מעל לכל מתלבט הנוסע לחו"ל אם כדאי לו לבחור בטיסת-שכר (צ'רטר), או שמא עדיפה בשבילו טיסה סדירה. מסתבר שהתשובה איננה חד-משמעית, ויש פנים לכאו ולכאן. בכל מקרה, מומלץ לבדוק מלכתחילה איזה מבין שני סוגי הטיסה מתאים לדרישותיו המיוחדות של הנוסע הספציפי.
מה שברור וחד-משמעי הוא שטיסות השכר זולות, בדרך כלל לאין ערוך, מהטיסות הסדירות וההפרש ביניהן מתבטא בסכום נכבד. אחרי ככלות הכל, טיסות אלה מחושבנות על טיסה תפוסה מלאה, או כמעט-מלאה, של מושבים. לכן הן גם מכסות את כל העלויות ומותירות "אוויר" למפעילים. עם זאת אסור לשכוח כי יש, לעיתים, טיסות-שכר המתבטלות או נדחות, וזאת כאשר הטיסה אינה כדאית, לדעת מפעיליה, בשל תפוסה נמוכה מדי. מטבע הדברים שכיחה תופעה זו יותר בעונות החלשות ופחות, או כלל לא, בעונת התיירות הבוערת. הטיסות הסדירות אומנם יקרות יותר, אך הן פועלות על-פי לוח-זמנים קבוע ואמין. יתרונן הגדול שהן מתקיימות בכל מקרה, אפילו אם המדובר בטיסות "מפסידות", שתכולתן נמוכה.
טיסות השכר נמכרות במחלקה אחת - מחלקת-חיסכון. השירות והמושבים בה צפופים למדי, מתוך כוונה להגיע להכנסה טובה יותר, על אף המחיר הזול למושב. גם סוג המטוסים, שבהן מופעלות טיסות כאלה, איננו בהכרח מן החדישים דווקא, ולא תמיד ניתן לצפות בהן בסרטים, לשמוע מוזיקה, לקבל עיתון, או ליהנות בכלל מאוכל מעולה. בטיסות הסדירות, לעומת זאת, מקבל הנוסע תנאי-טיסה משופרים. ההבדלים ברמת השירות בין טיסות-שכר לטיסות סדירות מורגשים, במיוחד, כאשר משך הטיסה ארוך.
התדירות של טיסות השכר ליעד מסויים מוגבלת, בדרך כלל, לפעם או פעמיים בשבוע, והנוסע מתחייב לצאת ולחזור בטיסה של אותה חברה. הכרטיסים עצמם אינם ניתנים להסבה, והנוסע חייב להיות צמוד לתאריכים שנקבעו עם יציאתו את הארץ. לעיתים קיימת, עם זאת, גמישות מסויימת וניתן לעבור מטיסה אחת למשניה, בתאריך אחר, אבל תמיד במסגרת אותה חברה.
אם, בכל זאת, נוצר מצב שבו חייב נוסע לחזור בתאריך מסויים שבו חברת השכר אינה טסה, יהא עליו לחזור בחברת-תעופה אחרת, יתכן ואפילו סדירה. במקרה כזה הוא עלול לשלם סכום גבוה יותר מזה שהיה אמור לשלם לו טס, מלכתחילה, בטיסות סדירות.
הכנה נפשית
כי זאת לדעת: בחברות הטיסה הסדירות משלם, אומנם, הנוסע יותר, אבל בתמורה הוא קונה גמישות בסידורי הנסיעה, ולרוב ניתן כרטיסו להסבה לחברה סדירה אחרת. הוא גם יוכל ליהנות מתדירות גבוהה של טיסות, דבר שיאפשר לו לשנות את סדרי הנסיעה ללא תשלום, או כנגד קנס קטן. כרטיסים מסויימים בטיסות סדירות, שלא נוצלו, זוכים אפילו להחזר כספי, דבר שאינו כלול בטיסות השכר.
ביסודן, טיסות השכר הן טיסות עונתיות ומוצעות, בעיקר, בקייץ ובחופשות. זה קורה כשמארגן שוכר מספר טיסות מחברת-תעופה ומשווק את המושבים. למיומנותו וליציבותו הכספית של המארגן נודעת חשיבות מיוחדת, באשר אצלו מפקידים הנוסעים את כספם מראש. מארגן שנכשל עלול, כמובן, לגרום נזקים כספיים לנוסעים, שנרשמו לטיסות עתידיות, ולצרות רבות לנוסעים שמצאו את עצמם בחו"ל בעת המשבר שפקד אותו. הסיכון קיים בכל עת, הגם שגורמים ממשלתיים ותיירותיים נוקטים, בדרך כלל, בצעדים הולמים כדי למזער את הנזק. וכבר היו דברים מעולם, כאשר אמרגן קרס ונותר עם חובות כבדים, שעה שנוסעיו נותרו עם הלשון בחוץ.
כאן המקום להזכיר כי גם חברות-תעופה סדירות עלולות, כמובן, להיכשל, אך זו כבר תופעה נדירה הרבה יותר. מרבית חברות התעופה הסדירות הן בבעלות ממשלתית וידועות גם כחברות יציבות מבחינה כלכלית. בכל מקרה, קיים נוהג בין החברות הסדירות לכבד את כרטיסי הטיסה של חברת-תעופה שמעדה, כך שמעטים הם הנוסעים הטסים בחברות סדירות שנתקעים בחו"ל.
כך או אחרת: לאלה העומדים לטוס דווקא בטיסות-שכר, מומלצת הכנה נפשית: לא לצפות לדיוק בלוח הזמנים שלה, או לשרות ממעלה ראשונה, במיוחד כשמדובר בטיסות ארוכות. ומעל לכל: לא לשכוח שטיסת-שכר עלולה להתבטל ברגע האחרון, מסיבה זו או אחרת, ובמיוחד בעונה חלשה, ולחברה לא תהיה כלל התחייבות להוציאה אל הפועל במועד זה או אחר.