|   15:07:40
  דויד שוורץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תורת האורגנים בחברות

תורת האורגנים בחברה-בתאגיד-יכולה לסייע במערכות הציבוריות פוליטיות המערכות הפוליטיות ציבוריות בישראל זקוקות לרה ארגון אולי מוטב להיעזר במשטר ההפרדה המצוי בתורה האורגנית מתחום החברות והתאגידים
14/03/2009  |   דויד שוורץ   |   מאמרים   |   תגובות

התורה האורגנית - משמעותה של הדוקטרינה הידועה כ"תורת האורגנים", היא שישנם פונקציונרים המזהים אותם עם החברה עצמה, כפי שמזהים איברים בגוף עם "האני" האנושי.

עפ"י גואר, מטרת הדוקטרינה הינה להתגבר על שלילתה של האחריות השילוחית, בכמה מגזרי משפט ובעיקר בדיני העונשין. פרוקצ'יה מציין כי עמדתו השלילית של המשפט הפלילי למושג האחריות הפלילית השילוחית איננה נטולת יסוד ערכי. היא מייצגת ביטוי סביר להשקפה, כי האחריות הפלילית, לפחות בעבירות הדורשות יסודות נפשיים, מצריכה ממצא של האשמה מוסרית, שהיא מושג אישי, אינדיבידואלי, ולא מושג שילוחי, נגזר או נגרר. בדיני נזיקין אין קושי מושגי להטיל אחריות על בסיס שילוחי עם זאת, קובעים דיני הנזיקין כי בשלוש עוולות, תקיפה, כליאת שווא, ונגישה, לא תהיה אחריות אלא על בסיס אישי בלבד.

כדי להסיר ספקות, יחוס פעולה , מחדל, תכונה או כוונה של האורגן לתאגיד לא ישפיע על הדינים החלים על האורגן עצמו. למשל, אם אחריותו הפלילית או הנזיקית של התאגיד נגזרה מאחריותו הפלילית או הנזיקית של האורגן לא יהיה בכך כדי לגרוע מאחריותו הפלילית או הנזיקית של האורגן.1המבנה של קבלת החלטות בחברה המסחרית מתבסס על הפרדה בין קבוצת המשקיעים בחברה, ובעיקר, הקבוצה של בעלי המניות, לבין הקבוצה של מקבלי ההחלטות. מרגע שהשקיעו הפרטים מנכסיהם בישות המשפטית- הופכת האחרונה לבעלת הקניין בנכסים.

האישיות המשפטית איננה זהה לחלוטין לפרט הטבעי, במובן זה שהיא נעדרת כל יכולת אנושית להפעיל את המשאבים הכלכליים, אלא ששוני זה אינו מונע ממנה לנהוג בנכסים מנהג בעלים. להבדיל מן הפרט הטבעי, פועלת הישות המשפטית באמצעות האורגנים, כאשר פעולתו של האורגן נחשבת כפעולתה של החברה, המחייבת ומזכה אותה. למעשה פרט המוסמך לפעול בשם החברה נקרא -"אורגן".2

חוק החברות מאמץ את תורת האורגנים בחלק השלישי שלו: האורגנים, הפועלים בחברה:האסיפה הכללית, הדירקטוריון, המנהל הכללי וכל מי שעל-פי דין, או מכוח התקנון רואים את פעולתו בעניין פלוני כפעולת החברה לאותו עניין. אורגן הפועל בחברה ופעולותיו הן פעולות החברה עצמה.3

