|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

באפגניסטן נהג כמו ג'ינגיס ח'אן

השגיאה האסטרטגית של ארה"ב באפגניסטן היא הניסיון לבסס את לגיטימיות המדינה באמצעות בחירות, כמו במערב שגיאה זו עלתה בחייהם של 1,411 חיילים מערביים ובהשקעה כספית אדירה
26/09/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
בסיס צבאי באפגניסטן. האם ניתן לכפות על חברה שבטית משטר מדיני מערבי? [AP]

הממשל האמריקני מחפש פתרון מהיר לבעיות המזה"ת, מותאם לשעון הפוליטי האמריקני קצר הטווח. אבל במזה"ת השעון הוא עם בעלי הסבלנות: מועמר קד'אפי החוגג 40 שנות שלטון, מובארק המציין 30 שנה, שושלת אסד המשלימה 40 שנה, וגם בתי המלוכה בסעודיה, בירדן ובמרוקו המונים עשרות שנים לשלטונם

במאמרנו "ה'שלפן' מהבית הלבן" כתבנו לפני חודשיים כי "באפגניסטן מתרחשת תופעה מוזרה: ככל שהמלחמה מתארכת, וככל שמתרבות 'הצלחות' נאט"ו נגד כוחות הטאלבאן, כך מתרחב השטח שבו שולטים אנשי הטאלבאן, ומיגורם וחיסול שלטונם מתרחק מהישג ידם של כוחות במערב".

אין מנוס מן המסקנה, שמפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, הגנרל מק'קריסטל, קורא את המאמר הזה, למרות שהוא כתוב בעברית, שכן השבוע הוא שלח דוח סודי לממונים עליו בוושינגטון ובו הזהיר כי אם לא תישלח תגבורת ואם לא תשונה האסטרטגיה של הפעלת הכוח באפגניסטן - המלחמה נגד הטאלבאן תיכשל. הוא חושש מתנופת ההתקדמות של כנופיות הטאלבאן ומהידרדרות המצב הכללי של הכוחות האמריקניים שם, וקובע כי יש לשתף את החברה האפגאנית, את אוכלוסיית המדינה, בעיצוב עתידה, ולא רק לחסל את חמושי הטאלבאן, שכן על האפגאנים "להביס את החמושים".

נדרשו לאמריקנים שמונה שנים, מאז סוף 2001, כדי להבין את מה שהבינו הרוסים לפני 150 שנה, הסובייטים לפני 20 שנה, וכן הבריטים וכל האחרים שניסו להשליט חוק וסדר בקרב צאצאיו של ג'ינגיס ח'אן, בני השבטים של ערבות אסיה התיכונה. חייהם של שבטים אלה מתנהלים כיום בדיוק כמו שהתנהלו לפני 100, 500 ו-1,000 שנה: מפוזרים על פני הארץ הצחיחה, מפולגים על בסיס שבטי, כל שבט לעצמו הוא משפחה מורחבת בעלת קשרי יוחסין בני כמה דורות, המתפקד כמדינה - עם מנהיגות, מעמדות, אינטרסים, מיליציה, טריטוריה, כלכלה, אמצעי מחייה, לשון, היסטוריה, חוקים, משמעת, עונשים, אמצעי אכיפה וכל מרכיבי "רוח השבט". הפרט חייב לשבט את חייו, שכן השבט מגן עליו מפני אויבים באמצעות המיליציה השבטית, והשבט לעולם לא יניח לו להתמוטט כלכלית, גם אם ייפול למשכב או ייפצע. במערכת חברתית כזו הפרט מוותר על הפרטיות ועל נטיותיו האינדיווידואליות, ומקבל בתמורה גב חברתי ושריון ביטחוני.

