|   15:07:40
  ענת קורץ  
חוקרת בכירה INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

בין חמאס לפתח - משמעויות "עופרת יצוקה"

הגם שהחמאס המיט אסון על תושבי עזה, מעמדו מתחזק בזירה הפלשתינית ובזירה הבינ"ל הסדרי הפסקת האש עימו מהווים הכרה דה פקטו בקיומו קיפאון מדיני יתרום לחיזוק החמאס ולהחלשת הפתח
14/02/2009  |   ענת קורץ   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
הקפאת התהליך המדיני תוביל להתחזקות החמאס בגדה [צילום: AP]

החמאס מתחזק
אפשר שההתמודדות עם צה"ל במערכה, שאת תוצאותיה הצבאיות היה אפשר לחזות, וכן הזעם הרב על ישראל בגין ההרס וההרג ברצועה במהלך הלחימה, יוסיפו לחמאס נקודות זכות בזירה הפלשתינית ואף ירחיבו את שורות תומכיו. לעומת זאת, עמידת הרשות מנגד, שהתבטאה בין היתר במאמץ נחוש למנוע בגדה המערבית היענות נרחבת לקריאות דוברי חמאס לצאת להפגנות מחאה, החלישה את מעמדו הציבורי הרעוע ממילא של פת"ח ברצועה ובגדה כאחת.

פת"ח לא היה צד ישיר במערכה שניטשה ברצועת עזה בין יריבו חמאס ובין ישראל, שותפתו להידברות מדינית ולתיאום ביטחוני. ברם פת"ח היה קרבן לתוצאותיה המידיות של הלחימה ולנסיבות סיומה, שכן אלה המחישו את חולשתו ובה בעת את התקדמות חמאס לבכורה בתנועה הלאומית הפלשתינית.

בשלושת השבועות שהתחוללה בהם הלחימה הונחתה על חמאס מכה צבאית קשה. התשתית המנהלתית של הארגון ברצועה נפגעה אף היא. אולם נזקים אלה אינם בלתי הפיכים. הנהגת חמאס תשאף לנצל רגיעה בעימות וכן משאבים כלכליים שיוזרמו לרצועה כדי לשקם בה את התשתית האזרחית, לשיקום צבאי ומוסדי של הארגון. מלבד זה, הצביעו תוצאותיו של העימות עם צה"ל על גבולות יכולותיו הצבאיות של חמאס בכלל ועל מחויבותו המוגבלת ביותר לשלומם ולרווחתם של תושבי הרצועה בפרט. לכן ביקורת בעולם הערבי וחשבון נפש בשורות הארגון עצמו בגין הליכה על הסף והערכה אסטרטגית מוטעית, שהמיטה אסון על תושבי הרצועה, יהיו בלתי נמנעים.1למרות זאת, אפשר להעריך כי ביקורת שתימתח בזירה הפלשתינית גופא לא תתפתח למרי מאורגן בהיקף שיקשה על הזרוע הצבאית של חמאס לדכאו באבו. ועל כל פנים, מחאה עממית על התנהלות חמאס ערב המערכה ובמהלכה לא תיתרגם בהכרח לתמיכה מוגברת בפתח בגדה המערבית, ובוודאי לא ברצועת עזה.

עיקר הישגי חמאס, שנרשמו בשנים האחרונות, נצברו רובם ככולם על חשבון פת"ח - סמליו ההיסטוריים והמעמד שעדיין הארגון טוען לו. העובדה שכוחותיו של חמאס ניגפו מפני צה"ל לא ערערה על ההישגים האלה. אפשר שההתמודדות עם צה"ל במערכה, שאת תוצאותיה הצבאיות היה אפשר לחזות, וכן הזעם הרב על ישראל בגין ההרס וההרג ברצועה במהלך הלחימה, יוסיפו לחמאס נקודות זכות בזירה הפלשתינית ואף ירחיבו את שורות תומכיו. לעומת זאת, עמידת הרשות מנגד, שהתבטאה בין היתר במאמץ נחוש למנוע בגדה המערבית היענות נרחבת לקריאות דוברי חמאס לצאת להפגנות מחאה, החלישה את מעמדו הציבורי הרעוע ממילא של פת"ח ברצועה ובגדה כאחת. 2

החמאס חיבל בתהליך אנאפוליס
[צילום: AP]

מאז פרוץ ההתקוממות השנייה נודעו למאבק האלים שניהל החמאס בישראל ולתגובות ישראל לפיגועים תפקיד מכריע בהכשלת מהלכים, שתכליתם הייתה חידוש ההידברות בין ישראל לרשות. תהליך אנאפוליס, שהושק בעקבות השתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני 2007, נועד להחלישו ובו בזמן לחזק את הרשות כדי להגביר את סיכויי גיבושו של הסדר. אך חמאס תרם רבות לעיכוב התקדמות לאורך המסלול שהותווה באנאפוליס, בעיקר בקשר לניהולו השוטף של הסכסוך. תשתיתו הצבאית והאזרחית של חמאס בגדה המערבית וחתירתו המתמדת להרחבת השפעתו שם, לצד האיום הגלום בהתבססותו ברצועת עזה, עיכבו את יישום השלב הראשון של מפת הדרכים בגדה, ובכלל זה את הסרת מחסומי הדרכים ואת העברת אזורים לשליטתה הביטחונית של הרשות.

