|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

שלום לך ירושלים

אני עוזב את הבירה חזרה אל החוף, אל העיר הצעירה בת ה-100 סיכום רומן כואב עם ירושלים
30/04/2009  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
קטמון הישנה - שכונתי [צילום: צבי גיל]

זריחה על קטמון [צילום: צבי גיל]

עמוד הענן ועמוד האש - שקיעה על קטמון [צילום: צבי גיל]

לב המושבה - ה"ויליג' של ירושלים [צילום: צבי גיל]

שלג בעירי - גבעת הכנסת לא עונה...לציפיות [צילום: צבי גיל]

מבט מטיילת ארמון הנציב על מזרח העיר שלא חוברה לא יחדיו [צילום: צבי גיל]

בירושלים התושבים הם לא סובייקטים, תושבים אזרחים, שהם ליבה של כל חברה פתוחה ובייחוד של שטח המחיה שלהם. הם אובייקטים, שבמקרה הטוב מאפשרים להם לנשום ובמקרה הפחות טוב נרמסים על-ידי רכבת-קלה, שעדיין לא קיימת, נחסמים כל אימת שבא אליה צ"ל או הולך ממנה זצ"ל. לבה של העיר שבה מהלכות צעדות ירושלים, ואחרות - במעצר, והחלק הדרומי-מערבי של העיר, חסום כל אימת שבא אח"מ, או שלושים שרי ממשלה מופיעים לפוטו-אופ אצל נשיא המדינה

שלום לך עיר יפהפייה, קסומה, עיר של קולאז'ים מרוסקים שלא חוברו להם יחד. שלום לך עיר מרהיבה, דוויה וחצויה, עיר ללא מנוח, עיר שבה תושביה הם ניצבים במחזה ללא הפסקה שהמערכות שבו מתחלפות מן הרקיע השמיני למעלה ועד לביבים במזרח העיר למטה, שאמות הספים נעות - מהיכלי הדת המשולשת ואמונה באל אחד, ועד לערוצי התככים של ריב ומדון, בין הדתות ובקִרבן, תוך העלאת האלוהות והשפלת האדם, מן האוניברסלי והנשגב עד ללאומני והחשוך.

שלום לסלע קיומנו שבאחד הגומחות היפות שלו הייתי שלושים ושבע שנים, מוקף "אבנים עם לב אדם" אשר שקולים יותר מלבך ואתה אינך אלא חלקיק נדבך בלבירינט הזה, אלמנט לאישוש אמונה זאת. ירושלים גם זאת שלמטה, היא ההיכל והמזבח שאותו משרתים קומץ כוהנים ולוויים, והרוב, הישראלי, אינו אלא אובייקט אשר מעטר בחוטי ארגמן את עיר הקודש. זאת הפונקציה שלו. הוא הצבע שבו טובלים קנאי העיר את המכחול, לצייר את ירושלים בצבעי שמן. בירושלים התושבים הם לא סובייקטים, תושבים אזרחים, שהם ליבה של כל חברה פתוחה ובייחוד של שטח המחיה שלהם. הם אובייקטים, שבמקרה הטוב מאפשרים להם לנשום ובמקרה הפחות טוב נרמסים על-ידי רכבת-קלה, שעדיין לא קיימת, נחסמים כל אימת שבא אליה צ"ל או הולך ממנה זצ"ל. לבה של העיר שבה מהלכות צעדות ירושלים, ואחרות - במעצר, והחלק הדרומי-מערבי של העיר, חסום כל אימת שבא אח"מ, או שלושים שרי ממשלה מופיעים לפוטו-אופ אצל נשיא המדינה.

ככה זה בירושלים מאז תקופת המנדט ואחריה במלחמת העצמאות. ירושלים נתונה במצור - מכל בחינה שהיא. או קחו את רחוב יפו, האגדי. מרחוב שעדיין הולם תנועה של דיליז'נסים, סוסים ופרדות, הופכים אותו לתעלה ענקית להנחת מסילה לרכבת הקלה. "תעלת בלאומילך" - סרטו של קישון - בירושלים. מעל ל"מסילת ציון" שנמצאת בהנחה מתמדת, מתחו גשר מיתרים, שמסמל יותר עיר חוף של דייגים בשל צורת המניפה דמוית מפרש, מאשר עיר מוקפת חומה כמו ירושלים.

