|   15:07:40
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שלחתם מייל אנונימי? תתחילו לחשוש

בפעם הבאה שאתם מגיבים לכתבה או שולחים דוא"ל פוגעני - חשבו פעמיים בניגוד לעבר, הרי שכיום גדל הסיכוי שביהמ"ש יאפשר לנפגע לקבל את פרטי המגיב, ולממש את זכותו לתבוע בגין עוולות שונות
21/01/2009  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   תגובות

בשנים האחרונות נתפש האינטרנט כבימה חופשית, כמעין "הייד פארק" וירטואלי, המאפשר, בין היתר, שיתוף רעיונות פוליטיים, חברתיים, דתיים ותרבותיים. כיום, אתרי אינטרנט רבים מספקים במה ציבורית לכל המקים קול. מאגר הפובליציסטים המצומצם של עיתונות שנות השבעים, שינה פניו לדיון אקטואלי, אינטראקטיבי, תוסס ומורחב.

בפועל, מרחבי האינטרנט מאפשרים לנו לעטוף פנינו במסיכה. המסווה האנונימי מעניק לנו את האפשרות להתחזות לכל איש ואישה, לומר את שאיננו אומרים בפניו של אדם, לירות חיצי ביקורת נוקבים, לאהוב, לשנוא, וכל זאת – תחת מעטפת אפורה של שם בדוי.

ובכן, אל תתרגלו לזה. בשנים האחרונות, מתפתח המשפט האינטרנטי בקצב מהיר ומנסה להפנים את השינויים הטכנולוגיים-תקשורתיים, לתוך התכנים הרגולטיביים והמשפטיים. הדבר נכון לכל תחומי המשפט, ובולט בין היתר, בתחום החוזים ודיני לשון הרע.

לאחרונה ניתן לכך ביטוי משמעותי, בדרישתם של גורמים פרטיים לחשוף את פרטיו האישיים של כותב הטוקבקים או שולח המייל האנונימי. על דרך הכלל, נעשה זאת תוך פנייה לאתר האינטרנט במסגרתו הועלה הטוקבק או תוך פנייה לספק האינטרנט הישיר.

אם כן, האם קיימת הצדקה להורות לספקית אינטרנט לחשוף מידע העשוי להצביע על זהותו של מי ששלח שני מכתבי דואר אלקטרוני ובהם התייחסות שלילית ופוגענית כלפי התובע ועובדיו? ובכן, זו השאלה שעמדה בבסיס תביעתה של עיריית אריאל כנגד חברת וואלה תקשורת בע"מ, במסגרתה של ת"א 2433/07.

מפסק דינו של השופט אבי זמיר, אשר ניתן ביום 18.01.2009, עולה כי עיריית אריאל דרשה לחשוף את זהותו של שולח שני מיילים פוגעניים, על-מנת לנקוט כנגדו בהליכים משפטיים בגין לשון הרע והטרדה מאיימת, ולצורך כך, הייתה דרושה לה כתובת פרוטוקול האינטרנט של המחשבים מהם נשלחו המכתבים האמורים.

לשיטתם של התובעים, הדברים שהובעו על גבי מכתבים אלה מהווים הוצאת לשון הרע, הטרדה מאיימת, כמשמעות המונח בחוק הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001, ואף הסתה לגזענות, כמשמעות המונח בסעיף 144 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. וואלה תקשורת, מצידה, כמובן, התנגדה לחשיפת הפרטים ודרשה לשמור על פרטיות משתמשיה.

פסק הדין המנומק, היטיב להציג סקירה משפטית מעמיקה אשר מקיפה את ההתפתחות הפסיקתית של השנים האחרונות. כלשונו של השופט זמיר, הפסיקה הדנה בסוגיות כגון אלה נוקטת בשתי גישות עקרוניות, שלכאורה, אינן עולות בהכרח בקנה אחד. גישה אחת נוטה לצמצם את מסגרת המקרים שבהם ראוי לחשוף את זהותו של הכותב, בעוד שהשנייה נוטה להרחיבה.