שבטים אלה נלחמו לאורך כל תולדותיהם, עד היום, נגד איתני הטבע האכזר ונגד שבטים אחרים, אכזריים לא פחות, על אמצעי המחייה המעטים שבטבע - בעיקר מים ושטחי מרעה לבהמות, שאת חלבן הם שותים, את בשרן הם אוכלים ואת עורותיהן הם הופכים לאוהלי מגורים בתקופות נדודיהם. בתקופה הגשומה הקצרה הם חיים בבתים בנויים מלבני בוץ, ומעבדים את מעט השדות הראויים לעיבוד חקלאי. שבטים מקימים בריתות וקואליציות עם שבטים אחרים נגד שבטים שהם אויבים משותפים, וחשבונות של נקמה בין שבטים עלולים להימשך על פני שנים ואף דורות.

בחברה כזו, רעיון המדינה המודרנית, זו שנולדה באירופה, הוא זר לחלוטין. הם אינם מבינים למה כל אחד ממאות השבטים היושבים בטריטוריה הענקית, שגבולותיה סומנו על-ידי הקולוניאליזם הבריטי ועל-פי האינטרסים ההיסטוריים שלו, צריך לוותר על זהותו ועל אופיו הייחודיים, כדי להתמוסס יחד עם שבטים אחרים ועוינים בתוך כור היתוך חברתי, שיהפוך אותם לבעלי תרבות אחת משותפת, זרה לכולם. לא ברור להם למה אדם משבט אחד צריך להיות ראש מדינה הכוללת שבטים רבים. הם אינם מסכימים להחליף את מערכת הנורמות והמוסכמות החברתיות שלהם במערכת חוקים, שנחקקו בבית נבחרים השוכן מאות קילומטרים מהם.

איך ניתן לצפות מחברה שמרבית אנשיה, ובוודאי נשיה, אינם קוראים ואינם כותבים, שאינה חשופה לאמצעי תקשורת, שרואה במכונית חפץ מוזר ואף מעשה שטן ושאין לה מושג על מדינות ועמים הנמצאים מעבר להר הסמוך לה - שתאמץ דרכי חשיבה של מדינה מודרנית הבנויה על מוסדות לגיטימיים, על חוק כללי אחיד לכולם, על כיבוד זכויותיהן של קבוצות מיעוט, חירות הפרט, חירות הבעת הדעה וחופש ההתארגנות? כל המאפיינים האלה של המדינה המודרנית, המבוססים על תפיסות חברתיות ליברליות מודרניות, זרים לחלוטין לחברה השבטית המסורתית של אפגניסטן, פקיסטן, תימן, סודאן, עירק ושל מדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות.

השגיאה האסטרטגית שנקטה ארה"ב היא עצם הניסיון לבסס את לגיטימיות המדינה באפגניסטן באופן שעושים זאת במערב - באמצעות בחירות, בהנחה שהנבחר ממילא ייחשב כמנהיג לגיטימי של המדינה וכמקובל על כולם. שגיאה זו עלתה עד עתה בחייהם של 842 חיילים אמריקנים, 217 בריטים, 131 קנדים, 35 גרמנים, 31 צרפתים, 25 דנים, 25 ספרדים, 21 הולנדים, 21 איטלקים ועוד 63 חיילים ממדינות אחרות, ובסך-הכל 1,411 חיילים. הטרגדיה היא גדולה אף יותר לנוכח העובדה שכל החללים האלה, וההשקעה הכספית האדירה הכרוכה במלחמה באפגניסטן, לא קירבו מדינה זו לעבר פתרון, ואולי אף הרחיקו אותה ממנו.

לא מעטים בארה"ב ובאירופה הבינו, שיש פגם יסודי כלשהו בהתנהלות העולמית באפגניסטן, ומהם בוקעים הקולות הקוראים למדינות נאט"ו להוציא את הבנים ממדינה חסרת תוחלת זו. השבוע קיבלו קולות אלה חיזוק, עם שידורו באיטליה של טקס האשכבה לשישה חיילים איטלקיים שנהרגו בפיגוע בקבול בשבוע שעבר, אשר במהלכו ניגש בנו הקטן של אחד החללים אל ארונו של אביו וחיבק את הארון מול עיניהם הדומעות של הצופים. הדמעות היו על החלל, אך גם על חוסר הטעם והתוחלת שבמותו. תחושת האובדן גדולה ומעיקה, כי הכל יודעים שקורבנות אלה הם קורבנות שווא של מלחמה אכזרית חסרת תכלית, שנועדה לבסס מדינה שאין לה יכולת חיים עצמאית.