ירושלים היא עיר של נסים. מאז שבאתי אליה יחד עם הטלוויזיה חוויתי כאמירתו המפורסמת של אבא אבן שיהודים לא מאמינים בנסים, הם סומכים עליהם. נס קרה כאשר מהדורת "מבט" הייתה מוכנה בזמן, נס קרה כאשר בהעלאת גלגלי הסרטים במעלית, זאת לא עצרה בין קומה לקומה. נס היה כאשר המעלית הייתה תקועה והשליח עם הסרטים תקועים, ואיכשהו, בנס, כאמור, היא הותנעה מחדש דקה לפני שידור המהדורה. נס היה אם שני הגלגלים בשיטת הסרט הכפולה double system שודרה בסינכרוניזציה. והיו דברים מעולם שראינו על המסך בעלי כנף ושמענו את קולו של שר האוצר. נס קרה כאשר הצלחנו לשדר את הריאיון עם בן-גוריון בשדה בוקר. נס לא קרה, כאשר הסרט אבד, ואיננו. והטלוויזיה הציבורית שיקפה במקרה זה את העיר כולה.

שלום לך ירושלים מאדם שחי בה שלושים ושבע שנים, והוא אינו "ירושלמי", לא ברמ"ח, לא בשס"ה ולא בשום סימן אחר זולת הישיבה הפיזית בה, והנאה מן הנוף, מן האוויר. כאשר אני מבקר למשך שבוע בתל אביב, אני פוגש יותר מכרים מאשר במהלך שנה שלמה בירושלים. אני לא שייך ליוצאי הרובע היהודי, לא לס"תים, לא לשכונת הבוכרים או לשערי צדק, לא לרחביה או לתלפיות, לא לקהילה האקדמית, לא לחבורה הביורוקרטית של משרדי הממשלה. לא שייך. חייתי במעין נתיב מבודד בין "בית היהלומים" ברוממה לבין ביתי בקטמון הישנה. אהבתי את האוויר, פחות את האווירה.

בירושלים אתה מדבר על הצבעים של השכונות והעדות כחלק אינטגרלי מן הנוף. ירושלים הרים סביב לה ועֵדות ושכונות בתוכה. אם אינך יודע שמה של שכונה, כמו נחלת אחים, או בית כמו בית פרומין, או בית מעלות, שום שם של רחוב לא יעזור לך. היכן רחוב בוסתנאי - למשל. לא יודעים. בקטמון הישנה - ליד בית ספר חורב - יודעים.

יש שמות "חדשניים" כמו כיכר החתולות. בשכונת נחלת שבעה מאחורי כיכר ציון, מול גן העצמאות, בהמשך לרחוב הילל. הכיכר ידועה כמקום מפגש ובילוי בחיי הלילה בירושלים, וכשוק לתכשיטים, לבגדים, ולנרגילות במשך היום, ובערב היא מבואה רועשת לפאבים בסביבה. כן, יש כאלה ולא מעטים, ונוער מבלה בהם, גם בערבי שבת. אחת התופעות המוזרות היא שבמתחם הונחה אבן פינה למוזיאון הסבלנות. מכל המקומות, דווקא בירושלים, המקום הכי לא סובלני במדינה. הוא אמור היה להיפתח בשנה הבאה. אבל אל דאגה, הוא לא יקום. בין היתר משום שהאתר מצוי על שטח בית עלמין. ובירושלים המתים אומנם לא יהללו-יה, אבל עצמות אדם למטה חשובות יותר מאשר אנשים מהלכים באמצע, בין שמים לבתי עלמין. אומנם בית הקברות הוא מוסלמי ולא יהודי, ועל רבים מהם עלה הדחפור הנדל"ני, אבל לשוחרי הסביבה זה מהווה עילה טובה, ושומרי עצמות יבשות יהוו גיבוי.

