|   15:07:40
  רובי בוזגלו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הגבלת ייצוא בנזין לאירן וויתורים מפליגים

כיצד האמריקנים מנסים למכור לממשלת ישראל רעיון שאפילו הם יודעים שהוא לא יצלח: האמריקנים יטילו סנקציות על ייצוא בנזין לאירן כדי לפגוע בכלכלתה ואילו ישראל תסכים להקפיא לחלוטין את ההתיישבות ביו"ש ובירושלים המזרחית הפור נפל ואין כל סיכוי לעצור את התחמשותה הגרעינית של אירן
27/08/2009  |   רובי בוזגלו   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
אירן מתחמשת למרות הכל [צילום: AP]

ממשל אובמה השלים עם העובדה שלאירן יהיה נשק גרעיני

ממשל אובמה מנסה למכור לנו עסקה חדשה שחייבת להדליק אור אדום אצל הקברניטים שלנו. היא מבקשת מאיתנו להפסיק לדרוש מארה"ב להפעיל כוח כדי לעצור את התחמשותה הגרעינית של אירן. הטענה של האמריקנים היא ש"זה גדול עליכם, תשאירו לנו, מעצמה עולמית, לטפל בסוגייה הזאת"! הם מציעים להטיל "סנקציות חדשות" שימנעו מאירן ייבוא בנזין כדי לפגוע בכלכלה האירנית ולכפות עליה להגיע להסדר בסוגיית הגרעין. בתמורה הם דורשים מישראל ויתורים מפליגים שיביאו בסופו של התהליך להקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67' שמשמעותה לפנות חצי מיליון יהודים מיו"ש, כולל הגושים הגדולים, ומשכונות במזרח ירושלים, ומסירת הר הבית לידי נאמנות ערבית בראשות ערב הסעודית.

לאחר שנואש מלהגיע עם אירן להסדר בסוגיית הגרעין, האסטרטגיה החדשה של אובמה מבוססת עכשיו על העקרונות הבאים:

1. אובמה השלים עם העובדה שלאירן יהיה נשק גרעיני והוא יימנע מעימות צבאי איתה, גם אם יהיו ידיעות מבוססות שאירן עומדת להצטייד בנשק גרעיני. החשש העיקרי הוא שאם יפרוץ עימות צבאי, אירן תסגור את מיצרי ורמוז וזרימת הנפט מארצות המפרץ תיפסק. אובמה גם לא רוצה להסתבך במלחמה נוספת וחושש לאבד את התמיכה והאמון של ציבור הבוחרים הליברלי שהעלה אותו לשלטון, לאחר שהסקרים האחרונים מצביעים על כך שהתמיכה בו של כלל הציבור האמריקני ירדה ל-30%;

2. ממשל אובמה מתכנן להטיל על אירן סנקציות על ייצוא בנזין, כדי לפגוע בכלכלתה. אירן, בין המדינות הגדולות שמפיקות נפט, נאלצת לייבא 40% מתצרוכת הבנזין משום שלא השכילה להקים מתקנים לזיקוק נפט. בשלב מאוחר יותר ארה"ב תשקול הטלת סנקציות חריפות יותר, כגון איסור עגינת ספינות אירניות בנמלים במערב ואיסור נחיתת מטוסים אירניים בנמלי תעופה. כל הצעדים הללו נוצרו כדי לרצות בעיקר את ישראל ומדינות ערביות מתונות כמו ערב הסעודית, מצרים ומדינות המפרץ, שמביטות באימה כיצד מתממש לנגד עיניהן התרחיש הגרוע ביותר שיכלו להעלות על דעתן – אירן מחומשת בנשק גרעיני;

