|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

כישלון בינלאומי

אירן מציעה למערב "הצעת פשרה" נוספת, בתקווה למשוך זמן ובינתיים להמשיך בתוכניתה הגרעינית. אירופה מבינה זאת, אך מנוטרלת על-ידי נחישותו של אובמה לדבר עם אירן בכל מחיר
12/09/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מלחמה בעירק   |   תגובות
ככה וככה. עד שהאטום ינפץ את אשליית ה"משא ומתן" ביננו [צילום: AP]

יחסי ישראל עם מדינות ערב נובעים בעיקר מהמצב הפנימי בכל אחת מהן. מצרים כרתה עימנו שלום כדי להימלט מפשיטת רגל; אש"ף חתם איתנו על הסכמי אוסלו עקב האתגר שהציבה תנועת חמאס על הלגיטימיות שלו; וירדן חתמה איתנו על הסכם שלום מתוך חשש ליציבות השלטון מצד עירק, סוריה ואש"ף

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא גוף בינלאומי, שנועד לשמש כלי הביצוע של האמנה הבינלאומית למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני. מדינה המצטרפת לאמנה מקבלת מהסוכנות ומהמדינות החברות בה סיוע בחומרים ובידע שיאפשרו לה לפתח אנרגיה גרעינית לצרכי שלום, ובתמורה היא חייבת לאפשר פיקוח של הסוכנות על כל מתקניה הגרעיניים, ומוותרת על האפשרות לפתח נשק גרעיני. מדינה אינה חייבת להצטרף לאמנה, אך מדינה שלא הצטרפה אינה יכולה לקבל מהמדינות החברות סיוע, חומרים וידע, ומתקניה הגרעיניים אינם עומדים בפיקוח הסוכנות. ישראל היא דוגמה למדינה שאמרה לסוכנות "לא מדובשך ולא מעוקצך", ואין בינה לבין האמנה קשר מחייב.

הבעיה אינה עם מדינות שלא הצטרפו לאמנה, כי אלה ממילא לא התחייבו לקיים את תנאיה, אלא עם מדינות שמצד אחד חתומות על האמנה וזוכות לסיוע גלוי ורשמי שלה, ומצד שני עוסקות בפעילות חשאית האסורה על פיה, מבלי שמתקניהן עומדים תחת פיקוח הסוכנות. הדוגמאות הבולטות לכך הן אירן וסוריה. הסוכנות אומנם אמורה לטפל בהפרות של האמנה מצד מדינות אלה, אך פעילותה זו מוגבלת, הן מסיבות טכניות - גילוי האתרים, חשיפת המתבצע בהם תחת מעטה של סודיות וכפיית הפיקוח על מדינה שאינה רוצה בכך, והן מסיבות פוליטיות - מדינות המשפיעות על החלטות הסוכנות מגלות הבנה ולעתים אפילו תומכות בפעילות הגרעינית האסורה על-פי האמנה שעליה הן חתמו. במקרים אלה פועלת הסוכנות נגד המנדט שלה, בשל שיקולים פוליטיים ואחרים של חבריה.

לסוכנות אין כלים להטלת סנקציות על מדינה חברה הפועלת בניגוד לעמדת הסוכנות, למעט הגשת דין וחשבון חריף נגד המדינה בלוויית תלונה למועצת הביטחון של האו"ם על פעולות המעמידות את ביטחון העולם בסכנה. אלא שגם מועצת הביטחון אינה חופשייה לפעול נגד המדינה הסוררת, שכן אותן מדינות שסיכלו צעדים נגדה במועצת נגידי הסוכנות, מונעות גם החלטות קשות נגדה במועצת הביטחון של האו"ם.

דמות המפתח בהתנהגות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מול מדינות סוררות הוא ראש הסוכנות. הוא אשר קובע את יעדי החקירה, הוא שמקצה חוקרים לבדיקת חשדות, הוא הקובע את מידת הנחישות של הסוכנות נגד המדינה הסוררת, הוא שמקבל את המידע על הפרות האמנה, והוא הממונה בסופו של דבר על ניסוח הדוח שיוגש למועצת הביטחון בעניין.

