|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

קולומביה: עכשיו הספר

ספר ראשון בישראל על ההמראה ונפילת המעבורת הקולומביה; הוצאת כנרת וזמורה ביתן; שני פרקים ראשונים
14/07/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות


הספר, התחקיר

מה גרם להתרסקותה של המעבורת קולומביה? האם ניתן היה למנוע את האסון? האם אפשר היה להציל את האסטרונאוטים? מי אשם בהתרסקות המעבורת? השאלות הללו לא יורדות מסדר היום שלנו ומכותרות העיתונים, והופכות רלוונטיות יותר ויותר ככל שמתקדמת חקירת האסון.

לפני כשבועיים יצא לאור הספר "ההתרסקות" בהוצאת כנרת זמורה-ביתן. זהו הספר הראשון שנכתב בעולם העוסק בנושא התרסקות הקולומביה!

הספר מבוסס על תחקיר שערכו העיתונאים יפה שיר-רז ואבי בליזובסקי, ומציג את סיפורה המלא של המעבורת קולומביה במשימה 107-STS, משימתה האחרונה. הפרטים הנחשפים בו מתארים שלב אחרי שלב את השתלשלות האירועים החל מן ההחלטה לשגר את המשימה ועד לסיבות להתרסקות, כולל נתונים עדכניים עד ליום ההבאה לדפוס.

הספר פורס בפני הקורא עובדות שלא היו ידועות עד כה, בהן הלחצים הפוליטיים שעיצבו את המשימה והביאו להוספת טיסה מדעית לטיסות החלל המתוכננות; האזהרות וההתראות הרבות שהיו לפני שיגור המעבורת ואחריו; מה התרחש מאחורי הקלעים מרגע השיגור ועד לרגע ההתרסקות, ועד כמה היו הבעיות שגרמו להתרסקות מושרשות עמוק בתוך התרבות הארגונית של נאס"א.

פרק 1: הקולומביה לא מגיבה


1 פברואר 2003

"קולומביה, כאן יוסטון. זוהי בדיקת קשר. האם שומע?".
"קולומביה, כאן יוסטון. זוהי בדיקת קשר. האם שומע?".
לירוי קיין, מנהל הטיסה של הקולומביה, הליט את פניו בידיו. לפחות חמש פעמים ניסו פקחי הטיסה בחדר הבקרה שבמרכז החלל ביוסטון להשיג אות כלשהו מצוות המעבורת. הקולומביה לא הגיבה.

עשרים דקות קודם לכן, בשעה 07:50 שעון יוסטון, הכל עוד נראה אחרת. האווירה בחדר הבקרה הייתה נרגשת. קולומביה, המעבורת הוותיקה ביותר של סוכנות החלל נאס"א, עמדה לנחות בתוך פחות ממחצית השעה, לאחר שסיימה את מסעה ה-28 לחלל. באותה עת בדיוק הייתה השעה בבסיס החלל קנדי בקייפ קנברל שבפלורידה 08:50. ביציע האורחים שנבנה בבסיס כבר חיכו לשבעת האסטרונאוטים בני משפחותיהם נרגשים ומתוחים, ועשרות עיתונאים וצוותי טלוויזיה. עיניהם נשואות אל קו האופק, המתינו כולם לשמוע את קולות הרעש והנפץ של הבומים העל-קוליים, שלאחריהם תגיח מתוך שמי הבוקר התכולים המעבורת קולומביה, מלווה בשובל עשן לבן. בעוד דקות מעטות ייצאו הקפטן ריק הסבנד וחבריו, ווילי מקול, אילן רמון, קלפנה צ'וואלה, מייק אנדרסון, דייוויד בראון ולאורל קלארק. עייפים ומחייכים הם ינופפו לכולם ולאחר מכן , על פי הנוהל השגרתי, ייכנסו לבסיס, לשבע שעות של הסגר בהן יעברו בדיקות וינוחו. רק בשעות אחר הצהרים, הם יוכלו לחבק את אהוביהם ולספר על המסע במסיבת העיתונאים.
אבל הבומים העל-קוליים לא נשמעו.