3. ארה"ב מאמצת את התפיסה של "הרתעה גרעינית" שהייתה קיימת בין ברית המועצות לבין ארה"ב, בזמן המלחמה הקרה. אובמה מבטיח למדינות האזור ולישראל "מטריה גרעינית כנגד איום תקיפה אירנית" או במילים אחרות "מכה גרעינית שנייה". התוכנית הזאת איננה חדשה, היא הועלתה בתקופת הבחירות לנשיאות בארה"ב. בכיר בממשלו של בוש הגיב אז בביטול להצעה הזו, וטען שהיא מגוחכת וחסרת אמינות: "מי ישכנע תושב במדינת קנזס שארה"ב תסתבך במלחמה גרעינית עם אירן בגלל שהעיר חיפה הופצצה? מי בכלל יודע שם היכן נמצאת העיר חיפה? ובשביל מה ארה"ב צריכה להגיב כאשר מדינת ישראל כבר הושמדה לאחר התקיפה האירנית?";

4. אובמה לא כל כך מודאג מהפצצה האירנית כמו שאנחנו מודאגים. כל זמן שהאירנים עדיין לא ייצרו טילים באליסטיים שיכולים לאיים על ארה"ב, וכל זמן שהם לא הצליחו לפתח ראשי חץ גרעיניים, אין איום מיידי על אינטרסים אמריקנים ישירים – כמו אלה שקיימים עם קוריאה הצפונית שמסוגלת לאיים על הוואי. אם אירן הייתה ממוקמת קרוב יותר, למשל באיים הקאריביים, יש להניח שאירן כבר הייתה מופצצת מזמן וכל מתקני הגרעין שלה היו מושמדים.

האם הסנקציות נגד אירן יצלחו הפעם?

הצעת החוק החדשה היא בעצם הרחבה של החלטות קונגרס קודמות שהטילו סנקציות על חברות שהפרו את החוק Iran Sanctions Act. חברות שונות, כמו חברת הדלק הצרפתית Total שוכנעה שכדאי לה להפסיק להשקיע באירן. חברה אחרת, Reliance Industries שהיא חברה הודית, שמספקת לאירן 25% מהבנזין, הפסיקה בחודש יוני 2009 את האספקה.

האירנים הם אשפי ההברחות בעולם. על-פי הדוחות של
Institute for Science and International Security (ISIS), מכון בלתי תלוי וא-פוליטי, שבראשו עומד דייויד אלברייט, מי שכיהן בעבר כמפקח מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית של האו"ם (IAEA) באירן, אירן הבריחה משך שנים, למרות הסנקציות, רכיבים אלקטרונים מסווגים ואסורים לייצוא ושל מתכות כמו טונגסטן וחומרים אחרים לשימוש באביזרי הנחיה של טילים בליסטים.

שיטות ההברחות המתוחכמות של האירנים מבוססות על הקמת חברות-קש באינטרנט. בדובאי הוקמה חברת-קש שהבריחה משך שנים חומרים אסורים לייצוא ביניהם מעגלים מודפסים ומכשירי GPS מתוחכמים, לצורך ייצורם של מטעני צד שגרמו למותם ופציעתם של אלפי חיילים אמריקנים ועירקים. לאחר חשיפת חברת-הקש, האירנים הקימו חברת-קש אחרת במלזיה שהמשיכה את ההברחות. התחכום הוא כל כך גדול שחברות אמריקניות שכן שומרות חוק והן מאוד קפדניות, הולכו שולל והן לא ידעו בכלל שמי שעומד מאחורי העסקה הם האירנים. אין ספק שהאירנים ימצאו גם עכשיו דרכים מתוחכמות לעקוף את הסנקציות החדשות וכל פעם שספק בנזין יירתע מהסנקציות של ארה"ב, הם ימצאו ספק חדש.

