בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לא יעזור הוקוס פוקוס טכני
|
ריבוי המפלגות המגזריות בפוליטיקה הישראלית מעיד שאין לחברה הישראלית מכנים משותפים רחבים דיים ● זוהי בעיה שהפתרון לה חייב להגיע מלמטה, מן התודעה הישראלית עצמה
|
לכל המרבה במחיר [צילום: ערוץ 1]
|
|
|
|
|
|
|
|
שורשה של אי-היציבות השלטונית אינו פוליטי, אלא חברתי ותרבותי: מגזרים שונים מכוננים זהויות מנוגדות, בלעדיות וחליפיות. האחד הוא קודם כל חרדי ורק אחר כך ישראלי; האחר הוא קודם כל מתנחל, ואם המדינה פוגעת ביכולתו להתנחל, הוא יוצא נגדה; אחר רואה עצמו כפעיל זכויות אדם קוסמופוליטי; אחר מחפש את האפשרויות הכלכליות, וכאשר מיצה את יכולותיו כאן הוא עוזב. | |
|
|
|
|
הבחירות האחרונות העלו טרוניות רבות, חלקן הגדול מוצדקות: שיתוף הפעולה המכוער של התקשורת עם קדימה ועם ציפי לבני; הקמפיין האישי, הארסי והאגרסיבי של קדימה ושל "מרצ"; היעלמותן של האידיאולוגיות וההתמקדות באישים; אי-הוודאות באשר לתוצאות הבחירות ולאופי הקואליציה שתקום; וכיוצא באלה.
הסממן המובהק ביותר לבלבול הפוליטי הוא המאבק התודעתי באשר לזהות ראש המפלגה שעליו צריך נשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. לדעת כמה פוליטיקאים ופרשנים, בבחירות האחרונות הושגה הכרעה לטובת "גוש הימין", ולכן, אם אומנם מספרם של חברי הכנסת שימליצו על בנימין נתניהו גדול יותר ממספר חברי הכנסת שימליצו על ציפי לבני, עליו יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. לדעת אחרים, ציפי לבני יכולה להרכיב ממשלה אם תינתן לה האפשרות לעשות זאת, ומכיוון שהיא אשר עומדת בראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, יש לאפשר לה להיות הראשונה לנסות זאת.
השאלה מי צודק בוויכוח הזה אינה חשובה כמו תופעת אי-היציבות הגושית שהוא מבטא, אי-יציבות המאפשרת לראשי המפלגות הגדולות להקים ממשלה הן אם הם בימין והן אם הם בשמאל. הגורם לתופעה זו, המלווה את הפוליטיקה הישראלית מזה זמן רב, היא אי-אחידות והיעדר תיאום אידיאולוגי בעיקר במה שמכונה "גוש הימין". באופן כללי, אנו נוטים לכרוך יחד נאמנות לארץ-ישראל והדגשת הציונות בכלל עם דבקות בדת ישראל, ולכן מכלילים את המפלגות הדתיות החרדיות בגוש הימין. אמנם, למפלגות הימין הלא-דתיות יש זיקה גדולה יותר לדת ישראל, ולכן בדרך כלל מעדיפות המפלגות החרדיות לחבור לממשלות ימין, אך האמת היא שמפלגות אלה גם אינן חוששות מממשלות שמאל שבהן הן מהוות לשון מאזניים, שאז מובטח להן לא רק הסטטוס-קוו, אלא גם שפע תקציבים והטבות אחרות. אכן, ההיסטוריה הקרובה מלמדת כי נאמנותן של המפלגות החרדיות לרעיון ארץ-ישראל (וממילא גם למימושו במדינת ישראל), אינה מובהקת, ולכן הן מוכנות להצטרף למרבה במחיר הקואליציוני.
|
|
סקטוריאלי? [צילום: AP]
|
|
|
מלבד הקול החרדי יש גם הקול הרוסי, שהוא במידה מסוימת תמונת ראי של זה החרדי. חלק ניכר מבוחרים אלה מבקשים ליברליזם וחופש מ"כפייה דתית" ורבים מהם מוטרדים יותר מבעיותיהם הייחודיות של העולים, כמו תופעת פסולי החיתון, מאשר מסוגיות ארץ, עם ומדינת ישראל, או ימין ושמאל. אומנם הקול הרוסי נוטה ימינה, אך גם אצלו נושאים המעסיקים את הימין הם לוקסוס, והעיקר לדידו הוא צביון חייו של ציבור העולים בישראל, על-פי האידיאלים הקהילתיים שלו, שהתעצבו במידה רבה בברית-המועצות. כש"ישראל ביתנו" וליברמן לא היו על המפה הפוליטית, הצביעו העולים ל"שינוי" של טומי לפיד, מפלגה שהייתה משופעת באנשי שמאל קיצוני למדי. לכן יכולה "ישראל ביתנו" מבחינה עקרונית לחבור לממשלת שמאל, ועדיין להישאר נאמנה לחלק ניכר מבוחריה.