שלוש דקות אחר כך, ב-07:53, כבר ידע קיין שמשהו השתבש נוראות. הסימן הראשון לכך הגיע מג'ף קלינג, קצין התחזוקה במרכז הבקרה ביוסטון, שעקב אחר כניסת המעבורת לאטמוספירה. "לידיעתך, כרגע איבדתי ארבעה חיישני טמפרטורה בצד השמאלי של המעבורת, את חיישני ההידראוליקה," הוא הודיע.
ליבו של קיין עטה שכבת כפור. כאיש נאס"א ותיק, הוא ידע היטב שגם אם תהליך הנחיתה של המעבורת נחשב לא מסוכן, הרי רגע הכניסה לאטמוספירה הוא קריטי. החיכוך העצום שבו היא נתקלת עם הכניסה גורם להתחממות רבה מאוד, וכל תקלה או סטייה מן המסלול המתוכנן עלולה לגרום לחדירת חום לוהט אל תוך המעבורת שיביא לאסון. "ארבעה חיישני טמפרטורה?," הוא שאל.
"בצד החיצוני והפנימי של הכנף השמאלית," השיב קלינג.
"האם יש ביניהם משהו משותף?," קולו היציב של קיין לא הסגיר מאומה מסערת הרגשות שלו. הוא העיף מבט על מסך המעקב, שעליו נראתה הקולומביה טסה מעל לאוקיינוס השקט כשפניה לקליפורניה. "אני מתכוון, אתה אומר שאיבדת את כולם באותו זמן?."
"לא, לא בדיוק," גם בקולו של קלינג לא ניתן היה לשמוע את הדאגה. "הם אבדו בפער של ארבע או חמש שניות זה מזה."
"איפה בדיוק ממוקמים החיישנים הללו?," שאל קיין.
"כל הארבעה ממוקמים בצד האחורי של הכנף השמאלית. ואין כל מכנה משותף ביניהם."
"אין כל מכנה משותף ביניהם". מנהל הטיסה חזר, קפוא, על המלים, מנסה להבהיר לעצמו את משמעותן. הוא נשם עמוק, משפשף את מצחו שוב ושוב. המחשבה על תקלה העלולה לגרום לחדירת חום אל תוך המעבורת הייתה כה נוראה, שהוא לא מסוגל היה להמשיך לדמיין אותה. אבדן מערכות המדידה אינו מעיד בהכרח על בעיה של ממש, הוא אמר לעצמו. ייתכן שמדובר בסך הכל בתקלה קלה במנגנון המדידה. אבל מה משמעות העובדה שאין קשר בין החיישנים? האם תיתכן תקלה בו זמנית בארבעה חיישנים שאין קשר ביניהם? ליבו ניבא לו רעות.
בשנייה הבאה, עוד לפני שהספיק לעכל את החדשות הרעות, דיווח מייק סאפארין, קצין הניווט ביוסטון, על בעיה קלה בהיגוי המעבורת. סאפארין נשמע שלו למדי. "עד כה, השליטה במעבורת יציבה. אינני רואה כל דבר חריג."
"אולי הוא צודק", חשב קיין. "כל שאר המדדים תקינים?," הוא שאל את קלינג.
"כל השאר תקינים. כן אדוני."
לרגע חולף אחד, נדמה היה כאילו למרות הבעיות המצטברות, המעבורת אכן מתפקדת כתקנה. בחדר הבקרה נשמע קולו של ריק הסבנד, מפקד הקולומביה: "יוס...," הוא החל לומר, אבל קולו נקטע באחת, נבלע במערבולת של רעשים סטטיים, ולא ניתן היה עוד להבין מאומה. מספר שניות אחר כך, הודיע קלינג: "כרגע איבדנו את מערכות מדידת הלחץ בגלגלים שבצד השמאלי של המעבורת."
צ'רלי הוברג, האחראי על התקשורת, פנה לחברי הצוות : "קולומביה, יוסטון, אנו רואים את המידע לגבי לחץ הגלגלים ולא שמענו את המסר האחרון...".
קיין התקשה לנשום. "האם מדובר בבעיה במיכשור?," הוא קטע את שידורו של הוברג.
"גם המערכות האלה הפסיקו לפעול," השיב קלינג.
ושוב מילא קולו של ריק הסבנד את חדר הבקרה: "יוסטון, עבור, בו....". אך רק לרגע. דבריו נקטעו שוב ברעש, שלאחריו השתרר שקט. הקשר עם שבעת האסטרונאוטים אבד. באותו רגע ממש, נעלמה הקולומביה מעל מסך המעקב.
במשך דקות ארוכות ניסה הוברג לשוב ולתקשר עם אנשי הצוות. "קולומביה, כאן יוסטון, זוהי בדיקת קשר. האם שומע?." לשווא. מן הצד השני הייתה הדממה מוחלטת.
בחדר בקרה אחר, של מרכז נאס"א בגודרד שליד וושינגטון, ממנו התנהל הניסוי הישראלי שנערך על המעבורת במשך 16 ימי הטיסה, ישב פרופסור יהויכין יוסף, יו-יה, שעמד בראש הניסוי, וצפה אף הוא בכניסתה של הקולומביה לאטמוספירה על גבי מסך מעקב. בשעה 08:59 שעון וושינגטון, ראה גם הוא את הבעיה בהיגוי המעבורת עליה דיווח מייק סאפארין. תמרון אחד מיותר, כך נראתה הבעיה על גבי המסך. תמרון אחד ותו לא. אבל התמרון הזה, ידע יו-יה, הוא סופה של המעבורת. "הם גמורים," הוא לחש לעצמו, הופך את גבו אל המסך.

