|   15:07:40
  שרית ילוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דווקא באותיות קטנות ובהערות שוליים

ספר חדש לד"ר דניאל שליט - "פרקי טבע: מדעי הטבע ודמות האדם" - הוא הזדמנות לשוחח איתו על "תקופת המבול" שלנו, שבין "שקיעת עולם הרציונליות" לבין "זריחה שעוד לא באה"
22/02/2009  |   שרית ילוב   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מרכז קבלה בצפת [צילום: שוש מיימון]

אחד אחד
"בחנויות העידן החדש אפשר למצוא, לצד תובנות נכונות, גם הרבה שרלטנות, שטחיות ובלבול... האדם הרציונלי, הצמא והרעב למקצת נחמה, למעט משמעות... מתנפל אל תוך העולמות הרוחניים בבולמוס, כמו שהתנפל אל זרועות ספרות וסרטי הפנטסיה"

"פרקי טבע: מדעי הטבע ודמות האדם" הוא כותרת ספרו החדש של ההוגה, המלחין והמוסיקולוג ד"ר דניאל שליט - ראשון בטרילוגיה שכותרתה "ארץ ושמים". מי שעוקב אחר התפתחות משנתו של שליט, החוקרת כבר שנים את הרוח הפוסט-מודרנית, ימצא כאן נדבך נוסף על המחשבה שפיתח בארבעת ספריו הקודמים: "שיחות פנים", "אור שבעת הימים" (על מעמד האשה בישראל ובתרבות הכללית), "יודע נגן" (על המוזיקה, על אפשרויותיה ועל מצבה כיום), ו"ספר הקניון" (מדריך ל"מוסד" שבו רואה שליט את גילומה המובהק של הפוסט-מודרניות, על צדדיה הטכנולוגיים-כלכליים, החברתיים-אישיים והמחשבתיים).

השקט הפנימי של שליט, שלמד מוזיקה בישראל ובלונדון ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ושימש מנצח בתזמורת הקאמרית הישראלית, מחלחל גם לספריו. למרות שבתכניהם הם חוצבים בעיקשות בשכבות המאובנות של חיינו הרוחניים, הטון שלהם רך ומתון, כאילו המתין המחבר להתפתחויות הבלתי נמנעות מן התהליכים הרעיוניים שהוא משרטט, בידיעה שהרע הוא חלק בלתי נפרד מן המהלך הכולל.

בפרק ההקדמות לספר החדש הוא כותב כך: "בין שקיעתו של עולם הרציונליות המערבית לבין זריחה שעוד לא באה, אנו בתקופת המבול. השינויים ועוצמת האירועים מואצים ומתגברים. יכולת ההתמצאות, של יחידים וגם של מנהיגים, הולכת ונעלמת. נשחקים כל מימדי ההתמצאות: מרכזיות מול שוליות, חשיבות מול טריביאליות, רצינות מול היתול, עומק מול שטחיות, גדלות מול קטנות... וסחף כל הערכים הפנימיים אינו מאחר להתבטא בסכנות חידלון מוחשיות יותר... התפוצצות אוכלוסיית העולם. זיהום והרעלת האדמה, המים והאוויר, הצומח והחי. אלימות מקומית ובינלאומית, מילולית ורוחנית - בתקשורת, בפוליטיקה, במשפחה וברחוב... מתחים ושנאה בין מיליארדרים לרעבים, בין ענקים גלובליים לבין מי שנחשבים אבק-אדם. ומתנה מיוחדת ליהודים: התגברות האנטישמיות החסלנית, שמדינת ישראל נועדה כביכול להעבירה מן העולם, וכעת, לא רק שלא חלפה אלא נוספו לה אחיות צעירות וקטלניות: שנאת מדינת ישראל מבחוץ ושלילתה מבפנים".
גידול פחמני שמפיק "ערכי חופש ודמוקרטיה"