תורת האורגנים בפסיקה התפתחה בע"א צוק אור, כדי לייחס לתאגיד אחריות נזיקית בשל מעשי האורגנים.4 בע"פ מודיעים פותחה האחריות הפלילית ונקבעה ע"י ברק ההלכה המרכזית, בין אחריות התאגיד לפעולות האורגן לבין אחריות שילוחית (מותנית באחריות האורגן) או אחריות מוחלטת(אינה מצריכה יסוד נפשי). אחריות התאגיד לפעולות האורגן לפי תורת האורגנים היא אחריות אישית של התאגיד.5 גם במ"י נגד בנק לאומי קבע ביהמ"ש שהדין מתייחס לפעולות האורגן כאל פעולת התאגיד עצמו.6 החוק השמיט לחלוטין הסעיף הדן באחריות הפלילית ומשאירו לחוק העונשין לסעיף 23 שמאמץ את תורת האורגנים,7 ובסעיף 53 דן באחריות הנזיקית של חברה. ומציין כפי שקבעה הפסיקה, ההפרדה בין האחריות האישית לאחריות השילוחית של החברה בנזיקין.

תכלית הפירמה

עפ"י המשפט המשווה אין אחידות דעים גמורה בדבר תכלית קיומה של הפירמה המסחרית. המשפט האנגלי יצא מתוך נקודת המוצא הבסיסית של מקסום רווחי החברה. כפועל יוצא הוגדרו חובות הזהירות והאמון של מנהלי חברה כחובות שיש לקיימן כלפי החברה כגוף ערטילאי. המניע חייב להיות הגדלת הרווחים לטווח הארוך. דוקטרינה זו נקבעה בפרשת Parke v.Daily News כשביהמ"ש ראה בהטבת תנאי פנסיה לעובדים הוצאה "בזבזנית".

בארה"ב הויכוח התמקד בסוגיית כוחה של החברה לתרום תרומות למטרות פילנתרופיות כלליות או לשגשוגה של הקהילה. הייתה מחלוקת בין ברלי שסבר שהתרומה מותרת רק אם יש בה תועלת, אפילו עקיפה, לקידום האינטרסים הישירים של החברה, לבין דוד שטען, כי חברת המניות היא אזרח בקהילה הכללית, ובתור שכזה מוטלות עליה חובות של אזרחות טובה. היום במרבית המדינות יש גושפנקא סטטוטורית להוצאות פילנתרופיות של תאגידים. גם באירופה הוכרה באופן עקרוני, החובה לנהל חברה לא רק למטרת מקסום רווחים וחלק מהחוקים אף מרחיבים למטרת קידום העובדים והציבור בכללו. המחוקק אף התערב באופן ישיר באופן איוש הגופים המנהלים בחברה. באמצעות מינוי אינטרסנט פלוני בחברה כפונקציונר בגוף המנהל. כאשר האינטרס שלו שונה באופן מובהק מן האינטרס של השגת רווחים. בגרמניה אף נקבע כי מחצית מכלל הגוף המפקח על ההנהלה (גוף דומה למועצת דירקטורים חיצוניים) חייבים להתמנות מבין עובדי החברה. וזו גם המגמה בשוק האירופאי המשותף8.

תופעת התאגיד תופסת מקום נכבד בחיי הכלכלה המודרניים, זאת בשל העובדה שנתחים נכבדים מן הפעילות הכלכלית מתבצעים באמצעות תאגידים. המאפיין המרכזי של התאגיד המודרני: ההפרדה בין הבעלות לשליטה. ניהול עסקים באמצעות תאגיד מאפשר להביא לידי ביטוי את יתרונות ההתמחות: מחד בעלי מניות שוכרים את שירותיהם של מנהלים מקצועיים לניהול הפעילות העסקית, ומאידך בעלי המניות יכולים לגוון השקעותיהם בין חברות שונות, ובכך למזער את הסיכון הכרוך בהשקעה בפעילות העסקית.

חלוקת הסמכויות בין האורגנים בחברה - פירמידה היררכית

החברה פועלת באמצעות האורגנים, יש לקבוע חלוקת הסמכויות ויחסי הגומלין ביניהם. סעיף 46 לחוק קובע: "האורגנים של החברה הם האסיפה הכללית, הדירקטוריון, המנהל הכללי וכל מי שעל-פי דין, או מכוח התקנון רואים את פעולתו בעניין פלוני כפעולת החברה לאותו עניין".9 מכאן שעפ"י החוק החדש שלושה אורגנים עיקריים: האסיפה הכללית, הדירקטוריון וההנהלה המעשית, שבראשה עומד מנכ"ל.