מה שמשפחות האסטרונאוטים בקייפ קנברל, יו-יה בוושינגטון ואנשי הצוות ביוסטון לא ידעו, היה שבאותו זמן, אלפי אנשים ברחבי טקסס כבר ראו שלושה כדורים זוהרים ככוכבי שביט מלווים בשובלים של עשן לבן חותכים את הרקיע במורד המסלול שבו הייתה המעבורת אמורה לנחות. הקולומביה התפרקה בגובה של כ-55 קילומטרים מעל טקסס, שבריה החרוכים מתפזרים על פני שטחן של שש מדינות.
לירוי קיין לא נזקק למידע הזה כדי לדעת שהמעבורת ושבעת האסטרונאוטים אבודים.
תיאורטית, אפילו לאחר אבדן הקשר הייתה עדיין תקווה קלושה. החום הנוצר סביב המעבורת ברגע הכניסה לאטמוספירה כה רב, עד כי הוא מונע אפילו את היכולת לקלוט את שידורי הרדיו מן המעבורת. אבל הדממה האלחוטית לא הייתה אמורה להימשך יותר מדקות ספורות. עכשיו הייתה השעה כבר 08:16, וכבר חלפו למעלה מ-16 דקות מאז שנותק הקשר עם המעבורת. בשעה זו בדיוק הייתה הקולומביה אמורה לנחות. החרדה הפכה כעת לוודאות נוראה ומוחלטת. קיין הרכין את ראשו וכיסה אותו בשתי ידיו. גל הקור שעטף את ליבו, שטף עכשיו את כל גופו.
"אלוהים שבשמיים, עכשיו הם איתך. נווט אותם אתה לחוף מבטחים," הוא לחש תפילה קצרה. כשהרים את ראשו, נשרה במורד לחיו דמעה.

פרק 2: שיגור מוצלח במיוחד


16 ינואר 2003

מזג האוויר היה מושלם להמראה. כמה ימים קודם לכן עוד כיסו עננים כבדים את השמים וגשם שוטף ירד, אבל הבוקר הזה היו רק כתמי עננים לבנים זרועים על כיפת התכלת הפרושה מקצה האופק עד קצהו. כאילו ביקש גם הטבע להיות שותף לשיגור ולעצב את התפאורה המושלמת למראה המרהיב של המעבורת, כעין לווייתן לבן ואדיר שגחונו עוטה קשקשים שחורים, הנוסק השמיימה עם זנב האש שלו.