הצעת החוק "H.R. 2194" בבית הנבחרים

בבית הנבחרים האמריקני מתגבשת בימים אלה הצעת חוק בשם "The Iran Refined Petroleum Sanctions Act" ומספרה "H.R. 2194". אם תאושר הצעת החוק, הוא יסמיך את נשיא ארה"ב להטיל עונשים כבדים על חברות שימכרו בנזין לאירן, שיספקו אוניות ואמצעי שינוע להובלת בנזין, שיספקו מימון וביטוחים לפעילות הזאת ושיספקו מכונות וחלקים שיאפשרו לאירן לפתח יכולת עצמאית של זיקוק דלק. גם בסנאט מתגבשת הצעה דומה, כמתבקש לפי השיטה האמריקנית, שמספרה "S 908".

על פניהן, הצעות החוק, אם יאושרו, נראות מבטיחות ביותר. מסתבר שעוד בתקופת ממשלו של בוש הוכנה הצעת חוק דומה: "H.Con.Res 362". הצעת החוק הזו עוררה התנגדות רבה בגלל הסעיף שמסמיך את הנשיא להטיל אמברגו כללי על אירן ולכפות פיקוח בכוח על כל האוניות וכלי תעבורה אחרים שיוצאים או נכנסים לאירן. על-פי אמנות בינלאומיות מעשה זה נחשב כאקט מלחמה Casus Belli. לשם קוריוז, בין אלה שלא חתמו על הצעת החוק, היה הסנאטור הצעיר ברק אובמה, וזה לא במקרה.

התנגדות סין ורוסיה להטיל סנקציות מחמירות על אירן

האם הקהילייה הבינלאומית ובראשה שתי חברות במועצת הביטחון, סין ורוסיה, יסכימו לשתף פעולה עם ארה"ב בהחמרת הסנקציות כלפי אירן? כדי לענות על שאלה זאת, כדאי אולי ללמוד משהו מהחלטה 1874 של מועצת הביטחון, שהחמירה את הסנקצית על קוריאה הצפונית, לאחר שזו ביצעה לפני כחודשיים ניסויים גרעיניים. על פניו ההחלטה נראית החלטה רצינית. וזו לשון ההחלטה:

"The Security Council - - unanimously adopting resolution 1874 (2009) under Chapter VII, - - calling on Member States to inspect and destroy all banned cargo to and from that country on the high seas, at seaports and airports if they have reasonable grounds to suspect a violation".

עיון מדוקדק בהחלטה מגלה לנו שזה היה כשלון טוטאלי ידוע מראש, כי היא אינה מאשרת שימוש בכוח כדי לערוך את הביקורות! לדוגמה, אם אונייה ששטה תחת דגל צפון קוריאני מסרבת לעבור ביקורת, אין כוח בעולם שיכריח אותה.

אין סיכוי שסין ורוסיה תוותרנה על האינטרסים שלהן באירן כדי לרצות את ממשל אובמה. מדיניות סין שואפת לשני דברים: חיזוק הכלכלה הסינית והימנעות ממלחמות. שניהם מחזקים את היציבות בארצם. סין תתנגד בנחרצות לכל ניסיון אמריקני-אירופי להחריף את הסנקציות על אירן. אבל יותר חמור מכך, הוא שארה"ב שבויה פיננסית בידי סין והיא לא יכולה לעשות הרבה כדי להשתחרר מהכבלים הללו.

מעמדה הגאופוליטי של ארה"ב הולך ומידרדר בעיקר בגלל המצב הכלכלי. בחודש מרס 2009 הגיע החוב הלאומי של ארה"ב ל-11 טריליון דולר! הגרעון התקציבי לשנה הזאת עלה מ-455 מיליארד דולר לפני שנה ל-1.7 טריליון דולר. השאלה היותר מסקרנת היא למי היא חייבת כסף? לפי הנתונים העדכניים נכון לינואר 2009, שני הנושים הגדולים הם סין (24%) ויפן (20.6%). בנוסף לכך, סין מחזיקה ברזרבות הבנק המרכזי שלה, טריליון דולר במזומנים! בשנתיים האחרונות, איבד הדולר ביחס לאירו, 40% מערכו. ההנהגה הסינית רואה בחרדה כיצד ערך הרזרבות שלה צונחים מטה. אם סין תצמצם את רזרבות הדולרים שברשותה, כמו שמדינות אחרות בעולם כבר צימצמו, יש סכנה שארה"ב תפשוט את הרגל!

