|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מפרשנות מצמצמת לפרשנות תכליתית

פסק דינו של השופט אברהמי בעניין קורוס ממחיש מגמה של חריגה מפרשנות מצמצמת בדין הפלילי ומעבר לפרשנות תכליתית האמנם פרשנות תכליתית בדין ראויה? או שמא יש לברור את המקרים אשר ראויים לכך?
01/05/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
כיד הדמיון הטובה. פרשנות תכליתית [צילום: בן-ציון ציטרין]

שופט: בעלי 'קורוס' לא פרסמו תקנון נגד הטרדה מינית
ענבל בר-און
נפסק כי החברה תועמד לדין על אי פרסום התקנון במקום בולט * נפסק כי החובה לפרסם את התקנון בבית עסק אשר מעסיק למעלה מ-25 עובדים חלה גם במקום בו העובדים מפוזרים
לרשימה המלאה

פסק דינו של שופט בית הדין הארצי לעבודה, אייל אברהמי, מבטא מגמה של מעבר מפרשנות מצמצמת בדין הפלילי לפרשנות תכליתית. בעוד שהגישה הקלאסית תפסה את סמכותה של המדינה להעניש כ'רע הכרחי' ועל כן גרסה כי מקום בו חיקוק פלילי מתפרש בשתי דרכים, תבחר הפרשנות אשר מקלה עם הנאשם, הרי שגישת הפרשנות התכליתית קובעת כי כל חיקוק יפורש על-פי תכליתו, גם אם עסקינן בחיקוק פלילי.

כלל הפרשנות אשר נדון בפסק דינו של השופט אברהמי הינו הכלל שבסעיף 34כא לחוק העונשין, התשל"ז - 1977, ולפיו: "ניתן דין לפירושים סבירים אחדים לפי תכליתו, יוכרע העניין לפי הפירוש המקל ביותר עם מי שאמור לשאת באחריות הפלילית לפי אותו דין". לכאורה, גם בחיקוק זה מגולמת הגישה ולפיה דין פלילי יפורש בצמצום, אך יש מי שמפרשים חיקוק זה כחיקוק אשר מבטא את גישת הפרשנות התכליתית, שכן מכוח סעיף זה ראשית יש לאתר את הפירושים הסבירים לחיקוק הפלילי, על-פי תכליתו, ורק משנמצאו פירושים אלו יש לבחור מבין הפירושים העולים בקנה אחד עם תכלית החיקוק, את הפירוש אשר מקל ביותר עם הנאשם. קרי, החובה לבחור בפירוש המצמצם ביותר חלה אך ורק כאשר הפירוש הינו 'סביר' ובהתאם לתכלית החוק.

מהלך דומה בוצע גם בפרשנות דיני המיסים. הגישה הקלאסית לפרשנות דיני המיסים ראתה בהטלת מס דבר רע, שכן היא פוגעת בזכות הקניין.

עם זאת, בפועל, רשויות המס לא יכלו להיצמד לפרשנות מצמצמת של דיני המס, וזאת בשל תכנוני המס של הנישומים אשר 'התחכמו' למילות החוק ומצאו, חדשות לבקרים, פרצות ופרשנויות יצירתיות אשר תאפשרנה להם להפחית את חבותם במס.

גישת הפרשנות התכליתית בדיני מיסים הסתמנה בפרשת קיבוץ חצור, שם עוצבה מחדש הגישה הפרשנית לדיני המס. השופט ברק קבע באותה פרשה כי גם דיני המיסוי יפורשו פרשנות תכליתית, וכי פג תוקפה של הגישה ולפיה הוראה הפוטרת ממס תפורש בהרחבה, והוראה אשר מטילה חבות במס תפורש בצמצום, שכן מיסוי הינו צורך חיוני ולא 'רע הכרחי'. על תכלית החוק, קובע ברק, ניתן להסיק ממקורות שונים, חיצוניים לדברי הכנסת. ועם זאת, הוא מותיר פירור לרפואה לגישה הישנה ולפיה הוראה אשר מטילה מס תפורש בהרחבה, בקובעו כי "אחרי ככלות הכל, אם לא הצלחנו לדעת מה התכלית של החקיקה, יש לבחור בפירוש המצמצם את חבות המס, כי בסופו של יום, הטלת מס הינה פגיעה בקניין".

