|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הצעת חוק תקצר תורים לעולים מרוסיה

הצעת החוק החדשה של נאמן תקל על העולים החדשים האם האינטרסים של ליברמן בוחשים בהצעות החוק של משרד המשפטים? ואם כן, אנה אנו באים?
19/04/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
למי הוא לוחש באוזן? - ליברמן [צילום: AP]

אהרונוביץ' מסכל בירור האמת
יואב יצחק
השר החדש התערב בעיצומו של הליך שיפוטי והחליט להחזיר את בר-לב למשטרה בטרם הוכרעו העובדות * רק בדיקה/חקירה רצינית תוכל לקבוע: מי שיקר, מי הגיש לבג"צ תצהירים כוזבים, ואת מי יש לסלק מהמשטרה: את בר-לב, את דודי כהן, או את שניהם
לרשימה המלאה

ליברמן ואולמרט עושקי שלטון החוק
אריה אבנרי
הרקורד הפלילי של אולמרט וליברמן מחייב לכלוא אותם בהקדם מאחורי סורג ובריח, אבל לשניהם יש, לפי כל הסימנים, תוכניות אחרות לחלוטין * הערת אזהרה (31)
לרשימה המלאה

האפיקומן של השר נאמן
ענבל בר-און
השר נאמן יוזם: הצעת חוק תקציבית תעבור רק ברוב 55 ח"כים * יהיה יותר קל לפרוש מסיעות גדולות * האם נאמן מכין התשתית לפרישת מופז מקדימה?
לרשימה המלאה

איסור ניגוד עניינים
ענבל בר-און
בכדי להגן על האזרח מפני פקידי רשות אשר מנצלים את סמכותם לרעה לצורך האינטרסים האישיים שלהם נוצר במשפט המנהלי כלל איסור ניגוד העניינים
לרשימה המלאה

הצעת חוק חדשה של שר המשפטים החדש, יעקב נאמן, נועדה להקל על עולי חבר העמים את דרך החתחתים בבואם להתגרש. כידוע, חלק ניכר מעולי חבר העמים אינם נחשבים כיהודים על-פי הפרמטרים הנוקשים של הרבנות, וזאת למרות שחלקם רואים את עצמם כיהודים לכל דבר, וראו את עצמם כך בעודם ברוסיה. היות שחלקם נחשבים כ'לא יהודים', מקום בו יינשא עולה מרוסיה אשר אינו מוכר כיהודי ליהודי (אשר מוכר על-ידי הרבנות כ'יהודי') - ייחשבו נישואין אלו ברבנות כנישואי תערובת.

היות שבתי הדין הדתיים הינם 'הומוגנים', ויכולים להתיר אך ורק נישואין של יהודים, עולה השאלה, איזה בית משפט יכול להתיר נישואי תערובת? התרת נישואי תערובת אשר שתי מסגרות נורמטיביות דתיות חולשות עליהן, אינה עניין קל לענות בו. יש ונישואין שלא הותרו כהלכה לפי היהדות עלולים ליצור חשש לממזרות; כך שלמעשה, לכל דת ישנם את כלליה באשר להתרת נישואין, וחלה חובה, כאשר מתירים נישואין, ליטול בחשבון את ההשלכות שתהיינה להתרת נישואין זו מבחינתה של כל דת ודת המעורבת בעניין.

כאשר זוג מעורב נישא (לדוגמא - יהודייה ומוסלמי), התרת הנישואין באחד מבתי הדין (הרבני או השרעי) עלולה ליצור 'תסבוכות' ו'ברוכים' מבחינת הדת האחרת. ביהדות יכולה להיווצר ממזרות שלא בטובתם של הצדדים, בדין המוסלמי יכולות להיווצר בעיות אחרות. חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומי) (תיקון), התשס"ט - 2009 נועד בדיוק למקרים האלו: לפי חוק זה בית המשפט לענייני משפחה מהווה את צומת הדרכים, אשר שוקל ובודק את ההשלכות האפשריות של התרת הנישואין בכל אחד מבתי הדין הדתיים (של האישה ושל הגבר).

לשם כך סגן נשיא בית המשפט לענייני משפחה, שהוא השופט הבכיר ביותר בבית המשפט לענייני משפחה, יפנה בכתב לראש בית הדין הדתי הנוגע בדבר, כדי שזה יקבע אם יש צורך בגירושין על-פי הדין הדתי שלפיו הוא דן, ולו מספק, והכל על-מנת שבן הזוג שעליו חל אותו דין דתי יוכל להינשא מחדש.

רעיון זה נדמה ראוי על פניו, אלא שהוא מייצר צוואר בקבוק, שכן כאשר רק לגורם אחד הסמכות 'לעמוד בצומת הדרכים ולנווט', היעדרו יוצר פקק תנועה.

