|   15:07:40
ענבל בר-און עורכת-דין   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המלך לבוש

המילים הכי פופולריות כיום הינן "המלך עירום" או 'אולמרט קח אחריות' ותתפטר. יש צורך לנגב את קורי העכביש של הפופוליזם מן העיניים, לשפשף אותן מכל מסך העשן התקשורתי הדמגוגי (אותו מסך עשן שתמך בעיוורון פופוליסטי במלחמה בלא להבחין בניואנסים), ולומר, בניגוד לשטף הפופוליזם ששטף אותנו, ש'המלך לבוש' או ש"אולמרט לא צריך להתפטר"
23/01/2008  |     |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות
אולמרט. דווקא לבוש

תכלית מלחמת לבנון השנייה היתה לצרוב להם בתודעה: "עד כאן", או יותר נכון "אם עוד פעם אחת אתם עושים את תרגיל חטיפת החיילים המסריח, זה יעלה לכם בהרס והרג של חצי מדינה".

המלחמה הזו הביאה את אבי הפופוליזם הדמגוגי (שלא לומר המגעיל והדוחה, כפי שראינו לאחרונה, עם מסחר 'חלקי הגופות' המגעיל והדוחה שלו) חסן נסראללה, לרגע של הודאה (מתישהו בשנה שעברה) כי יתכן וטעה בחטיפת החיילים. להביא את המולטי-דמגוג להודות בטעות זה כמו להביא את אחמד טיבי להניף את דגל ישראל. וזה גם הישג.

הישגי מלחמת לבנון השנייה

מלחמת לבנון השנייה היתה צריבה נכונה בתודעה ש'ברגע שיאתגרו את הגבול הבינ"ל המוכר שלנו' - ננשוך, נבעט, נעמוד על הרגליים האחוריות. לא ניתן לאף אחד להשיג את גבולנו המוכר והלגיטימי, את הקו הכחול, או הירוק, אותו קו של ריבונות ישראלית ללא כיבוש. מלחמה זו אותתה לעולם שאיננו נתונים לסחטנות, וככל שהדבר נוגע לגבול שלנו, המוכר, הירוק/כחול, הרגליים האחוריות תעמודנה בשצף קצף כדי להגן עליו. היא גם היוותה את התשובה לימין ששואל "ומה אם הם ירצו את תל אביב ואשקלון", כי ניתן להחזיר את השטחים עד לקו הירוק, ומי שיאתגר אותנו מעבר לכך, נבעט בו (ותמיכת העולם במלחמה רק אותתה על כך שהעולם מכיר בקיום ישראל בגבול בינ"ל מוכר).

הלאה הסחטנות באמצעות חטיפת חיילים

חטיפת חיילים אינה מסתיימת בהשבתם במבצע אוגנדה. כאשר חוטפים לנו חיילים, בשל מנטליות ישראלית אשר מקדשת את פדיון השבויים, אנו נאלצים לשחק משחק לא שווה ערך שבו אלפים מהרוצחים שלהם משוחררים תמורת קומץ החיילים שלנו. לשנות את כללי המשחק שנטוו בעסקת ג'בריל רג'וב האומללה, לומר שמעתה ואילך המחיר אינו אלפי רוצחים שלהם משוחררים, אלא אלפי רוצחים שלהם משוחררים ומהלך צבאי שלנו, זה דבר ראוי.

על כן כל הקוראים לאולמרט להתפטר נוקטים פופוליזם פופולרי: הטרנד היום הוא אולמרט תתפטר, מחר הוא יכול להיות 'גאידמק תשאר'. האם כל מה שפופוליסטי הוא נכון?

על מרחב הטעות אשר נחוץ כל כך כדי לא להיות משותק

דרג מדיני צריך להיות חופשי לפעול במסגרת מתחם אפשרות לטעות שהוא לגיטימי וסביר, בלא שישותק מתוך חשש מטעויות, כי אם אדם, בכל תחום שהוא בחיים (על אחת כמה וכמה התחום המדיני) יתנהל מתוך שיתוק של וינוגרדים ו'תנועות מילואימניקים', הוא לא יוכל להתנהל.

כל מי שרכש אי פעם באופיס דיפו ספר על 'איך לנהל עסק מתחיל' או 'איך להצליח בעסקים', ודאי שמע את העצה, שכדי להתקדם, להעיז, לנסות, צריך לטעות. ה'איך' אנו מתייחסים לטעות, הוא נקודת המוצא.

