|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

הסיבות לזינוק במחירי המזון

ב-12 החודשים האחרונים עלה סעיף המזון בישראל ב-9%, כשבחצי השנה האחרונה נרשמה האצה לקצב שנתי של 15%. אבל מצבו של צרכן המזון הישראלי עוד טוב לעומת עמיתיו הסיני והויאטנמי
29/04/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות

עד לפני ימים ספורים התחרו הגורואים הפיננסיים בעולם במציאת סופרלטיביים לתיאור המשבר הפיננסי העולמי שפרץ לפני תשעה חודשים. הזוכה בינתיים הוא: "המשבר החמור ביותר מאז 1929", שגבר בישורת האחרונה על "המשבר החמור ביותר מאז 1945". אבל המשבר הפיננסי כפי שהכרנו אותו עד לפני שבועות מספר, כבר לא מרגש אפילו את הפעילים בשווקים. המשבר אליו הוא התגלגל - משבר המזון העולמי - לוקח אותו בהליכה מבחינת פוטנציאל הנזק העולמי, שנמדד בדם ולא בדמים.

שוכני רחוב אחד העם התרגשו מהעלייה העולמית במחירי המזון עוד לפני שהיא התפתחה למשבר עולמי. לא כל כך בגלל התקצרות המרחק בין הבטן לגב של תושבי מדינות העולם השלישי, כמו בגלל ההשפעה על התשואות על הרכיב הסולידי בתיק. עלייה מתמשכת וחדה במחירי המזון פירושה עלייה בציפיות האינפלציוניות ובאינפלציה בפועל, שמקדימים את הצפי להעלאת הריבית הבאה. משם ועד לעליית התשואות על האג"ח (קרי, לירידה במחיריהן), המרחק כבר מאוד קצר.

אבל אם נחזור לרגע לדברים הרציניים יותר, בעולם כבר קופחו חייהם של לא מעט אנשים במהומות שפרצו עקב הזינוק במחירי המזון ועקב חוסר האונים של הממשלות וארגוני הסעד הבינלאומיים. בעשרת החודשים האחרונים עלו מחירי הסחורות הבסיסיות ביותר בתחום המזון: חיטה, סויה ותירס ב-45-80%. מחירי האורז עלו בתקופה זו ב-130%. במחירי האורז נרשמה האצה חריפה בשבועות האחרונים - עלייה של למעלה מ-40% בתוך חודשיים.

ב-12 החודשים האחרונים עלה סעיף המזון בישראל ב-9%, כשבחצי השנה האחרונה נרשמה האצה לקצב שנתי של 15%. אבל מצבו של צרכן המזון הישראלי עוד טוב לעומת עמיתיו הסיני והויאטנמי שמשלמים היום 23-30% יותר על מזונם מלפני שנה. האכלן האמריקני, דרך אגב, יוצא מהסופרמרקט בזול - עלייה של 4.4% בלבד.

סעיף המזון מהווה 14% מסל הצריכה של הישראלי הממוצע, ושיעורו גדל ככל שההכנסה פוחתת. בחמישון התחתון משקלו של סעיף זה הוא 19% לעומת 11.5% בעליון. לא רק במשקל סעיף המזון במדד יש הבדלים בין החמישונים, גם בהרכבו של סעיף זה, ולכן - גם בקצב העלייה בו. סל מוצרי המזון שקנה החמישון התחתון התייקר בשנה האחרונה ב-10.5%, לעומת עלייה בת 8.2% במחירים שהחמישון העליון נאלץ לשלם. הכלל לפיו ככל שרמת ההכנסה פוחתת, כך עולה חלקו של סעיף המזון במדד, נכון כמובן גם ברמת המדינה.

אנחנו נמצאים עתה פחות משנה לאחר הזינוק במחירי המזון, חודשים מספר לאחר מהומות המזון הראשונות שפרצו באפריקה ובאסיה, וימים ספורים לאחר שהעלייה החדה והמתמשכת במחירי המזון בעולם זכתה לכינוי "הצונאמי השקט" ותפסה את מקומו של הדיון במשבר הפיננסי העולמי, שנוהל במסעדות עתירות הכוכבים המשרתות את השבעים של מרכזי הפיננסים בעולם.

