|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

שמיעה ועשייה

מה מביא את בני ישראל, הניצבים למרגלות הר סיני, לעלות ממדרגה של "נעשה" למדרגה של "נעשה ונשמע"?
27/05/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
משה ולוחות הברית בציורו של רמברנדט

אחד הביטויים המפורסמים ביותר הקשורים למתן תורה הוא "נעשה ונשמע". חז"ל מספרים לנו, שכאשר אמרו זאת ישראל למרגלות הר סיני, ירדו 600 אלף מלאכים וביד כל אחד מהם שני כתרים - אחד כנגד "נעשה" ואחד כנגד "נשמע" - והניחו אותם על ראשיהם של ישראל. ואילו כאשר חטאו ישראל בעגל, ירדו 1.2 מיליון מלאכים שכל אחד מהם נטל כתר אחד.

מובן שאין להבין אגדה זו כפשוטה. זהו משל, שבא להראות לאיזו מדרגה גבוהה הגיעו ישראל באמירה זו, המהווה אמון מוחלט בה': צ'ק פתוח, התחייבות לעשות כל מה שיאמר ה', מבלי לדעת כלל מה יאמר. חז"ל מוסיפים, שזוהי מדרגתם של המלאכים, עליהם נאמר "ברכו ה' מלאכיו, גיבורי כוח עושי דברו, לשמוע בקול דברו" (תהלים ק"ג) - קודם עושים ורק אחר כך שומעים. ושוב, אין הכוונה כפשוטו, שהרי ברור שתחילה יש לשמוע מה צריך לעשות, אלא שכאמור זהו ביטוי לאמון מוחלט.

מתי אמרו זאת בני ישראל? על כך יש מחלוקת בין רש"י (ההולך בעקבות חז"ל) לבין הרמב"ן. אם נתבונן בסדר הפרשות, נראה את ההתפתחות הבאה:

  • בפרשת יתרו, לפני תיאור מתן תורה, נאמר: "ויבוא משה ויקרא לזקני העם וישם לפניהם את כל הדברים האלה אשר ציווהו ה'. ויענו כל העם יחדיו ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה".
  • לאחר מכן בא מעמד הר סיני ומשה עולה אל ה'. כאן באה פרשת משפטים, על עשרות מצוותיה. בסופה חוזר הכתוב לתיאור מתן תורה: "ואל משה אמר: עלֵה אל ה'" וכו'.
  • באותה פרשיה מסופר: "ויבוא משה ויספר לעם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים, ויען כל העם קול אחד ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה".
  • למחרת בבוקר בונה משה מזבח לרגלי הר סיני ומקריב קורבנות. ואז: "ויקח ספר הברית ויקרא באוזני העם ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע".

אין ספק, שאמירה נעלה זו - "נעשה ונשמע" - מגיעה רק בשלב המאוחר ביותר. פעמיים אומר העם "נעשה" - התחייבות יפה מאוד בפני עצמה - אבל קורה משהו בדרך שמעלה אותם לדרגת "נעשה ונשמע".

כרונולוגיה בעלת השלכות מוסריות

לפי רש"י, קצת קשה להבין מה אירע וכיצד התרוממו בני ישראל למדרגה זו. רש"י אומר, שכל הפרשיה המתוארת בסוף פרשת משפטים, התרחשה למעשה לפני מתן תורה. כלומר: מקומה הכרונולוגי הוא בפרשת יתרו, אך התורה מסיבותיה שלה דחתה אותה עד כאן. בכך נאמן רש"י לקו הידוע של "אין מוקדם ומאוחר בתורה". אין עניינה של התורה ביומן אירועים או ברישום ההיסטוריה; התורה עוסקת במוסר ובמצוות, ואת התיאורים הסיפוריים היא מכפיפה למטרות-על אלו.

לעומת זאת, הרמב"ן הולך בשיטה שאם אפשר ליישב את הכתובים לפי סדרם - יש לעשות זאת. את הכלל של "אין מוקדם ומאוחר בתורה" הוא סבור שיש לשמור רק למה שנוכל לכנות "מצבי חירום", כאשר אין דרך אחרת להסביר את הכתוב.

במקרה שלנו, הוא אומר, אין שום סיבה שלא לומר שהארועים התרחשו בדיוק בסדר בו הם מתוארים. בני ישראל הגיעו להר סיני וקיבלו את התורה. לאחר מתן תורה, ביום ו' סיון עצמו, עלה משה להר סיני ושם קיבל את כל פרשת משפטים. בו ביום ירד ומסר לעם את דברי ה' (שלא במקרה מכונים "משפטים") ולמחרת ערך את טכס הכניסה בברית המתואר בסוף הפרשה: הקרבת קורבנות, הזאת דם על העם וקריאת ספר הברית. כאשר טכס זה הסתיים, שב משה להר סיני ושהה בו 40 יום ו-40 לילה, במהלכם הצטווה על בניית המשכן, ואשר הסתיימו עם חטא העגל.

