המגיע לו, ודחה מכשירים "כשרים" העובדים בטכנולוגיה ישנה. לדבריו, שקושרו גם ליציאה למכרז לרדיו תורני-ספרדי עליה הוא מכריז רבות בשבועות האחרונים, הציבור החרדי דורש את המגיע לו - ערוצי קודש שלא יהיו פיראטיים.

חברך חברא אית ליה
שיווק ממוקד [צילום: AP]

ההגמוניה בקהילה החרדית היא כלי השיווק היעיל ביותר. יעקב הלפרין אמר כי פרסום לחילוני צריך להיות בערוץ 2, בערוץ 10, בערוץ 9, אינטרנט וכו', וגם אז לא בטוח שיגיעו לכולם, מה שאין כן בציבור החרדי, שאינו נזקק לאמצעים הטכנולוגיים כדי שהכל יידעו על מבצע עד השעה 09:00 בבוקר. השיווק מתחיל בשיח הקהילתי שבארועים, בחתונות, בבתי המדרש ובבתי הכנסת ועוד. ב"חרדית" קוראים לזה: חברך חברא אית ליה וחברא דחברך חברא אית ליה (חברך, חבר יש לו, ולחבר של חברך יש גם חבר, ע.י.).

כך המפה-לאוזן קובע את הרשתות בהן יערכו חרדים את הקניות. בדיקה שנערכה בין דצמבר 2006 ל-מאי 2007 העלתה כי הרשת המועדפת היא רשת אלף עם 29%, ולאחריה שפע שוק (26%), רשתות פרטיות (20%), בר כל (10%), זול פה (4%), ואחרים עם 11 אחוזים.

מספרם ההולך וגדל של חרדים מצריך את החברות לפנות לקהל היעד הצעיר כבר בגיל הרך, על-מנת לנסות ולהחדיר מותגים שיישארו אצלם לאורך שנים. לחברות רק נותר לנסות לחפש את הכסף, ולצורך כך כבר בכינוס עצמו ניתן היה לראות פגישות עבודה ראשוניות, שנועדו להמשיך בפריצה אל השוק החרדי, בעזרת מסעי פרסום שימצאו מסילות ללבו, וכמובן - בעזרת השם.

שמונה נפשות במשפחה
צורכת יותר. משפחה חרדית

המשפחה החרדית הולכת וגדלה וצורכת מוצרים באופן חכם יותר. במקום הראשון בצריכה נמצאים החיתולים המעידים על הנפשות הצעירות בבית ורק אחר כך הלחם והחלב למוצריו, כאשר תחליפי חלב-אם תופסים מקום נכבד בדירוג - מקום שישי (41% לעומת משפחה לא חרדית - 19%). הצורך במוצרים מותאמים למשפחה החרדית הן מבחינת כשרות והן מבחינת גודל האריזות עלה גם כן.

בדפוסי הצריכה קיימים הבדלים בין חרדים לציבור הכללי. בעוד שבמשק-בית כללי עומד הסל הממוצע בקנייה על 123 ש"ח, ובמשק-בית החרדי על 101 ש"ח, הרי שהצרכן החרדי קונה יותר, וזאת בהתחשב בעובדה שהוא יוצא לקניות כל 2.8 ימים בניגוד לעמיתו הלא-חרדי שמגיע לקניות אחת ל-3.1 ימים.

למרות אחוזי העוני הגבוהים יחסית, אופי הצריכה בחברה החרדית אינו בהכרח מוּטה מחיר, כלומר - חיפוש אחר הזול. כך למשל, בעוד שבחברה הלא חרדית 24% צורכים מוצרים דמויי בשר, הרי שבזו החרדית מגיע אחוז הצורכים מוצרים אלו ל-41 אחוזים, חרף העובדה כי מדובר במוצר יקר יחסית.

גם חרדים מחפשים מותגים, גם אצלם מתרחבת אופנת הבריאות והנוחות, גם הם משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת וגם הם נאמנים למוצרים. זאת בתנאי שהמוצר מדבר אליהם, מתקשר לערכים החשובים להם (למשל: אורנג' שומר שבת), ובמקביל אינו פוגע בערכים היקרים להם. הרב יעקב הלפרין (הבן של), מנהל רשת אופטיקה הלפרין, אף תיאר את הצרכן החרדי כצרכן חושב, וסיפר כי ניסויים למבצעים שונים של הרשת מתבצעים תחילה בסניפים בריכוזים החרדיים במטרה לעמוד על תגובת הצרכנים למבצע.

תאריך:  12/07/2007   |   עודכן:  12/07/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המדינה מוחקת חרדים בסקרים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעשה בעכבר פוליטי מיוחד בשם "נחתום". בשונה מאחיו העכברים, לנחתום היה זיכרון נדיר, ואידיאולוגיה גמישה. העכבר נחתום, החליט לשדרג את המוניטין שלו בבית, והזמין לדו-קרב, את... הנמר. הנמר שמע ולא הגיב. ההתעלמות של הנמר מ"נחתום", עודדה אותו ללחוץ, והוא הגביר את תדירות הראיונות איתו, בהם טען לכתר.
11/07/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אתמול שמענו כי המשטרה ערכה "פשיטה" מתוקשרת ומצולמת על משרדי חברת חקירות אשר "נחשדת בביצוע חקירה פרטית", בניסיון לדובב בכיסוי את ה' - המתלוננת בפרשת חיים רמון. "חשד נוסף" עליו התבשרנו הוא כי החוקרים הפרטיים אולי גם ביצעו מעקב סמוי אחרי הגברת.
11/07/2007  |  צלי פלג  |   מאמרים
מר פישר הנכבד, כמו רבים מאזרחי ישראל ודורשי טובתה אני מוקיר את תרומתך למדינת ישראל בתפקידך כנגיד בנק ישראל. בשל הכבוד שאנו רוחשים לך אני פונה אליך בבקשה, אל תטפל בהסכם השכר של עובדי בנק ישראל כיוון שהטיפול בנושא זה מחייב כישורים והתנסות במשא-ומתן עם ארגוני עובדים בישראל, שאין לך.
11/07/2007  |  שלמה טל  |   מאמרים
בימים האלה אנו מתאבלים על חורבן בית-המקדש ועל הגלות הקשה שנגזרה עלינו, גלות בת כאלפיים שנה. פעמים נשמעת טענה כי בימינו, כשאנחנו חיים בארץ-ישראל, במדינה משלנו, אפשר למתן מעט את תחושת הצער והאבל. אבל דווקא המציאות העכשווית, כאן בארץ-ישראל, ממחישה את עומקה של הגלות שאנו שרויים בה, גלות הזועקת אלינו מכל צד ופינה.
11/07/2007  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
תל אביבים חושבים רק על המרחב הצמוד להם, מה שנוגע לאחרים זה קצת רדום. בכדי לעורר את התל אביבים הרדומים, בכדי להציג לתושבי העיר המנותקים מכל מה שקורה מחוץ לעיר, הביאו עבורם את ה"קסאמים" לשדרה הפופולרית ביותר, לשדרות רוטשילד. ישירות משדרות, לשדרות רוטשילד! שם יוכלו תושבי העיר לצפות בכלי הנשק של הפלשתינים.
11/07/2007  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il