|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

פקיסטן ואפגניסטן בעין הסערה

הטליבאן מעמיקים את אחיזתם באזורים נרחבים בפקיסטן ובאפגניסטן נשק גרעיני עלול להגיע לידיהם לא בכדי מודאג הממשל האמריקני מלחמה בטרור - לא רק באירן
07/05/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נשים באפגניסטן. שבויות בידי הטאליבן [צילום: AP]

המצב בשטח אינו מעודד כלל ועיקר. לאחרונה התקדמו כוחות הטליבאן כדי 110 קילומטר מבירת פקיסטן, איסלמאבאד, וכבשו את מחוז בונר. בהתקדמותם לא נתקלו כוחות קטנים אלו בהתנגדות משמעותית וככל הנראה יכלו להמשיך הלאה.

פקיסטן: נחתום על עסקה עם הטליבן
מאיה שני
נציגים פקיסטנים הודיעו כי יפעלו לחתימה על הסכם עם הטליבן וינקטו עמדה נוקשה יותר בלחימה נגד מיליטנטים
לרשימה המלאה

בשבועיים האחרונים חלה הסלמה בפעילות ארצות הברית לקדם את פני הסכנה הנשקפת לשלום העולם ובכלל זה גם לביטחונה בשל התערערות המצב הביטחוני בפקיסטן. החלה במהלך זה שרת החוץ קלינטון בעדותה בפני הקונגרס, שצוטטה כמי שאמרה, כי המשך ההדרדרות בביטחון הפנימי במדינה האיסלאמית הגרעינית והאפשרות שהשלטון בה ייפול לידי גורמי האיסלאם הקיצוני מהווים סכנה לארצות הברית ולשלום העולם.

שרת החוץ האמריקנית ביקרה במרומז את ההסכם שחתם הנשיא הפקיסטאני זרדארי עם הטאליבאן שהכיר למעשה בשליטתם בעמק סוואט ובכך התיר לטאליבאן להחיל את שליטתם ולכפות את אורחות חייהם הדתיות הקיצוניות על תושבי האזור (לרבות פגיעה קשה בזכויות הנשים). ואם לא די היה בכך, מיד לאחר מכן נכנס הנשיא אובמה לעובי הקורה, והזמין אליו בדחיפות את נשיא פקיסטן ואת נשיא אפגניסטן על-מנת לדון איתם בנושאים הבוערים. הנושא הראשון במעלה לדיון עם שני הנשיאים הוא המלחמה בטליבאן באזורים המערביים של פקיסטן ובאפגניסטאן.

בהקשר זה אין ספק כי מטרתו של נשיא ארצות הברית היא להמריץ את אורחיו להלחם ביתר שאת בטליבאן, שכן מפלה בחזית זו היא הרת-אסון. הנושא השני הקשור קשר אמיץ לראשון, הוא נושא הגרעין והחשש שנשק זה ייפול לדי גורמים המזוהים עם האיסלאם הקיצוני ובראשם אל קאעדה.

המצב בשטח אינו מעודד כלל ועיקר. לאחרונה התקדמו כוחות הטליבאן כדי 110 קילומטר מבירת פקיסטן, איסלמאבאד, וכבשו את מחוז בונר. בהתקדמותם לא נתקלו כוחות קטנים אלו בהתנגדות משמעותית וככל הנראה יכלו להמשיך הלאה. בפקודת מפקדיהם הם נעצרו ולמרבית הפלא הוסגו אחורה. יתכן כי היה זה צעד טקטי מתוחכם המיועד כנראה לשמר את הכוחות ולמנוע מהם להקדים את המאוחר, שעלול היה להציב את ארצות הברית במצב בו לא הייתה נותרת לה ברירה אלא להתערב באמצעות כוחותיה על-מנת למנוע השתלטות שלהם על מוקדי הכוח בפקיסטן. הטליבאן יעדיף שכוחות פנים-פקיסטאנים יחוללו את המהפך שיאפשר להם לקדם את מטרותיהם ללא הקזת דם מיותרת.