חוקרי תרבויות אנתרופולוגיסטים למיניהם, בוחנים את האופן שבו בני האנוש בתרבויות שונות מתייחסים למזון, להפרשות הגוף או לייחסי המין שלהם.

אני רוצה לבחון לרגע באופן ביקורתי כיצד אנו מתייחסים לטעויות שלנו, ותשובתי תהא: 'אוי גווועלט, אולמרט תתפטר'.

טעויות, שהן חלק אינטגרלי מניהול מדיניות, הן אצלנו מנוף להלקה עצמית: "אוי גוועלט".

מדיניות אשר משותקת מהפחד פן תטעה לעולם לא תוכל להתקדם, לשעוט, או אפילו להתקיים (לא מזמן פורסמה במוסף השבת של ידיעות אחרונות כתבה אשר מתארת כיצד בישיבות הממשלה האדם הכי חשוב הוא הפקוטוקוליסטית, המזכירה שמקלידה, כי כולם רוצים להוכיח לפרוטוקול ש"אינם טועים" - הינה דוגמא מצוינת לשיתוק הדרג המדיני מחשש מטעויות).

קריאה ביקורתית באימרה הטהרנית "קח אחריות"

הקונספט השליט כיום הינו "בואו נעמיד את האשמים אל הקיר", בואו נקרא להם "ליטול אחריות". אמירת "טול אחריות" נחזת בטעות לשיא הטהרנות, הערכיות, מעין 'ארץ ישראל של פעם'. לאו דווקא.

אמירת "קח אחריות" יכולה להיתפס מנגד כאמירה גלותית, אשר לפיה, אם טעינו, עלינו לעמוד במסדר ארוך ומסובך ומעייף ומענה של הלקאה עצמית; במקום לבחון 'מה עושים הלאה', קוראים 'גוועלט' ארוך על חטאי העבר.

אין ספק שמן העבר צריך ללמוד, אבל העבר לא צריך להיות עמוד קלון של הלקאות ציבוריות, בכי ונהי גלותיים במסווה של "לקיחת אחריות" צברית כביכול, ערכית, ארץ ישראלית.

במדינות אחרות מאשימים את הדרג הצבאי

את עיני האירה רשומה פובליציסטית מצוינת "אשמת צה"ל" מאת יהודה בן מאיר. יהודה בן מאיר סוקר סדרת 'פשלות' של צבאות גדולים של מדינות גדולות וידועות (ארה"ב, אנגליה) ברגעים מכריעים, כגון במלחמת העולם השנייה. היו שם פשלות ענקיות, הקרב של הבריטים במצריים אל מול הגנרל הגרמני רומל, פרל הרבור המביש (לו פרל הרבור היה מתרחש בנמל אשדוד בישראל, הייתה קמה וינוגרד בחזקת אלף, והרבה בכי ונהי וקינות של "לתפוס את האשמים"). מדינות אלו, אנגליה, ארצות הברית, שאין להן מנטליות גלותית של 'להלקות על חטאי העבר' ספגו את הטעויות, והמשיכו הלאה בנחישות אל המשכה של מלחמת העולם השנייה, שסופה ידוע (ואילולא היה כפי שהיה, מי ישורנו, אנו, העם היהודי...).

חורבן בית שני כ'וינוגרד הראשון'

אני חושבת שכל נושא וינוגרד ו'לתפוס את האשמים' ו'לקחת אחריות' זה איזשהו שחזור של האווירה הגלותית בגולה במשך 2,000 שנה. הגולה לא היתה אלא וינוגרד של חורבן הבית. הבית נחרב? קינות, תפילה, בכי, נהי, הבטחה כי לא ישובו לארץ "עד בוא המשיח" והכל בגלל הפשלה.... של חורבן בית המקדש.

אם אני חושבת על ההיסטוריה היהודית הקדושה באופן ביקורתי, אני חושבת שמרד בר כוכבא והמרידות ברומאים היו סיכון שנלקח, וחורבן הבית היה תוצר טבעי של אותו סיכון, וסיכונים חייבים להיות חלק אינטגרלי מהתנהלות אומה, כי מי שאינו נוטל סיכונים - הוא משותק.

מדינת ישראל מאשימה השכם והערב את אלו שאינם מכירים בה כמדינה יהודית וציונית, אך חיסול המדינה היהודית ציונית יכול להגיע גם מכיוון אחר- וינוגרדים משתקים - אשר יגרמו לשיתוק בדרג המדיני, ויכולים לחסל את ישראל מבפנים הרבה לפני שכל מי שלא מכיר בהיותה מדינת העם היהודי ציוני יחסלה מבחוץ.