גודלו של "גוש הימין" הוא אפוא אשליה. הוא אינו גדול בהרבה מגוש השמאל, אך מתחזק על-ידי מפלגות שאינן ימניות במובהק, אלא בעלות נטיה ימנית חלשה. בבחירות הללו הצליחה קדימה, בעזרת קמפיין נגטיבי בעיקרו, למשוך קולות שמאל מובהקים ולהישאר המפלגה הגדולה ביותר. "העבודה" ו"מרצ" לא זיהו בזמן את העובדה שקמפיין אנטי-נתניהו נוטף השנאה מכוון בעצם לקהל בוחריהן ונוגס במנדטים שלהן, לא השיבו מלחמה שערה ונפלו קורבן למניפולציה מתוחכמת. בימין, לעומת זאת, איש אינו מנסה לשבור את דפוסי ההצבעה הרגילים, שכן הנאמנות השבטית שם למפלגות המגזריות מאפשרת תזוזת מנדטים מזערית בלבד.
כך נדון הימין לאי-יציבות שלטונית או אפילו להפסד בבחירות, גם כאשר הוא מהווה רוב או למצער הקבוצה הגדולה ביותר בציבור, וממשלות ישראל נידונות לסחיטה מתמדת של מפלגות מגזריות. האם יש פתרון פוליטי-טכני לבעיה זו? ספק רב. המפלגות הדתיות והחרדיות ו"ישראל ביתנו" גדולות מדי (יחד הן גדולות יותר מאשר כל אחת מהמפלגות הגדולות) ואילו "הליכוד" וקדימה קטנות מדי. לכן אין כמעט סיכוי להעברת חוק שיחולל שינוי אשר יזיק להן תוך פגיעה במגזריוּתן. המפלגות המגזריות יתמכו רק בשינוי אשר יותיר בידן את כוח ההכרעה הפוליטי.
שורש הבעיה אינו פוליטי במובן הצר, אלא חברתי ותרבותי.
יציבות שלטונית מצריכה הכרעה ברורה בין תפיסות עולם, והביטוי הפוליטי של הכרעה כזו הוא מיעוט מפלגות. אך בישראל לא תהיה הכרעה ברורה, מפני שעל הפרק עומדות תפיסות עולם מגוונות מדי, ומה שבמקומות אחרים נתפס כהבדלי דגש במסגרת השקפה רחבה אחת, מגיע אצלנו לכדי הבדל בהשקפת העולם כולה: ציונות ואנטי-ציונות, דת וחילוניות קיצונית, לאומיות וזכויות אדם, יהודים וערבים וכיוצא באלה. עמדה ביחס לכל אחד מן הניגודים הללו מכוננת השקפת עולם שלמה ונבדלת, שבה נאחזים תומכיה בדבקות, תוך כינון מפלגות התואמות את אותה השקפה.
הבעיה היא אפוא בעיית זהות: מגזרים שונים מכוננים זהויות מנוגדות, בלעדיות וחליפיות. כך, האחד הוא קודם כל חרדי ורק אחר כך, כמעט במקרה – ישראלי; האחר הוא קודם כל מתנחל, ואם מדינת ישראל פוגעת ביכולתו להתנחל, הוא רואה עצמו רשאי לצאת נגדה; אחר רואה עצמו כפעיל זכויות אדם קוסמופוליטי; אחר מחפש את החיים הטובים ואת האפשרויות הכלכליות, וכאשר מיצה את יכולותיו כאן הוא עוזב.
קל לראות כי המגזריוּת רק מתחזקת עם השנים, שכן המפלגות מנצלות את כוחן הגדול כלשון מאזניים לטיפוח הזהויות הנבדלות והנאמנות המגזרית. ביטוי מובהק לכך הוא קיומן המוסדי והמוכר של מערכות חינוך נבדלות, מגמה שהולכת וגוברת, בין היתר במוסדות מגזריים שונים בחסות המדינה, אך גם בהיווצרותן של שכונות ואף ערים מגזריות נבדלות.
