|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שלבים ליישום לפני חתימת הסכם סלולרי

לארגון, שלו מאות מכשירי סלולר, מגיעה ההוצאה השנתית לתקשורת למיליוני שקלים, ואף ליותר. פוטנציאל החיסכון הוא אדיר, ותלוי כולו בתכנון נכון של המו"מ ועריכת החוזה
25/03/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
להיות מוכנים לחתימת ההסכם

   רשימות קודמות
  טעויות בניהול הוצאות תקשורת

הוצאות התקשורת הסלולרית הולכות וגדלות מדי שנה במרבית הארגונים העסקיים, והן אף חצו את הסף של 60% מסך-כל הוצאות התקשורת של הארגון, שכוללות תקשורת קווית, תקשורת נתונים, אינטרנט ותקשורת בינלאומית.

מנתוני חברות הסלולר עולה, כי משך הזמן שמנוי ישראלי ממוצע משתמש במכשיר הנייד שלו הוא מהגבוהים בעולם. גם בתקופות המיתון הקודמות המגמה הבסיסית של שוק הסלולר הייתה התרחבות. יש לציין, שתחום התקשורת בכלל, ותחום התקשורת הסלולרית בפרט, נחשבו לתחום דפנסיבי שבתקופות של מיתון לא נפגעו. הטלפוניה הקווית - שמאז ומתמיד הייתה זולה יותר משמעותית ביחס לסלולר, הפכה בשנה האחרונה, עם התגברות התחרות בשוק התקשורת וכניסתם של מפעילי מפ"א (מפעילי תקשורת פנים ארציים) חדשים, לאטרקטיבית עוד יותר. זאת, מול הטלפוניה הסלולרית.

בהסכם סלולרי ממוצע בחברה שלה מעל 200 מכשירים סלולריים מסתכם ההיקף הכספי במיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם (בד"כ כולל תקופת הארכה), והוצאות הסלולר במגזר העסקי רק הולכות וגדלות.

תחזית הכנסות שוק התקשורת בישראל מצביעות, שלמרות המיתון, גם שנת 2009 תהיה שנת צמיחה עבור חברות הסלולר, בניגוד למצב בכל שאר ענפי המשק [ראה תרשים מטה, המקור: TASC].

התחרות בשוק התקשורת הסלולרית

הטענה, שאין תחרות בשוק הסלולרי, אינה נכונה כלל במגזר העסקי והארגוני. זאת, לאור העובדה של הדיפרנציאליות בתעריפים בין החברות השונות (כמו: תעריפי החשב הכללי במשרד האוצר, צה"ל, גופים גדולים במשק (דוגמה: תעשיה אוירית), עסקים מסוימים, וכד'), מול העסקים הבינוניים והקטנים - פער תעריפים של כמעט 700%!. פערי המחירים נעים בין 7 אג' ל-40 אג' לדקה (פי 6 בין הארגונים שמשלמים מעט מאוד לאלו המשלמים ביוקר) ללא מע"מ, כשבסעיפים אחרים כמו עלויות מכשירים, תמיכה, גלישה סלולרית, ביטוח, שירותי ערך מוסף וכיו"ב, הפערים הם עד פי 10 בין המשלמים מעט למשלמים הרבה.

ספקי השירותים ומפעילי הסלולר סומכים על היעדר מודעות אצל המנהל האחראי בארגון לגבי מצבו ביחס לאפשרויות בשוק. יתר על כן, הם לא מתאמצים להתאים את הצעותיהם לצרכיו. למרבה הפלא, בעסקות בתחום התקשורת הסלולרית, המנהלים האחראים למו"מ ולהסכם החוזי ניגשים במקרים רבים למהלך ללא ייעוץ מתאים, וגם ללא ידע על הנעשה בשוק הספציפי הזה. זאת, למרות שמדובר על היקפי התקשרות של מיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם.

10 שלבים שכל חברה חייבת ליישם לפני חתימה על הסכם סלולרי

1. הקמת צוות מקצועי מצומצם: צוות שבאופן אישי שאינו מקבל "שירותי זהב" מהספק הסלולרי ולא שודרג לאחרונה ללא חיוב. מומלץ שהצוות יכלול לפחות מומחה אחד בדיני חוזים ובניהול מו"מ. יש לשים לב, שהחברות הסלולריות אוספות מודיעין עסקי מפורט על הארגון ועל מקבלי ההחלטות לגבי בחירת הספק הסלולרי, על-מנת לסגור עסקה מיטבית מבחינתן.

2. הגדרת מדיניות שימוש: של החברה על-ידי הצוות, לגבי תחום "פיצול השימוש": מה מוגדר על חשבון העובד (כדוגמת שירותי פרימיום, מידע, הצבעות, תרומות, הורדת שירים, רינגטונים וכד') ומה מוגדר על חשבון החברה. יש לוודא שיש כלים להפרדה כזו.