האורגן של האסיפה הכללית כולל את מכלול בעלי המניות של החברה, הנהנים מזכויות הצבעה, והוא פועל כקבוצה, המקבלת את החלטותיה במסגרת הקבוצתית של החלטות רוב, רגיל או מיוחד. בהתאם מגדיר ס' 1 לחוק:

"אסיפה כללית" -"אסיפה שנתית או מיוחדת של בעלי המניות". "אסיפה שנתית"- אסיפה של בעלי המניות לפי ס' 60. "אסיפה מיוחדת"- אסיפה כללית של בעלי המניות שאינה אסיפה שנתית". יש לכנס את אסיפת בעלי המניות מידי שנה, סדר היום כולל: דיון בדוחות כספיים, דיווח הדירקטוריון, מינוי דירקטורים, מינוי רו"ח, מבקר, וכן נושא שנקבע בתקנון או כל נושא אחר.10

מאחר שהאסיפה הכללית פועלת עפ"י החלטות הרוב, אחוזי החזקה מסוימים במניות החברה הופכים לאחוזי החזקה קריטיים: ראשית, בעל מניות המרכז בידיו 75% ממנות החברה נהנה מן הכוח המוחלט לשלוט בהחלטותיה של האסיפה, שנית, בעל מניות המחזיק למעלה מ 50% ממניות החברה נהנה מן השליטה על מירב החלטותיה של האסיפה, ובהיעדר כזה, הרי שגם בעל מניות המרכז בידיו אחוזי החזקה משמעותיים אך נמוכים יותר, יכול ליהנות משליטה על מהלך קבלת ההחלטות באסיפה.11

הדירקטוריון- זהו הגוף המופקד על ניהול החברה, הוא כולל מספר חברים המתמנים מעת לעת ע"י האסיפה הכללית. אף הוא מקבל החלטותיו במסגרת הקבוצתית של החלטות רוב. בראשה עומד יו"ר הדירקטוריון, הנבחר על ידו, והא ראשון בין שווים לא נקבע יחס היררכי בינו לחברי הדירקטוריון. הדירקטוריון יתווה מדיניות החברה ויפקח על ביצוע תפקידי המנהל הכללי ופעולותיו.12

הדין המסורתי הכיר רק באסיפה הכללית ובדירקטוריון כאורגנים של החברה. האסיפה הכללית תפקידה למנות את הדירקטוריון, ולעצב הליכי קבלת ההחלטות בחברה, במסגרתם של מסמכי ההתאגדות. חוסר יכולתו של הדירקטוריון לנהל את החברה כתוצאה מריבוי ועומס ההחלטות- הביא להתפתחותם של שני אורגנים חדשים- וועדות דירקטורים, וההנהלה המעשית: וועדת דירקטורים הינה וועדה המורכבת מחברי הדירקטוריון אשר הואצלו לה סמכויות ניהול שונות.(שכר, לוגיסטיקה, כספים, ביקורת).
ההנהלה המעשית כוללת מספר נושאי משרה של החברה, אשר לכל אחד הואצלו סמכויות ניהול מסוימות מן הדירקטוריון. להבדיל מן האורגנים האחרים הרי שחברי ההנהלה המעשית אינם פועלים במסגרת קבוצתית. אדרבא לכל מנהל בתחומו ניתנת הסמכות לפעול בעצמו בשם החברה, כגון: מנהל הכספים, מנהל כ"א, הייצור ועוד. חוק החברות החדש מכיר באורגנים אלו ומסדיר פעולתם.13