בית המשפט לענייני משפחה משמש כצומת דרכים ארעית בין שתי ערכאות דתיות (תפקידו להכריע למי מהן הסמכות להתיר את הנישואין). אך כאשר 'שוטר התנועה' שבצומת דרכים זו (סגן נשיא בית המשפט המחוזי) חולה, בחופשה וכדומה, יתקעו בפקק מאות עולים חדשים אשר הצעה זו נוגעת בעיקר להם, ואשר לא יוכלו להתיר את נישואיהם, 'עד שיבוא אליהו'.

הפתרון שבהצעת התיקון לחוק


חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקון), התשס"ט - 2009

הצעת החוק של נאמן מצביעה על 'צוואר בקבוק' זה, וגם מציעה פתרון: "על-מנת להתגבר על קושי זה מוצע לקבוע, כי בהעדרו של סגן הנשיא לענייני משפחה, נשיא בית משפט השלום של אותו אזור שיפוט ימנה שופט אחר של בית המשפט לענייני משפחה, והוא יהא מוסמך לפעול ולמלא את תפקידו של סגן הנשיא, כאמור לעיל. הרחבה זו של הגדר בעלי הסמכות תקל על עבודת בית המשפט לענייני משפחה ותייעל את ההליך לטובת ציבור המתדיינים". בנוסף, תטפל הצעת החוק גם בנמען של 'צומת הדרכים', קרי בתי הדין הדתיים אשר ידוורו לבית המשפט לענייני משפחה את התשובה באשר לשאלה 'למי הסמכות':

"בנוסף, סעיף 3(ב)(2) קובע כיום, כי ראש בית דין רשאי להסמיך דיין אחד נוסף לשם ביצוע סמכויותיו לפי סעיף קטן זה, דהיינו - מסירת הקביעה המנומקת לבית המשפט לבני הזוג בתוך שלושה חודשים מיום הפנייה, ומתן הודעה בדבר הצורך בהארכת המועד האמור. מוצע, בשם הגמישות הניהולית ועל-מנת להפחית מן העומס המוטל על כתפיו של ראש בית הדין, לאפשר לו להסמיך לצורך כך שלושה דיינים נוספים.

אין צורך להכביר מילים בברכה שתביא הצעת חוק זו על ראשם של עולים חדשים, אשר אינם מוכרים כיהודים על-ידי הרבנות, ואשר בעקבות הצעת חוק זו ענייניהם יטופלו באופן מזורז יותר בידי הרשויות, מקום בו הם מתגרשים.

אין כל ספק כי יש להקל על עולים חדשים שאינם נתפשים כיהודים בעיני הרבנות בכל עניין הקשור לנישואיהם וגירושיהם, וזאת מכוח עקרון השוויון (דה פקטו, ולא רק על הנייר) כמו גם מכוח היות מדינת ישראל מדינה קולטת עלייה, אשר עליה להתחשב בכל ההיבטים של חייהם של העולים, תוך ניסיון לאתר חדשות לבקרים פתרונות אשר יקלו על עולים אלו. אלא מאי?

דומה כי המייצג המובהק ביותר (בממשלת ישראל) של אינטרסם של העולים החדשים הינו ליברמן, אשר הצהיר במסע הבחירות של 'ישראל ביתנו' כי ידאג לציבור זה בכל הקשור לענייני נישואין וגירושין. הגם שעצם ההליכה לקראת העולים החדשים (שלא מוכרים כ'יהודים' ברבנות) מבורכת, היות שיש בה את כל האלמנטים של הסרת מכשולים בירוקרטיים, הקלת הטיפול בענייניהם השוטפים של העולים וגילום עיקרון של שוויון, עולה השאלה באם לא הייתה לליברמן השפעה, ולו עקיפה, על הרעיון העומד ביסוד הצעת החוק.

אז נכון, בשל כלל איסור ניגוד העניינים ליברמן אינו מכהן כשר המשפטים או כשר לביטחון פנים וכך, לכאורה, אינו מצוי מעל - היררכית - מי שאמורים לחקור אותו. זאת רק לכאורה. מה עלינו לחשוב שמתרחש במסדרונות הממשלה? האם כאשר ליברמן פוגש את שר המשפטים החדש, פרופ' יעקב נאמן, במסדרון, הוא חותם פניו כפני פוקר ואינו אומר שלום? האם לא ייתכן כי מתקיים שיג ושיח בין נאמן לבין ליברמן?

אז נכון, אם מתקיים שיג ושיח שכזה, וניתן להניח כי התקיים טרם הכנת תזכיר הצעת החוק החדשה הקרויה חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בינלאומית) (תיקון), התשס"ט - 2009, זה עלול להביא לתוצאות ראויות במקרים מסוימים, כפי שראינו במקרה שלעיל. אך האם עצם העובדה כי הציבור קיבל הפעם מדובשו של שיג ושיח זה, אינו מהווה נורת אזהרה כי מחר הציבור יקבל מעוקצו של שיג ושיח ושיתוף פעולה זה?

