|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

פורצים גבולות בתכנון אצטדיונים

מתקני ספורט ואצטדיונים ממלאים את חיינו, בין אם מדובר במשחקים חיים או בשידורי טלוויזיה בבית מתקנים אלה שהתפתחו לזירות מתוחכמות ביותר מפיקים תועלת מטכנולוגיית CATIA של דאסו סיסטמס טכנולוגיה המחוללת מודלים תלת ממדיים ומבטיחה תוצאות טובות יותר
19/08/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
אלכס זלצר [צילום: יח"צ]

   רשימות קודמות
  PLM לארגוני SMB

מאות מתקני ספורט חדשים נבנים ברחבי העולם כדי לארח מגוון אירועים, החל מהאולימפיאדה וליגות הכדורגל המובילות, וכלה במרוצי סוסים ומכוניות, טניס התעמלות ושחייה, וכן אתרים רב תכליתיים המשפרים פעילויות ספורט ארציות, מקומיות וקהילתיות.
חלק ממתקני הספורט הטובים ביותר, ביניהם האצטדיון האולימפי שנבנה בבייג'ין לרגל האולימפיאדה של 2008 וזכה לכינוי "קן הציפור" בשל צורתו ועיצובו הייחודיים, תוכננו באמצעות CATIA - פתרון התוכנה של דאסו סיסטמס (Dassault Systemes) למידול תלת-ממדי מתקדם, ופלטפורמת התוכנה Digital Project של גרי טכנולוגיות (Gehry Technologies).

בהכנות למשחקים האולימפיים בבייג'ין 2008 הבטיחה CATIA שהמבנים המורכבים עבור המשחקים וכל הפעילויות הקשורות אליהם יהיו מוכנים במועד, במסגרת התקציב ולפי המפרט הנכון. כך גם לגבי האולימפיאדה שתתקיים בלונדון ב-2012.

פיתוח אצטדיוני ספורט רב תכליתיים הוא אחד מאתגרי הבנייה הקשים ביותר, משום שהוא צריך למלא צרכים של בעלי עניין רבים מאוד. אצטדיונים חדשים דמויי קערה המאכלסים עד 90,000 צופים הופכים לסמל ולמקור גאווה למקומות שבהם הם ממוקמים, ומצליחים לחולל מהפך ולחדש שכונות מרוחקות עם בניינים מוזנחים שהיו מנותקות מתשתית תחבורה ציבורית ומוקפות בחניונים עצומים, למרכזים עירוניים תוססים.

את חשיבותם של מתקני ספורט חדשים בהחייאת ערים הדגיש ראש העיר של לונדון, קן ליווינגסטון, כאשר אמר: "המשחקים האולימפיים שיתקיימו בלונדון ב-2012 יהיו מופע הראווה הספורטיבי הגדול ביותר שהעולם ראה אי פעם, והם יחוללו שינוי דרמטי באזור בו יתקיימו, ויהפכו למורשת רבת ימים של אתרי ספורט מתוחכמים, הן עבור לונדון והן עבור בריטניה כולה".

התהילה האולימפית

החברה הבולטת ביותר במגזר זה היא Arup Sport אשר בין עבודותיה ניתן למנות את האצטדיון האולימפי של בייג'ין, הקומפלקס האקווטי שנבנה למשחקים האולימפיים בלונדון, אצטדיון ולנסיה המדהים, ואצטדיונים חדשים ברמה בינלאומית באוקראינה ובמזרח התיכון. מהנדסת המבנים הבכירה של Arup Sport, קייט מקדוגאל, סיפרה על עבודתה ועל השימוש בטכנולוגיית CATIA לביצוע מודלים תלת ממדיים: "האצטדיונים ומתקני הספורט שאנחנו מקימים, מפיקים תועלת רבה מטכנולוגיית יצירת המודלים התלת-ממדיים של דאסו הודות לפונקציונליות ולגמישות שטכנולוגיה זו מספקת. עבודתנו כוללת שירותי תכנון אדריכלי, הנדסת מבנים, מכאניקה, ועוד הרבה שירותים טכניים מתמחים. בעזרת המודלים התלת-ממדיים של CATIA, המידע שאנו זקוקים לו נגיש, עדכני, ומשלב את שרשראות האספקה החיצוניות והפנימיות הפועלות בכל פרויקט".