זהו כנראה כישלונה הגדול ביותר של הציונות: היא לא השכילה ליצור זהות ישראלית-יהודית רחבה וחובקת. אין לחברה הישראלית מכנים משותפים רחבים דיים לחולל דיון פוליטי המשקף שתיים או שלוש תפיסות עולם עיקריות, שכולן, מיותר לציין, הן ראשית כל פטריוטיות. כתוצאה מכך הפוליטיקה הישראלית היא מרובת מפלגות ואין בכוחה להביא לכך שיעדי השלטון יוכרעו באמצעות בחירות. לתסבוכת זו אין פתרונות מלאכותיים, ואי אפשר להתירה באמצעות שינוי שיטת המשטר. זוהי בעיית עומק ואם יש לה פתרון, הרי שהוא חייב להגיע מלמטה, מן התודעה הישראלית עצמה. שום הוקוס פוקוס טכני של מספר פתקי הצבעה או של הגבהת אחוז החסימה – לא יועיל לה. בקיצור, יש להיאבק במגמת ההתבדלות והמגזריות המתעצמת, ההורסת את הפוליטיקה ואת מוסדות השלטון במדינת ישראל.
וכך, המשימה העיקרית שצריכה לעמוד בפני הציונים במדינת ישראל אינה פוליטית במובן הצר ואינה פורמלית-טכנית, אלא לאומית-חברתית: יצירת זהות ישראלית-יהודית חדשה, שתצרף ותצרוף יחד קבוצות, שכיום הן נבדלות באופן מהותי – הן בהשקפותיהן והן מבחינה חברתית ואפילו גיאוגרפית – וזאת כדי לבטל את הצורך המוקצן שלהן בייצוג פוליטי נבדל.
|
|
|
רן ברץ הוא דוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטה העברית
|
|
תאריך:
|
21/02/2009
|
|
|
עודכן:
|
21/02/2009
|
|
רן ברץ
|
לא יעזור הוקוס פוקוס טכני
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אישמאל
|
21/02/09 13:33
|
|
2
|
|
א.כ.
|
22/02/09 11:22
|
|
מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם אודות ההרוגים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.
|
|
|
גריט ווילדרס (Geert Wilders) חבר פרלמנט הולנדי שחיבר את הסרט פיטנה Fitna)) (ניתן להשיג אצלי עותק משופר מזה שנמצא באינטרנט חינם!) המתאר חלק קטן ממה שאנו מכירים פה בארץ ביחס למוסלמים, אידיאולוגית ג'יהאד ורצח. הוא משבץ פסוקי קוראן, דברי הסתה של מטיפים במסגדים עם התוצאות הרצחניות של הפנמת פסוקים אלו. כולנו זוכרים את הידיים המגואלות בדם של רוצחי החיילים יוסי אברהמי ווואדים נורזיץ', אבל מעטים מאיתנו זוכרים שמוסלמים "מתונים" רצחו את ראש ממשלת ירדן וצפי אל-תל ושתו את דמו בשידור חי (השידור היה חי אבל הוא כבר היה מת) בשנת 1971. כנראה שאין גבול לאכזריות ולרצחנות המובנת באידיאולוגיה, בדת ובחינוך האיסלאמים. המשפט "לא כול המוסלמים טרוריסטים אך כול הטרוריסטים הם מוסלמים" עדיין לא נסתר.
|
|
|
ביום 16.02.2009 פורסם דוח מבקר המדינה, אשר חשף התנהלות לקויה בניהול כספי התרומות של האגודה למען החייל. מסקנות הדוח היו קשות, חמורות, ודורשות עתה מתן דעת מערכתי, וכן מענה מיידי לכשלים שנתגלו. ואולם, עיון קפדני במסקנות המבקר, מעלה כי בין שלל חיצי הביקורת אשר הוטחו בצדק, כנגד מנהלי האגודה, מסתתרת בין הדפים, גם סכנה משפטית לא קטנה, אשר עשויה לפגוע במאמצי גיוס הכספים בעתיד.
|
|
|
כשאנו באים לדון בסוגיית העבדות עולה בפנינו דמותו המיוסרת של פועל שחור קוצץ סוכר או כותנה, בעוד אדונו מצליף בו בשוט כדי שיעבוד יותר מהר. ואם לא, אז לפחות "אוהל הדוד תום" או ג'ים מהאקלברי פין. על כל פנים, הסיטואציה הראשונית מהמילה עבדות היא שלילית, ואכן טוב שהעבדות בוטלה מן העולם.
|
|
|
"לא יהודי/ה" על-פי הגדרת החוק הישראלי, הוא גם גורלם של יהודים ויהודיות ש"רק" אביהם יהודי וזאת מכיוון שהחוק אימץ לו את אמות המידה הדתיות אורתודוכסיות בלבד שזהות יהודית קשורה דווקא דרך האם. יש לא מעט עולים שכאלה שהספיקו להתערות באופן מלא בחברה היהודית בישראל, בצבא, באקדמיה ובמקומות העבודה.
|
|
|
|