עד כדי כך חמור עתה המצב, ש-160 שנים אחרי "רעב התפודים" של אירלנד, מעלים כלכלנים מן האוב את המושג "מוצר גיפן" ושואלים האם עלייה במחיר האורז תגרום, בדיוק כמו ברעב הגדול באירלנד, דווקא לגידול בכמות המבוקשת מהאורז, במקום לירידה בו. עלייה בכמות המבוקשת כאשר מחירו של המוצר עולה, היא תופעה מאוד חריגה שיכולה להיות מוסברת בכך שההכנסה של עניי אסיה, שהאורז הוא מוצר המזון הבסיסי ביותר שלהם, תפחת בעקבות הזינוק במחירי האורז, ולא תספיק לרכישת מוצרי מזון בסיסיים פחות. כתוצאה מכך, תגדל הכמות המבוקשת לאורז על חשבון אותם מוצרים.
בנקודת הזמן הזו, כשבכלל לא ברור שניתן למזער את הנזקים בטווח הקצר, לפחות שנדע את מי להאשים.

אז מה היה לנו שם

חלק אמיתי, חלק בועתי;
חלק בגלל שלמרות שיש גם חוסר מזל בסיפור, יש בו הרבה יותר חוסר שכל של רשויות;
חלק בגלל עודף כוונות טובות, חלק בגלל העדר כל כוונה מלבד עשיית רווח;
חלק יירגע או יקרוס עם הזמן, חלק יחייב רפורמות מרחיקות לכת.
ומסקנה נוספת בלתי נמנעת: משברים פיננסיים לא נגמרים הם רק הופכים למשבר אחר.

בגלל גברת וואנג משנזן

מאתיים שנים לאחר שמלתוס הציג את תורתו ועל פיה האוכלוסיה מתרבה בקצב הנדסי, בעוד מקורותיה מתרבים בקצב חשבוני, נרשם שכלול קל בתיזה. הבעיה אינה בהכרח בקצב גידול האוכלוסיה אומרים עתה, אלא בקצב העלייה ברמת החיים שלה, שגורמת לגברת שבכותרת לעלות את צריכת המזון שלה בכלל, ואת צריכת הבשר בפרט. בשר, על שלל מקורותיו, צורך כמה וכמה קילוגרמים של תבואה וגרעינים, לכל קילו של מזון מעובד, וגורם בכך לעלייה בביקוש לסחורות אלו. מסתבר שב-15 השנים האחרונות גדלה צריכת הבשר בסין פי 1.4. צריכת החלב שם גדלה בקצב מהיר אף יותר - פי שלושה. צריכת האורז דווקא ירדה בתקופה זו.

לא קנינו את התיזה של מלתוס ואנחנו לא קונים את אחריותה של הגברת וואנג למשבר. העלייה בביקוש כתוצאה מהעלייה ברמת החיים היא אומנם עובדה, אבל אם זה היה ההסבר העיקרי, היינו רואים עלייה הדרגתית על פני זמן של מחירי החיטה והאורז - לא את הזינוק החד שלהם בחודשים האחרונים. אבל אם נניח לרגע שזה כן ההסבר, הרי שכל בעיותינו נפתרו. זה עשוי לקחת קצת זמן, אבל בקצב הזה של עליות במחירי המזון, כוחות השוק ידאגו לכך שקרקעות עליהן עומדים היום משרדי היי-טק, משרדי עו"ד ובתי השקעות, ישנו ייעוד ויהפכו לשדות פורחים של תירס, סויה ואורז.