על-רקע ירי הרקטות הנמשך מרצועת עזה לא היה אפשר לעודד בישראל ובחוגי הרשות נכונות לפשרה ולנטילת סיכונים אלקטורליים. השיחות בין ישראל לרשות התנהלו באווירה ספקנית, אשר שיקפה בראש ובראשונה קושי לגשר על פערי עמדות עקרוניים. מלבד זה, ביטאה הספקנות הכרה כי הפיצול הפוליטי בזירה הפלשתינית, שנוסף לנתק הגאוגרפי בין הגדה לרצועה, יסכל התקדמות לקראת הסדר כולל וכי התנגדות חמאס צפויה להקשות את יישום ההבנות, גם אם יוגבלו לשטח הגדה. נסיבות אלה, שלאורן התנהל התהליך המדיני ערב ההסלמה בזירת עזה, לא שונו בעקבותיה. נזקים שנגרמו לחמאס במהלכה לא גרעו אפוא מיכולתו להמשיך ולהכתיב סדר יום בזירה הישראלית-פלשתינית.

החמאס הפקיע את ההתנגדות מן הפתח
[צילום: AP]

נכס חשוב שהפקיע חמאס מידי פת"ח הוא נס ההתנגדות. דימוי חמאס כמוביל מחנה ההתנגדות הפלשתינית לכיבוש הישראלי ולישראל ולמה שהיא מייצגת, ובכלל זאת סדר אזורי שתהיה חלק ממנו, אך התעצם במהלך הלחימה ברצועה. כמו-כן, חמאס מילא חלל שנוצר עם אימוץ אסטרטגיה מדינית על-ידי פת"ח וּויתורו על אסטרטגיית הסיבוך, שהתמקדה במאמצים לשמר מתח בין ישראל לשכנותיה ולהעצימו. במחאה על עצמת הפגיעה בתשתית האזרחית ברצועה לא שב שגריר ירדן מחופשה לישראל אלא לאחר נסיגת כוחות צה"ל מן הרצועה. מחאתה החריפה של טורקיה על התקיפה הישראלית בעזה הייתה רקע למשבר ביחסי שתי המדינות. קטאר מצדה השעתה את יחסיה הכלכליים עם ישראל.

לעומת זאת, חמאס לא חולל משבר בין ישראל למצרים. הברחות הנשק מסיני לרצועת עזה העכירו את יחסי המדינות, בפרט מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה. אולם חשש גובר במצרים מהתפרצות מחאה עממית בשטחה בגין פגיעה של ישראל בתשתית האזרחית ברצועה ובהשראת אירן, דרבן בזמן הלחימה ולאחריה לחץ על חמאס להסכים לרגיעה. חשש זה האפיל על תוצאותיה האפשריות של הצטיירות כשותפה למאמץ הישראלי לדכא את יכולותיו הצבאיות והמוטיבציות הלוחמניות של חמאס. מלבד זה, כדי לשלול מניע עתידי לפעולה צבאית ישראלית ברצועה הביעה מצרים נכונות מוגברת להיאבק בהברחת אמצעי הלחימה לאזור. התפתחות זו סייגה משמעותית את ההישגים, שחמאס יכול היה לזקוף לזכותו כחלק מהמאמץ, המובל על-ידי אירן וסוריה, לגבש חזית אזורית אנטי-ישראלית.