גם חתולים-קדושים בירושלים

ירושלים שמחוברת למדינת ישראל, והיא עצמה "חוברה לה יחדיו" לאחר מלחמת ששת הימים היא זנוחה, אורבאנית, כלכלית, חברתית, חינוכית, סביבתית ודמוגראפית. הנשירה ממנה לסביבה ולמרכז היא הגדולה ביותר בכל הארץ

יש לי סיפור על כיכר החתולות. בשנות החמישים כאשר הייתי עורך חדשות ב"קול ישראל" והתפקיד שלי היה לייבש טקסטים של מאות אלפי מילים שייכנסו לסד של המהדורה בת רבע שעה. מתנו משעמום ומיובֶש. הגיתי רעיון להפיק תוכנית פרפראות של מלל ולחן. אני אכתוב על החדשות הפיקנטיות-אנושיות, ויורם רונן, שוחר מוזיקה ובור סוד בתחום הזה כמו בתחומים אחרים, יצמיד להם לחנים. התוכנית בשם "מה שהיה-היה" הייתה תוכנית ערוכה מחומר מוכן, מלל זמין שנערך ומוזיקה מצויה שנבחרה להתאמה לנושא. פעם עלה בדעתי לעשות הקלטה של "חיי הלילה" בירושלים. קטע מקורי. נטלתי מכשיר הקלטה מסוג "אמפקס", שכן לקיחת מכשיר גדול מסוג "נאגרא" הייתה ניגוד לנוהל שרק טכנאים יכולים לשאת (ובגינם היו גם "עיצומים"), ויצאתי לכיכר החתולות והקלטתי קקופוניה של יללת חתולים מיוחמים. אז (בשנות החמישים) טרם היו במקום פאבים. יורם הצמיד לקולות האלה את הלחן של לרוי אנדרסון "החתול" (אגב מוסיקת הרקע ל"יומן השבוע" ב"קול ישראל" הייתה אף היא של אנדרסון - "מכונת הכתיבה" שאותה בחר יורם כאשר ערך את המשדר ושנים רבות כיכבה כאות פתיחה ונעילה ליומן). לאחר השידור, נקראנו אל הממונים, ואינני זוכר מי הם היו. אילו יורם בחיים ודאי שהוא היה זוכר. נאמר לנו שהתוכנית מיצתה את עצמה ושנחשוב על משהו אחר. עד כדי כך נגענו בחתול הנפש של עיר הקודש.

במאמר שפרסמתי באתר זה לפני ארבע שנים ("ירושלים של זהב ושל נחושת ושל אור - אולי פעם" - האור שנותר מאיר מציאות עגומה) כתבתי בין השאר: "כאשר כתבה נעמי שמר, הגדולה והנערצת, את "ירושלים של זהב", ושולי נתן המלבבת שרה אותו בליווי הגיטרה, ערב מלחמת ששת הימים, לא הייתי ירושלמי. נעמי שמר כתבה ושרה על ירושלים האנושית, החיה והנושמת, ולא זאת האלוהית. יופייה של ירושלים של מטה בא לה לא רק מן הטבע, שכן הרים צחיחים המשקיפים אל מדבר יהודה יש בהם יופי טבעי, אבל לא יופי אורבאני, של אנשים חיים אשר נהנים מן המתת של הנוף, האוויר והמטרופולין כאחת. אולם גם אם נתייחס לבירה כאל איזה צוואר בקבוק, יש דוגמאות בהיסטוריה כיצד מטפלים במצב כזה.