בגלל הירוקים

אל גור הוא השליח שהביא לכל בית את בשורת סופו הקרב של העולם עקב שינויי האקלים להם אנו גורמים. גור מציג במשנתו את העלייה במספרם ובעוצמתם של אסונות הטבע בעולם בשנים האחרונות שתתגמד לעומת מספרם ועוצמתם בשנים הבאות. שורה של אסונות שכאלו הובילה ב-2007 לחורבנם של יבולי חיטה מסין ועד הודו, מארה"ב ועד רוסיה. פה בצורת, שם שיטפון, פה קרה, שם חמה - כל זה הספיק בשביל להפחית את מלאי החיטה העולמי בקרוב ל-10% בשנה שעברה.

אבל הירוקים לא הסתפקו בקולות בכי ונהי ודחפו לחקיקה שתחייב שימוש באנרגיה חלופית בכלל, ובאתנול לסוגיו בפרט, במטרה להפחית את פליטת גזי החממה. והם אפילו הצליחו: שליש מצריכת התירס בארה"ב מוקדש היום לייצור אתנול; ונתון נוסף - התירס הדרוש לייצור אתנול בכמות המספיקה למלא טנק דלק, מספיק לצריכה של אדם ממוצע במשך שנה. אבל בינתיים גוברים הקולות - רובם של ירוקים "חדשים" - שטוענים שהם הצליחו יותר מדי. המעבר לדלקים המופקים מתירס, מסויה, מחיטה, מסלק סוכר ומגידולים דומים, גרם לא רק למחסור בתבואות עליו נסב מאמר זה, אלא גם לבירוא יערות גשם לטובת שטחי חקלאות חדשים - מקור החמצן העיקרי של העולם, לצריכה עולמית מוגברת של משאב נדיר אחר - מים, ולזיהום שנובע מהאנרגיה המושקעת בגידול, זיבול, שינוע היבולים ועיבודם לאתנול. בשנה שעברה אף פורסם מחקר בו היה שותף זוכה פרס נובל, ועל פיו אתנול המופק מתירס גורם לפליטת גזי חממה יותר מאשר בנזין המופק מנפט.

בגלל הספקולנטים

לא ראינו באף אחד מהחשודים שצוינו עד כה דמות דמונית האשמה במצב אליו נקלע העולם כולו. לחלקם אין פנים, ולחלק אחר לא היו כוונות זדון. אבל הספקולנטים הם חשוד מיידי שכולם אוהבים לשנוא. אולי בגלל שכל כך קל לראותם בעיני רוחנו: גבר לבן בן 30-45, לבוש חליפה יקרה, מעשן סיגר. על-פי כתב האישום, הספקולנט מזרים פקודות קנייה לחוזים עתידיים או לתעודות סל של הסחורות הללו, בגלל שהוא מעריך שהמחירים ימשיכו לעלות והוא ימכור את החוזה ברווח, מבלי שבדרך יראה ולו גרגר חיטה או קלח תירס בודד. עצם הזרמת הביקושים הללו - שאינם למסירה עתידית אמיתית - מעלה את המחיר (האמיתי לגמרי) של הסחורה שרוכשים עניי העולם, כמו גם עניי עירנו.

בחודשים האחרונים ההשקעה במניות מפחידה, הרווחים באג"ח ממשלה (ארה"ב וישראל, לדוגמא) אולי כבר מוצו. איזה נכס פיננסי נשאר שמתנהג יפה? הסחורות. בשנה וחצי האחרונות הן יודעות רק לעלות. קנינו. שליש מהפוזיציות הארוכות בסחורות (לרבות נפט ומתכות) מוחזקות היום ע"י תעודות סל וקרנות גידור שמטרתן ברורה - לרכב על המומנטום של המחיר. מדובר בכ-200 מיליארד דולר, שרובם גויסו לאחרונה. כמה עוד יכולות העליות להימשך?

על בסיס ניסיוננו עם בועות פיננסיות אחרות - לא מעט. עם זאת, לא בכל סחורה אפשר בקלות לסחור לצרכים ספקולטיביים - דווקא האורז, מסתבר, הוא דוגמא קלאסית לסחורה שמאוד קשה לסחור בה. כך שבכל מקרה, זה לא יכול להיות כל הסיפור בכל הסחורות.
אל חבורת הספקולנטים המפונפנים היושבת בלונדון ובניו-יורק, מצטרפים עתה ספקולנטים מסוג אחר: חקלאים צרובי שמש ומחוספסי ידיים, שצריכים להחליט מה לשתול, בהתאם להערכותיהם על עליית המחירים של כל גידול בעונה הקרובה. אם כי, לא תמיד יוכלו להנות מזכות הבחירה.

