|   15:07:40
ראובן ימרום   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שם ישבנו גם בכינו

כל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו (יומא פרק א' הל' א)
14/07/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

לאורך דורות התאבל העם היהודי על המקדש שחרב ועל הארץ השוממה והבזויה. בעודם פזורים בתפוצות נשאו אבותינו את עיניהם ולבם מזרחה. דורנו זכה לשוב לחבלי נחלתו, אך שלמות הגאולה עודנה רחוקה מאיתנו.

אנו דור שנותר מבובל ויגע באמצע הדרך. כבר איננו חשים על בשרנו את ידה הקשה של הגלות, ואף לא מדמיינים את טעמה האמיתי של הגאולה.

בימי בין המצרים הללו, כשאנו ראויים להתאבל על החורבן, בעודנו נמצאים על אדמתנו, החלטתי להעמיק במשמעות האבל ולבאר את מהות אותו החורבן.

טוב ומטיב

בכדי לענות על שאלות כה מהותיות, אין לנו אלא לרדת לעומק מחשבת הבריאה, כפי שהורונו חז"ל בספרי הקבלה.

מטרת האדם היא לבוא לידי גילוי הבורא ית' בעודו מצוי במסגרת העולם הזה. דהיינו לגלותו בבחינת "טוב ומטיב", ככתוב "טעמו וראו כי טוב ה'" )תהילים ל"ד). האדם חייב להיווכח בעצמו, מתוך מחקר, יגיעה וגילוי, כי רצון הבורא הוא להשפיע אך טוב לנבראיו. כאמור יגעת ומצאת - תאמין.

הודיעונו חז"ל כי כל מה שכתוב בספרי הקודש, מתאר בעצם את פנימיותנו. כך לדוגמא כתוב בליקוטי הלכות למוהר"ן מברסלב: "ירושלים היא בחינת יראה שלמה" (הלכות ערלה ה"ב אות ב'). ירושלים מסמלת את שלמות האדם עם הבורא, כאשר הוא נמצא דבק בו ית' ומקבל את טובו. כל אימת שהאדם לא חש את הבורא כטוב ומטיב, הרי הוא נמצא בבחינת "ירושלים בחורבנה".

לפי גישתו של אלפרד אדלר (מייסד הפסיכולוגיה האינדיבידואלית), הדרך שבה האדם מפרש את הרגשותיו, מעצבת את מציאותו. כך גורס גם הרב יהודה אשלג במאמר "מהו סמכין בתורה, בעבודה", כי הרגשת האדם היא זו שקובעת את יחסו אל הבורא:

"... כשהוא [האדם] בלי חיות, הוא בבחינת רשע. מטעם שלא יכול עתה לומר, שהבורא מנהיג את העולם בבחינת טוב ומטיב. וזה נקרא שהוא נקרא רשע, מטעם שהוא מרשיע את קונו, היות שהוא מרגיש עכשיו, שאין לו שום חיות, ושאין לו במה לשמוח, שיהיה בידו להגיד, שהוא נותן עתה תודה להבורא, בזה שהוא משפיע לו טוב ועונג... כי עיקר הוא, מה שהאדם מרגיש על גופו עצמו, או שטוב לו, או שרע לו חס ושלום."

הקביעה בהרגשתנו כי הבורא פועל רע ח"ו, מעידה שטרם הגענו לדבקות עמו ית'. דהיינו אדם החש את הפועל עליו ית' כמצער ומייסר, "מרשיע" ח"ו את קונו. בקביעתנו את המציאות בצורה זו, אנו מתרחקים מהבורא ומעמיקים את הגלות והחורבן.

אם כן, על מה מתאבלים?

התפתחות הבריאה נעשית דווקא מתוך גילוי החיסרון והרצון למלאותו. ההעדר קודם להויה. חוק זה תקף הן בגשמיות והן ברוחניות. כל התחנות אותן עברנו במהלך אלפי שנים: חטא המרגלים, חורבן בית ראשון ושני, ועוד, כולן נועדו להראות לנו את מידת הריחוק שלנו מהבורא, לעורר בנו את הנזקקות בחידוש והעמקת הקשר עמו.

בכל תחנה ותחנה נתגלו רבדים עמוקים יותר של פירוד. בחורבן בית שני ניתק קליל הקשר בין נשמת האדם ליוצרה. על-מנת להגיע לתיקון, עלינו לברר את עומק הניתוק מהבורא. בכדי להיגאל מהחורבן חייבים תחילה להרגישו ולבררו כלפי המצב השלם, כיתרון האור מתוך החושך.