קחו את ברלין. ברלין הייתה מנותקת לחלוטין מן המערב בימי העידן הקומוניסטי. בעלות הברית דאגו באמצעות תנועה אווירית בלתי פוסקת לשמור את הקשר עם ברלין. הטיסות עצמן היו מוזלות. אולם את עיקר המלאכה עשתה גרמניה המערבית. לכל סטודנט שהסכים ללמוד בברלין ניתנה מלגה וכן אפשרות מגורים, הורדו מיסים, נבנו בניינים וניטעו פארקים, וכל זאת כדי שברלין לא תתפורר. כיום היא שוב בירת גרמניה, ואולי המטרופולין המרשים ביותר באירופה. ירושלים שמחוברת למדינת ישראל, והיא עצמה "חוברה לה יחדיו" לאחר מלחמת ששת הימים היא זנוחה, אורבאנית, כלכלית, חברתית, חינוכית, סביבתית ודמוגראפית. הנשירה ממנה לסביבה ולמרכז היא הגדולה ביותר בכל הארץ. על משקל האמירה האמריקנית:
ISRAEL IS A WANDERFUL COUNTRY TO COME FROM - אפשר לומר זאת שבעתיים על ירושלים.

אני לא זקוק לנתונים של הלשכה לסטטיסטיקה או לממצאים של מכון ירושלים לחקר ישראל (מגדל תצפית מעולה על ירושלים) כדי לאשש את עובדת הנשירה הגדולה מן העיר הזאת. בבית שלנו של חמש עשרה דירות, שנבנה בשנת 1971 והדיירים בו היו זוגות צעירים עם או בלי ילדים קטנים, תשעים אחוזים מקרב הדור השני עזבו את ירושלים (עכשיו בשנת 2009 האחוז מתקרב למאה. צ.ג) וכולם, ללא יוצא מן הכלל, אנשים יצרניים. גם חוסר דיור אינו הבעיה הקרדינאלית. ירושלים יש לה עניינים אחרים לעסוק בהם מאשר איכות חיים וסביבה, כמו ענייני קודש או ענייני חול פוליטיים. טדי קולק ניסה בעור שיניו לשנות, ובהיעדר תמיכה ממשלתית הקים את קרן ירושלים שעדיין מאירה פינות. מלבדו ואחריו, איש אינו טורח להפוך את ירושלים לעיר חיה, נושמת, לעצמה ובפני עצמה ולא כקהל משקיפים ביציע על לוויות המוניות של אדמו"רים או שיירות שרד של שועי עולם, כאילו למען תכלית זאת הם קיימים וכמובן לשם שמירה על המקומות הקדושים ועצם הנוכחות בירושלים, שכוללת הצבת פילים לבנים כמו הטרמינל האוניברסיטאי על הר הצופים או "בניין הסובלנות" שבדרך. ככה כותב שלמה ארד, אחד משוחרי סביבתה המובהקים של ירושלים: "עיר אינה רק מבצר פוליטי וסמל לאומי, אלא גוף חי ונושם. למרות המיליארדים שהושקעו בה ואולי בגללם כוחות צנטריפוגליים הפועלים בירושלים, משליכים החוצה כל מה שנמצא במרכזה...". את ספרם "ירושלים, ירושלים" (שכתבו בשנת 1972) מסיימים מחבריו דומיניק לאפייר ולארי קולינס: "דבריו של מזמור תהילים אשר לדוד שנכתבו משמו של המלך העברי הגדול שקבע את בעיר את בירתו, עודם נכונים כיום כמו שהיו כאשר הושרו לראשונה:

'שאלו שלום ירושלים
יהיו שלום בחילך, שלווה בארמנותיך'".

שלושים וחמש שנים אחרי שהם כתבו את הספר, אפשר לומר להם: תודה דומיניק ולארי. מצבה של ירושלים לא טוב, בכלל לא. ואשר לשלום ולשלווה, אנו עדיין מאחלים ומייחלים להם.

עם כל זאת אני עוזב את העיר הציורית והמהממת הזאת בצער, בלחץ בפופיק. בגעגוע שכבר נובר בי. בכל זאת הדיבוק הירושלמי אחז, איכשהו, גם בי. וזה טבעי. יש בה בעיר הזאת משהו מדבק, בלתי מוסבר להדיוט כמוני. איזה קעקוע שיישאר לתמיד. אפשר שהייתי נשאר אילמלא אילוצים, לעתים מדרבנים ומפיחי חיים, כמו לגור מתחת לדירתה של בתי הבכורה ענתי בתל אביב, שגם היא ומשפחתה עברו מירושלים לא מכבר. השארתי כאן גם כמה ידידים ב"יד ושם" במסגרת הפונקציונאלית, ועוד כמה עמיתים ששיתפו פעולה עם פנטזיות שלי שחלקן הקטן התגשם. היו לי ידידים מרשות השידור שנפרדו ממני קודם. שמואל אלמוג וחגי פינסקר שהלכו לעולמם, וקומץ חברים שיבל"א שנותר.