מזה שנים שמוחמד אל-בראדעי, מדען אטום ממוצא מצרי, משמש כראש הסוכנות. הוא נבחר כנראה כדי להראות לעולם הערבי והאיסלאמי שהסוכנות אינה כלי שרת בידי מדינות המערב, ושגם מוסלמים העומדים בראשה יכולים להביא הוכחות לפעילות אסורה במדינות איסלאמיות. אלא שבניגוד לציפיות, הנחישות שמראה אל-בראדעי מול אירן מוגבלת להפליא. לאורך שנות כהונתו כראש הסוכנות הוא מחפש ומוצא ניסוחים דו-משמעיים, מעורפלים ומתחמקים, כדי שלא להגיע לידי עימות גלוי עם האירנים באמירת האמת בריש גלי: אירן מפתחת נשק גרעיני תוך הפרה בוטה של התחייבותה שלא לעסוק בהעשרת אורניום ללא פיקוח בינלאומי. אל-בראדעי יודע, שאם יגיד את האמת, האירנים יקטעו את קשריהם עם הסוכנות, וזו תאבד את שארית ההשפעה שיש לה על אירן, ואת מעט הידע שמדינת האייתוללות מאפשרת לה לקבל על פעולותיה על-ידי דיווחים רשמיים, שאיש אינו יכול לוודא את נכונותם ואת שלמותם. אל-בראדעי גם אינו מסוגל להודות באמת המרה: הסוכנות ככלל והוא בפרט נחלו כישלון חרוץ במניעת התגרענותה של אירן. את הכישלון הזה הוא מנסה לכסות בניסוחים מתפתלים.

השבוע סוף סוף הוא יצא בהכרזה המביעה את מה שרבים, רבים מאוד, אומרים בראש חוצות מזה שנים: השיחות בין הסוכנות לאירן בנושא הגרעין - הגיעו למבוי סתום, אלא שהוא דחה בשאט נפש את ההאשמות שהטיחו בו ישראל וצרפת, כי הוא עצמו דאג להסתרת מידע שהעבירו לו שתי המדינות הללו ובו ראיות לכך שאירן מסבה את תוכנית הגרעין לצרכי שלום למיזם מסוכן הרבה הרבה יותר. ההנהגה האירנית גם מסרבת בפומבי לפעול לפי התחייבויותיה באמנה בשם מה שהיא מכנה "זכויותיה הגרעיניות".

השבוע נוסף עוד מימד למשבר הגרעין עם אירן, כאשר האשמי רפסנג'אני, ראש "מועצת המומחים" באירן (המועצה הדתית העליונה המפקחת על מדיניות הממשלה, הצבא והפרלמנט), הכריז על "חובת האזרחים לשמור על האחדות הלאומית ועל האווירה הטובה השוררת בחברה האירנית" (לאור הברוטאליות שהפעיל השלטון לפיזור ההפגנות במדינה, מעניין מהי "אווירה טובה" זו). את דרישות המערב הוא תיאר כ"מזימה" שנועדה לזרוע מבוכה בקרב הציבור באירן, וקרא לכל האזרחים לתמוך בממשל האייתוללות המבטיח להם חיים שלווים ובטוחים. בהכרזה זו הוא רמז לכך שבתוך אירן גוברת והולכת ההזדהות עם המערב ועם דרישתו מהאייתוללות לחדול ואף לסגת מתוכניתם הגרעינית החשודה.

האינטלקטואלים, הקוראים לממשל לוותר על הגרעין, מבינים את הנזק שגורמת תוכנית זו לאירן ולאזרחיה, מודעים לתדמיתה הבעייתית בעולם, וחוששים מהתגברות הסנקציות כלפיה ומתגובה מערבית, בעיקר ישראלית.