ועדיין, חמאס הוכר כשליט ברצועת עזה. מגעים שניהלה מצרים עם נציגי הארגון כדי לשכנעם למתן את מדיניותו הלוחמנית ביטאו השלמה עם אחיזתו באזור. גם ישראל, בתבעה מחמאס לחדול מירי ומהתחמשות וכן לאכוף הפסקת אש על יתר הפלגים הלוחמניים הפעילים ברצועה, מכירה באחריותו למתרחש בה וממנה. רעיונות שהועלו בדבר חידוש נוכחות פת"ח ברצועה הצטמצמו לאפשרות שהארגון ישתתף בשיקום התשתית האזרחית בה ואולי אף בשמירה במעבר רפיח. אולם אלה לא לוו בציפייה כי בעתיד הקרוב יהיה אפשר לשחזר את שליטתו באזור. גורמים בינלאומיים שיתגייסו לפרויקט שיקום הרצועה, ערבים ומערבים כאחד, לא יוכלו להימנע מתיאום פרטיה ומהלכיה של הבנייה מחדש עם אנשי חמאס. לאחר תום הקרבות הגבירה צרפת את מאמציה להגמשת דרישות הקוורטט מחמאס. גם אם לא יושלם מהלך דיפלומטי זה, שנועד להקל על חברות האיחוד האירופי את המגעים עם חמאס, עשוי התיאום להתברר כשלב לקראת הסרת החרם מעל הארגון בלא שייענה לדרישות שהוצבו לו כתנאי להידברות.

מצריים תומכת בממשלת אחדות פלשתינית
שוטרים מצריים על הגבול [צילום: AP]

האם ההכרה בשליטת חמאס ברצועה מקבעת את הפיצול בזירה הפלשתינית – מציאות פוליטית שמעמד חמאס מתחזק בה בעוד פת"ח נחלש, ועמו הסיכויים לקידום הסדר של פשרה בין ישראל לפלשתינים? לאו דווקא. מצרים חוזרת ומדגישה את כוונתה לשקם את הרשות הפלשתינית באמצעות כינון ממשלת אחדות. אם כן, לצד תמיכתה של מצרים בנשיאות עבאס ובממשלת סלאם פיאד, ובמקביל לצעדיה שנועדו להצר את רגלי חמאס, עדיין היא רואה בשילוב כוחות בזירה הפלשתינית אמצעי להרגעת הזירה הישראלית-פלשתינית, הן כמטרה בפני עצמה והן כדרך לקידום התהליך המדיני. אפשר שבגישה זו טמון מוצא מן הסבך, ובו דינה של התקדמות לקראת הסדר לדרבן את חמאס לחולל הסלמה בעימות בינו לבין ישראל, ודינה של הסלמה בעימות בין ישראל לחמאס לעכב התקדמות לקראת הסדר.

ימי היריבות בין פת"ח לחמאס כימי חמאס. זו החריפה עם השתלטות חמאס על רצועת עזה. על-רקע המערכה בין ישראל לחמאס העמיק הקרע בין הארגונים, והוא צפוי להעמיק עוד אם תחול התקדמות ממשית בהידברות בין ישראל לרשות. עם זאת, אפשר להניח כי התקדמות מדינית תחדד מתיחות גם בשורות חמאס, בין האגף הקיצוני שמושבו בדמשק ובין ההנהגה הפרגמטית יותר, שמושבה ברצועת עזה.3 התפתחות בכיוון זה עשויה להכשיר את הקרקע לדיאלוג בין פת"ח לגורמים בחמאס. כמו-כן ניתן לשער כי ככל שתהא הבטחה להסדר מוחשית יותר כן תגבר התמיכה בהסדר המוצע בקרב אוכלוסיית השטחים – גם בשכבות שהקיפאון המדיני עודדן לתמוך בחמאס, ולכן יגבר הסיכוי שיוכל פת"ח להוביל נציגות לאומית שתונחה על-ידי דרכו המדינית. בראייה זו, דבקות בתהליך המדיני, גם על-רקע חידוש הדיאלוג הלאומי הפלשתיני טרם שחמאס נסוגה רשמית מעמדות יסוד אנטי-ישראליות, תעלה את הסבירות שהבנות שיגובשו במסגרתו יתקרבו לשלב יישומי. מנגד, קיפאון מדיני - אם תיכון ממשלת אחדות פלשתינית ואם ימשיך ויתמסד הפיצול בזירה הפלשתינית - יותיר בידי חמאס את היכולת להכתיב סדר יום, בלא שיוכל פת"ח המוחלש להציע לציבור הפלשתיני או לישראל חלופה מעשית ברוח חזון שתי המדינות לשני העמים.

מקורות

1. יואב שטרן, "חאלד משעל: החמאס העריך שהמבצע יארך שלושה ימים",haaretz.co.il, ב-20 בינואר 2009.
2. Agence France Press, January 15, 2008 ; Christian Science Monitor, January 15, 2008;
The New York Times, January 15, 2008.
3. בשנים האחרונות התעוררו חילוקי דעות בהנהגת חמאס אודות שיתוף פעולה עם פת"ח ואפשרות ההשתלבות בתהליך מדיני. המחלוקות החריפו לאחרונה בעקבות קריאתו של אנתוני בלייר לשלב את הארגון בתהליך המדיני. ראה:
"Hamas deeply divided over Balir remarks", Jerusalem Post, online edition, January 31, 2009.