שלום לך עיר של אור נגוהות, זוהרת באור לבן, של אוויר צלול כיין משומר, של צבעי זריחה ושקיעה פסטליים, של הרים וגאיות, עגולים ורכים.

ככלות הכל, באתי מן החוף וכמו אותו דג סלמון באגדות הדייגים חוזר אל החוף לסגור מעגל.

המאמר מופיע באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  30/04/2009   |   עודכן:  30/04/2009
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלום לך ירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודו אלהרר
1/05/09 07:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפי ספר המצוות של הרמב"ם, הצדק מתגלם במימוש זכותם של בעלי הדין לתת עדות בבית המשפט בין קצרה בין ארוכה ללא הפרעה, והדיין מנוע מלדרוש מבעל דין לקצר בדבריו. בנוסף, הדיינים צריכים להיות בקיאים בדין.
30/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
סביר להניח שאפילו איננו חושבים על כך, אבל החוויה הויזואלית מותירה בנו את רישומה העגום. בכבישים המהירים, לאורך צירי התנועה המרכזיים בערים ראשיות, ממש לצד הדרך, נגלים לעינינו מבנים ענקים, אפורים, בולטים בכיעורם. בדרך כלל מדובר במבנים לוגיסטים, במחסנים ובמוסכי ענק, שאי-אפשר להתעלם מנוכחותם ה"מפלצתית".
30/04/2009  |  אורי הלוי  |   מאמרים
כל שנה אני חש בחודש מאי שאביב הגיע - ועונת הזיופים באה. בין פסח ושבועות עולה תעשיית השקר והזיוף מדרגה, בציינה מועדי כזב. לעניות דעתי קולו של השמאל אינו מורם לצעוק חמס.
30/04/2009  |  אהרן אביתר  |   מאמרים
אני לא אומר שמחמוד אחמדינג'אד הוא סוכן של המוסד. חלילה לי. עוד חסר לי שיגיש נגדי תביעה על הוצאת לשון הרע. אני רק אומר שאילו היה סוכן שתול של המוסד, הוא לא היה מתנהג אחרת. וגם זאת: אלמלא היה קיים, היה המוסד צריך להמציא אותו. כך או כך: התועלת שהוא מביא לממשלת ישראל לא תסולא בפז. ניקח את הסקנדל של השבוע האחרון.
30/04/2009  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
ד"ר באך היה רופא קונבנציונלי שבמשך השנים למד את מטופליו וראה כי יש קשר הדוק בין מצבם הרגשי לבין המחלה ממנה הם סבלו. הוא האמין כי מחלה היא תוצאה של קונפליקט בין נפש (mind) האדם לנשמתו (soul), וכל עוד האדם לא יגיע לסיבה האמיתית לסבלו, לאותו קונפליקט שמתקיים בין שני רבדים אלו, אזי אותה מחלה תמשיך "לחיות" בתוכו ולגרום לנזקים. סיסמתו הייתה "טפל באדם ולא במחלה".
30/04/2009  |  קרן חן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
לא אשכח לעולם את היום והלילה שישבתי במשרד, ערה 24 שעות מסביב לשעון ללא מנוחה, ואת שיחות הטלפון שלי עם נשות הספורטאים שלא ידעו בדיוק מה קרה במינכן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ארץ ישראל ומדינת ישראל נקנו בייסורים, נקנו בדמעות, במאבקים, במלחמות, בהתמודדויות בלתי פוסקות, בשברים, בנשיכת שפתיים בידיים קפוצות, בלב שותת וברוח גדולה, באמונה בצדקת הדרך, באתה בחר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il