|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הבחירות לפרלמנט הלבנוני - תוצאות והשלכות

הגם שכולם ציפו כי מחנה ה-8 במרס ינצח, המחנה המתון והשפוי - מחנה ה-14 במרס ניצח התנהלות החיזבללה ביולי 2006 ובמאי 2008 תרמה לסלידת הציבור מזרם זה אולם נסרללה לא מתייאש הדמוגרפיה והנשק האירני יעשו את שלהם....
10/06/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הוא עוד מחכה [צילום: AP]

חיזבלים, נמאסתם
בשנים שלאחר נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון (מאי 2000) נהנה חיזבאללה מפופולריות רבה בציבור הלבנוני. "ההתנגדות" נתפסה כהישג לבנוני היסטורי וחיזבאללה נראה בדרכו להפוך לגורם פוליטי העומד, במידה רבה, מעל למחלוקות העדתיות. מלחמת לבנון פגמה קשות בדימוי זה. חטיפת חיילי צה"ל והמלחמה אשר פרצה בעקבות הפעולה, נתפסו בקרב חלקים גדולים בציבור הלבנוני כטעות קולוסאלית אשר נבעה מאינטרסים של גורמים חיצוניים. חיזבאללה נתפס בהקשר זה ככלי שרת בידי אירן במאבקה בארצות הברית וישראל. "נשק ההתנגדות" – הזרוע הצבאית העצמאית של חיזבאללה, אשר עד אז נראתה כנכס הפכה לנטל ולגורם המסכן את שלומה של לבנון.

   רשימות קודמות
  כך משתלט חיזבאללה על לבנון
  מ"חומת מגן" ל"עופרת יצוקה" - חיזבאללה והפלשתינים
  מי רצח את מחמד סלימאן
  יש פרטנר אין פרטנר
  צומת דרכים או מבוי סתום?

ב-7 ביוני 2009 נערכו בחירות לפרלמנט הלבנוני. בבחירות התמודדו שני מחנות מרכזיים. האחד, מחנה "ה-14 במרץ" אשר כולל את הסונים אותם מייצגת מפלגת אל-מסתקבל ("העתיד") בראשות סעד אל-חרירי, הדרוזים - המפלגה הפרוגרסיבית-סוציאליסטית בראשות וליד ג'ונבלאט, וגורמים נוצריים שונים, ביניהם הפלנגות והכוחות הלבנוניים. מולם התייצב מחנה "ה-8 במרץ", אשר כולל את השיעים - חיזבאללה ואמל, את מפלגתו של הפוליטיקאי הנוצרי-מרוני, מישל עון ("הזרם הלאומי החופשי"), וגורמים נוספים קטנים יותר דוגמת מפלגתו הנוצרית של סלימאן פרנג'יה ("זרם הנפילים") מצפון לבנון.

בבחירות ניצח מחנה "ה-14 במרץ" אשר הצליח לזכות ב 69 צירים לעומת 57 צירים להם זכה מחנה "ה-8 במרץ". שני צירים נוספים הינם עצמאיים - סה"כ 128 חברי פרלמנט. במספר מחוזות, למרות הערכות מקדימות על התמודדות שקולה, זכו מועמדי הקואליציה לרוב מוחץ. כך לדוגמה במחוז הבחירה הראשון בבירות גרפו מועמדי "ה-14 במרץ" את כלל המקומות (7 במספר) וכך גם במחוז זחלה (5) וכורה (3). כוחם של חיזבאללה ואמל אף פחת במקצת - 25 צירים בפרלמנט החדש לעומת 29 בפרלמנט היוצא. עם זאת, להלכה, גבר במעט כוחה של האופוזיציה והיא מונה עתה שני נציגים יותר (57 לעומת 55 בפרלמנט היוצא) ואילו כוחה של הקואליציה פחת במעט (69 נציגים לעומת 72 בפרלמנט היוצא).