כלשונו של זמיר, אחת ההכרעות הראשונות שהתייחסו לנוסח הצעת חוק מסחר אלקטרוני, התשס"ו-2005, אשר טרם הושלמה, ועודה מתגבשת, ניתנה בבש"א (שלום י-ם) 4995/05 פלונית נ' בזק בינלאומי בע"מ (28/2/06). בפסק דין זה, קבעה כב' השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, כי בהעדר מדיניות משפטית אחידה בנוגע לחשיפת שמותיהם של גולשי אינטרנט, יש לנסות ולהחיל כללים משפטיים קיימים, בהתחשב בפרשנות שניתנה להם בפסיקה הישראלית ובתזכיר הצעת החוק, וכן בשיטות משפט זרות. לאחר בחינת מכלול הגורמים, ובהתחשב באמות המידה האמורות, קבעה כי:

"...ניתן לסכם ולומר, כי במקרה שלפניי יש ליתן משקל גבוה לחופש הביטוי באינטרנט, אלא במקרים חריגים בהם ראוי כי זכותו של הגולש לביטוי תיסוג מפני האינטרס שעומד מנגד. אינטרס כזה, עשוי להיות אינטרס של הגנת הציבור או שלום הציבור. אלו הם אותם מקרים בהם יתכן שמעשיו של גולש האינטרנט עולים כדי מעשה פלילי, אז ייסוג חופש הביטוי וזכותו לפרטיות. במשפט האזרחי, מדובר במקרים חריגים וקיצוניים ביותר. האיזון הראוי, בהקשר של לשון הרע, כדי לא לפגוע יתר על המידה בשימוש ברשת האינטרנט, יאפשר גילוי באותם מקרים שעשויים להקים אחריות פלילית בגין לשון הרע". השופט זמיר מוסיף ומדגיש, כי באותו מקרה נמצא כי חרף המבחן המצמצם, היה אפוא לחשוף את פרטי הגולשים.

למעלה משנה לאחר מכן, הובעה עמדה שונה, בהחלטת כב' השופט יצחק עמית בבר"ע (מחוזי חיפה) 850/06 מור נ' ידיעות אינטרנט מערכות אתר Ynet - מערכת הפורומים (22/4/07). כב' השופט עמית, קבע אז כי לדעתו, המבחן שהוצע בפרשת פלונית, הוא מבחן צר יתר על המידה, ועשויים להיות גם קשיים ביישומו, שכן יסוד ה"כוונה לפגוע" בעבירת לשון הרע, עשוי להיות מושפע מכלל נסיבות המקרה, ובכללן זהות הכותב. כב' השופט עמית, קבע כי אין מניעה להחיל את ההוראות המהותיות של חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה - 1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע") על הכותב המפיץ את דבריו ברשת האינטרנט, תוך שמירת ההגנות של הנתבע המעוגנות בחוק זה. לשיטתו של השופט, האנונימיות האינהרנטית לפרסום דברים ברשת האינטרנט, אינה אמורה להתנגש בחופש הביטוי, וכלשון ההחלטה - "האנונימיות אמורה לשרת את חופש הביטוי אך לא להתנגש בחופש הביטוי, וככל שהביטוי מוגן הוא יישאר כזה בין אם המפרסם מזוהה ובין אם הוא אנונימי. ולהיפך, אם הביטוי אינו מוגן, הוא לא ייעשה מוגן רק בשל כך שהמפרסם הוא אנונימי".

עם זאת, חשיפת זהות הכותב עקב פרסום המהווה לשון הרע, עלולה להביא לפגיעה ביתרונות הגלומים באנונימיות, ולפיכך, הציע כב' השופט עמית את יישומה של דרישת ה"דבר מה נוסף" (באנלוגיה לדרישת היסוד הנוסף המקנה אופי של "התעשרות שלא כדין" המגבשת עילת תביעה בשל חיקוי והעתקה שאינם נופלים לאחת הקטגוריות המוכרות בקניין הרוחני).