ובכן, בתקופה אפוקליפטית כזאת, כשלפי תיאורו הכל בוער - מה יעזור לנו דיון על מדעי הטבע? "העולם שמתמוטט כעת", עונה שליט, "הוא עולם 'האדם האוטונומי', שב'ספר הקניון' קראתי לו בשם 'הקניון העולמי', שהוא עולם שלם מעשה ידי אדם, המנותק מן האדמה ומן השמים, מצליח, מנצח ומבריק, אך מעורער מבפנים. אותו עולם מעשה ידי אדם הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם, ואולי בעיקר, מחשבתי, והשלד המרכזי שלו הוא המדעים, ובעיקר מדעי הטבע. מדעי הטבע הם המציירים לנו עולם שאין בו אלא פיסיקה-כימיה, ושהאדם בו אינו אלא גידול מורכב אקראי ששרד איכשהו. קשה להבין איך גידול פחמני כזה יכול להפיק מתוכו ערכי מוסר ו'קדושת חיי אדם', את 'צלם האדם', את 'ערכי החופש והדמוקרטיה'; ואכן, כל הערכים והמצפנים הפנימיים שלו מתמוטטים. כשיא המהלך, הנטייה הפוסט-מודרנית היא לחתור תחת בניין המדע עצמו, לערוך לו דה-קונסטרוקציה כהלכה, ולחשוף אותו כלא-יותר מאשר 'נרטיב' אירופי-לבן-זכרי של המאות האחרונות.

"הספר שכתבתי אינו מזלזל כך במדע. גילויי המדע, במקומם ובגבולותיהם, הם גילויים של ממש ולא 'נרטיבים' בלבד. מצד שני, אין המדע יכול להיות מדריך סופי להוויית האדם ולהוויה בכלל. בניין המדע, אפילו לפי גילוייו-הוא האחרונים, כבר נותן מקום למבטים אחרים, רוחניים וטרנסצנדנטיים, על המציאות, וגם אלה אינם סתם 'נרטיבים' אפשריים, אלא מצטרפים, יחד עם המדע, למבנה כולל שיש בו תקווה לדמות אדם יציבה יותר. ככל שיקבל האדם על עצמו תמונת מציאות מלאה כזאת, כן יוכל להתרפא מתחלואיו. כמובן, תחילה עליו להבין עד כמה תמונת העולם העכשווית שלו היא מבוי סתום, שממש 'מבקש' אפוקליפסה".

את תיאור האפוקליפסה שלך אתה חותם בשאלות: "האם המצב האפוקליפטי הזה מבשר התחלה חדשה? ומהו חוט השִדרה שיוביל אותנו מן התקופות שחלפו לתקופה הבאה?" אני חושבת שלא תכעס אם "אגלה" למי שעוד לא קרא את הספר, שהתשובה שלך לשאלה הראשונה היא חיובית, אבל האם תוכל להשיב גם על השאלה השנייה מבלי "להפר" את חוויית הקריאה העתידית בספר?

"אני לא בטוח שכדאי להשיב... כי הספר בנוי כך שהוא לא מספק לשאלה הזאת (מה יוביל אותנו לתקופה הבאה) תשובה מוחלטת, אלא משתף את הקורא בעצם תהליך השאלה; ואת זה הוא עושה רק בשטח אחד: בשטח מדעי הטבע, ויחסם לדמות האדם (שני ספרים המתוכננים יעסקו בהיסטוריה הכללית ובהיסטוריה היהודית). הספר מסכם את תשובות המדע לגבי העולם הפיסיקלי (עולם הדומם), וכן לגבי עולם הצומח, וכן לגבי עולם החי ודמות האדם, ומראה איך שבכל עולם כזה, התיאור לפי הרמה הקודמת (תיאור כזה נקרא רדוקציה) לא מספיק, ושאנו חייבים להסכים לעבור לרמת תפיסה חדשה. כלומר: עולם שלם של תשובות הופך לשאלה. כשמנסים לתאר את הצומח במונחי הדומם, את החי במונחי הצומח, את האדם במונחי החי - התשובה הקודמת הופכת לשאלה ברמה החדשה; ו'שאלת חכם - חצי תשובה': השאלה מזמינה את התשובה.

"על התשובות האפשריות אני רומז בספר לא בסימני קריאה ובאות מודגשת, אלא דווקא באותיות קטנות ובהערות שוליים; ראשית כי רובן לקוחות מתורת הסוד, ודברים כאלה לא צועקים, אלא רומזים עליהם. ושנית, כי בתשובות כאלה אפשר לבחור רק כאשר הבשיל הרצון אליהן. אני יודע שזה עומד בניגוד גמור לנטייה היום, לקבל תמצית מוכנה ומהירה מכל דבר, כי אין זמן. אבל מה שיוביל אותנו לשלב הבא הוא בין היתר הידיעה, שכל גלולות הדעת המוכנות האלה הן מוגבלות מאוד, והעיקר הוא הבשלת הרצון לדעת פנימית יותר.