דחפור הפרשנות התכליתית
תאגיד. יש לו זכויות? [צילום: אתר החברה]

עם זאת, דומה כי המעבר מכללי פרשנות נוקשים ("חוק המטיל חבות פלילית או פיסקלית יפורש בצמצום"), לכללי פרשנות סכמתים ורחבים, מפספס איזה ניואנס, אשר קשור במיהות הצדדים. אכן ישנו רציונל לפרש בצמצום חוק אשר מטיל מס כאשר מדובר בנישום הבודד, שהוא עוסק זעיר, פטור, או מורשה - בסדר גודל בינוני. חבות גדולה מדי במס כלפי אדם יחיד, אשר נושא בעול פרנסת משפחתו, תוך שהגדלת חבות במס תפגע באינטרס ההסתמכות שלו (במידה שהמס מוטל רטרואקטיבית) וביכולתו לכלכל את משפחתו, אינה ראויה.

כאשר מדובר ביחיד, אם כן, יש לפרש את החקוק המטיל מס בצמצום.

לא כן בחברות – כאשר היחידים שבהם ממילא מוגנים מאחורי ה"מסך" שלהם, וממילא, חברות ידועות בלהטוטי תכנון המס שלהן. חברות גדולות הן ממילא 'גוף פרטי בעל אופי ציבורי', בעיקר בעידן ההפרטה, וכל הרציונל של 'קידוש הקניין של הפרט' אינו חל לגביהן. הוא הדין באשר לחבות פלילית. תאגיד לא ייפגע מהטלת חבות פלילית עליו וזאת בשל 'תורת האורגנים' אשר קובעת כי תאגיד לא ישב בכלא (פשוט כי אינו יכול), אלא ישלם קנס. שוב, המיסוך בין האנשים החברים בתאגיד לתאגיד יגן עליהם מפני פשיטת רגל כלכלית במידה שקנס יוטל על התאגיד 'שלהם', מה גם שבעוד שמשנה הזהירות אשר החברה הדמוקרטית-ליברלית נוקטת טרם תרשיע אדם בפליליים, משנה זהירות אשר קשור בעבותות בזכות הפרט לכבוד, לחירות ולשם טוב, אינו אמור לחול כאשר עסקינן בתאגיד, שכן לתאגיד אין "כבוד" או "חירות" שיש להגן עליהם (נכון שישנם תאגידים אשר תוספים טרמפ על חוק איסור לשון הרע, ותובעים פרטים אשר מתחו עליהם ביקורת בשם "זכותם לכבוד" אבל זוהי אינה אלא דמגוגיה זולה, אשר מטשטשת בין מוניטין של מותג לבין כבוד של אדם).

מה גם שמרבית העבירות אשר מתייחסות לתאגידים מגינות על ערכים כגון שמירת הסביבה, זכויות העובדים וכדומה. דווקא כוחו הרב של התאגיד (בעידן ההפרטה, אף למעלה מכוחו של השלטון), מחייב הטלת חבויות עליו, ולא שמירת "זכויותיו" בדוחושב אורווליסטי, שכן זכויות, מטבען, אמורות להיות משויכות לבני אדם ולא לתאגידים.

על כן, המעבר מכללי פרשנות נוקשים של פרשנות מצמצמת כל אימת שהדין הוא פלילי או פסקלי, לפרשנות "תכליתית" שהיא פוסט מודרניסטית, מעין 'הכל ולא כלום' שכזה, הינו מעבר מתרסי מדי (קרי מעבר אשר 'חותך' בחדות רבה מדי לצד השני של המתרס), מכללי פרשנות נוקשים לכללי פרשנות אשר מתירים שיקול דעת שיפוטי.

ניתן לראות לאיזה אבסורד יכול להגיע שיקול דעת שיפוטי שכזה, וכאן דומה כי יש להביא דברים בשם אומרם: במאמר של עופר סטבון ב'הארץ' מיום 25.10.06. במאמר, "כבוד האדם" של התאגיד, כותב סטבון את הדברים הבאים:

"כמה ימים לאחר סיום חגיגות הפרישה המתוקשרות של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, התפרסם, בצנעה, פסק דין (בג"צ 4593/03, בנק המזרחי המאוחד נ' ראש הממשלה) השופך אור על השקפתו החברתית-כלכלית.

