|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

האחים כבני אדם

דומה, שמותר להחיל את אותו כלל על יוסף ואחיו. יוסף אכן חטא בגאווה ובלשון הרע. האחים אכן נכשלו בקינאה ובשינאה. הם היו בני אדם, וככאלו - היו להם רגשות אנושיים, ולא תמיד הצליחו להתגבר עליהם
29/11/2007  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

מספרים על אשה אחת שהגיעה לבית הכנסת בשבת פרשת "וישב". באמצע קריאת התורה ראו שכנותיה שהיא ממררת בבכי ושאלו: מה קרה? השיבה האשה ודמעות על לחייה: איך לא אבכה? יוסף, ילד זקונים יפה, יתום מאמו - וכך אחיו מתייחסים אליו?

חלפה שנה ואותה אשה שוב יושבת ושומעת את פרשת "וישב", אך הפעם - אף שריר אינו זע בפניה. הנשים האחרות, שזכרו את שאירע אשתקד, שאלו: למה את לא בוכה הפעם על יוסף? השיבה האשה בתקיפות: אם הוא לא זכר מה שהאחים עשו לו בשנה שעברה ושוב הלך אליהם - מגיע לו!

צחוק בצד, אבל האמת היא שמדי שנה קשה להבין את אשר אירע בין יוסף לאחיו. נכון, התורה מונה את הסיבות: אביו תפר לו כתונת פסים והפגין כלפיו אהבה יתרה, ויוסף ניצל זאת והלשין על אחיו בפני יעקב - ולא סתם הלשין, אלא המציא שקרים. ואחרי כל זה, יוסף חולם לפחות פעמיים שהוא עתיד לשלוט על כל המשפחה, ועוד מספר את זה לאחיו. אז איך אפשר שלא לשנוא "טיפוס" כזה?

אלא שהמפרשים מתקשים לקבל את הדברים כפשוטם. הם מזכירים לנו, שמדובר במשפחתו של יעקב אבינו, נכדיו של יצחק אבינו, ניניו של אברהם אבינו, מי שעתידים לצאת מהם 12 שבטי ישראל. הייתכן שעל דברים כאלו - פעוטים, בסופו של יום - תתפתח כזו קינאה ותיווצר כזו שינאה?

יתרה מזו: נניח שלאחים יש סיבה מוצדקת לקנא ביוסף ואפילו לשנוא אותו. האם זה מצדיק את מזימתם לרצוח אותו? האם זה מצדיק את תוכניתם החילופית, למכור אותו לעבד?

נכון שלא האחים מכרו את יוסף, אלא סוחרים מדינים שעברו ליד הבור אליו הושלך. אך כאשר נפגשים יוסף והאחים 20 שנה מאוחר יותר, אומר להם יוסף במפורש שהם האחראים למכירתו, משום שהלא הם אשר השליכו אותו לבור. וחז"ל ממשיכים ומספרים לנו, שבדור מרד בר-כוכבא שילמו גדולי ישראל בחייהם על מכירת יוסף, כאשר השליט הרומאי החליט להעניש את עם ישראל על מעשה זה. אז כל זה בגלל כתונת פסים, כמה דיבורים ושני חלומות?

ואכן, המפרשים לאורך הדורות התחבטו רבות והציעו שורה של הסברים ופתרונות. המשותף להם: מדובר בהרבה יותר מאשר סכסוך משפחתי, כזה הנפוץ בבתים רבים.

אך דומה שניתן ללכת בקו שונה. הרב שמשון רפאל הירש, אבי האורתודוכסיה המודרנית בגרמניה, כותב בפירושו לספר בראשית (י"ב, י'-י"ג): "אין התורה מעלימה את השגיאות, השגגות והחולשות של גדולי ישראל, ודווקא על-ידי כך היא מטביעה על סיפוריה את חותם האמת. אולם לאמיתו של דבר, ידיעת חטאם של גדולי ישראל אינה מנמיכה את דמותם, אלא להיפך: דמותם גדולה ומאלפת - בעצם החטא שחטאו.

"אילו הזהירו כולם כזוהר הרקיע ללא רבב ושמץ פגם, היינו סבורים שטבעם שונה מטבענו, והוא למעלה מהישג ידינו. ללא תאווה וללא מאבק פנימי - היו מידותיהם הטובות רק תוצאה מטבעם הנעלה. לא בזכותם קנו את מידותיהם ואין הם יכולים להיות לנו למופת.

"טול לדוגמא את מידת הענווה של משה. אלמלא ידענו שהוא עלול גם לכעוס, היינו סבורים, שמידת הענווה טבועה בו מלידה ולא לנו ללמוד הימנה. רק משעה שאמר 'שימעו נא המורים' [וכעס על תלונות בני ישראל], הרי במקום שנמצא את ענוותנותו, שם נמצא את גדולתו: הוא קנה את הענווה ביגיעה רבה, בשליטה עצמית ובעידון עצמי, וכולנו מצווים להידמות אליו, שכן כולנו מסוגלים לכך".