לגישתו של השופט זמיר, קיימות אפשרויות שונות היוצקות תוכן לאותו "דבר מה נוסף", ובכללן - תום לב בהגשת התביעה, סיכויי התביעה, היות התובע אישיות ציבורית, עוצמת הביטוי הפוגע, הישנות הביטוי הפוגע, קיומה של מידתיות ומיצוי האפשרויות החלופיות לחשיפת הנתבע האנונימי. אגב כך, במקרים שנדונו באותה ההחלטה, חרף המבחן המרחיב, הוחלט שלא לחשוף את הפרטים המזהים.

לאחר שפורסמה הצעת חוק מסחר אלקטרוני, ניתן פסק הדין בה"פ (מחוזי ת"א) 1244/07 מזמור הפקות בע"מ נ' מעריב הוצאת מודיעין בע"מ (אתר האינטרנט NRG) (20/3/08), שבו סקרה כב' השופטת ד"ר דרורה פלפל את הפסיקה הרלוונטית, וקבעה, על-רקע האמור בהצעת החוק ובדברי ההסבר לה, כי ניתן להתערב ולגלות את שם מפיץ המידע, כאשר נעשה שימוש לרעה באנונימיות ברשת האינטרנט, המהווה לכאורה עוולה בנזיקין, ולא רק כאשר קיים חשש ממשי לביצוע עבירה פלילית. נקבע, כי יש להביא בחשבון גם את המבחנים הרלוונטיים לגיבוש עילת התביעה, ושחלקם מסווג על-ידי כב' השופט עמית כ"דבר מה" או תנאים לגילוי זהות מפיץ המידע. באותו מקרה, אגב כך, התקבלה הבקשה לחשיפת הפרטים.

מכל מקום, ולאחר שסקר השופט זמיר את הפסיקה הרלוונטית, הוא הציע את המבחן ההלכתי אשר לגישתו הינו הראוי ולפיו יש ללכת. לדבריו, ניתן לקבוע כי אותה "הנחת הדעת" של בית המשפט, תתרחש - אם יהיו בפניו ראיות מהימנות לכאורה לקיומה של עילת תביעה. על בית המשפט להיווכח, אמר השופט, כי לתביעתו של המבקש סיכויים טובים להתקבל, אפילו לכאורה, או, במילים אחרות, שבידו עילת תביעה טובה. מבחן זה ראוי הוא, לגישתו, מאחר ואין הוא מתיר מסירת הפרטים באופן גורף, אך גם יש בו כדי להרתיע גולשים מביצוען של עוולות נזיקיות באופן חופשי, תוך עשיית שימוש בכלי המהיר והנוח של רשת האינטרנט (להבדיל, למשל, מהנחת מכתבים אנונימיים בתיבות הדואר) ותוך הסתתרות מאחורי מסך האנונימיות.

הנה כי כן, בפעם הבאה שאתם מגיבים לכתבה, שולחים דואר אלקטרוני פוגעני או סתם מעלים קטעים אישיים לאינטרנט - חשבו פעמיים. בניגוד לעבר, הרי שכיום, גדל הסיכוי כי בית המשפט יאפשר לנפגע לקבל את פרטי המגיב, וכך לממש את זכותו בדין לתבוע בגין עוולות שונות. גם אם האינטרנט עודנו נותר כמעין "שדה" פרוע אחד גדול, נראה כי אט-אט נכנסים לגדרו גם שומרים ופקחים שיש לתת עליהם את הדעת.

לפסק הדין המלא מתוכו לקוחים הדברים כולם, ראו: ת"א (מחוזי ת"א) 2433/07 עיריית אריאל נ' וואלה תקשורת בע"מ, תק-מח 2009(1), 2279 (2009).