פסק הדין נסב על עתירתו של בנק המזרחי נגד סעיף בחוק יישום תוכנית ההינתקות, שאסר על בנקים לגבות עמלה בגין פרעון מוקדם של משכנתה על בית מגורים שפונה עקב יישום התוכנית. לטענת הבנק, הסעיף פגע באופן לא-מידתי בזכותו החוקתית לקניין. העתירה נדחתה, בין השאר משום שלנוכח המטרות החברתיות והלאומיות שבבסיס החוק, הפגיעה בזכויות הבנק הייתה מידתית.

אולם פסק דינו של ברק עסק גם בשאלה פרשנית רבת חשיבות: האם ההגדרה "אדם" ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" מוגבלת לבן אדם בשר ודם? האם זכויות יסוד חוקתיות כמו חופש הביטוי, הזכות לקניין או לפרטיות נתונות גם לתאגידים?

ברק פסק כי על-פי פרשנותו התכליתית, חוק היסוד חל גם על תאגידים. לטענתו, שלילת ההגנה החוקתית מתאגידים תפגע בסופו של דבר בבני האדם ה"מסתתרים" מאחוריו. מבחינה משפטית פורמלית, ייתכן שאין רבב בפסיקתו של ברק, שממשיכה מסורת משפטית שהחלה בארה"ב בסוף המאה ה-19, של הגנה על זכויותיהם של תאגידים. עם זאת, מבחינה מהותית, זו פסיקה בעייתית.

ראשית, זכויות בעלות מעמד חוקתי נהנות ממעמד משפטי חזק יותר והיכולת לפגוע בהן מועטה יותר. אף שהמשפט החוקתי נועד, לדעת משפטנים רבים, לשמש ככלי להגנתן של קבוצות חלשות באוכלוסיה, הרי שלהחלטת ברק יש משמעויות חלוקתיות ברורות - שכן בהינף יד פרשני היא העניקה זכויות חוקתיות לגופים רבי עוצמה כמו בנקים, חברות ביטוח או חברות תרופות".

הנה אם כן, כאשר דנים ב'פרשנות תכליתית' באופן כללי וסתמי, אפשר להגיע לטקסטים מכוננים מבחינת זכויות הפרט, כפי שמספר פסקי דין של בית המשפט העליון היו, אך אפשר גם להגיע לאבסורדים אורווליסטים שבו זעקתו של התאגיד, הקוזק הנגזל, נשמעת, והוא דוחף מרפקים בחוזקות ובעוצמות שלא נראו כמותן, בתור הממתינים לחסדי המהפכה החוקתית.

חשוב אם לעבור מגישת הפרשנות ה'תכליתית' לגישה פרשנית אשר מתווה פרמטרים ברורים יותר, אשר נהירים לכל: פרמטר מיהות הצדדים יכול להיות פרמטר כזה. למעשה, זהו פרטמר שמופעל בדיני העבודה: לעולם הסכמה של עובד לוותר על שכרו, לדוגמא, תיחשב בטלה וזאת מכוח עיקרון אי השוויון בין הצדדים, ונחיתות כוח המיקוח של העובד. גם את כללי הפרשנות בהרחבה/צמצום של חקיקה פלילית/פסקלית, יש להחיל תוך עירנות למיהות הצדדים.

פסק דינו של השופט אברהמי בעניין 'קורוס' הגיע לתוצאה ראויה, אמנם, אך נעדר את מלוא ההנמקה הנדרשת: יש לחרוג מן הכלל שבסעיף 34כא לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 אשר קובע כי דין פלילי יפורש בצמצום, אך ורק כאשר עסקינן בתאגיד, או בגורם בעל כוח והשפעה על מערך זכויותיהם של אחרים. אחרת, יש להיצמד לכללים ברורים (כאשר עסקינן בזכויות הפרט לחירות/קניין) ולא לחרוג, כאשר מדובר בחירות הפרט, ל'פרשנות תכליתית' אשר אינה מותוות בידי שלדה של כללים ברורים, ואשר עלולה ברטוריקה פתלתלה להוביל לפגיעה בזכויות האדם.