שתי נקודות מעלה הרב הירש. האחת: דווקא משום שהתורה מספרת על חטאיהם של גדולי ישראל, קל לנו יותר להאמין לדבריה. אין היא מציגה את אברהם כ"בן האלוהים" או את משה כ"אל-טעותי". להיפך: מדובר בבני אדם, על חולשותיהם וחטאיהם.

השנייה: כאשר מתברר לנו שגם הגדולים ביותר עלולים לחטוא, אנו מבינים שהם הגיעו לדרגותיהם הגבוהות לא באופן טבעי אלא ביגיעה רבה. שהרי אם התכונות החיוביות היו טבועות בהם, לא היו חוטאים. החטא מלמד, איפוא, דווקא על יכולתו של האדם להיאבק עם יצרו ולהתגבר עליו.

קו זה אינו קיים רק בתורה. אנו מוצאים אותו בתנ"ך כולו. דוגמאות בודדות: נטייתו ההרסנית של שמשון אחרי בנות פלשתים; חטאו של שאול בכך שלא חיסל את עמלק; חטאו של דוד בניאוף עם בת-שבע; עבודת האלילים לה היה אחראי שלמה. ויש עוד מקרים רבים, שהמשותף להם הוא חשיפה של חטאי גדולי ישראל, ללא כל ניסיון טיוח והסתרה.

דומה, שמותר להחיל את אותו כלל על יוסף ואחיו. יוסף אכן חטא בגאווה ובלשון הרע. האחים אכן נכשלו בקינאה ובשינאה. הם היו בני אדם, וככאלו - היו להם רגשות אנושיים, ולא תמיד הצליחו להתגבר עליהם.

מי שהדברים נראים לו כפגיעה בכבודם של אבותינו, אולי יופתע לשמוע שכבר חז"ל הלכו בכיוון זה. במסכת שבת מובאת אימרה המיוחסת עד לרב, גדול אמוראי בבל: "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילֶת [=בד משובח] שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו [כתונת הפסים], נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים".

כפי שכבר אמרנו בעבר, התורה מלמדת אותנו מוסר - הן במצוות והן בסיפורי מעשה. לעיתים המצוות והסיפורים הם בבחינת "עשה", ולעיתים - בבחינת "לא תעשה". וגם מאירועי חייהם של גדולי עמנו, ניתן לפעמים ללמוד מוסר על דרך השלילה: מאיזו תכונה להתרחק על-מנת להיות אדם טוב יותר.

תאריך:  29/11/2007   |   עודכן:  29/11/2007
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לנוכח האיום בצווי מניעה המרחף מעל ראשי המורים עולה במלוא חריפותה השאלה האם מחויבים המורים להישמע לצווים אלה או שמא מותר להתנגד להם. שאלה זו ניתנת לבירור מזווית משפטית טהורה, בכך איננו מוסמכים לעסוק ואיננו מתיימרים לעסוק. ואולם ניתן לעסוק בשאלה מתוך התייחסות לפן הפילוסופי –מוסרי-ערכי. מדיון כזה- איננו רשאים להתחמק. אנו מחויבים לתת דעתנו לסוגייה ולהשלכותיה.
29/11/2007  |  דוד כהן-צמח  |   מאמרים
מקובל לדבר היום על איכות שירות, וכך עושים היום בכל חברה עסקית טובה: מדברים נכבדות באיכות שירות. בראיונות לתקשורת, באיגרות לעובדים - מדברים הרבה על שיפור השירות ללקוח, מחויבות לאיתור מתמיד של צורכי הלקוחות המשתנים וחתירה למצוא לכך מענה הולם. נכון, זה באופנה - אבל איך עושים איכות שירות?
28/11/2007  |  הרצל חקק  |   מאמרים
בין אנאפוליס למינכן (1938), לא הכל דומה. בוועידת מינכן צ'כוסלובקיה המסכנה לא הורשתה להשתתף. נציגיה חיכו לגזר דינם במסדרון, שלא כישראל ההולכת לשם ככלה לחופתה. צ'כוסלובקיה זעקה חמס, כמצופה מקורבן אינוס קבוצתי, שלא כישראל המשתפת פעולה ואף מבטיחה לסורים "סיבוב" מיוחד תמורת השתתפותה בסיבוב הכללי. ועוד הבדל: ראש ממשלת אנגליה, צ'מברליין, הפקיר מדינה רחוקה. אולמרט מפקיר את ארצו.
28/11/2007  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ארבעים ושניים יום חלפו מאז הכריז ארגון המורים העל יסודיים על שביתה, ואני, מורה ומחנכת בתיכון, חשה מתוסכלת, מאוכזבת, מבוזה ומושפלת - הרבה יותר מכפי שהייתי בתחילתה.
28/11/2007  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
מה שמוביל את כיוון שוק המט"ח העולמי הינו ניתוח טכני שלעתים מורכב וכרוך בהשקעת זמן רבה. המשקיע הממוצע מסתמך על ניתוח של אחרים, שלא תמיד עובד. מטרתנו: "הפשטת הניתוח הטכני". שוק המט"ח אינו קל, אך בהחלט יכול להיות פשוט.
28/11/2007  |  רו"ח אילן דנציגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il