רפסנג'אני מודע היטב לקולות הללו, אך תכתיב של ח'אמינאי, "המנהיג העליון" התומך בכל לבו בהמשך הפרויקט הגרעיני עד לדרגה של ניסוי פצצה, גורם לו לצאת בהכרזות נגד הקבוצה שארגנה את ההפגנות לפני שלושה חודשים, ועתה "מלשינה" למועצת הנגידים על השלטון ועל מעשיו.

השבוע הודיעה אפוא אירן, שבכוונתה להגיש הצעת פשרה נוספת למערב, שמספרה מי יודע כמה. כך היא קונה זמן: מסרבת, מציעה חבילת הטבות, מנהלת שיחות, נכנסת למשא-ומתן מתיש, מגיעה להבנות, יוצרת תקוות וציפיות, משנה את התנאים, מסרבת, מציעה חבילת הטבות וחוזר חלילה. כל סיבוב כזה של הצעות, שיחות ומו"מ אורך כשנה, שבה הצנטריפוגות ממשיכות לסחרר את האורניום ואת דמיונם של האייתוללות על הגמוניה אזורית ובינלאומית.

האירופים כבר הבינו את הרעיון, ונכונותם להילכד שוב בתרמית האירנית - מעטה, אך לנוכח נחישותו של אובמה לדבר עם אירן גם במחיר של התגרענותה המהירה - אין להם ברירה.

פרקליט השטן: רוסיה וסין
גיבוי לאיראן [AP]

אלא שנראה כי לאיראן אין שום בעיה להחציף פנים בפני ארה"ב ולהשאיר בידיה את אזרחיה לתקופה ארוכה. לא יהיה זה פלא אם בעתיד הקרוב תכריז איראן שיש בידיה "הודאות" מפי המוחזקים בידיה כי ריגלו נגד איראן, תשפוט אותם ותשחררם תמורת ויתור אמריקני כלשהו. דבר דומה עשתה איראן עם כ-20 ימאים בריטים שחצו – על פי הטענה האיראנית – את נהר שט אל-ערב, המהווה גבול בינלאומי בין איראן ועיראק.

עכשיו זה רשמי: רוסיה וסין מסכלות שוב את הסנקציות הבינלאומיות נגד אירן, בסירובן לדון בהשלכותיו של דיאלוג בין טהרן למערב. בכך גרמו מדינות אלה לכישלון מפגש של נציגי שש המעצמות בשבוע שעבר, שנועדה לעסוק בהתמודדות עם הגרעין האירני ובדיאלוג בין המערב לטהרן. המפגש, שהתקיים בשבוע שעבר בגרמניה, הסתיים בכישלון מוחלט. רוסיה וסין סירבו לשתף פעולה עם כל יוזמה של ארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה שנועדה להגביר את הלחץ על אירן, ואפילו לא הסכימו לדון בהטלת סנקציות על טהרן, במקרה של כישלון הדיאלוג עמה. במפגש העלו נציגי ארה"ב ומדינות אירופה תרחישים במקרה שאירן לא תשיב להצעת המערב עד למועד כינוס העצרת הכללית של האו"ם ב-22 בספטמבר או לחילופין – תשיב בשלילה, אולם כיוון שחילוקי הדעות בו היו חריפים ולא ניכרה בדיוניו כל התקדמות, לא פורסמה בסיומו הודעה משותפת. ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה העריכו בעקבותיו כי יהיה קשה לקדם סבב סנקציות נוסף על אירן במועצת הביטחון של האו"ם, ושעל כן יהיה צורך בהטלת סנקציות עצמאיות מצד האיחוד האירופי. הממונה האירני על המו"מ בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, אמר לפני כמה ימים כי ארצו תשיב בקרוב להצעת המערב לדיאלוג, וההערכה היא שהדבר ייעשה השבוע. בפגישה בפרנקפורט הדגישו כל המשתתפים כי אם תגיע תשובה, יש לנסות לקיים מפגש עם האירנים עוד לפני כינוסה של עצרת האו"ם.
החוצפה האירנית מתבטאת לא רק בהכשלת ניסיונותיה של הסוכנות הבינלאומית אלא בפעולות שנועדו להוכיח לכל, ולאמריקנים בפרט, שאירן עשויה מחומר קשה ושאין אף אומה אשר תוכל לכופף אותה. לפני כשבועיים חצו מספר תיירים אמריקנים בטעות את הגבול האירני באזור הכורדי, ונעצרו בידי כוחות הביטחון האירניים.