המחלוקת בין רש"י לרמב"ן בנקודה זו אינה היסטוריוגרפית אלא בעלת השלכות מרובות. הבולטת שבהן היא שאלת מקומו של המשכן. אם נאמר שהציווי עליו היה רק לאחר חטא העגל (כפי שממשיך רש"י לנוכח שיטת "אין מוקדם ומאוחר בתורה"), הרי שהוא מעין "ויתור" של ה' לנוכח חוסר יכולתם של בני ישראל לעבוד אותו בצורה רוחנית בלבד. אך אם נאמר שהוא ניתן לפני החטא, הרי שיש לו ערך ויסוד משל עצמו.

השלכה נוספת מחזירה אותה לעניין ה"נעשה ונשמע". כאמור, בפעמיים הראשונות בהן שמעו את דבר ה', התחייבו בני ישראל לקיימו במילה "נעשה". רק בפעם השלישית אמרו "נעשה ונשמע". מה השתנה? לשיטתו של הרמב"ן, אולי אפשר לומר: מתן תורה. הרושם העצום של המעמד הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית הוא שהביא את בני ישראל למדרגתם של המלאכים. אומנם גם מיד לאחר המעמד אמרו רק "נעשה", אבל ייתכן שהיה צורך בעוד יום אחד של הפנמה עד שאמרו "נעשה ונשמע".

קורבנות הציבור הראשונים בהיסטוריה

לעומת זאת, לשיטת רש"י צריך לחפש הסבר אחר, שהרי רש"י אומר ששלוש האמירות היו לפני מתן תורה. לדעתו, האמירה "נעשה ונשמע" באה בה' סיון, יום לפני מתן תורה. אם כך, מה גרם לה?

נראה שהתשובה נעוצה במה שהתרחש ממש בסמוך לפני אותה אמירה. בימים הקודמים, העם פסיבי לחלוטין. משה בא ומכנס את הזקנים, והללו מעבירים את דבר ה' לעם. התגובה, כאמור, היא "נעשה". אבל בבוקרו של ה' סיון (לשיטת רש"י) או ז' סיון (לשיטת הרמב"ן) קורה משהו אחר. הבה ונראה את הפסוקים במלואם.

"ויכתוב משה את כל דברי ה' וישכם בבוקר ויבן מזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה לשנים עשר שבטי ישראל. וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עולות ויזבחו זבחים שלָמים לה' פרים. ויקח משה חצי הדם וישם בָּאַגָנות וחצי הדם זרק על המזבח. ויקח ספר הברית ויקרא באוזני העם ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע".

לראשונה, יש כאן פעילות גם מצד בני ישראל. "נערי בני ישראל" - הם הבכורות ששימשו בכהונה עד חטא העגל - נשלחים בידי משה ומקריבים קורבנות לה'. אלו הם הקורבנות הציבוריים הראשונים של עם ישראל, להבדיל מקורבן הפסח שהיה קורבן יחיד. יתרה מזאת: אלו הם הקורבנות הציבוריים לה' הראשונים בהיסטוריה; עד כאן ראינו רק קורבנות יחיד, כמו של קין והבל וכמו של נח. כאשר בני ישראל עושים פעולה ממשית של עבודת ה', הם יכולים להתעלות למדרגה של "נעשה ונשמע".

שימו לב להשלמה המעניינת. כל עוד בני ישראל רק שומעים מפי משה, הם אומרים "נעשה". ברגע בו הם עושים בעצמם - הם אומרים גם "ונשמע". הדברים תלויים זה בזה. היכולת לעשות תלויה בשמיעה; היכולת לשמוע תלויה בעשייה.

כמו תמיד, גם לפרט זה יש משמעות מוסרית לדורות. אדם יכול להגיע למדרגות נאות בעזרת גורמים חיצוניים, בהקשבה, בנכונות, בציות. אך למדרגות הגבוהות באמת - רק הוא יכול להביא את עצמו. אפילו שמיעה של דבר ה' מפיו של משה רבינו, אינה שקולה כמו פעולה של ממש במו ידיו של האדם.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  27/05/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכל איש יש שם, משפחה ומקום מגורים.
27/05/2009  |  אורי נטע  |   מאמרים
פורסם שראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לשר דן מרידור לרכז את הטיפול במשא-ומתן לשחרור גלעד שליט, וכי דן מרידור שוקל את ההצעה.
27/05/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
אין זה סוד ש"מעגל העבודה" המצרפי לוקה בחורים ההולכים ונפערים בתחתית "יכולת הנשיאה" של המשק הישראלי. סקטורים רבים פורשים ממעגל העבודה, חלקם בחסות המחוקק, חלקם בהסכמים חברתיים מבניים וחלקם מתוך "עזיבוּת" של כללי המשחק החברתיים, תוך רמיסת הלכידות החברתית וביזויה.
"פסיכופת" צועקות הכותרות, כמעט באופן אחיד. עדר התקשורת החליט שרוצחה של דנה בנט הוא פסיכופת, תופעה בלתי מובנת שבו מאבד אדם את העכבות התרבותיות ומבצע מעשי זוועה בקור רוח וללא נקיפות מצפון. כך מרמה התקשורת את עצמה ואותנו, וקושרת את עינינו אל מול האמת. לא בפסיכופתיה מדובר אלא בג'יהאד.
27/05/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר   |   מאמרים
אמש נערך באצטדיון הלאומי ברמת-גן גמר גביע המדינה בין האלופה הטרייה מכבי חיפה לאלופה היוצאת, בית"ר י"ם.
27/05/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il