"וכך גם ביחס למצב זמננו: מה שיוביל אותנו למצב הבא הוא יותר שאלות מאשר תשובות. כבר המצב הפוסט-מודרני עצמו מפרק את כל התשובות הישנות, 'המודרניות', אבל אין הוא נשאר בשאלה, אין לו סבלנות לכך, אלא למעשה הוא מספק תשובה: שאין תשובה. וכמו-כן: שאין 'אמת', שאין 'טוב', שאין 'יפה', אלא רק מוסכמות, טקסטים, נרטיבים, פרשנויות - שאין מעבר להם כלום.

"מה יכול להעביר אותנו לעידן הבא? לחזור בשאלה. להישאר כסימני שאלה המופנים אל חוכמה גדולה משלנו - שהיא מציאות. שהיא המציאות. האם זה יחס 'דתי' אל המציאות? כן. אבל זאת לא דתיות במובן של קבוצת אנשים שיש להם טקסטים, המהווים סט מוכן של תשובות. זוהי דתיות במובן הנצחי: לעמוד מול מקור הכל, אחרי כל הטקסטים שיש לך - משתאה ומחריש. ומשם בודאי תבוא, ותמיד באה, התחדשות".


בפרק "בניין השכבות" אתה כותב: "והנה אנו רואים, שהעולמות שגילתה הפיסיקה... מקבילים לעולמות שעליהם מלמדת תורת הסוד; אלא שבעוד שהעולמות הרוחניים תומכים במציאות הגשמית 'מלמעלה', הרי הרמות הפיסיקליות תומכות בה 'מלמטה'. 'למעלה' הוא מקומן של מציאויות רוחניות, המודעות לעצמן ברמות שונות; ואף האדם מכיר אותן בהכרה ישירה, הפתוחה לפני מתבוננים רוחניים. ואילו 'למטה' הוא מקומם של שדות-כוח, חלקיקים, אטומים ומולקולות, שהם חסרי תודעה עצמית, ואף אנו איננו מכירים אותם אלא מתוך החקירה העקיפה והידיעה המתוּוֶכת וההיפותטית, בידיעה 'על אודות' ולא ידיעה 'את'".

וכך, אם רק מתבוננים רוחניים, שהם מיעוט מבוטל בתרבות הפוסט-מערבית, מכירים בהכרה ישירה את המציאויות הרוחניות שעליהן אתה מדבר, האם לדעתך "המצב האפוקליפטי" הנוכחי מבשר גם התפשטות של תופעת ההתבוננות הרוחנית? האם אתה רואה סימנים לכך?

"בוודאי. ניצני ההתבוננות הרוחנית נמצאים וגלויים בכל מקום. הרי התרבות המערבית מתחלקת לשניים: החלק הרשמי, המוכר, המסובסד, הנלמד באוניברסיטות - והוא חי בעולם חד-ממדי, שאין מעבר לו כלום (כמו שמסכם עדי אופיר, בספרו 'פוסט-מודרניזם: עמדה פילוסופית': 'אין נקודת מבט טרנסצנדנטית... הפירוש הוא מסע על פני השטח...'). באופן בלתי נמנע, הספרות והשירה הנחשבות לרציניות מדברות כמעט אך ורק על המוות, על הזִקנה, על שקיעה, על ניוון, על ייאוש, גועל וכיעור. ואילו התרבות הפופולרית, היא תרבות העידן החדש, מגיבה על כל החורב הזה בהמראה למחוזות הרוחניות: גלגולי נשמות, ישויות רוחניות, אנרגיות חיוביות, אהבה וריפוי. בכל זה 'יש משהו'... אבל הבעיה היא רק שאין ב'עידן' החדש שום סדר ואבחנה. בחנויות העידן החדש אפשר למצוא, לצד תובנות נכונות, גם הרבה שרלטנות, שטחיות ובלבול.

"אפשר היה לחשוב ולקוות, שהאדם המערבי, שעבר בית-ספר של ספקנות, של ביקורתיות, של שיטה וסדר, יקבל כעת את הרחבות התודעה החדשות בזהירות, בסבלנות ובהמתנה להתבררות התמונה. אבל נראה שלא זה מה שקורה. האדם הרציונלי, הצמא והרעב למקצת נחמה, למעט משמעות, לקורט לחלוחית, התנפל אל תוך העולמות הרוחניים בבולמוס, כמו שהתנפל אל זרועות ספרות וסרטי הפנטסיה. ההבדל, אגב, הוא שספרות הפנטסיה מודעת להיותה דמיון; ואילו ספרי הזמן החדש מציגים עצמם כתובנות, כאמיתות עמוקות שסוף סוף יצאו מהסתרן, אלא שכולן באות ללא סדר, חלקן סותרות זו את זו וחלקן טריביאליות.