תאריך:  01/05/2009   |   עודכן:  01/05/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מפרשנות מצמצמת לפרשנות תכליתית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנכבה, היא האסון הגדול שקרה לערביי ארץ ישראל. הם הימרו על ניצחון ברור וחד-משמעי של מדינות ערב על היישוב היהודי בא"י והתבדו. חלק מהם אפילו תכנן את חלוקת השלל. עברו ביישובים יהודיים וסימנו בתים: זה יהיה שלי... וזה - שלך. עבורם זו הייתה שיגרה. באופן דומה ירשו בני דתם את בתי היהודים כשגירשו אותם ממדינות ערב. לו היינו עושים רשימת מלאי של רכוש ובתי יהודים שנותרו מאחור במדינות ערב אל מול הרכוש ובתי הערבים מא"י שנמלטו או גורשו, אינני בטוח איזה סכום היה יוצא גבוה יותר.
30/04/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה מפי סגנית הנשיאה כבוד השופטת וסרקרוג בע"א (חי') 555/08 לוטפיה נ' חליל. באותו עניין דובר ב - "הסכם נטו", דהיינו בהסכם במסגרתו לקחה הרוכשת (לטפיה) על עצמה את כל חבויות המס בגין העסקה כך שהוסכם שהמוכר לא ישא בכל מס שהוא בגין מכירת המקרקעין.
מראשית ימיה הורכבה לבנון מפסיפס של עדות וקבוצות חברתיות מגוונות: סונים, שיעים, נוצרים - על כיתותיהם השונות, דרוזים ועלאווים. יכולתן של קבוצות אלה לקיים מדינה במרחב שבין ג'בל עאמל שבדרום לבין טריפולי שבצפון, התבססה על חלוקה מוסכמת של עמדות הכוח במערכת הפוליטית, על-פי מפתח עדתי: הנשיא - נוצרי מרוני, ראש הממשלה - סוני, ויושב-ראש הפרלמנט - שיעי. גם בבית הנבחרים קיימת חלוקה נוקשה במסגרתה מוקצה מספר קבוע של נציגים לכל עדה. כך, 128 חברי הבית נחלקים ל-64 צירים נוצרים (34 מרונים, 14 יוונים אורתודוכסיים, 8 יוונים קתוליים, 5 ארמנים אורתודוכסים, 1 ארמני קתולי, 1 אנגליקני 1 פרוטסטנטי) ו- 64 צירים מוסלמים (27 סונים, 27 שיעים, 8 דרוזים ושני עלאווים). הבחירות עצמן הינן בחירות אזוריות כאשר בכל אזור מוקצה מספר קבוע של נציגים לכל עדה. הנציגים עצמם נבחרים על-ידי כלל הבוחרים באזור הבחירה. מערכת הבחירות הנוכחית הינה החמישית במספר מאז סיומה של מלחמת האזרחים הלבנונית בשנת 1989.
30/04/2009  |  אמיר קוליק  |   מאמרים
בימי ספירת העומר עם ישראל מאמץ מנהגי אבלות לזכר הריגתם של עשרים וארבעה אלף מתלמידיו של רבי עקיבא. על מה ומדוע נהרגו תלמידיו הגדולים הללו? על-פי הגמרא במסכת יבמות (סב, ב) על דבר פשוט, כביכול - "מפני שלא נהגו כבוד זה לזה"!
30/04/2009  |  רו"ח חננאל ובר  |   מאמרים
תרחיש ממחיש
30/04/2009  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
אות "חושן המשפט" לשופט מאיר שמגר   /  טליה גורן
פסגה: שמגר-ברק ייפגשו עם השר פרידמן  /  רותי אברהם
הלל שמגר: מנהל נציבות תלונות הציבור  /  מחלקה ראשונה
אקטיביזם שיפוטי: של מי האדמה הזו  /  ענבל בר-און
ביקורת בג"צ על הכנסת והממשלה: הסורחים  /  ענבל בר-און
עכשיו נזכרים?  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il