אם כן מהי מהות האבל שלנו? אם אנו מתיחסים לחורבן כאפיזודה שלילית בקורות העם היהודי, מבכים את הדברים הגשמיים שנלקחו מאיתנו, ולא רואים את החורבן כאמצעי למימוש מטרת הבריאה, להביא את האנושות לגילוי הבורא ית', הרי אנו מרשיעים את הבורא. אבלנו האישי על החורבן, (האבל על עצמנו) דווקא מעצים את הגלות ואת החורבן. איננו מגלים את הבורא כטוב ומטיב, וזה נקרא "שהשכינה הקדושה נמצאת בעפר".

צערנו ראוי להיות על חוסר חשיבותה של הקדושה בעינינו, על זילותה של אותה "יראה שלמה" מפניו, הקרויה ירושלים. האבל הוא על שאיננו מבקשים לקבל על עצמנו עול מלכות שמים באמת, לזכות בגילוי הבורא ית' בבחינת טוב ומטיב. אמרו חז"ל כי "כל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו". חוסר חשיבות גילוי הבורא בקרבנו, היא היא הסיבה להמשך הגלות והרחקת הגאולה השלמה.

כותב על כך הרב ברוך שלום אשלג, בנו בכורו של הרב יהודה לייב אשלג: "אם האדם מתגבר, ומקבל על עצמו עול מלכות, אף על-פי שלא רואה שום חשיבות בכך, אבל מתאבל על זה, מדוע כל כך נסתר ממנו "חשיבותה של ירושלים", ומתפלל על זה, מדוע אין חשיבות למלכות, ומבקש מה’, שיקים את ירושלים מעפר הזה, שהיא נמצאת בה, ובשיעור שהאדם מצטער על חורבנה, הוא זוכה, שהקב”ה ישמע את תפלתו.

כותב הכוזרי כי "ירושלים תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף, עד שיחוננו אבניה ועפרה". מי ייתן ונזכה לגילוי הבורא ית' במהרה בימינו, לתקן עולם במלכות שדי, ומתוך כך נחזה בבניינה הרוחנית והגשמי של ירושלים, אמן!

מדינה יהודית
תאריך:  14/07/2007   |   עודכן:  15/07/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעת החוק של שר התקשורת אשר אטיאס וחברו לסיעת שס אמנון כהן למנוע גלישה לאתרים פורנוגרפיים אלא לאחר קבלת דרישה מפורשת מהגולשים ומתן התחייבות שהם בני 18 ומעלה זכתה לביקורת נוקבת. לטענות בדבר פגיעה בחופש הביטוי ובפרטיות השר אטיאס עונה שהוא רק רוצה להגן על ילדינו, שלא מדובר בחסימה הרמטית אלא רק בניסיון לסייע לגולשים תמימים שלא מעוניינים להיחשף למין בוטה, שעיקרון סינון המדיה מקובל על בג"צ וגם שכיח במדינות דמוקרטיות אחרות.
14/07/2007  |  ד"ר אמיר חצרוני  |   מאמרים
שנה לאחר חטיפת החיילים גולדווסר ורגב, אמצעי התקשורת מלאים בזמזום החוזר על עצמו, על מלחמת לבנון השנייה. לו היה איש מגיע מטהיטי לישראל היה חושב כי עד ל-12 ביולי 2006 היתה פה מדינה שקטה השוכנת בטח לחוף ימים, על גבולותיה המוכרים והבטוחים בין שכניה שומרי החוק, ואז, רק אז התפרץ הגיהינום אל גן-העדן של חדרי הארוח הכפריים.
14/07/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
סעיף 11(א) לחוק פיצוי פיטורים קובע: עובד שהתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה או עקב נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, זכאי לפיצויי פיטורין (ר' דב"ע מח/155-3 אברהם פנחסי נ' מכלוף שטרית, עבודה ארצי, כרך כא(3), 356).
14/07/2007  |  עו"ד אילן קמינצקי  |   מאמרים
איינשטיין התבטא, שמשוגע הוא מי שחוזר ועושה את אותו הדבר ומצפה לתוצאות שונות.
14/07/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בהתאם לתקנות פיצויי פיטורים, הרכיבים שיובאו בחשבון שכר עבודה לעניין פיצויי פיטורים הינם: שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר מחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית, ותוספת מקצועית. מלבד רכיבים אלו, לא תובא "תוספת" אחרת בחשבון. כדי שסכום המשתלם כשכר עבודה יהווה "תוספת" ולא חלק מהשכר הכולל המשמש לחישוב פיצויי פיטורים, צריך שהתשלום יהיה מותנה בתנאי או במצב, כך שאם לא מתקיים התנאי או משתנה המצב - התשלום חדל.
14/07/2007  |  עו"ד אילן קמינצקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il