"הייתי רוצה לראות את איש יָמֵינוּ מסנן, מברר, נזהר ומתקדם לאיטו. השאלה היא כמובן: לאור מה יסנן ויבחר? איך אפשר לבחור ולברור בין תובנות מצריות, אינדיאניות, הינדואיסטיות וניאו-פגאניסטיות? אני כשלעצמי נוטה להסתמך על התודעה היהודית, שיש לה גם צד התגלותי (הנבואה), גם צד משפטי-רציונלי (חז"ל), גם צד מיסטי (הקבלה), גם צד פסיכולוגי עמוק (החסידות), המאזנים זה את זה, וגם פרקטיקה של בירור בין ראוי ללא-ראוי".

השביל הקרוב שבחצר האחורית

אם יש מילה שמבטאת יותר מן האחרות את רוח הגותו של שליט, הריהי "מתוקן". שליט, הבורר את מילותיו בקפידה, קפידה הנגזרת הן מתלמודו הפילוסופי הרחב והן מן המודעות העמוקה ל"אותות הקין" שנתנה התקינות הפוליטית במילים מסוימות – במכוון אינו משתמש בתארים "טוב", "ראוי" או "רצוי", אלא בתואר "מתוקן". מי שירצה, יוכל למצוא כאן יותר מרמז ל"תיקון" במובן הקבלי – ואכן, גם לתורת הסוד יש עוגן במשנתו, אבל גם מי שאינו מודע לעגה הקבלית, יגלה כי זוהי הבחירה המילונית הכמעט יחידה שנותרה לו באווירת הרלטיביזם הפוסט-מודרני.

בפרק "על אופני הדעת" אתה כותב: "התודעה המדעית, והרציונליות כולה, היא תגובה על התודעה הקדומה של האדם, המיתולוגית. במצב המיתולוגי היו כלי-ההכרה של האדם... מעורבים ביסודות האישיים: ברצונות, במשאלות, בתשוקות ובחרדות. המיתוס מביע לא רק את 'המציאות' כשלעצמה, אלא את עולמו הפנימי של האדם החי בה. לעומת זאת, הפילוסופיה והמדע מביאים איתם הפרדה בין השכל, שנעשה עצמאי, לבין מערכת הרצונות, החשודה (ובצדק) על הטיות ונגיעות; על כן שמה ההכרה המדעית את עולם הרצונות 'בסוגריים'. אפשר לומר שכיום הגיעה הדרך הזאת לגבול פוריותה. מתוך 'שימת הרצון בסוגריים' אפשר ללמוד רק את החלקים החיצוניים של המציאות, החלקים הפיסיים-כימיים... אבל החלקים העדינים יותר, המתקרבים לנפשיות האדם... – אלה ניתנים רק להכרה הנתמכת ברצון מתוקן, ולא לזאת המסתלקת ממנו. כנראה שעלינו לחזור אל הרצון האישי, ששמנו בסוגריים. הרי יש אפשרות לנטרל את תוצאותיו הלא-רצויות של הרצון המוטה לא רק על-ידי ההתעלמות ממנו, כי אם על-ידי עיבוד הרצון, על-ידי תיקון היסוד המוטה, המזייף שבו, ועל-ידי חינוך עצם הרצון לכיוון האמת, לרצות דווקא בה. ואמנם ככל שעולים ומגלים רמות-מציאות גבוהות יותר, כך נוכחים לדעת שהאמת בהם אינה ניטרלית, אלא דורשת, מבקשת את הרצון המתאים דווקא. הדרך להכרת רמות גבוהות יותר של המציאות היא דרך טיהור הרצון".

ושוב אנחנו "מתחברים" לשאלה הקודמת: מצד אחד, ככל שעולים ומגלים רמות מציאות גבוהות יותר, מגלים גם את הדרישה לרצון טהור, ומצד שני, כדי להגיע לגילוי של רמות מציאות גבוהות יותר נדרש איזשהו רצון שאינו "הרצון המצוי" – איך פורצים את מעגל הקסמים הזה?