במקום "את מי מלקים" - "מה עושים הלאה?"

אם נחזור לרגע לכתבתו של אותו יהודה בן מאיר, הוא מתאר כיצד אחרי כל 'פשלה' שכזאת, אנגליה וארצות הברית, משל היו "יאצק שנופל וקם" (אותה דמות מזהו-זה של שנות ה 80') ניערו את חול הפשלה מהבגדים ושאלו "מה עכשיו". אנגליה וארצות הברית בתורן החליפו מפקדי צבא, וניהלו את הקרב בטקטיקה אחרת וניצחו. הרטוריקה שלהם לא היתה "אשמה" ו"העמדה אל הקיר" אלא "מה לעשות". אם דברים לא התנהלו קודם לכן בדרך שציפו שיתנהלו, "מה עושים עכשיו כדי שהכל יתנהל בסדר מעתה ואילך?".

וינוגרד היא ועדה ראויה, אך הרטוריקה והקונספציה שלה מטעה.

ראוי לחשוף את המשגים שהיו, אבל תוך זיכרון מתמיד שהשאלה אשר צריכה לעמוד לנגד עיננו אינה "את מי לתלות על עמוד הקלון", אלא "מה הדבר הפרגמטי ביותר שיש לעשות כעת כדי למקסם את מצבה של ישראל בהינתן הנתונים הקיימים".

תאריך:  23/01/2008   |   עודכן:  23/01/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלך לבוש
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גיוס המוני
23/01/08 10:31
2
א מ רול
23/01/08 11:42
3
מרק טווין
23/01/08 11:59
4
שמעון שדה
23/01/08 14:08
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסופר א.ב. יהושע פרסם מאמר שעניינו פינוי המאחזים הבלתי חוקיים ביהודה ושומרון. המאמר, משום מה, פורסם דווקא בעיתון... איטלקי. אומנם לא קראתי את המאמר, אבל יצא לי לשמוע כמה מדבריו ואמונותיו של הסופר המשובח בריאיון שהעניק לאיילה חסון ב"קול ישראל" (רשת ב').
23/01/2008  |  עמוס שריג  |   מאמרים
שוב פעם ניצחון פלשתיני. הפעם של החמאס. ראשי ארגון הטרור הוכיחו למדינת ישראל כיצד עושים הסברה, כיצד מבינים תקשורת, כיצד מקדמים אינטרסים מדיניים בכלים פשוטים וזולים. הכל עניין של מעוף, יצירתיות ומחשבה. למעשה, כל מה שחסר לנו.
23/01/2008  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
אין ספק שעמדתה של ישראל צודקת בנסיונותיה להפסיק את ירי רקטות הקסאם לעבר שדרות וישובי עוטף עזה, לא ניתן לערער על זכותה של מדינה ריבונית להגן על שלום אזרחיה.זכותם של תושבי שדרות איננה שונה מזכותם של תושבי קהיר, דמשק, פאריס או ניו-יורק לחיות חיים נורמליים בעירם ללא סכנה המאיימת על חייהם ועל חיי משפחותיהם, הבעיה היא שכמו בכל משבר בחיים צריך להיות לא רק צודק אלא גם חכם.
23/01/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
במוסף סוף השבוע האחרון של ידיעות אחרונות מגיש לנו יאיר לפיד מיפרט של בית הכנסת שהוא היה מרגיש בו נוח. המיפרט הוא למקדש יווני, בו יישב לפיד עם עצמו מול הים, הלום-פנתאיזם, יחשוב על החיים וילמד ש"ס ופוסקים. מהמיפרט נעדרת רק המלצרית (אולי אפילו חשופת חזה, לנוחיותו, מפני שממילא יהיו שם רק היא והוא) שתיגש אליו מדי פעם ותשאל אותו איך הוא רוצה את הש"ס והפוסקים שלו הפעם - "סטרייט" או "און דה רוקס".
23/01/2008  |  ספי סגל  |   מאמרים
ערב טוב לכם,
22/01/2008  |  שאול מופז  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   כשלי המלחמה בצפון  
המילואימניקים: "יצאו לקרב בשביל ספין"  /  רונן ליבוביץ
מופז: ניהול המלחמה היה כושל ומבולבל  /  איציק וולף
"אולמרט החמיץ עסקה בנושא החטופים"  /  עידן יוסף
אולמרטגרד  /  עו"ד אברהם פכטר
לקראת פרסום הדוח הסופי  /  גרשון אקשטיין
הציבור יקרא ויחליט  /  עו"ד אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il