במצב רגיל היה די ברמז אמריקני כדי שהמדינה הזרה תשחרר את התיירים בהקדם, גם אם הם אינם תיירים תמימים. אלא שנראה כי לאירן אין שום בעיה להחציף פנים בפני ארה"ב ולהשאיר בידיה את אזרחיה לתקופה ארוכה. לא יהיה זה פלא אם בעתיד הקרוב תכריז אירן שיש בידיה "הודאות" מפי המוחזקים בידיה כי ריגלו נגד אירן, תשפוט אותם ותשחררם תמורת ויתור אמריקני כלשהו. דבר דומה עשתה אירן עם כ-20 ימאים בריטים שחצו – על-פי הטענה האירנית – את נהר שט אל-ערב, המהווה גבול בינלאומי בין אירן ועירק.

משפט בינלאומי שני לאסד
נאשם סדרתי

שסוריה עומדת כיום בפני בעיה ההולכת וצוברת תאוצה: ממשלת עיראק קוראת להקמת בית דין בינלאומי לשיפוט החשודים במעורבות בשני פיגועים בוזמניים שאירעו בקריית הממשלה בבגדד ושהביאו למותם של כ-100 אנשים ולפציעתם של מאות. העולם מזדהה עם דרישה זו, מתוך הכרה בכך שסוריה היא אכן אחת המדינות הבעייתיות, חברת כבוד במועדון המפוקפק שבו חברות גם איראן וקוריאה הצפונית.

במה שנוגע לסוריה, מתברר שמוחמד אל-בראדעי הרבה יותר נחרץ והחלטי מכפי שהוא כלפי אירן, שכן לסוריה אין חברים כמו סין ורוסיה. בהתייחסות למתקן שישראל הפציצה לפני שנתיים, הוא אמר השבוע: "דמשק לא הפגינה את שיתוף הפעולה הנדרש כדי לאפשר לסוכנות לקבוע את מקור דוגמיות האורניום המועשר שנאספו באתר בדיר א-זור. סוריה לא שיתפה פעולה עם הסוכנות ולא התירה לה לבצע את הבדיקות שתוודאנה כי אין למבנה שנהרס כל אופי גרעיני, ולא התירה לסוכנות להגיע לנתונים, לאתרים, לציוד ולחומרים הנדרשים".

הפרשנות היחידה שניתן לתת לדברים אלה היא, שסוריה מסתירה את מהות המבנה, ובכך מפרה הן את חובת השקיפות שבה היא מחויבת על-פי האמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני, והן את החלטות מועצת הביטחון. עתה תלוי הסירוב הסורי בנחישות הבינלאומית שתופגן במועצת הביטחון: אם העולם ייכנע לתכתיב הסורי – יהיה בכך עוד סימן לכך שאינו מסוגל לטפל בבעיות הביטחון הגלובלי הנובעות מהתנהגותן של מדינות סוררות (ולא שכחנו עדיין את קוריאה הצפונית).