"שוב, לכל תרבות המפנה את מבטה אל מציאויות גבוהות יותר, יש גם שיטות של חינוך הרצון וטיהורו. כך הוא אם מדובר במסורות הסופיזם, הבודהיזם, ההינדואיזם, הטאואיזם, וקרוב יותר למערב – הסטואיות והניאו-אפלטוניות. חלקן מסורות אסקטיות (כלומר של פרישות והינזרות); חלקן מסורות המנסות דווקא להיכנס אל תוך 'השטחים האפלים' ואיך שהוא לנקות ולהעלות אותם (הטנטרה ההודית). אני עצמי ניסיתי ללמוד כמה מן השבילים כאלה. אחרי כן גיליתי את השביל הקרוב אלי, את זה שהיה טמון בחצר האחורית שלי, זה שתעודותיו כתובות לא בסנסקריט, לא בערבית, לא ביוונית ולא בגרמנית, אלא בעברית – השפה החיה הקדומה ביותר, שהיא גם שפתי; שביל שיש לו לא רק תעודות כתובות, אלא מסורת חיה מראשית ההיסטוריה – לשם חינוך הרצון וטיהורו. והיות שהמסורת הזאת היא חיה, הרי כיום, לרגל השאלות החדשות הבאות מן המדע, הפוסט-מודרניות והעידן החדש, היא יכולה להתחדש ולהפיק מתוכה אופנים חדשים להתקדמות".

שרית ילוב היא מבקרת תרבות, עיתונאית ועורכת במגזין "מראה".
תאריך:  22/02/2009   |   עודכן:  22/02/2009
שרית ילוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דווקא באותיות קטנות ובהערות שוליים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוב חמאס "עושה בית-ספר" למדינת ישראל, בעיקר באמצעות התקשורת הישראלית, אשר התגייסה פעם נוספת כדי ללחוץ על הממשלה להיכנע ולשחרר כ-1,000 רוצחים, ובהם ראשי ארגוני טרור כמו אחמד סעדאת, מרואן ברגות'י ומתכנני הפיגועים במלון "פארק" ובמסעדות "סבארו", "מקסים" ו"מצא". שוב מתברר לכל שעיקשותו של חמאס, שמעולם לא הפחית מדרישותיו אלא רק הוסיף להן שוב ושוב, היא אשר ניצחה את מדינת ישראל אחוזת הפאניקה, שמא יהפוך גלעד שליט לרון ארד שני.
22/02/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
"הלכנו לבחירות וניצחנו - 28 זה יותר מ-27", הכריזה השבוע יו"ר קדימה, השרה ציפי לבני. לזכותה ייאמר שבחישוב האריתמטי היא צודקת: 28 המנדטים שבהם זכתה קדימה הם אכן יותר מ-27 המנדטים שבהם זכה ה"ליכוד" בבחירות של 2009. אולם לבני שוכחת ומשכיחה, שגם 65 חברי הכנסת (נכון לזמן כתיבתן של שורות אלה) הממליצים לנשיא שמעון פרס להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו הם יותר מ-28 חברי הכנסת של קדימה שהמליצו (חלקם בחוסר רצון בולט) עליה.
22/02/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
סדר יום קבוע
22/02/2009  |  עידן חיים  |   מאמרים
המיתון והמשבר הכלכלי נמצאים כבר כאן, ועל זה אין ויכוח. עסקים קטנים וגדולים כאחד מנסים להשאיר את הראש מעל המים, חלקם מצליחים אף לשחות אל חוף מבטחים בעוד שעסקים אחרים לא מצליחים ונסגרים. את הביטוי למשבר הכלכלי הזה ניתן לראות היטב בעולם הפרסום בכלל ובעולם קידום אתרים והאינטרנט בפרט. חברות, עסקים וארגונים נוטשים כמעט לגמרי את הפרסום באמצעי התקשורת המסורתיים ומקצים תקציבים לפרסום ממוקד - דווקא ברשת האינטרנט.
22/02/2009  |  שרון דידי  |   מאמרים
לפני שבוע הייתי עדה לוויכוח בין שני אנשים. כשהאחד גילה שהשני עורך דין, הוא הטיח בפניו בזלזול: "עורכי דין יש כמו זבל". עורך הדין, שהתרשם מהמראה הנשי של האיש, לא נותר חייב ואמר בקולי קולות: "הומואים יש יותר".
22/02/2009  |  איריס פרחי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il