בפועל, בלבנון ובעולם התקבלו תוצאות הבחירות בהפתעה. הצפייה אשר רווחה בקרב גורמים בלבנון ומחוצה לה, הייתה כי חיזבאללה ובעלי בריתו יזכו בניצחון. הערכות אלה גובו בסקרים אשר הצביעו על רוב דחוק למחנה "ה-8 במרץ". יתרה מזו, בהקשר רחב יותר, נראה היה כי ניצחון גורמים אלה הינו התפתחות "מתבקשת" על-רקע רוח הזמן - החלשות מעמדה של ארצות הברית ובעלות בריתה הערביות, ומנגד התחזקות השפעתה של אירן ובעלות בריתה: סוריה, חיזבאללה וחמאס.

חוסר הצלחתה של הקואליציה המערבית למגר את הטליבן, הדשדוש האמריקני, לכאורה, בעירק, התפוררות הלחץ הבינלאומי על סוריה, המשך התקדמותה של אירן לעבר ייצור פצצה גרעינית, ניצחון החמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני וההצלחה היחסית של חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, היוו כולם חלק מרצף אחד, אשר המשכו המתבקש היה ניצחון חיזבאללה בבחירות בלבנון. ובכל זאת, הסתיימה מערכת הבחירות במדינה בניצחון המחנה הפרו-מערבי. כיצד ניתן להסביר התפתחות זו ומה עשויות להיות השלכותיה ?

גורמים לעליית המחנה המתון

נראה, כי ברקע לחוסר הצלחתו של חיזבאללה ובעלי בריתו עומדים מספר גורמים, חלקם קשורים למבנה המערכת הלבנונית עצמה ולהתנהלות גורמים שונים בתוכה, וחלקם קשורים להערכות מוטעות של משקיפים מקומיים וזרים. נראה כי אחד ממקורותיה המרכזיים של ההפתעה מצוי בהערכה כי ניצחון מחנה "ה-14 במרץ" בבחירות הקודמות לא שיקף נכונה את יחסי הכוחות במערכת הפוליטית הלבנונית. זאת, מכיוון שנערכו בשנת 2005 זמן קצר לאחר ההתנקשות בראש הממשלה רפיק אל-חרירי ועל-רקע רגשות הזעם הציבוריים אשר הופנו נגד בעלי בריתה של סוריה בלבנון – חיזבאללה ומחנה "ה-8 במרץ". לפיכך, הערכה רווחת גרסה כי בפועל יחסי הכוחות בין המחנות המתמודדים שווים, ואולי אף נוטים לטובת מחנה "ה-8 במרץ". לפיכך, הבחירות הנוכחיות אמורות היו להשיב את הסדר הפוליטי על כנו.

גורם שני אשר עמד, ככל הנראה, בבסיס אי הצלחת האופוזיציה, נעוץ במערכת הלבנונית עצמה ובדינמיקה הפנימית שלה. במרכזו של גורם זה עומד כישלונו של מישל עוון להגדיל את כוחו בעדה הנוצרית. עוון, ראש מפלגת "הזרם הלאומי החופשי", היווה את הפתעה הבחירות הקודמות. לקראת הבחירות שב מגלות ממושכת באירופה והצליח לזכות ב-18 מקומות בפרלמנט (בפועל הייתה סיעתו, ככל הנראה, גדולה יותר שכן זכתה לתמיכתם של מספר צירים עצמאיים). הערכות שונות, בראשן הערכותיהם של מקורביו, גרסו כי בבחירות הנוכחיות תגדיל מפלגתו משמעותית את כוחה שכן, כך טענו, מרבית העדה הנוצרית ניצבת מאחורי עון. בהקשר זה היו אף שהעריכו כי המפלגה תכפיל את כוחה ותכניס לפרלמנט 30 צירים ויותר. השינויים במחוזות הבחירה אשר נערכו בלחץ חיזבאללה בהסכם דוחא במאי 2008, אף נועדו לסייע לעוון במשימתו זו. בפועל נכשל עוון לספק את הסחורה וסיעתו אף קטנה בנציג אחד. במובן זה הפער בין הציפיות מ"הזרם הלאומי החופשי" בראשותו לבין הישגיו בפועל אכן גדול.