על השפעת דעיכתו של הדולר על מחירי הסחורות אין טעם להרחיב את הדיבור. הקשר קיים, אבל בשבועות האחרונים, החלשות הדולר מתקשה להדביק את ההאצה במחירי הסחורות.

בגלל קובעי מדיניות

כאן, מגוון האישומים נרחב:

א) בכל העולם קשה לעשות כסף מחקלאות: במדינות מתפתחות, חקלאים הם אוכלוסיה ענייה יותר; במדינות מפותחות, חקלאים הם אוכלוסיה עשירה פחות. זה כך, בין השאר, בגלל התערבות ממשלתית במדינות מפותחות, שהגבילה יבוא וסיבסדה את התוצרת החקלאית. אלמלא התערבות זו, היו המחירים גבוהים יותר, כתוצאה מכך הענף היה רווחי יותר, ההשקעות בו היו גדלות, היבוא מהמדינות המתפתחות היה גדל והן היו מרוויחות יותר על יצוא מוצרים חקלאיים, הן היו עשירות יותר, והיבוא שלהן מהמדינות המפותחות היה יוצר ספיראלה חיובית של רמת חיים עולמית. דרך אגב, זו הבשורה הטובה היחידה בכל הסיפור - זו הזדמנות נדירה להפחית את אי השוויון הקיים בין המדינות העניות - חקלאיות בעיקרן - לעשירות, צורכות המוצרים החקלאים.

ב) קובעי המדיניות תרמו למשבר בעקיפין בכך שיצרו את המשבר הפיננסי העולמי שקדם לו. ריבית נמוכה שיצרה מרדף אחר תשואות גבוהות יותר (במכשירים משוכללים אך מסוכנים יותר), הובילה את עודפי הכספים להשקעה בנכס פיננסי נוסף - חוזים על חיטה, סויה ותירס.

ג) זה התחיל בעליה של מחירי המזון בכל העולם כתוצאה מבעיות בתחום ההיצע (מזג אוויר) וגידול בביקוש (בגלל האתנול + עליה כתוצאה מרמת חיים). בין מוצרי המזון שמחיריהם עלו נמצא גם האורז. אלא שבניגוד לעליות מחירים כלליות ואפילו בניגוד לעליות של מחירי מוצרי מזון בסיסיים אחרים, עליה במחירי האורז לא עברה בשקט במדינות במזרח - מדובר במוצר המזון הבסיסי ביותר עבור מאות מיליוני אנשים. רק לשם השוואה, אסיאתי ממוצע צורך בשנה כ-70 ק"ג אורז, בעוד עמיתו המערבי יסתפק בד"כ ב-7-9 ק"ג בלבד.

בשלב הראשון שלאחר העלייה במחירי האורז במזרח, העלו יצואניות האורז את המכסים על יצוא האורז מתחומיהן ובשלב השני, אסרו כמה מהן את יצוא האורז בכלל. כל זאת מתוך מטרה למנוע את עליית מחירו בבית. אלא שפעולות שכאלו, גורמות בד"כ יותר נזקים משהן מונעות. במקרה הזה, בהלה מקומית ועולמית ועלייה חדה עוד יותר במחירי האורז בכל העולם. בשלב השני, שהחל רק בשבוע שעבר, הודיעו רשתות שיווק בארה"ב ובישראל על קיצוב במכירות אורז. והנה חידה: מה קורה לאדם מן הישוב, שבמקרה מצא את עצמו עם מזווה מלא בשקיות אורז, ומגלה עתה שהוא יוכל לקנות רק שתיים נוספות בביקור הבא במכולת? נכון, הוא רץ לקנות שתיים ולמחרת יקנה עוד שתיים. הפניקה שיוצרות החלטות ממשלה והחלטות של רשתות שיווק גוררת אגירת אורז ע"י ארגונים ומשקי בית, שמייצרת מחסור מלאכותי ועליה חדה עוד יותר (ומלאכותית גם היא) במחיר. אין כמו הודעה על קיצוב בשביל לייצר מחסור באופן מיידי. לא "יש מאין" - "אין מיש".