האם ארה"ב תצליח לשכנע את סין ואת רוסיה להחמיר את הסנקציות נגד אירן? אין שום סיכוי לכך, חד-משמעית! אירן היא ספקית הנפט הגדולה ביותר של סין, 14% מהנפט שלה מיובא מאירן. גידול צריכת הנפט השנתית בסין מוערך ב-40%, כך שהתלות של סין באירן הולכת וגדלה.

המנהיגות הסינית למדה מההיסטוריה, שכלכלה חזקה עם עליית רמת החיים, היא ערובה ליציבותה של סין. אם אירן תחסום את מיצרי ורמוז וארה"ב תנקוט בפעולות תגמול עד כדי הידרדרות למלחמה, ייצוא הנפט לסין ייעצר, מחיר חבית נפט ירקיע שחקים כפי שקרה אחרי כל המלחמות במזרח התיכון, מחיר הדולר ימשיך להידרדר, אירן תפסיק לייבא סחורות מסין אם הרווחים מתמלוגי הנפט יצטמצמו, וכל זה יפגע בצורה חמורה ביותר בכלכלה הסינית. מאות חברות סיניות ממוקמות באירן ומעורבות בהרבה פרויקטים, ביניהם פרויקטים בתחום הצבאי. פגיעה באירן עלול לפגוע ברכוש סיני וממשל אובמה עלול להקלע לעימות ישיר מול מנהיגות סינית כעוסה – שלתוצאות שלה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על ארה"ב.

גם רוסיה מושקעת באירן ויש לה אינטרסים כלכליים וצבאיים נרחבים שעלולים להיפגע במקרה של עימות עם ארה"ב. לרוסיה ולאירן יש רזרבות הגז הגדולות ביותר בעולם והן בין המדינות הגדולות בעולם בתפוקת הנפט. העובדה הזאת מעודדת אותן לשתף פעולה בייצוא ובהקמת מפעלים לזיקוקי נפט וגז. יחסי המסחר הבילטראליים בין שתי המדינות הגיעו ב-2007 לשלושה מיליארד דולר!

אבל לרוסיה יש מדיניות גאופוליטית ואינטרסים קצת שונים מאשר זו של סין שמשפיעה על יחסיה עם אירן. היא לא רואה באירן איום אלא שותף אסטרטגי אד-הוק וזאת כדי להקטין את השפעתה של ארה"ב בעולם. רוסיה ואירן מקדמות אסטרטגיה של "רב-קוטביות" הן במזרח התיכון והן בעולם ומתנגדות לתפקיד של ארה"ב להיות מעצמת העל היחידה בעולם. באמצעות האסטרטגיה הזו, הן מבקשות לצמצם את עוצמתה של ארה"ב, למזער את השפעתם של מוסדות פיננסים עולמיים ולהחליש ולנטרל את נאטו.

רוסיה רוצה לחזור להיות מעצמה עולמית. המפלות שהיא ספגה בשנים האחרונות, כמו עצמאותה של קוסובו – חבל ארץ ריבוני של סרביה, בת ברית של רוסיה, שנקרע ממנה בצורה גסה ובסיועם של כידוני צבא נאטו; הצטרפותן של מדינות אירופה המזרחית לשעבר לנאטו – מעשה שמכעיס מאוד את רוסיה כי היא רואה בהן מדינות שעדיין נמצאות תחת השפעתה התרבותית והכלכלית; הקמת מערכת מכ"ם בצ'כיה ובפולין לצורך התרעה נגד איום הטילים מאירן, ועוד.