מקדוגאל הוסיפה: "אצטדיונים הם ייחודיים משום שהגיאומטריה שלהם מורכבת. תיאום העיצוב, התכנון והבנייה כרוך בעשיית שינויים ועידכונים רבים לכל אורך מחזור החיים של הפרויקט. תהליך זה נעשה הרבה יותר פשוט וקל בעזרת מודלים דיגיטליים תלת-ממדיים. התוכנה מאפשרת לנו לחסוך עלויות הודות לפיתוח נתיב לייצור בשלב מוקדם של הפרויקט, וגם הודות לשימוש ברכיבים סטנדרטיים המשפרים את האיכות ומאפשרים חיסכון כספי. מתודולוגית המידול התלת-ממדי של CATIA גם הופכת את בדיקת התוכניות ליעילה, קלה ומהירה, מאחר והגיאומטריה המורכבת מודגמת בשלושה ממדים".

מאמץ כלל-צוותי

מתקני ספורט נחשבים כיום לחלק מהמארג העירוני שצריך להשתלב בהקשר העירוני הקיים והעתידי. לשימוש ב-CATIA כדי לסייע בתכנון מתקני ספורט יש יתרון משמעותי משום שהשימוש במודל הליבה התלת ממדי מאפשר עריכת שינויים קלה בתכנון ופישור בין צרכים מנוגדים של המעורבים בתכנון, לרבות תכנון, תפעול, כספים, ייצור ובנייה, וכן ביקור במבנה, שימוש בו ושידור ממנו.

לאחר יצירת התוכנית הקונספטואלית לאצטדיון באמצעות תוכנת המידול התלת-ממדית של CATIA, ולאחר שהובאו בחשבון צורכיהם של כל בעלי העניין, פותח המודל והועבר לכל הנוגעים בדבר בפורמט המתאים להם ועם כלים המאפשרים אינטראקטיביות. כל אחד מהמשתתפים יכול להיכנס לשרטוט של המודל ולהפיק ממנו את הנתונים הדרושים לו לעבודתו באופן היעיל ביותר. נתונים אלה יכולים להיות פשוטים כגון הרחבה, תקריב, סיבוב או הדגשת חלקים מסוימים במודל, או מורכבים כגון תכנות ישיר של מכונות החריטה המייצרות את רכיבי המבנה השונים והפקת הוראות עבודה. למודל הדיגיטלי של שימושים רבים כמאגר מידע מרכזי לרעיונות ולתוכניות ולשיטות המופקות מהם.

מדליה ירוקה

ההשפעה על הסביבה היא היבט חשוב בבנייה מודרנית, והעובדה שאצטדיונים ומתקני ספורט אחרים הם מתקנים ציבוריים מחייבת אותם להוות דוגמה לשמירת הסביבה. פרויקטים רבים משתמשים ב-CATIA כדי לתכנן, ללטש ולייצר מערכות ערבול אויר שיפחיתו את השימוש במיזוג אוויר על-ידי שימוש באוורור פסיבי או משולב המפחית במידה רבה את צריכת האנרגיה. שילוב עם תוכנת SIMULIAשל דאסו המנתחת את האלמנטים הסופים ומחשבת את דינאמיקת הנוזלים מאפשר למתכננים להדמות את זרימת האוויר במבנים ולשפר את הנוחות עבור הספורטאים והקהל.