תאריך:  21/01/2009   |   עודכן:  21/01/2009
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלחתם מייל אנונימי? תתחילו לחשוש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהא זה מוגזם לומר שהר "העופרת היצוקה" הוליד עכבר, מפני שעכבר אומנם קטן ומגעיל, אך יש לו בכל זאת ממשות כלשהי. לעומת זאת, העופרת שיצקו אולמרט, ברק ולבני - מה יכולה היא להוליד? לכל היותר סחריר, אחיזת עיניים מבריקה וריקנית. אמור מעתה הר העופרת היצוקה הוליד – "ספין".
21/01/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
פניו המחייכות של ביבי ניבטות אלינו מכל פינה. ביבי חזק. ביבי חזה את הרקטות על אשדוד. ביבי יחלץ אותנו מן המשבר הכלכלי. ביבי יוציא מתוק מעז מכישלונן המהדהד בשתי מלחמות ברירה, בלבנון ובעזה. ליברמן אולי מבין ערבית אבל ביבי מבין גם עברית וגם אנגלית, במיוחד אנגלית, ובמיוחד בניב צפון-אמריקני בצבע שוקולד חלב. ביבי לא יחלק את ירושלים, לא יקים מדינת טרור ביו"ש ולא יאפשר את החיבור הממאיר שבין עזה ליהודה דרך הבית שלי, שזו התוצאה היחידה של "עופרת נוזלית" בניצוחו של מר חוסר-ביטחון, אהוד ברח.
21/01/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
כבר במהלך השנה הנוכחית (2009) יאלצו החברות הגדולות במשק שבבעלות דנקנר, פישמן, תשובה, לבייב ואחרים, לפרוע חובות של ריבית וקרן בסכום כולל של למעלה מ-19 מיליארד שקל על אגרות חוב סחירות שהנפיקו לציבור. סכום עתק זה אינו כולל חובות לגופים מוסדיים וחובות לבנקים. בסך הכול גייסו ה"טייקונים" לשעבר בדרך זו סכום שמתקרב ל-300 מיליארד שקל. הציבור מאמין שהסיכוי לראות את הכסף חזרה נמוך מאד (על-פי השווי כ"זבל" המיוחס לאג"ח). עד כה מסתמן שאין דין ואין דיין: הטייקונים חייבים כסף לקרן הפנסיה שלכם? אז מה? ההצעות שעל הפרק הן "הפוך על הפוך": מתרבים הלחצים לדרוש מאתנו לתת להם עוד כסף כדי "לחלץ" אותם...
21/01/2009  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
המלחמה בעזה נהנתה מיותר מדי קונצנזוס. אפילו ההורים השכולים והורי הפצועים קשה, בינוני וקל לא השמיעו קול זעקה שיש בה לסדוק את האחדות, הסולידריות והערבות ההדדית. שלא לדבר על ההורים השייכים לזרם הציונות הדתית, ששכלו את בניהם חובשי הכיפות הסרוגות, שלאמונתם, מסרו את נפשם על קידוש העם והמולדת. כאשר אתה מקשיב להורה שכול מאותו זרם, שלא מוצא מנוח לנפשו המיוסרת, בנפול בנו מאש כוחותינו, עד אשר יחבק את החייל היורה ואת צוות הטנק המעורב בירי, אתה עומד נפעם ומשתהה לנוכח האמירה הבלתי שגרתית והזרה לציבור האחר, החילוני, בתוכנה וברוחה. אני עצמי מתייסר בשאלה, המעט פילוסופית, האם זה אמיתי, האם זו אמירה, שיכולה להישמע רק קבל עם ועולם באמצעי התקשורת, אך בתוך הבית פנימה, יוצאת האמת ללא פילטרים ממלכתיים, רוחניים ודתיים.
21/01/2009  |  אורי שטרית  |   מאמרים
הבחירות (כנראה) אחר כתלנו ובתוך שבועיים וחצי נממש את זכות האזרח ואת חובתו להיות מעורב בקלפי בקביעת הנהגת המדינה והחברה בישראל. אני פונה וקורא לציבור הדתי למשפחותיו לתמוך אך ורק במפלגות ציוניות-דתיות.
21/01/2009  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il