3. הגדרת סל שירותים נדרשים: סלולר בלבד, Data, והאם להשתמש באפליקציות חוסכות ומייעלות את הארגון.

4. מודיעין עסקי: יש לאסוף מידע תחרותי (כולל מהאינטרנט) לגבי החברות הסלולריות, מבצעים נסתרים והסכמים קיימים עם חברות בשוק.

5. תמהיל שיחות: להגדיר מה תמהיל השיחות (התפלגות שיחות קוויות, שיחות סלולר, שיחות פנים ארגוניות, שיחות מחו"ל וכד'), שיש בארגון.

6. תנאים כלליים: תנאי הצמדה, העלאות תעריפים, דמי יציאה מההסכם, שינויים ותוספות, "הקפאת מכשירים" לגבי מכשירים ללא שימוש שוטף וכו'. יש לדרוש גמישות של מספר מסלולים עם אפשרות לשינויים במהלך ההתקשרות ממסלול למסלול ללא חיוב (למשל, אם מחיר הקישוריות ירד...). לדוגמה: אם משרד התקשורת יחליט להוריד את דמי הקישוריות, שלא ייווצר מצב שחותמי ההסכם יהיו תקועים במסלול לא אטרקטיבי. בהסכם / חוזה - בשום פנים ואופן לא להסכים לחתום על הסכם החוזה הגנרי שמספקים מפעילי הסלולר. ההסכם הנו חד-צדדי לטובת הספק הסלולרי, שמאפשר לספק לעלות תעריפים או לקשור את הלקוח ב"חתונה קתולית", וכולל דמי יציאה גבוהים ואף בלתי סבירים מההסכם. בהסכמים הגנריים יש אין-סוף של סעיפים מפלים ואף מעוררי ספק לגבי המעמד החד-צדדי של חברת הסלולר מול הלקוח.

7. שקיפות/פשטות: המודל הכספי חייב להיות פשוט ובר-השוואה בקלות כאשר יש להפעיל את חוק 80/20 ולתחר את הספקים הסלולריים רק על המרכיבים העיקריים (20% מסעיפי החיוב המהווים מעל 80% מהעלויות הממוצעות לחברה), ולגבי כל השאר מוצע לבחון קבלת תעריף מוסכם.

8. GSM בלבד: פלאפון עוברת לדור 3.5 של GSM (רשת סלולר חדשה הנקראת HSPA) מה שיאפשר לנייד מכשירים מספק לספק כך שהשקעות שבוצעו לא תרדנה לטמיון. אין ספק שאחידות טכנולוגית תחסוך הוצאות מיותרות לארגון.

נושאי הבעלות על המכשירים ותקופת ההתחייבות הם קריטיים לגבי כל הסכם סלולרי. לכן, יש להקפיד היטב בנושאים הללו. יש לשים לב שחברות הסלולר הכשילו עד כה את המהלך המאפשר לחברות לרכוש בנפרד את המכשיר הסלולרי באמצעות שיטות התמחור שלהם. לכן, יש להקפיד בדרישות המפרט המגדיר את עלות המכשירים והבעלות עליהם.

9. לא לחתום: על סעיפים המגבילים את הארגון מלהשתמש ב-SIM זר לצורך שימוש במכשיר הסלולרי מחו"ל, אפליקציות לחיסכון בסלולר דוגמת: Call-Back, Call-Through (שירות המאפשר חיוג ישיר בעלויות זולות מהארץ או מחו"ל לתוך מרכזייה פרטית של העסק המאפשרת לחייג החוצה בעלות שיחה הזולה משמעותית מחיוג ישיר מהמכשיר הסלולרי), על העלאות תעריפים, דמי יציאה, חיוב גבוה פיקטיבי על המכשירים שעלותם נמוכה ועוד.

10. מחירי מכשירים: אל תאמינו למחירים המטורפים של המכשירים המוצגים באתרי האינטרנט של מפעילי הסלולר, כאילו "זכיתם" במכשיר סלולרי בשווי 3,680 שקל בלבד בפריסה של 36 חודשים בחיוב וזיכוי מלא או חלקי בזמן אוויר של 89.90 שקל לחודש (בדומה למה שרואים במכרזים הפומביים, בהם מחירי המחירון שנקבעים גבוהים בכ-70% עד 80% ממחירי השוק הנמוכים ביותר). מחיר המכשיר האמיתי לא עולה על 150-100 דולר בלבד בממוצע למכשיר. ספק הסלולר מרוויח יפה גם ממכירת המכשירים, בניגוד לרושם שנוצר בשוק.