לאחר המתנה מורטת עצבים של חודשים ארוכים, הקולומביה עמדה לצאת סוף סוף לדרכה. טריבונות האורחים כבר היו מלאות עד אפס מקום. מסביב שררה אווירת קרנבל חגיגית. חולצות ודגלונים עם סמל המעבורת נחטפו כלחמניות לוהטות. צוותי טלוויזיה ועיתונאים מכל רחבי העולם ניצבו מוכנים בעמדות השידור בהן התמקמו עוד משעות הבוקר המוקדמות. בקולות נרגשים הם תיארו למיליוני הצופים את הרגעים האחרונים שלפני השיגור.
משפחות האסטרונאוטים צפו בהמראה מטריבונה מיוחדת שנבנתה עבורם בסמוך, אבל הרחק מן העיתונאים ומיתר הקהל, לקח שלמדה נאס"א מאסון הצ'אלנג'ר, שבו צולמו קרוביהם של האסטרונאוטים צופים בזוועה במעבורת המתפוצצת.

במרכז הבקרה בבסיס החלל ביוסטון היה הכל ערוך ומוכן. חמש שניות לאחר השיגור, תעבור השליטה על הטיסה ממגדל הפיקוח לצוות הפקחים ביוסטון, ומאותה שניה, תעבוד לולאת הקשר 24 שעות ביממה עד לנחיתה. על מסכי המעקב הענקיים באולם ישודרו בעוד רגע הנתונים על מצב המעבורת ומסלולה בחלל. על מסך המחשב תופיע הדמיה של כדור הארץ בצבע כחול זוהר, ומסביבו, בפס דק בצבע אדום בוהק, משורטט מסלול המעבורת ומיקומה המדויק בכל רגע נתון של הטיסה.

עבור האסטרונאוטים החל יום ההמראה מוקדם מאוד בבוקר. שעות של הכנות לקראת הכניסה למעבורת המתינו להם. את היום פתחה ארוחת הבוקר המסורתית, מנהג שמקיימים כל הצוותים לפני ההמראה. לבושים בחולצות ירוקות שעליהן רקום סמל המשימה 107-STS, ישבו שבעת חברי הצוות לשולחן. מחייכים מאוזן לאוזן, הם ניסו לשדר נינוחות, אבל הדריכות וההתרגשות ניכרו היטב על פניהם. בסיום הארוחה, הם עברו לחדר ההלבשה הסמוך כדי ללבוש את חליפות הגובה-רם הכתומות שלהם. הזמן הזה נוצל גם כדי להעביר הוראות ותדרוכים אחרונים. לבישת החליפות היא משימה מורכבת, שדורשת עזרה ולא מעט זמן. צוות עוזרים מיוחד מסייע להם להיכנס לתוכן בנוחות. למעלה בחלל, בהיעדר כוח משיכה, המשימה הזו קשה שבעתיים, ושעות מספר בטרם יחזרו לכדור הארץ, הם יצטרכו לסייע זה לזה בלבישתה.