הנושא המרכזי בדיני חברות, כפי שציין גרוס הינו שאלת השלטון והממשל בחברה, ובחינת התפקוד של אלה בקהילה. לדעתו קיים משולש כוחות: דירקטוריון/בעלי מניות/ הנהלה פעילה.14 בעיה נוספת הינה בעיית הנציג, הנגזרת מהכוחות הפועלים בחברה, הנוצרים מההפרדה בין הבעלות המצויה בידי בעלי המניות לבין השליטה הנתונה למנהלי התאגיד. קיים חשש שמנהלי התאגיד, יעדיפו את האינטרס האישי שלהם על פני זה של בעלי המניות. דבר היכול להתבטא בניהול לא יעיל של העסק, בצריכת טובות הנאה על חשבון התאגיד וכדו'.15כפי שציין קרניאל, נושא המשרה עומד במצבים שבהם עומד מולו הפיתוי- לפעול, למען אינטרסים זרים לאלו של החברה, לפיכך, מוטלת עליו לצד הכוח הנמסר לידיו לנהל את החברה גם אחריות. על בעל הכוח לפעול בתום לב ובהגינות למען הגשמת תפקידו כנציג.16

מערכת המשפט מנסה לנסות למצוא פתרון לבעיית הנציג, מתוך מגמה להשיב הפירמידה ההיררכית של קבלת ההחלטות בחברה על כנה, והיא מבקשת לפעול בכיוון ההפוך לתהליך של ריכוז הכוח בידי קבוצה קטנה של מקבלי החלטות ע"י הרחבת המעגל של מקבלי ההחלטות בחברה.

על-מנת שלא ייוצר מצב, בו כבשה ההנהלה המעשית, את מוקדי הכוח המרכזיים בניהולן של חברות ציבוריות, וזאת כתוצאה מחוסר אונו של הדירקטוריון לשמש כאורגן המנהל את ענייניה של החברה, ולא נוטל חלק פעיל בניהול, נזקקה המערכת המשפטית ל"מודל הפיקוח"- המורכב משלושה מסגרות של הסדרים משפטיים: עידוד זרימה של אינפורמציה על עניני החברה לדירקטוריון ולאסיפה הכללית/מיוני גוף שתפקידו לפקח על הנהלת החברה/הרחבת האחריות המשפטית של הגוף המפקח.

מודל הפיקוח מתבסס על ההפרדה בין האורגן המנהל את החברה, לבין האורגן המפקח על ניהולה. בעוד שתפקידי הניהול הופקדו בידי המנכ"ל, הרי שתפקידי הפיקוח הופקדו בידיו של הדירקטוריון ס' 120 לחוק:"המנהל הכללי אחראי לניהול השוטף של עניני החברה במסגרת המדיניות שקבע הדירקטוריון ובכפוף להנחיותיו". ס' 49 –מתייחס לכך שהדירקטוריון יתווה מדיניות החברה. קיימת הפרדה אישית בין הגוף המנהל לגוף המפקח.17

וועדת הביקורת: נושא ביקורת הפנים בחברות קיבל תפנית רבת משמעות לאור התיקונים בפקודת החברות, לאור חקיקת חוק הביקורת הפנימית, 1992.18 זוהי הוועדה היחידה שהחוק דורש את הקמתה בחברה ציבורית. במקרים רבים סמכויות הוועדה הינן תנאי מוקדם לסמכויות הדירקטוריון, שכן פעולות שונות בחברה ציבורית אינן ניתנות לביצוע ללא אישורה מראש. הפכה לוועדה בעלת מעמד סטטוטורי. בחברה ציבורית דירקטוריון חייב למנות וועדת ביקורת, בחברה פרטית-"רשאי". על הוועדה חלות הוראות החוק המתייחסות לוועדות הדירקטוריון, בשינויים. יכהנו בה לא פחות משלושה חברים, וכל הדירקטורים החיצוניים יכהנו בה. מי שלא "כשיר" לכהן בה: יו"ר/דירקטור המועסק בחברה/בעל שליטה/או מקורבו. בחברה פרטית אין חובה למנות אותה, ותפקיד אישור נושאי משרה עובר אז במקומה לאישור האסיפה הכללית. הוועדה בחברה פרטית-תתמנה ע"י הדירקטוריון מבין חבריו למעט: יו"ר/וכל דירקטור המועסק בחברה או נותן לה שירותים. בחברות ממשלתיות קיימת חובת מינוי לוועדת ביקורת, החלטותיה מחייבות, ואין רק בגדר המלצה. הרכבה לא יפחת משלושה שנבחרו מבין חברי הדירקטוריון, אין הוראה בדבר בעלי תפקידים הפסולים לכהונה.