האם לא ייתכן כי אותו ליברמן, אשר יש הגורסים כי שלח ידו מאחורי הקלעים בנעשה במשרד המשטרה, בעצם מפעיל את השפעתו העקיפה גם על פרופ' יעקב נאמן?

תאריך:  19/04/2009   |   עודכן:  20/04/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעת חוק תקצר תורים לעולים מרוסיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
TORGIDO
20/04/09 11:13
2
אלטע ,הפלצן הגזען
23/04/09 11:45
3
אורי פ
23/04/09 15:14
4
לכאורה
26/04/09 13:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באחד בספטמבר 1923 חתם הדירקטוריון של הרייכסטאג-בנק בברלין על שטר שהודפס בערך נקוב של 100,000,000 מארק. הייתה זו תוצאה של רמת הדפסה שטרם נראתה בהיסטוריה המודרנית. גרמניה מצאה ב"הדפסת כסף" את הפתרון לצמצום החוב המצרפי, אשר נאמד במארקים גרמניים. שוויו של הכסף הגיע למימדים מגוחכים: מפורסמת מאד התמונה של תור לקופת כרטיסים של הקרקס הגרמני אליו מגיעים הצופים עם ריבה, עוגות, שמן, ומיני מתיקה המשמשים כתחליף אמצעי-תשלום.
19/04/2009  |  יחיאל (חיליק) רוזמן  |   מאמרים
ביום 6.4.09, פרסמה רשות המיסים את קובץ החלטות המיסוי (פרה-רולינג) לשנת 2008. פרסום הקובץ נעשה תוך פחות מחודשיים לאחר פרסום הקובץ ביחס לשנת 2007, ובהתאם למדיניות המוצהרת, מעתה אכן יפורסמו החלטות המיסוי תוך פרק זמן קצר.
באחרית הימים, עפ"י חזון ישעיהו, יגור זאב עם כבש. אבל אחרית הימים טרם הגיעה, והמצב הגיאו-פוליטי העולמי נפיץ מאי-פעם. רוב המדינות המערביות נשלטות כיום ע"י ממשלות שמאל קיצוני חלושות. הרועים - מנהיגי המערב שהיו אמורים לעצור את ההידרדרות העולמית - הם שמאלנים הזויים וכולם, למעט סרקוזי בצרפת, מנהלים מדיניות רופסת המעודדת טרור ואלימות. אנו במצב שבו הזאבים כבר אינם מסתפקים בכבשים, ומאבקם על איזורי שליטה החל.
19/04/2009  |  עמנואל גרטל  |   מאמרים
"ישראל מתייבשת!" זועקת הפרסומת המבעיתה, "חייבים לשמור על הכנרת!" היא ממשיכה, עת פניהם של סלבריטאים נסדקים אל מול מצלמות הטלוויזיה, כאדמה חרבה. אכן חזון בלהות של צחיחות המייבשת את המדינה, ואפילו כבר הוקמה ועדת חקירה שתחקור מי אחראי למחדל.
19/04/2009  |  יעל ארצי  |   מאמרים
מדינת ישראל עומדת בפני פרשת דרכים לא פשוטה: הברית האסטרטגית המשמעותית ביותר שלנו נמצאת על סף קריסה. ממשלו של ברק אובמה ומחלקת המדינה החליטו להפוך דווקא את אירן לבעלת ברית אמריקנית, וזאת מכיוון שארה"ב זקוקה לאירן במלחמה שהיא מנהלת באפגניסטן-פקיסטן. אך זוהי רק מחצית מן התמונה. ממשלו של אובמה מעדיף להתנהל מול העולם הערבי והמוסלמי בדרך הגזר, בניגוד למקל בו השתמש ג'ורג' בוש; את המחיר אמורה לשלם מדינת ישראל במין שידור חוזר להסכם ברלין אשר חתמה בריטניה עם גרמניה הנאצית ב-1938, כשאנחנו אמורים לגלם את תפקידה של צ'כיה. אם נלמד מנסיונה של צ'כיה, עלינו לסרב בכל תוקף לשמש שה לעולה לטובת אחמדינג'אד ונסראללה, מה שיביא אותנו למסלול התנגשות בלתי נמנע עם ארה"ב.
19/04/2009  |  יואב עציון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ליברמן  /  מי ומי  
"רפי איתן קיבל שוחד בחירות מצמרת הליכוד"  /  איציק וולף
אהרונוביץ' ביטל פיטורי בר-לב; המפכ"ל הודיע: שוקל צעדי  /  יואב יצחק
17 סעיפי אישום נגד אבי זגורי  /  עידן יוסף
לחקור אישי ציבורי במהירות האפשרית  /  עו"ד אברהם פכטר
מבחן בוזגלו הרפואי  /  ענבל בר-און
הזונות וקופי המקוק  /  עו"ד נעמי לבנקרון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il