אלא שסוריה עומדת כיום בפני בעיה ההולכת וצוברת תאוצה: ממשלת עירק קוראת להקמת בית דין בינלאומי לשיפוט החשודים במעורבות בשני פיגועים בוזמניים שאירעו בקריית הממשלה בבגדד ושהביאו למותם של כ-100 אנשים ולפציעתם של מאות. העולם מזדהה עם דרישה זו, מתוך הכרה בכך שסוריה היא אכן אחת המדינות הבעייתיות, חברת כבוד במועדון המפוקפק שבו חברות גם אירן וקוריאה הצפונית. ואם תפנה ממשלת עירק למועצת הביטחון של האו"ם ותדרוש להעמיד לדין נוסף את נשיא סוריה, יהיה זה המשפט הבינלאומי השני שאליו נקרא אסד, לאחר משפט רצח חרירי.

דילמת הנורמליזציה
אויב משותף? [פלאש 90]

הכל מבינים כי הגורם האמיתי לשיפור היחסים בין מדינות ערב לבין ישראל אינו הבקשה האמריקנית אלא הסכנה האיראנית, שכל המשטרים במדינות ערב חוששים ממנה. אם ההשפעה האיראנית גם תגובֶּה בנשק גרעיני – עלולים המשטרים הערביים לקרוס זה אחר זה, בשל הלחץ הפנימי שיגדל עקב המעורבות האיראנית.

הלחץ האמריקני על מדינות ערב לנרמל את יחסיהן עם ישראל מוליד הרבה מאמרים בעיתונות הערבית. מאז ומתמיד היו יחסי העולם הערבי עם ישראל נושא לביקורת מצד גורמים לאומיים ואיסלאמיסטיים, אך הטונים הנשמעים כיום נגד הנרמול גבוהים יותר מבעבר, כנראה משום שסיכוייו להתקיים הולכים וגדלים.
הכל מבינים כי הגורם האמיתי לשיפור היחסים בין מדינות ערב לבין ישראל אינו הבקשה האמריקנית אלא הסכנה האירנית, שכל המשטרים במדינות ערב חוששים ממנה. אם ההשפעה האירנית גם תגובֶּה בנשק גרעיני – עלולים המשטרים הערביים לקרוס זה אחר זה, בשל הלחץ הפנימי שיגדל עקב המעורבות האירנית.

לכן, הוויכוח אינו על נרמול היחסים עם ישראל אלא על היחסים של המשטרים הערביים עם אזרחיהם: מי שתומך בהמשך המצב הקיים, שבו משטרים אלה רובצים על אוכלוסיותיהם כמו ספינקס ומונעים מהן זכויות אדם וחירויות פוליטיות – יתנגד להשפעה האירנית ויראה בישראל שותף למאבק נגד אירן. ולהיפך: מי שמעוניין לשנות את המשטרים ולהשליט על כל אחת ממדינות ערב את הרחוב שלה – כמו שעשו חיזבאללה בלבנון וחמאס בעזה – תומך באירן ומתנגד לישראל.

כך, יחסי ישראל עם מדינות ערב נובעים – בראש ובראשונה – מהמצב הפנימי בכל אחת מהן. מצרים כרתה עימנו שלום בסוף שנות השבעים כדי להימלט מפשיטת רגל; אש"ף חתם איתנו על הסכמי אוסלו (1993) עקב האתגר שהציבה תנועת חמאס על הלגיטימיות שלו כנציג היחיד של "העם הפלשתיני"; וירדן של חוסיין חתמה איתנו על הסכם שלום (1994) מתוך חשש ליציבות השלטון מצד עירק של צדאם, סוריה של אסד ואש"ף של ערפאת. יחסי ישראל עם חוסיין ממילא היו נורמליים הרבה לפני החתימה על ההסכם, ולכן זו הייתה רק אקט פורמלי, שקיבע את היחסים בין בית המלוכה הירדני ומדינת ישראל, אשר הצילה אותו קודם לכן פעם אחר פעם מלחצי המדינות "האחיות הערביות".