כלכלנית ואסטרטגית ראשית פסגות.
תאריך:  29/04/2008   |   עודכן:  29/04/2008
ורד דר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיבות לזינוק במחירי המזון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטי ביה"ד המשמעתי המחוזי של הלשכה נבחרים על-ידי עורכי הדין במחוז הבחירה. כך לפי ס' 15 לחוק לשכת עורכי הדין.
29/04/2008  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
ארגון בצלם פרסם באחרונה שתי הודעות גינוי לפיגועים שבוצעו נגד אזרחים ישראלים בקו הגבול עם רצועת עזה ועם טולכרם באיו"ש. עיון בהודעות אלה, הזהות כמעט לחלוטין, מעלה שאלות נוקבות על יחסו של ארגון בצלם לטרור הפלשתיני ועל ההבחנה שעושה הארגון בין רצח מאבטחים אזרחים (גינוי) לבין רצח מאבטחים חיילים (אין גינוי).
29/04/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בימים אלו, המוקדשים לזיכרון השואה, מבקרים בפולין רבבות תלמידים ישראלים. עונת הביקורים נמשכת לסירוגין כחצי שנה, כאשר לתלמידים מצטרפים גם קציני צה"ל, ישראלים מבוגרים המחפשים את שורשיהם וכמובן אלפי בני נוער יהודים מכל רחבי העולם. עלות המסע התייקרה מאוד לאחרונה, ולמרות זאת נערי ישראל ממשיכים לנסוע בהמוניהם. הביקור בפולין נתפס כמרכיב כה משמעותי בעיצוב הזהות הציונית עד שרבים תובעים ממשרד החינוך להשתתף בעלות הנסיעה ולאפשר לכל ילד לטוס. ואכן, לכאורה, מה יותר מרגש מלשמוע נער ישראלי עטוף בדגל, העומד על חורבות המשרפות באושוויץ ומצהיר: "עכשיו אני מבין למה צריך מדינה". אך האם באמת אושוויץ מהווה את הצידוק האולטימטיבי למדינת ישראל? ואם לא הייתה שואה, והעם היהודי היה יושב בבטחה באירופה, האם לא ראוי היה להקים מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל?
28/04/2008  |  נתנאל פישר  |   מאמרים
לעיר בת-ים יש פנינה ארכיטקטונית, מבנה שנחשב בעת בנייתו כ"משוגע", כיצירה אוונגרדית ואחד שלא מתאים למקום שבו הוא הוקם. רבים שאלו מה פתאום פירמידה הפוכה בבת-ים. במקום שסביבתו המידית לא הייתה מפותחת, מקום שלא היה בו קונטקסט. לרבים, המבנה הזה בעת הקמתו, נראה כשיגעון אומנותי.
28/04/2008  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
לאלה המשלים עצמם כי במשאל עם או בבחירות יצביע רוב העם נגד נסיגה מן הגולן, ראוי שיפסיקו לרחף בעולם הדמיון, ראוי שיחדלו מלהאמין בתבונת הרוב, ירדו אל קרקע המציאות, ויתבוננו באומץ אל העולם הציני בו אנו חיים. עולם של קליפים וסרטוני פרסומת, שישטפו את מוחותינו באין ספור שידורי פרסומת גלויים וסמויים, במטרה אחת ויחידה: למכור לנו שלום של פתאים, כפי שמטיבים למכור לנו טמפונים, טיטולים וחופשות של "הכול כלול".
28/04/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
עדנה ויג
עדנה ויג
על השיר "הזיה בדרך לירושלים"    בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים    השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il