לוועדת הביקורת תפקיד "שיפוטי", שבמסגרתו עליה לבחון עסקות בין החברה לבין נושאי מישרה בעלי עניין בה ולהכריע אם לאשרן ואם לאו. תפקיד זה הוטל עליה עפ"י דין והיא יכולה להחליט אם לאשר: פעולה הנוגעת בהפרת חובת אמונים, כאמור בס' 255 לחוק, וכן עסקות עם בעלי עניין, כאמור בס '268-275 לחוק. לוועדה גם תפקידי פיקוח: עליה לעמוד על הליקויים בניהול העסקי של החברה, בין היתר תוך התייעצות עם רו"ח של החברה, או מבקר הפנים שלה, ביקורתה תעשה על בסיס הדוחות הכספיים וכל המסמכים. על הוועדה לדון בענייניי ביקורת הפנים, תוך התייעצות עם המבקר הפנימי של החברה, הנ"ל ממונה גם לפי המלצתה, ראה ס' 147-153 לחוק-כהונתו לא תופסק שלא בהסכמתו ולא ניתן להשהותו, אלא רק בהחלטת דירקטוריון, ולאחר שקיבל הזדמנות "סבירה" להשמיע עמדתו בפני הוועדה והדירקטוריון.

וועדת הביקורת נדרשת לעיתים למעורבות בניהול עסקיה של החברה,מעבר לנדרש בחוק, ונמסרים לידיה תפקידים מיוחדים. כן יש לציין שהבורסה לניירות ערך דורשת מידי פעם הרחבת סמכויותיה של הוועדה-כדי להבטיח בכך את האינטרס של הציבור.19 ההסדר של מינוי דמ"צים וועדת הביקורת נועד להגן על בעלי המניות הפסיביים בחברה הציבורית, ולא להתיר את אכיפתו של ההסדר לבחירתם החופשית של בעלי מניות הרוב בחברה.

מקורות

1. פרוקצ'יה א', דיני חברות חדשים לישראל (תשמ"ט).
2. א' חביב סגל, דיני חברות, כרך א',עמ' 36-40 .
3. חוק החברות, תשנ"ט 1999, חלק שלישי מבנה החברה
4. ע"א 407/89, צוק אור נגד קאר סקיוריטי, פ"ד מ"ח(5)661.
5. ע"פ 3027/90, מודיעים נגד מדינת ישראל, פ"ד מ"ה(4) 364.
6. ע"פ 5734/91 מדינת ישראל נגד בנק לאומי, פ"ד מ"ט (2) 4 .
7. חוק העונשין- התשל"ז – 1977, סימן ד' אחריות פלילית של תאגיד.
8. פרוקצ'יה א', שם,עמ': 170-180.
9. חוק החברות התשנ"ט,1999. שם.
10. שם.
11. א'.חביב סגל,שם, עמ':36-59.
12. חוק החברות.
13. חוק החברות,שם, וכן א' חביב סגל-שם.
14. י' גרוס,חוק החברות החדש,(ת"א:תאגידים,2000), עמ':12-16 .