שטח המתחם של בניין המבצעים והבדיקות בבסיס השיגור בקייפ קנברל שבפלורידה, בו שהו בשבוע האחרון חברי הצוות בבידוד מן העולם החיצון כדי להימנע מחשיפה למחלות, נראה כיעד מבוצר. השמירה סביב האסטרונאוטים הייתה הדוקה וכבדה ביותר. אירועי ה-11 בספטמבר 2001 והמתיחות בגלל המלחמה הצפויה בעיראק, כמו גם נוכחות האסטרונאוט הישראלי, לא אפשרו להותיר שום פרט, ולו הקטן ביותר, ליד המקרה. על גג הבניין ניצבו צלפים חובשי מסיכות סקי שחורות. שוטרים פיטרלו בכל פינה, חמושים באקדחים וברובים קצוצי קנה, סוכנים סמויים הסתובבו ברחבי המתחם, פוקחים עין על כל התרחשות מעוררת חשד ומסוק משטרתי חג מעל. פרשים רכובים על סוסים פיטרלו באזור וספינות שיטור שטו לאורך החופים.
שעות לפני ההמראה, אסורה לחלוטין תנועת הרכבים בכבישים הסמוכים לבסיס קנדי, והמרחב האווירי בפלורידה חסום למעבר מטוסים עד לאחר שיגורה של המעבורת אל החלל.
בשעה 07:24, בדיוק על פי התוכנית, נכנסו הצוות והמלווים אל מעלית השירות בקצה המסדרון, שהובילה אותם מטה אל קומת הכניסה של הבניין.
ראשון הופיע בפתח הבניין מפקד המשימה, ריק האסבנד. הוא נפנף בידו באושר, על פניו מרוח חיוך מקצה לקצה. אחריו, בזה אחר זה, צעדו כל יתר חברי הצוות - ווילי מק'קול, קלפנה צ'וואלה, אילן רמון, לורל קלארק, דיוויד בראון ומייקל אנדרסון. החיוכים לא משים מפניהם. כשהוא ניצב במלוא קומתו מתחת למשקוף הכניסה, הרים האסבנד את ידו השמאלית, וחבט בקצה המשקוף העליון, בצד השמאלי, הצד של הלב. על החבטה, אמונה בדוקה בקרב האסטרונאוטים להצלחת המשימה, חזרו גם ששת האסטרונאוטים האחרים. כל אחד בתורו חבט במשקוף העליון בדרכו לרחבה.
בחוץ המתין להם כבר המיניבוס האפור-כסוף שלאורכו פסים אדומים וכחולים, שיסיע אותם אל המעבורת קולומביה. למרות חליפות החלל המסורבלות, הם צעדו בנחישות אל עבר הרכב, לא רוצים להתמהמה עוד אפילו שנייה. לפני העלייה לרכב, הם נפרדו לשלום מקבוצת העיתונאים המלווה אותם לאורך כל האימונים וההכנות למשימה. רמון נפנף לעברם לשלום. "שיהיה בהצלחה", הוא אמר בעברית לעיתונאים הישראלים.

הרחק משם, מעבר לרצועת המים המפותלת המקיפה את בסיס ההמראה, משתרע מישור אדמה רחב עד קצה האופק, דשאים ירוקים, עצים נמוכי קומה ושיחי אברש פזורים לאורכו ולרוחבו. בקצהו המערבי של המישור, אל מול פני האוקיינוס הרחב, הזדקרה פלטפורמת השיגור של המעבורת, כשמשני צידיה המאיצים הרקטיים ומיכל הדלק הכתום צמוד לגחונה, ניצבה הקולומביה על בימת ההמראה. לבנה אל מול הרקיע הכחול, היא המתינה לשיגור.

הנסיעה למתקן השיגור ארכה דקות ספורות. סמוך לדלת המעלית הכסופה, עצר המיניבוס. שבעת האסטרונאוטים והצוות הטכני נכנסו לתוכה. לחיצת כפתור אחת, והמעלית זינקה מעלה, אל מרומי המתקן, עד לשרוול המוליך אל פתח המעבורת. הנוף המרהיב הנשקף מן המרפסת הפנורמית שבקדמת השרוול היכה בחושיהם. למטה נפרש האוקיינוס בצבע טורקיז מהפנט, הנהרה הזהובה המנצנצת על פניו לוכדת את העין. עוד מעט הם ירחפו מעליו. צעדים ספורים לאורך השרוול, והם כבר בתוך הקולומביה. ריחה של המעבורת, תערובת של פלסטיק וגומי חדש עם עור המושבים, דגדג קלות בנחיריהם. למרות שכבר ערכו אינספור הדמיות, חלקן בתוך הקולומביה, והכירו כל פינה וכל סנטימטר במעבורת, המראה שלה ריגש אותם כאילו הייתה זו הפעם הראשונה שנכנסו אליה. בסיוע העוזרים, הם לבשו את המצנחים והחלו להתמקם במושביהם. ישובים בתנוחת שכיבה, בזווית של 90 מעלות, הם היטיבו את תנוחתם, נעזרים ברצועות התמיכה התלויות מעליהם, והידקו את חגורות הבטיחות. בסיפון העליון של תא הצוות התמקמו ריק האסבנד המפקד וווילי מק'קול הטייס, קדימה ליד לוח המחוונים. מאחוריהם קלפאנה צ'אוולה ודייב בראון. השלושה האחרים, לורל קלארק, מייק אנדרסון ואילן רמון, התמקמו בסיפון האמצעי.
עוד למעלה משעתיים נותרו עד לשיגור. האסבנד ומק'קול הפעילו את מערכות השליטה והבקרה של המעבורת ובדקו את הכיול שלהן. הכל היה ערוך ומוכן לרגע המיוחל. ארבע וחצי שנות אימונים יתקפלו עוד מעט אל תוך 16 ימים של ריחוף בחלל.
שלושים דקות לפני ההמראה, לאחר שהבדיקות האחרונות הסתיימו, נפרד הצוות הטכני מהאסטרונאוטים. "בהצלחה," הם לחצו את ידיהם וזקפו אגודל. כשהם ניצבים מחוץ למעבורת, סגרו הטכנאים את הדלת המעוגלת ונעלו אותה. אחר כך טפחו האחד על כתפי חברו לעידוד והחלו לפסוע בחזרה בתוך השרוול אל המעלית. עכשיו היו האסטרונאוטים לבדם, נתונים לגורלם.