גורם שלישי אשר עמד בסיס ההישג הדל של חיזבאללה, וודאי לעומת הציפיות, הינו חוסר יכולתו לפרוץ מעבר לגבולות העדה השיעית ולהפוך לגורם פוליטי לאומי המקובל על חלקים רחבים בציבור הלבנוני. ואכן במעוזי השיעים בדרום ובבקעת הלבנון (מחוזות בעלבכ ואל-הקמל) זכו מועמדי חיזבאללה ואמל במרבית המקומות אשר הוקצו לעדה השיעית, אולם במחוזות אחרים בהם התמודדו נציגים מטעמם (בעיקר בבירות) – נכשלו. נראה כי הסיבה לחוסר הצלחתו של חיזבאללה להפוך לגורם לאומי המקובל על בני עדות אחרות נעוצה במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, ולא פחות מכך באירועי מאי 2008. בשנים שלאחר נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון (מאי 2000) נהנה חיזבאללה מפופולריות רבה בציבור הלבנוני. "ההתנגדות" נתפסה כהישג לבנוני היסטורי וחיזבאללה נראה בדרכו להפוך לגורם פוליטי העומד, במידה רבה, מעל למחלוקות העדתיות. מלחמת לבנון פגמה קשות בדימוי זה. חטיפת חיילי צה"ל והמלחמה אשר פרצה בעקבות הפעולה, נתפסו בקרב חלקים גדולים בציבור הלבנוני כטעות קולוסאלית אשר נבעה מאינטרסים של גורמים חיצוניים. חיזבאללה נתפס בהקשר זה ככלי שרת בידי אירן במאבקה בארצות הברית וישראל. "נשק ההתנגדות" – הזרוע הצבאית העצמאית של חיזבאללה, אשר עד אז נראתה כנכס הפכה לנטל ולגורם המסכן את שלומה של לבנון.

תפיסה זו, ביחס לחיזבאללה ול"נשק ההתנגדות" קיבלה משנה תוקף באירועי מאי 2008. כזכור, כתוצאה ממחלוקת עם הממשלה סביב ניסיונו של חיזבאללה להניח רשת תקשורת עצמאית ולהציב מצלמות בשדה התעופה של בירות, פרצו עימותים אלימים בין לוחמי הארגון לבין תומכי הממשלה. בתוך ימים ספורים כבש חיזבאללה שכונות במערב בירות, וכן אזורים בצפון ובמזרח המדינה. 80 אזרחים נהרגו בקרבות. בעקבות האירועים ובתיווך קטרי נחתם בדוחא הסכם פשרה בו זכו חיזבאללה ומישל עוון, בעל בריתו, להישגים פוליטיים משמעותיים. עם זאת, נראה כי אירועי מאי וההשתוללות האלימה של לוחמי חיזבאללה פגעו משמעותית בדימוי הלאומי של הארגון והמחישו לציבור הלבנוני – הסוני והנוצרי – כי "נשק ההתנגדות" מסוכן ללבנונים לא פחות מאשר לישראלים.

מבט לעתיד

מה עשויות להיות השלכותיהן של הבחירות ותוצאותיהן על המערכת הפוליטית הלבנונית ועל הזירה האזורית ? נראה כי לפי שעה עדיין מוקדם לקבוע. אם לשפוט על-פי התבטאויותיהם של חסן נצראללה ודובריו הרי שבטווח הקצר יבקש חיזבאללה לוודא כי הממשלה החדשה שתקום לא תפעל נגד הזרוע הצבאית שלו, ולא תקבל החלטות המפרות את הסטטוס קוו בסוגיה זו. דבר זה ישאף הארגון להשיג, ככל הנראה, באמצעות שותפות בממשלה או לכל הפחות באמצעות קבלת ערבויות פוליטיות כלשהן. בטווח הארוך יותר נראה, כי הבחירות הבהירו לחיזבאללה את המגבלות אשר מציב בפניו עיקרון החלוקה העדתית במערכת הפוליטית הלבנונית. כזכור, על-פי עיקרון זה מוקצים לכל עדה מספר קבוע של מושבים בפרלמנט (64 נוצרים, 64 מוסלמים המתחלקים שווה בשווה בין העדה הסונית לבין העדה השיעית). בדומה לכך מחולקות גם המשרות הפוליטיות הבכירות על-פי מפתח עדתי (נשיא-מרוני, ראש ממשלה-סוני, יושב-ראש הפרלמנט-שיעי). לפיכך, סביר כי תוצאות הבחירות יחדדו בקרב מקבלי ההחלטות בחיזבאללה ובאירן את ההבנה כי על-מנת להגשים את מטרותיהם האסטרטגיות ביחס ללבנון, יש לארגן את המערכת הפוליטית במדינה על בסיס שוויוני יותר. זאת, על-מנת להביא לידי ביטוי את משקלה הדמוגרפי הגובר של העדה השיעית. השאלה כיצד יושג שינוי זה בעתיד – באמצעות "נשק ההתנגדות" או באמצעות פשרה פוליטית – נותרת לפי שעה פתוחה.