החשש הגדול מפני עליה לשלטון של גורמי איסלאם קיצוני בפקיסטן נובע בעיקר מהאפשרות כי מאגר הנשק הגרעיני, העומד כיום לרשות השלטון והמוערך ב - 60 עד 120 ראשי נפץ גרעיני ייפול לידיהם. קיימת סכנה, כי שינוי במשטר יאפשר לגורמים בעלי תפיסת עולם רדיקאלית גישה לנשק הגרעיני אשר עלולה להסתיים בנכונות להפעילו נגד יריביהם או למצער למסור מקצתו או ידע על ייצורו לגורמי טרור מקרב מקורביהם כדוגמת אל-קאעדה ושותפיו.

מצב כזה עלול להפוך את אחד הסיוטים הגדולים של המערב למציאות שתשפיע באופן קיצוני על הסכנה הנשקפת למדינות הנתפסות כאויבות האיסלאם ובראשן ארצות הברית ובעלות בריתה הקרובות כולל ישראל.

הסיכון העיקרי להפעלת נשק גרעיני עלול לבוא אם תקום בפקיסטן ממשלה חדשה שכן רק ממשלה יכולה להפעיל נשק גרעיני, משום שבמדינה זו קיימת מערכת שליטה ובקרה, המונעת מיחידים להשתלט על נשק זה ולהפעילו. הרכיבים הגרעיניים מוחזקים בנפרד ובמרוחק מחומרי הנפץ, והנשק, אם יאוחד, ניתן להפעלה, לפי המדווח, רק אם הקודים הסודיים מופעלים על-ידי אישים מרשויות נפרדות. עם זאת, קיימת גם אפשרות של השתלטות גורמים עוינים על חומרים גרעיניים בכמות שתספיק, אם לא לייצר מנגנוני נפץ פרימיטיביים, הרי שלהפחיד ולאיים על אחרים. זוהי אפשרות גרועה במיוחד גם אם לא תמומש במלואה. במקרה הקיצוני שהוזכר, יתכן כי ארצות הברית תחליט להשתלט על מרכיבי הנשק הגרעיני או להשמיד אותם. בכל מקרה, יהיה זה מהלך מסוכן העלול להצית את האזור כולו.

תוכנית השלבים של הטליבן
חיילים זרים באפגניסטן [צילום: צבא קנדה]

בתסריט הגרוע ביותר, העולם יגיע למצב בו אפגניסטן תהיה בידי הטליבאן, כאשר פקיסטאן נתונה למרות משטר אסלאמי סוני קיצוני וגורמים נוספים כגון אל-קאעידה פועלים בטריטוריות אלו אשר מהווים עבורם בסיס לפעילות טרור גלובלי. מעבר לכך, לאיראן השיעית יהיה גבול ארוך ממזרח לה הגובל עם אזור הנשלט בידי גורמים סוניים קיצוניים עוינים, השולטים על מאגר נשק גרעיני בעוד לאיראנים עדיין אין יכולת גרעינית צבאית. בידי איראן תהיה הברירה או לשתף פעולה עם האמריקאים לנטרול הסיכון ממזרח או להאיץ את תכניתה הגרעינית על מנת להרתיע כל פעולה אפשרית נגדה.

המטרה העיקרית של הטליבאן היא להחזיר תחילה לידיהם את השלטון באפגניסטן, ולמצער לשלוט באזורים הכפריים, ובעיקר באזורים ההרריים הסמוכים לגבול פקיסטן. מאזורים אלו ניתן יהיה להרחיב את נגישותם לתוך פקיסטן, ולהגיע למצב בו יש להם בסיס טריטוריאלי מוצק לכל הרפתקה נוספת. לניצחון אפשרי של הטאליבאן באפגניסטאן על משטרו הפרו מערבי של קארזאי וחזרתם לשלטון במדינה כשמונה שנים בלבד לאחר שסולקו בבושת פנים ובכוח הזרוע, בידי הקואליציה המערבית בראשות ארצות הברית, עלולה להיות השפעה שלילית סוחפת על הסלמה בפעילות חתרנית ואלימות מצד גורמי כוח מוסלמיים נוספים ברחבי העולם.