בחברות, בד"כ מקובל לחשב 10%-20% מכשירים מתקדמים לדרג הניהולי הבכיר של הארגון, וכ-80%-90% לשאר העובדים. גם כאן, חשוב להגדיר את דרישות המכשירים לא לפי בכירות העובד, אלא על-פי צרכי השימוש והתפעול השוטף בפועל (בדומה לעולם הטלפוניה, כשמזכירה שאינה בכירה בחברה, נהנית מטלפון חכם ומתקדם, מסיבת החשיבות התפעולית בקבלה והוצאת שיחות טלפון בצורה מיטבית על ידה).

שורה תחתונה

חברות, שניהלו מכרזי סלולר בצורה חכמה, חסכו מיליוני שקלים עד עשרות מיליוני שקלים בהוצאות הסלולר, ובכל מקרה של סכסוך בין הצדדים הפנה הלקוח את הספק לחוזה/הסכם. חברות הסלולר אינן ששות להפסיד לקוח או להתדיין בבתי המשפט על הפרשנות של סעיפי הסכם שלהן עם הלקוח.

לכן, הסכם ברור ופשוט להבנה הוא מפתח לחיסכון בהוצאות (גם בהוצאות על עורכי דין). ניתן ורצוי גם להשיג מידע מקצועי על הנדרש בהיערכות נכונה למו"מ מול החברה הסלולרית, לרבות מפרט טכני ומסמך עקרונות ויעדים למו"מ מול ספקי הסלולר. תכנון נכון של עריכת החוזה והמו"מ לפניו הם הבסיס להצלחה במו"מ מנקודת ראות של הארגון.

תחזית הכנסות שוק התקשורת
הכותב הנו סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיות באגינקס תקשורת ומחשוב.
תאריך:  25/03/2009   |   עודכן:  25/03/2009
מיכאל פנחס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלבים ליישום לפני חתימת הסכם סלולרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-16 במרס השתתפתי באירוע של אוניברסיטת דה-פול, שסייעתי לארגן אותו ושהיה אמור להביא להבנה טובה יותר של מלחמת ישראל בחמאס בעזה. המטרה של הארגונים StandWithUs, הילל והמחלקה למדעי המדינה, נותני החסות של ערב זה, הייתה ברורה: לאחר שבועות של אירועים מטעם הסטודנטים למען צדק בפלשתין (SLP) שמלאו ברטוריקה אנטי-ישראלית ואנטי-יהודית, וכותרות כמו "עזה תחת אש", הצד הישראלי של הסיפור צריך היה עדיין להישמע.
25/03/2009  |  ברט כהן  |   מאמרים
הקוסם שוב הצליח
25/03/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הגיע הזמן (כבר ממזמן) שמדינת ישראל תחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן. הגיע הזמן שנשנה את כיוון העגלה לכיוון הבניין; סבלנו די מהסכמים הזויים עם אויבים ערמומיים. גם סבלנו די מנסיגות חד-צדדיות ולא חכמות, שחיזקו את אויבנו וסיכסכו בינינו. היום, כשאנו לא רואים באופק שום פרטנר לשלום; היום, כשאנו כבר לא מזהים שום הבדל מהותי בין אש"ף לחמאס, אלא רק טקטי - כיצד תושמד ישראל יותר מהר, האם דרך הסכמים או דרך הטרור - אנו חייבים לפעול חד-צדדית, אבל הפעם בכיוון הבניין!
25/03/2009  |  בעז מלט  |   מאמרים
אתמול אחה"צ התבשרנו שההסכם שנרקם בין בנימין נתניהו לאהוד ברק קיבל תמיכה גם בוועידת מפלגת העבודה. מיד לאחר מכן, ובעצם גם בזמן השיחות עם מפלגת קדימה, צצו להם, כפטריות אחרי הגשם, למרות השנה השחונה, כל אלה, שגם ביום רגיל וללא כל סיבה, ישקיעו מאמץ עילאי לשכנע אותנו בסכנה שיביא עלינו בנימין נתניהו וממשלת הימין שעבורה, ורק עבורה, באופן מתמיה, מתאים המושג ממשלת ימין קיצונית צרה.
25/03/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
מבצע 'עופרת יצוקה' אומנם בא אל סיומו לפני כחודשיים ימים, אך אותותיו עודם כאן איתנו. גם היום מוטחות כנגד מדינת ישראל האשמות בדבר ביצוע "פשעי מלחמה" לכאורה, ואי מתן סיוע הומניטארי לאוכלוסיות אזרחיות, בעוד שבמקביל, ישנם ארגוני זכויות אדם בינלאומיים הפועלים בצמוד ללובי פלשתיני במטרה לקעקע את הלגיטימיות של פעילות צה"ל, לערער את מוסריותו, להוביל לסנקציות בינלאומיות כנגד ישראל, ולהעמיד לדין את בכירי הדרג המדיני והביטחוני בבתי דין בינלאומיים.
25/03/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il