תאריך:  14/03/2009   |   עודכן:  14/03/2009
ד"ר דויד שוורץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תורת האורגנים בחברות
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילן ישראל
17/03/09 13:43
2
רחל זמל
17/03/09 15:30
3
סלמן רחל
18/03/09 10:47
4
מ.ג.
19/03/09 10:30
5
מ.ג.
19/03/09 11:17
6
שושנה גורדון
19/03/09 20:24
7
שושנה גורדון
19/03/09 23:13
8
רות פתאל
21/03/09 23:04
9
רות פתאל
21/03/09 23:11
10
קריימר פולינה
22/03/09 19:37
11
שאול מוצפי
22/03/09 21:12
12
גליה בובר
29/03/09 14:58
13
אורית בר
1/04/09 08:46
14
אתי לביא
1/04/09 22:04
15
מיטל פורת
2/04/09 14:40
16
לוי רוית
6/04/09 08:38
17
רוית לוי
6/04/09 08:44
18
מישר ריינוס
30/04/09 10:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסק הדין, ע"פ 5121/98 עו"ד רפאל יששכרוב נגד התובע הצבאי הראשי מיום 4.5.06, יכנס להיסטוריה המשפטית הישראלית בזכות עו"ד אלי זוהר ורועי בלכר, שהצליחו לשכנע הרכב מיוחד של בית המשפט העליון (בהרכב של 9 שופטים לקבוע בהחלטת רוב של 8 שופטים) - כי אי מתן הודעה לנחקר/נאשם, שזכותו לשמור על "זכות השתיקה" - ולהיוועץ עם עורך דין לפני מתן הודעה או הודאה או עדות סתם שעלולה במהלכה להיות ניתנת תחת אזהרה - פסולה ואי קבילה בבית המשפט.
14/03/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
השאלה הכבדה המונחת לפתחנו, היא איך בכלל נקלענו למצב שיש דיון ציבורי כל כך סוער בשאלה האם עלינו לשחרר מחבלים למען החזרת גלעד שליט? ויש עוד הטוענים, רחמנא לצלן, שלא לשחרר בכל מחיר. הגיע הזמן שיחדלו כל אלה המהלכים אימים עלינו, כאילו שחרורם יפתח את הדרך בפני חטיפות נוספות, שתהיה זאת פגיעה ביכולת ההרתעה ויחליש את יכולת המיקוח שלנו מול אויבנו.
13/03/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
מאז מונתה ביוני 2007 ממשלת סלאם פיאד, אחרי השתלטות חמאס על הרצועה, טענו ראשי חמאס שממשלה זו אינה לגיטימית, שכן אינה משקפת את רצון העם הפלשתיני, וגם אינה חוקית, כי לא זכתה באמון הפרלמנט, שרובו מורכב מאנשי חמאס. לטענתם, איסמאעיל הנייה, ראש הממשלה שפוטר על-ידי הנשיא עבאס, הוא ראש הממשלה היחיד של הרשות הפלשתינית, שכן רק ממשלתו זכתה באמון הפרלמנט. בכל המגעים שהתנהלו במשך השנתיים האחרונות (כמעט) בין חמאס ואש"ף, הייתה ממשלת פיאד מוקד הביקורת של חמאס, וכדי להסיר את אבן הנגף הזו מהתקדמות המשא-ומתן, אשר השלב המכריע מתחיל השבוע בקהיר - החליט פיאד להתפטר. בהתפטרותו זו אומר פיאד לחמאס: "אני מתפטר, ונראה אתכם מקימים יחד עם אש"ף ממשלת אחדות, מוותרים על השליטה הבלעדית בעזה ומקבלים את עול מרותו של מחמוד עבאס, הנשיא, בכל דבר ועניין".
13/03/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ברשימה הקודמת תואר המניע לפעולתו של אליעזר בן-יהודה בתחום הלשון והמילונאות: השאיפה לתחיית הלאום. ברשימה זו ייסקרו מעשיו בפועל והאופן שבו הפך את הלשון העברית ללשון דיבור בחיי היומיום.
13/03/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
הֶלֶם המראות
13/03/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il