פעילות זו עלולה לבוא במיוחד מצד אלה הרואים עצמם שייכים למחנה "המוקאוומה" העולמית הסונית, הקורא תגר על המשטרים הערביים הפרגמטיים ועל ההגמוניה המערבית.

מעבר להפיכתה בשנית של אפגניסטאן למעוז של רדיקאליות מקומית ואזורית, היא עלולה לשמש כמדינת בסיס להכשרת טרוריסטים מכל קצווי תבל כפי שעשתה בעבר, כך שהללו יוכלו להשתמש בשטחה כמחנה אימונים וכקרש קפיצה לביצוע פיגועי טרור ברחבי העולם, בחסות משטר הטאליבאן. משטר זה, שלא היה נכון בעבר למנוע פעילות כזו, עלול לדבוק ביתר שאת במדיניות ייצוא טרור מתוך תחושה, כי בסופו של דבר ולמרות שהייתה לו תקלה זמנית בשלהי 2001 דרכו צלחה והיא זו שהביאה לו ניצחון וכי חובתו הדתית היא להמשיך במדיניות זו ואף לפתחה. כמובן שנפילת קאבול והשלטון בידי הטאליבאן האפגאני, יקרין באופן ברור על עידוד החתרנות וחוסר היציבות גם בפקיסטן וישמש השראה לגורמים פקיסטאנים אופוזיציוניים לערער את המשטר הקיים גם אם לא יצליחו להשתלט בפועל על המדינה כולה. הדבר יביא לאי יציבות באזור תת היבשת ההודית ובין השאר, לביצוע פרובוקציות באמצעות טרור מול הודו.


בתסריט הגרוע ביותר, העולם יגיע למצב בו אפגניסטן תהיה בידי הטליבאן, כאשר פקיסטן נתונה למרות משטר איסלאמי סוני קיצוני וגורמים נוספים כגון אל-קאעידה פועלים בטריטוריות אלו אשר מהווים עבורם בסיס לפעילות טרור גלובלי. מעבר לכך, לאירן השיעית יהיה גבול ארוך ממזרח לה הגובל עם אזור הנשלט בידי גורמים סוניים קיצוניים עוינים, השולטים על מאגר נשק גרעיני בעוד לאירנים עדיין אין יכולת גרעינית צבאית. בידי אירן תהיה הברירה או לשתף פעולה עם האמריקנים לנטרול הסיכון ממזרח או להאיץ את תוכניתה הגרעינית על-מנת להרתיע כל פעולה אפשרית נגדה.


נראה אם כן, כי למרות דברי ההרגעה שהושמעו מפי הנשיא אובאמה והאדמירל מולן, מפקד הכוחות האמריקנים באשר לביטחונם, כי הארסנל הגרעיני שבידי פקיסטן לא ייפול לידיים בלתי אחראיות, ברור כי הזירה הפקיסטאנית-אפגאנית תמשיך להוות מוקד מרכזי לדאגה גוברת והולכת מצד ארצות הברית ובעלות בריתה, משום הסכנה הטמונה בחילופי שלטון במדינות אלו על יציבות המערכת האזורית והגלובאלית.

חולשת משטרו של קארזאי ושליטתו המוגבלת במדינה מעוררת חשש כי משטרו הפרו מערבי עלול לקרוס וליפול בסופו של דבר לידי הטאליבאן. גם חוסר היציבות בפקיסטן תחת ממשלו של זארדארי עלול להחריף ואף להוביל לנפילתו. בשלב זה נראה, כי ישנם אינטרס ויכולת חזקים דיים לגורמי הכוח השונים מהממסד הביטחוני-צבאי והפוליטי בפקיסטן כדי למנוע מהגולם של הטאליבאן שצמח וטופח על-ידי ה – ISI, גורם המודיעין המרכזי בפקיסטן, לקום על יוצריו ולהשתלט על השלטון במדינה בכוח הזרוע.