10:20:00
השעון הדיגיטלי הענק המוצב על הדשא, סמוך לקו המים, עצר למשך עשר דקות, במהלכן ערך צוות הבקרה והטכנאים בדיקות בטיחות אחרונות.

10:30:00
הספרות על לוח השעון חזרו והופיעו. נותרו עוד תשע דקות לשיגור.
"הכל תקין. תהליך השיגור ממשיך," הודיע פקח הטיסה במגדל הפיקוח.

10:36:46
זרוע התדלוק העליונה, המונחת על חרטומו של מיכל הדלק הראשי הכתום, התרוממה לאטה, מתנתקת מן המיכל ומסתובבת לימין כן השיגור.
    "קולומביה כאן יוסטון. הכל פועל כשורה. אתם לקראת ה-
  • TIMEZERO. עבור," הודיע מגדל הפיקוח למפקד המשימה, ריק האסבנד.
בעודו בוחן את צגי המחשב, האסבנד העיף מבט על לוח המחוונים שמולו. "קיבלתי. הכל תקין. עבור," הוא השיב.

10:38:50
הספרות הדיגיטליות החלו לרדת. קריאות שמחה נרגשות נשמעו בקהל. משימה 107- STS עמדה לצאת לדרך. הספירה לאחור החלה.

"עשר, תשע," ברמקולים נשמע קולו העמוק של פקח הטיסה המתחיל בספירה. הקהל הצטרף בצעקות.
"שמונה, שבע," המשיך פקח הטיסה, "ויש לנו הצתה של המנועים הראשיים."

10:38:54
"שש, חמש, ארבע, שלוש, שתיים, אחת, ויש לנו הצתה של המאיצים הרקטיים ושיגור של המעבורת קולומביה עם משימת המחקר הלאומית והבינלאומית לחלל."
האדמה מתחת לבימת השיגור גנחה ורעדה, כאילו אחזו זרועות נעלמות במעבורת בחוזקה, ממאנות לשחררה, אך הקולומביה ניתקה מכנה. רעש ההמראה התגלגל למרחקים, מכה כסופת רעמים. ענן עשן סגלגל עטף את בימת השיגור. מתוכו, זינקה המעבורת אל השמים באש גהינום אדירה, מושכת אחריה עמוד עצום של אש ועשן לבן. אנרגיה רקטית דוחפת, הודפת אותה מעלה מעלה, אל מסלולה לחלל.

הקהל בטריבונת האורחים עצר את נשימתו. חלק מהאנשים בכו. למשך שתי דקות תמימות, היו שבעת האסטרונאוטים נתונים לחסדי המאיצים הלבנים, המכילים את הדלק המוצק.
"בעוד שתי דקות, המאיצים יינתקו מן המעבורת, ויפלו אל האוקיינוס," הסבירה ג'סי וודס, אחת העיתונאיות, לעמיתיה. "מאותו רגע, אם חלילה תהיה תקלה, עדיין אפשר יהיה להחזיר את המעבורת לארץ."
בתוך אווירת הקסם של המראה המרהיב, ריחף זיכרון אותו אסון נורא מלפני 16 שנה.
"אלוהים, שהכל יעבור בשלום," לחשו האנשים מסביב.