מעבר לכל אלה, יש לזכור כי הבחירות הנוכחיות למרות חשיבותן הן לא יותר מציון דרך במאבק ארוך טווח על דמותה של לבנון, או כפי שניסח זאת נצראללה, תחנה בדרך להגשמת "תוכנית רפורמה גדולה בכל המישורים: הפוליטי, הביטחוני, הכלכלי והחברתי". מתי ואיך תוגשם תוכנית זו לא ברור, אולם הגידול הדמוגרפי של האוכלוסיה השיעית והכוח הצבאי של חיזבאללה הנבנה בחסות אירן וסוריה, עשויים בהחלט להבטיח כי בסיומה של רפורמה זו לבנון תראה אחרת לגמרי.

פורסם במבט על, גיליון 113, 10 ביוני 2009.
תאריך:  10/06/2009   |   עודכן:  10/06/2009
אמיר קוליק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבחירות לפרלמנט הלבנוני - תוצאות והשלכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי אם לא אתה ברק חוסיין אובמה, בן המיעוט השחור, שאחרי ייסורים רבים והשפלות אין ספור הצליח להשתחרר מכבליו ולצאת מעבדות לחירות, ואתה בן המיעוט הנרדף הזה, העפלת לפסגת הפירמידה וזכית להיבחר לנשיא ארה"ב.
10/06/2009  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
הורים לילדים בגיל הרך מודעים לכך שזו תקופה מכרעת בחיי הילד, ולכן עלינו לשים לב להשלכות של דברים שאנו אומרים להם. הורים רבים, במיוחד הורים לילד ראשון, תוהים לגבי אחריותם ותפקידם כהורים. שאלת השאלות הינה איך להיות הורים טובים ואולי טובים יותר מהורינו? איך להימנע מטעויות במהלך הגידול (האם בכלל זה אפשרי) האם לתגמל את ילדנו על מעשה חיובי? אז התשובה היא שכן.
10/06/2009  |  שרה כרמון-רדיד  |   מאמרים
בזמן האחרון ניכרת יותר ויותר בנוף התל אביבי "אופנת" השיבה לשורשים בעקבות גיבורי התרבות החילונית של ימינו. אהוד בנאי, ארקדי דוכין, קובי עוז, אתי אנקרי, ברי סחרוף ורבים אחרים, חוזרים בשיריהם העכשוויים למוטיבים היהודיים והמקראיים. אלפים רבים נוהרים מדי שבוע לאודיטוריום "ווהל" לשמוע סדרות הרצאות על הקבלה מפיו של אלי רייפמן.
10/06/2009  |  דימיטרי רייזמן  |   מאמרים
הפגישה שנערכה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה ובין יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס ב-28 במאי מוכיחה, כי הממשל הנוכחי, כמו קודמיו, מסרב ללמוד מניסיון העבר.
10/06/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
מאז הסכם השלום ישראל-מצרים – מה השתבש? / שלמה גזית
10/06/2009  |  שלמה גזית  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
שגרירות ישראל על-הכוונת  /  עידן יוסף
"כל ממשלה בלבנון אחראית לפעילות נגד ישראל"  /  איציק וולף
אל-חרירי: "המנצחת הגדולה היא לבנון"  /  מאיה שני
מצפים לאובמה בחשש  /  מרדכי קידר
הקיצוניות מערערת את היציבות  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
הערבים התמקמו בבית הלבן  /  אליקים העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il