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  12/09/2009   |   עודכן:  12/09/2009
ד"ר מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כישלון בינלאומי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמנהיגים אותנו
12/09/09 23:57
2
מה כל הקטע?
13/09/09 08:27
3
הניה
13/09/09 10:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למה דווקא נשק הטרור? מדוע דווקא אותו נוקטים אויבינו ואויבי המערב?
12/09/2009  |  עדו נתניהו  |   מאמרים
ב-9 בספטמבר ביימה אירן את ההונאה הכלכלית הגדולה ביותר שלה, כשהיא מוכרת לכאורה 50 אחוז מחברת הטלקומוניקציה שלה, "אירן טלקום" (TCI), למשקיעים פרטיים. ה"הפרטה" המתוקשרת היטב של החברה, המתוארת כ"גדולה מסוגה בתולדות שוק ההון של טהרן", אמורה למלא את האוצר המדולדל של המדינה ב-7.9 מיליארד דולר. בנוסף, אירן מתכננת להפריט בשנה הקרובה 230 חברות.
12/09/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
דני יתום כיהן כראש המוסד בתקופתו כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש הממשלה. הוא נאלץ להתפטר בעקבות שתי פרשת מביכות - הניסיון הכושל לחיסול חאלד משעל וקביעת ועדת בירור בראשות יוסף צ'חנובר על חלקו בכשלים ובליקויים בעת הפעולה; ותפיסת שני אנשי מוסד שניסו להתקין האזנות סתר לאיש החיזבאללה בברן, שווייץ. ב-1999, לאחר שניצח אהוד ברק בבחירות והביס את נתניהו, מונה יתום לכהן כראש לשכתו של ברק. ככה זה במקומותינו: הקידום והשדרוג מתעצמים ככל שמתרבים הכשלונות.
12/09/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
נסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה לפני ארבע שנים יצרה שורה של תהליכים שהביאה להשתלטות תנועת החמאס על הרצועה וצמיחתם של גורמים איסלאמיים קיצוניים אפילו יותר ממנה.
12/09/2009  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בסתיו 2007, כששלטה כאן ממשלת אולמרט ולבני, הממשלה היחידה שחרתה על דגלה את חלוקת ארץ ישראל עד ללב-ליבה - ירושלים, נערך במשכנות שאננים בירושלים כנס לכבוד יום הולדתו ה-85 של אהרון מגד, מבכירי הסופרים הישראלים בני זמננו. באומץ הלב הציבורי המאפיין אותו זה שנים רבות, עלה הסופר הקשיש על במת הנאום ודיבר על ארץ ישראל. הוא דיבר כסופר, כיהודי וכמורה לתנ"ך. מילותיו המדויקות היו: "היום אומרים שבעבור השלום צריך לחלק את ארץ ישראל. אולי זה אפילו צו השעה. אבל מי שעומד בגולן ומשקיף על ארץ ישראל, ארץ אבותינו וארץ המקרא, ארץ אחת היא. דמותה כדמות אשה יפה, ואינני יכול לסבול את צלקת גדר ההפרדה המכוערת המשחיתה את פניה. אי-אפשר לקבל זאת". אמירה מטפורית זו, יש בה הטחת ביקורת יוצאת דופן, שכן כור מחצבתו של מגד אינו התנועה הרביזיוניסטית, אלא תנועת העבודה. הכרזתו לפני כעשור, כי אנשי גוש אמונים הם הציונים האמיתיים של דורנו, עלתה לו בנידוי מחוג חבריו הסופרים.
11/09/2009  |  נמרוד לירם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמה בעירק  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מהומות באירן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמת אחים ברשות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
משליך הנעליים ישוחרר מוקדם יותר  /  מאיה שני
שני אוטובוסים התפוצצו בדרום עירק  /  מאיה שני
השיעים בעירק יצרו קואליציה ללא ראש הממשלה  /  מאיה שני
ה"שָׁלְפן" מהבית הלבן  /  מרדכי קידר
כך קידם הנשיא בוש את הגרעין האירני  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
לא לפורנוגרפיזציה של הסבל  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il