סיכום

בהנחה שהסנאט האמריקני יאמץ את ההחלטה להטיל אמברגו על אירן, הפעלת האמברגו תחול רק על ארה"ב, אירופה ומדינות שהן תחת השפעתן. אירן תמצא דרכים להפר את האמברגו בכל מיני שיטות מתוחכמות ובסיועם של הסינים והרוסים, לחרם כמעט שלא תהיה כל השפעה על אירן.

אפשר לתמצת את הסיכום כדלהלן:

1. אירן שואפת להיות מעצמה עולמית בעלת מושב קבוע במועצת הביטחון בשם האיסלאם, והדרך היחידה להגיע למעמד הזה הוא להחזיק בנשק גרעיני;
2. שום סנקציות לא ישכנעו את אירן לסגת משאיפותיה;
3. סין ורוסיה לא יסכימו לאשר שום החלטה במועצת הביטחון שתפגע באינטרסים שלהן באירן;
4. רק הרס מתקני הגרעין, מערכות ההגנה והתשתיות של אירן יגרמו להפסקה טוטאלית של העשרת האורניום וירתיע את אירן לממש את שאיפותיה;
5. אין כל סיכוי שארה"ב תצא למלחמה נגד אירן וזאת מהטעמים הבאים:
  • ארה"ב איבדה מזמן את היכולת שלה לכפות את מדיניותה בעולם;
  • לממשל אובמה יש אידיאולוגיה פייסנית, והוא לא יזום כל פעולה מלחמתית נגד אירן;
  • ארה"ב מסובכת כבר בשתי מלחמות שבהן היא לא מצליחה לנצח, והיא לא מעוניינת לצאת למלחמה נוספת;
  • ארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה כלכלית מלחמה נוספת.
6. היענות ישראלית להצעת התמורה האמריקנית תסכן את עתידה של ירושלים, עתידו של מפעל ההתיישבות ביו"ש ועצמאותה וריבונותה של מדינת ישראל, והיא לא תמנע את התחמשותה של אירן.