10:39:05
"יוסטון נוטלת עכשיו את השליטה על הקולומביה. משימת המחקר הבינלאומית יצאה סוף סוף לדרך," סיים הפקח במגדל השיגור את חלקו בתהליך ההמראה.

10:39:10
"קולומביה, מצערת מלאה קדימה," הגיעה ההוראה ממרכז הבקרה ביוסטון.
"מצערת מלאה קדימה," אישר ריק האסבנד ביצוע.
"קולומביה, 15 שניות, מהירות 2,900 רגל לשנייה," עידכן פקח הטיסה בחדר הבקרה את האסבנד.
"רות, מהירות 2,900 רגל לשנייה," אישר האסבנד את הנתונים בחזרה.

10:39:20
"קולומביה מסתובבת כעת לזווית הנכונה," מודיע פקח הטיסה ביוסטון.
המעבורת המשיכה במסלולה, ובתוך כך, ביצעה גלגול והפניה לימין. פס העשן הלבן בזנבה חצה את האופק מלמטה למעלה.

10:40:54
הקולומביה המתרחקת נראתה עכשיו ככוכב אש זוהר, עטור שבבי זהב מתנצנצים. מתחת, החל עמוד העשן הלבן להתפוגג והתערסל כנחש ענק. בעוד שניות ספורות, יינתקו מנועי ההאצה הרקטיים, והמעבורת תהיה בטוחה.
"הכל עבר בשלום," אמר האסבנד בקשר.

10:41:00
המאיצים הרקטיים נפרדו מן המעבורת. כמו שתי כנפיים בוערות הם ניתקו מכוכב האש הזוהר, נפרשו באחת לצדדים וצנחו אל האוקיינוס.

10:47:30
השיגור, שנמשך דקות ספורות ונראה כמו נצח, הסתיים. המעבורת יצאה מן האטמוספירה והגיעה למסלולה בחלל.
"עכשיו," אמרה ג'סי, "כבר אי אפשר להחזיר את הקולומביה."

המראה כה חלקה לא זכרו בסוכנות החלל האמריקאית מזה זמן רב. בשונה ממרבית ההמראות הקודמות, לא היו הפעם כל עיכובים. שון אוקיף, ראש נאס"א, הגדיר את השיגור כמוצלח ביותר בתולדות הסוכנות. "יד אלוהים הייתה על ההמראה."

תאריך:  14/07/2003   |   עודכן:  14/07/2003
אבי בליזובסקי, יפה שיר-רז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשים שהורגלו להיות "שם" - נתמכות סעד ללא מוצא, אלו שלעולם לא תהיינה בעלות מקצוע חופשי, בעלות נגישות סבירה לשוק העבודה, אלו שהמדינה נהנתה הנאה סדיסטית, שוביניסטית, לדחוק אותן במשך דורות לפינה הסטריאוטיפית של אשת השוליים, זו שאין הרבה דברים רעים שלא אמרו עליה - כל הנשים הללו מגיחות כעת. אחת אחת, רהוטות, מנוסחות היטב, מכירות את המציאות הכלכלית יותר טוב מכל גנרל בדימוס שמחליט על גורלן.
13/07/2003  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים

13/07/2003  |  פרופ' ג'רלד פרמן  |   מאמרים
הרב יהודה ליווא בן-בצלאל, בן המאה ה-16, מוכר על-פי ראשי התיבות של שמו - המהר"ל מפראג, רבה של היפה בערי תבל. ואולם דומה, כי עיקר שמו בא לו בזכות האגדות שנרקמו סביבו ובמיוחד אגדת הגולם מפראג.
13/07/2003  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
לפני ימים אחדים ראיתי במו עיני את העוני החדש. הוא כואב, חד כתער ולא דומה כלל וכלל לחבורת הבנות שהסתערו על השוקו, הלחמניות והמילקי בסופרמרקט בדימונה בלי לשלם (ובחסות המצלמות).
13/07/2003  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
בשבוע שעבר - שבוע רגיל לחלוטין - טלפנו אלי נציגיהן של אחת-עשרה אגודות. לא היה די בעשר אצבעות שתי ידיי. נזקקתי לזרת של יד שלישית, סמויה.
13/07/2003  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il