שילוב הכוחות בין הטאליבאן בפקיסטן ובאפגניסטאן עם גורמי טרור כדוגמת אל-קאעידה מצביע על כך, כי המערכה המתמשכת של הקואליציה הבינלאומית נגד הטרור הגלובאלי, כולל המאמץ למנוע נפילת נשק בלתי קונבנציונאלי לידיים הבלתי נכונות, תתמקד בשנה הקרובה ואולי אף מעבר לכך בגזרה הזו.

פורסם במקור במבט על, גיליון 106, 7 במאי 2009
תאריך:  07/05/2009   |   עודכן:  08/05/2009
יורם שויצר ואפריים אסכולאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פקיסטן ואפגניסטן בעין הסערה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם בן עדיין במסע אל.אס.די שערך עם אבידן לפני שנים. אז, לדבריו, נולד מחדש, כבר לא אובדני. המסע נמשך. יש עליות ויש כמה "ירידות" שבן לא ממליץ עליהן. לפני כשבוע הוסיף והכריז שהוא מאמין באלוהים אבל שונא את הרבנות. מצווה גדולה, לדבריו, לשנוא את הרבנות, כי יש לכך סימוכין במשנה, בפרקי אבות. זה בתלמוד, שהוא כמו כתבי הקודש של היהודים.
07/05/2009  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
העיסוק ביחסים בין יהודי ארץ-ישראל משני עברי "הקו הירוק" פושט צורה ולובש צורה מבלי שיתייצב מאן-דהו, יאזור אומץ ויציג את הנושא עירום ועריה כפי שהוא באמת. נוח לחשוב שמדובר בפיצולו של ציבור הומוגני לימניים נגד שמאלניים, דתיים נגד חילוניים, ציונים נגד פוסט-ציונים, מציאותיים מול משיחיסטים הזויים, נורמלים נגד משוגעים ועוד כהנה וכהנה המצאות יצירתיות מבלי לגעת בשורש הבעיה ולהתייחס אל המחנות הללו פשוט כאל אויבים בלב ונפש, אלה במערב שונאים מיוזמתם ואלה במזרח שנואים בעל-כורחם.
07/05/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
לאחרונה פורסם כי בחוק ההסדרים מסתתרת גזירה נגד חיילים אשר נפגעו שלא במהלך פעילות צבאית. מחוק ההסדרים עולה שלטענת המערכת רק 22% מהנפגעים שהוכרו מ-1984 הם נפגעי פעילות צבאית. נראה כי אין המדובר בניסיון כן ואמיתי לייעל את מערכת אגף השיקום, אלא להמשיך ולפגוע בנכי צה"ל שגם כך זכויותיהם נפגעו במהלך השנים האחרונות.
07/05/2009  |  עו"ד אלי סבן  |   מאמרים
לפני מספר ימים ישראל חוותה את יום העצמאות ה-61, והשלטים בחוצות הדגישו כי יחגגו "ללא מורא". האם יעלה על הדעת לאחל לאמריקנים ולצרפתים כי יחגגו את יום עצמאותם "ללא מורא"? חלק מההסבר: מסע ההפחדה שראשי המדינה מקיימים, מאז הקמתה, בהעדפה כי הציבור יחיה בחשש מתמיד משואה שניה.
07/05/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל גזרתי על עצמי מרחק והדרה מן השיח הציבורי לסוגיו. נעתרתי לצפירה, יצאתי לגינת ביתי והבטתי בפרחים. יום הזיכרון עצמו היה עבורי יום עבודה רגיל. בדקה שבה הזדעקה צפירה, העליתי לנגד עיניי את דיוקנו של תלמידי דוד בוגלר ז"ל, שנהרג במלחמת יום כיפור.
07/05/2009  |  מנשה בן-מאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
לדון בשלום במזה"ת עם מדינות ערב, אירופה וארה"ב  /  מאיה שני
חאלד משעל התבקש לעזוב את דמשק  /  עידן יוסף, צבי נצי"ב
אסד לארה”ב: דברו עם חמאס וחיזבאללה  /  מאיה שני
קיץ מדיני וביטחוני חם  /  יוסי אחימאיר
לא תמים, אלא מסוכן  /  יובל ברנדשטטר
סכנת השלום עם סוריה  /  מתי דוד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il