תאריך:  27/08/2009   |   עודכן:  27/08/2009
רובי בוזגלו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגבלת ייצוא בנזין לאירן וויתורים מפליגים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחק הכהן
27/08/09 15:07
2
רובי בוזגלו
25/11/09 21:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת השבוע, "כי תצא", פותחת באחת המצוות יוצאות הדופן ביותר בתורה: אשת יפת תואר. כאשר יוצאים למלחמה וגויה יפה נופלת בשבי, רשאי חייל יהודי לבעול אותה עוד לפני שהתגיירה ובטרם נשא אותה לאישה. לאחר מכן עליו להביאה לביתו, שם היא מחליפה את בגדיה, גוזזת את ציפורניה ושערה, מבכה את משפחתה - ואז היא מתגיירת ומותרת להינשא לו. ומדוע? משום שאם לא יקבל החייל היתר לשכב איתה, הוא יעשה זאת למרות האיסור; מוטב איפוא שהדבר ייעשה בהיתר.
27/08/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שאלת כיבוש שטחי הגדה המערבית, עזה, סיני והרמה היא שאלת המפתח בפוליטיקה הישראלית מאז מלחמת ששת הימים. הוויכוח בין מצדדי הנסיגה המלאה או החלקית, למצדדים בתפישת אף שעל ובכל השקפות הביניים הקרובות לתפישה זו, התנהל במלוא חריפותו. אולם בדרך כלל היה יסוד משותף לצדדים הניצים, כמעט כולם דיברו במונחים פוליטיים. אלו שהאמינו בזכותנו הבלתי מעורערת על ארץ ישראל ודגלו בתפיסת ארץ ישראל השלמה השתדלו לבסס את טיעוניהם על נימוקים פוליטיים וביטחוניים. גם אלו שקראו לנסיגה מיידית ללא הסדר שלום (וזכורים בהקשר זה פינחס לבון מי שהיה שר הביטחון והפרופ' ישעיהו ליבוביץ') עשו זאת על בסיס הנחה שלא ניתן יהיה להשתמש בשטחים כקלף מיקוח לשלום, כי הסדר שלום הוא בלתי אפשרי מחד-גיסא, ומאידך-גיסא החזקת השטחים תטיל על ישראל נטל כבד מנשוא.
27/08/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
המדינה שטופת רציחות. פחד אלקים לפתוח את הרדיו בבוקר ולהאזין ל'יבול' הלילי של המתות אכזריות, של דקירות-קטטה, של אונס ברוטאלי ושל... תאונות דרכים מזוויעות. אין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, ואין לך לילה שאין בו תעסוקה לאנשי זק"א - החסידים של אמת.
27/08/2009  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
לפני כארבע שנים לאחר מאבק ארוך וקשה מול שרון וחלק משרי הליכוד, הכריע הליכוד להקיא מתוכו את שחיתות "מפקד הארגזים". ועידת הליכוד קבעה שרק מתפקד שיש לו ותק של 16 חודש ושילם באופן רציף דמי חבר, יוכל לבחור. יישומה של החלטה זו לאחר מספר חודשים בניכוי מספר הבוחרים מהמתפקדים הפיקטיביים שגייס שרון, הייתה בין השיקולים המרכזיים של שרון לעזוב את הליכוד לאחר שאיבד את בסיס הכוח הפוליטי שלו.
26/08/2009  |  מיכאל פואה  |   מאמרים
ברוח תוכניתו היצירתית של שר החינוך לקרוא אנשי מעשה לדגל ההוראה, אני מבקש להציע את שירותי כמתנדב להורות קצת היסטוריה בבתי הספר הפרטיים בהחלט שאתם עומדים בראשם. דאגתכם הכנה להעלאת רמת המודעות האינטלקטואלית, הרגשית, החברתית, הלאומית והדתית של תלמידיכם, מבטיחה לכאורה שתסכימו לקבל את מועמדותי. אעסוק בדברים פשוטים כגון הקניית ידע בסיסי על הנומרוס קלאוזוס, והשפעת מכאניזם הרשימות הסגורות האלה על גורלם של צעירים יהודים בין ברוסיה, בפולניה ובהונגריה בין השאר. הרציונל הרשמי היה, כמובן, החלת מדדי התאמה אובייקטיביים ללימודים האוניברסיטאיים. בהונגריה, בה מנו היהודים שישה אחוזים מן האוכלוסין וקרוב לארבעים אחוזים בקרב הסטודנטים והפרופסורים, היה צריך לעשות מעשה. מבחני ההישגים האובייקטיביים שקובעו בחוק, הם ולא האנטישמיות הערומה חלילה, נבחרו לתקן את המעוות הנורא הזה. פולין ביקשה לחוקק חוק דומה ברציונל דומה על-פי שקר מוסכם דומה בשנת 1923, אך חבר הלאומים, בשם הרתיעה מגילויי קיפוחים על-רקע אתנו דתי (!!), מחתה והתנגדה ורק ב-1937, למרבה האירוניה שנתיים לפני שפולניה עצמה נפלה שדודה לפני גדולי הגזענים, היא שיבצה את יהלום הנומרוס קלאוזוס בכתרה והגבילה את אחוז היהודים באקדמיה לעשרה אחוזים בלבד.
26/08/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
סקירה: הרשויות מקדמות 150 יח"ד במזרח י-ם  /  עידן יוסף
סרקוזי מאיים בסנקציות קשות נגד אירן  /  מאיה שני
נתניהו יבקש ממיטשל להפעיל לחץ על סעודיה  /  איציק וולף
מכתב לנשיא אירן  /  בתיה קטר
הסכם אוסלו: בין אוטופיה להזיה  /  רפי לאופרט
אתם היהודים, יְשֵׁנִים  /  אוריאל בן-עמי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il