פורסם במקור במסגרת גיליון מיוחד של עדכן אסטרטגי "עופרת יצוקה - המבצע והשלכותיו".
עדכן אסטרטגי, כרך 11, מס' 4, פברואר 2009
תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
ענת קורץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין חמאס לפתח - משמעויות "עופרת יצוקה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלוש סוגיות ימשיכו להעסיק את הקהילה הבינלאומית גם לאחר שהסיגה ישראל את החייל הישראלי האחרון מרצועת עזה. הראשונה היא מידתיות תגובתה לירי הקאסם; השנייה היא השימוש בסוגי נשק ותחמושת מסוימים; והשלישית היא הירי על מבנים של מוסדות בינלאומיים הפועלים ברצועה. העיסוק בהן יהיה המחיר שתצטרך ישראל לשלם כדי לקבע, ככל שהדבר ניתן, משוואה חדשה בדעת הקהל הבינלאומית בכל הקשור להתנהגותה במלחמתה הא-סימטרית בארגוני טרור, הפועלים מולה מתוך אוכלוסיות אזרחיות תמימות ותמימות למחצה.
14/02/2009  |  עודד ערן  |   מאמרים
נהוג לומר במקומותינו ש"הציבור לא מטומטם". צר לי, אבל כמו שעוד אומרים במקומותינו: הצחקתם אותי! עיינו, לדוגמה, בהתנהגותו ביום ג' האחרון ונסו לשכנע בדבר תבונתו היתרה. שהרי אילו נשאל אזרח מן השורה אם היה מעניק את קולו למועמד למשרת ראש הממשלה, שלגביו הוכח בעליל - באותו "מבחן התוצאה" שמרבים לדבר בו - שהוא חסר עקרונות ונטול יושרה במישור הרעיוני, שהוא חף מתבונה והבנה בתחום המדיני-פוליטי ושהוא נעדר יכולת ביצוע בשדה המעשי-יישומי - האם לא סביר להניח שהיה משיב על אותה שאלה בשלילה מהדהדת?
14/02/2009  |  ד"ר מרטין שרמן  |   מאמרים
8 בנובמבר 1948 היה כנראה היום המאורגן ביותר בתולדות העם היהודי מאז יציאת מצרים. באותו יום היה כל העם היושב בציון ספון בביתו - בביתו ממש, כלומר כל איש בדירתו שלו. במדינה כולה שרר עוצר מלא במשך שבע שעות - לשם קיומו של מפקד האוכלוסין הראשון במדינה התינוקת, שהייתה אז בת קצת יותר מחצי שנה. אל כל בית בא פוקד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רשם את פרטיהם האישיים של בני הבית ונתן לכל אחד ספח עם מספר תעודת זהות. היה זה מספר בן שש ספרות, ובני המשפחה קיבלו מספרים עוקבים, כמו חיילים בבקו"ם שעוברים יחד את שרשרת החיול. הרחובות היו ריקים לגמרי, כמו בסרט מדע בדיוני, ללא נוכחות של משטרה או צבא. כולם שיתפו פעולה בנפש חפצה, משום שמטרת העוצר והרישום הייתה הרכבת רשימה של בעלי זכות הבחירה לאסיפה המכוננת, הגוף הנבחר המרומם, שעמד לכתוב את חוקת המדינה החדשה.
14/02/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
השבוע חל יום השנה השביעי לרצח בננו, כתב ה"וול סטריט ג'ורנל", דניאל פרל. אשתי רותי ואני תוהים: האם דני היה מאמין כי העולם של היום הוא אכן זה שהתהווה אחרי הטרגדיה שלו?
14/02/2009  |  ד"ר יהודה פרל  |   מאמרים
בינואר 2006, מעט לאחר ששרון נפל למשכב קבוע, צלחה על ראובן אדלר רוח הקודש. אם אלה הם רחשי הלב של הציבור כלפיו, תהה מן הסתם היועץ האסטרטגי של קדימה בינו לבין עצמו, מדוע לא לנצלם עד תום, להציב את שרון בראש רשימת קדימה לכנסת ולגרוף קופת מנדטים נאה, שלא נודעה כדוגמתה. היועץ - שהיטיב לשמור אמונים לבן (עמרי), לאב (אריק), אך יותר מכל לרוח הציניות - היה בסך-הכל תוצר אותנטי ומזוכך של מפלגה, שראשיה הפכו את האופורטוניזם לדגל ואת הכיסא הפרלמנטרי - לאידיאולוגיה נטולת פשרות.
14/02/2009  |  ד"ר שאול רוזנפלד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il