CATIA גם משמשת בתכנון הגגות של אצטדיונים, שהינם מרכיב חשוב בפני עצמו ומקור לפריצות דרך טכנולוגיות מבחינת הפעלה ומקוריות הנדסית. המבנים כוללים לעתים קרובות חלקים נעים גדולים מאוד שהינם אידיאליים לפיתוח עם CATIA, מאחר והיכולת הקינמטית שלה מדמה את תנועת הגג הנע ומציינת נקודות התנגדות אפשריות או בעיות אחרות. השימוש ב-CATIA מאשר לפתור את כל הבעיות הפוטנציאליות באמצעות ניתוח ועריכת שינויים בתוכנית עוד לפני תחילת ייצור פיזי כלשהו.

קייט מקדוגל, מהנדסת המבנים הבכירה של Arup Sport מוסיפה כי CATIA מספקת לאדריכלים, למפתחי מתקני הספורט ולכלל תעשיית האדריכלות, ההנדסה והבנייה את היתרונות המוכחים של תוכנת תכנון וייצור בהיקף גדול. מודל BIM (ראשי תיבות של Building Information Model) המבוסס על CATIA הינו מערך נתונים שלם הכולל מידע על תכנון וייצור תחת-ממדי עם כל הכללים, השיטות והידע הדרושים לכל היבטי הבנייה או הפיתוח.

היום כבר ידוע שמתקנים משובחים מסייעים להשגת תוצאות ספורטיביות טובות יותר. משתמשי CATIA ברחבי העולם מפתחים ובונים אתרים מתקדמים מתמיד המסייעים לבני האדם להצטיין בדברים שהם יודעים לעשות טוב מכל.

Gehry Technologies היא חברת ייעוץ ופיתוח המספקת פתרונות מותאמים לתעשיית האדריכלות, ההנדסה והבנייה ושותפת זהב מוסמכת (CAA) של דאסו המשלבת את טכנולוגיית CATIA בפלטפורמת התוכנה שלה.

Digital Project™ היא פלטפורמת תוכנה מהפכנית וחדשה לצוותי בנייה המתכננים פרויקטים שאפתניים עם טכנולוגיות דיגיטליות. Digital Project™ של Gehry technologies היא מערכת מידול של מידע הבנייה המבוססת על CATIA ומשלבת תכנון וניהול נתונים תלת ממדיים עם הניסיון שנרכש בשימוש בפתרונות התלת ממדיים של דאסו במשך השנים ובתוכנה ייעודית שפיתחה Gehry Technologies.

קן לציפור באצטדיון האולימפי של בייג'ין

האצטדיון האולימפי המרהיב בבייג'ין הוא מתקן הספורט המוכר ביותר בעולם, ומייצג את פסגת החדשנות והמורכבות של תכנון אצטדיונים. האצטדיון נבנה מיותר מ-40,000 טון פלדה המקיפים 90,000 מושבים. התכנון שנראה אקראי לכאורה, הינו למעשה מסודר מאוד ויוצר מראה של צורה טבעית. מכאן גם שמו של האצטדיון – "קן הציפור". הגיאומטריה של שלד הפלדה הוגדרה באמצעות CATIA על-מנת להשיג את הדיוק המוחלט שנדרש הן בשביל המבנה והן בשביל לקוחותיו. המבנה תוכנן כך שיעמוד בעומסי רוח ועומסים אחרים שלהם הוא נתון.

נתוני המודל הועברו לקבלני משנה לייצור הרכיבים, הרכבתם ובנייתם. הנתונים ממערכת CATIA שימשו לא רק ליצירת העבודה, אלא גם לבדיקת מהימנות המבנה. העיצוב החיצוני של המבנה נראה הרבה יותר מורכב ממה שהינו למעשה, ובנוי מלוחות פלדה שטוחים שסודרו במקטעים דמויי תיבה בעובי ההולך וגדל בהתאם לאזורים נושאי העומס של המבנה. המבנה בנוי בדפוס ברור מאוד, אך זה סמוי מהעין בגלל חזית שנייה שנבנתה. שימוש ביכולת הטיוב של רשימת החומרים הובילה לפיתוח חלקים סטנדרטיים נוספים ששולבו בחזית השנייה והמרשימה. עקב הגיאומטריה, למבנה יש סימטריה סיבובית כפולה בלבד, ולפיכך הפרויקט כולל רק שניים מכל סוג של מפרק או רכיב.

בשלב מאוחר של התכנון נוצר הצורך לתכנן את המבנה מחדש כדי לקצץ בעלויות. תכולת הפלדה הופחתה ב-20 אחוזים, עובדה שהצריכה שינויים משמעותיים בהיבטים רבים של המבנה. השימוש במודל תלת-ממדי מרכזי האיץ את העבודה במידה רבה בהשוואה לכל שיטת עבודה אחרת, ואיפשר להקים את המבנה במועד ובתקציב שהוגדרו מראש.

מנהל הפרויקט של Arup, מייקל קווק, צוטט לאחרונה כאשר אמר שהאצטדיון האולימפי בבייג'ין הציג לעולם סוג חדש של מבנה אשר השלמתו המוצלחת המחישה את התפקיד שממלאים המהנדסים בהגדרת האפשרי באדריכלות.

תכנון מנצח

לתכנון ערך רב בפיתוח, בבנייה ובהפעלה השוטפת של מתקן ספורט. המבנים חייבים לאפשר מגוון שימושים ומאחר וחייהם עשויים להימשך גם יותר ממאה שנים, יש להביא בחשבון שצורכי המשתמשים ובעלי העניין האחרים ישתנו עם הזמן. את השינויים האלה צריך להבין ולהתמודד עמם בעזרת מודל דיגיטלי תלת-ממדי שניתן להציג שוב ושוב על-מנת לענות על כל השינויים בשימוש או בפונקציה.

כותב המאמר הינו מנכ"ל דאסו סיסטמס ישראל
תאריך:  19/08/2008   |   עודכן:  19/08/2008
אלכס זלצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פורצים גבולות בתכנון אצטדיונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים האחרונים נכתבה כאן ביקורת רבה על ההלכה שנפסקה בעניינו של מר אונגרפלד. ברשימה זאת ברצוני לכתוב כיצד לדעתי יש לפרש את החוק, ולהציע פירוש הולם יותר מהפירוש שנתן לו ביהמ"ש העליון.
19/08/2008  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   מאמרים
טפיל הינו כל גוף חי המתקיים בתוך גוף חי אחר או עליו אשר ניזון ממנו או ממזונו. לא כל הטפילים מזיקים. למשל חיידקי המעיים "הידידותיים" מסייעים בפירוק המזון.
19/08/2008  |  רפאל רוזנסקי  |   מאמרים
כל אימת שבעיית הירידה בהישגי תלמידי ביה"ס עולה לדיון, חוזרות ונשנות בפי המתדיינים שלוש סיבות לכך.
19/08/2008  |  ד"ר דן מנור  |   מאמרים
מחקר שערכתי בבית הספר לניהול קלוג, עם פרופ' ג'אנט דוקריץ' מאוניברסיטת טקסס, עקב אחר 300 מדענים ידועים בתחומם המדעי, שהפכו, לצד פעילותם האקדמית, גם ליזמים והקימו חברות הזנק (סטארט-אפ) בתחום הביוטכנולוגיה.
19/08/2008  |  ד"ר איתי שטרן  |   מאמרים
יש שלושה סוגים: הראשון יגיח לעולם כתוצאה מהזדווגות בין חשד כבד עם הר. בצילומי אולטרא-סאונד, הוא נראה כמו כתב אישום חריף. ההיריון הזה מסקרן את הציבור, ולכן התקשורת מלווה ומדווחת בכותרות ענק על הבטן התפוחה. משך ההיריון איננו קבוע. כשמגיע הרגע, מתברר לאכזבת רבים ש- "ההר(ה) הוליד(ה) עכבר". העכבר שהגיח לעולם מבטנו של הר, תמיד יגרום לאכזבה אצל רבים, ותחושת הקלה אצל מעטים.
19/08/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il