הגיע הזמן להכיר בכישלון האסטרטגיה הישנה, ולהתחיל בעיצוב מחודש של המרחב הפוליטי באפגניסטן ובכמה משכנותיה - הפעם על בסיס סוציולוגי מקומי, ולא על בסיס פוליטי אינטרסנטי של אירופה. על סימון הגבולות לתת ביטוי בראש ובראשונה ליחידה החברתית החשובה והמשפיעה ביותר - השבט, זה שהתעלמות ממנו הופכת אותו ליריב מר וקשה, שבכוחו לערער את יציבותה של כל מדינה.

חוק הברזל של הבזאר
"הישג" על חשבוננו [AP]

אובמה מדבר על "פתרון צודק" לבעיית הפליטים, כשכוונתו בעיקר לפיצוי הגון עבור רכושם שנשאר בישראל. הוא אינו מודע לכך, שבעיני העולם הערבי "פתרון צודק" הוא אך ורק השבת הפליטים לבתים שבהם התגוררו עד 1948, גם אם אלה הגיעו לארץ שנה או שנתיים קודם למלחמת העצמאות, כדי להתפרנס בה.

כשהתוכניות האמריקניות באפגניסטן אינן פועלות, כשבעירק המצב לא ברור לאחר סידרת פיגועים חמורים, כשנשיא ארה"ב עומד בפיק ברכיים מול אירן הנחושה להמשיך בתוכניתה הגרעינית, כשצפון-קוריאה אינה נכנעת ללחצים הבינלאומיים, מצב הרוח בבית הלבן אינו מן המשופרים. גם המצב הכלכלי בארה"ב – עם אבטלה המגיעה ל-10 אחוזים כמעט מכוח העבודה, עם 46 מיליון אזרחים חסרי ביטוח רפואי, עם בנקים הפושטים רגל כמעט מדי יום – מעיק על נשיא ארה"ב ומדרדר את הפופולריות שלו במהירות. כמחצית מהאמריקנים אינם בוטחים בו.

במצב כזה אין פלא שאובמה מחפש כל דרך להציג הצלחה כלשהי בזירה המזרח תיכונית. נראה כי זהו עיקר המוטיבציה שלו לכפיית מפגש אל מול המצלמות, עם לחיצת יד תקשורתית בין ראש ממשלת ישראל לבין נשיא הרשות הפלשתינית. הוא מדבר על הקמת מדינה פלשתינית תוך שנתיים, על בסיס הסכם חתום עם ישראל, תוך התעלמות מהתמשכות הסכסוך כבר 61 שנים מאז קום המדינה, ועוד 60 שנה לפני כן. סכסוך זה אינו עניין של סימון הגבולות בין ישראל לבין המדינה הפלשתינית, אלא נוגע לעצם קיומה של ישראל ולהכרת הערבים בלגיטימיות שלה כמדינת העם היהודי.

אובמה מדבר על "פתרון צודק" לבעיית הפליטים, כשכוונתו בעיקר לפיצוי הגון עבור רכושם שנשאר בישראל. הוא אינו מודע לכך, שבעיני העולם הערבי "פתרון צודק" הוא אך ורק השבת הפליטים לבתים שבהם התגוררו עד 1948, גם אם אלה הגיעו לארץ שנה או שנתיים קודם למלחמת העצמאות, כדי להתפרנס בה. פיצוי לעומת זאת, משמעותו מכירה, ולזה הפלשתינים אינם מסכימים, לפחות לא במישור הציבורי. אם פלוני יבחר לקבל פיצוי זהו עניינו הפרטי, אבל כציבור שמורה להם הזכות הקולקטיבית לשוב לפלשתין ולבנות בה חברה ערבית מוסלמית, כפי שהייתה בה עד "תוקפנות 1948".

אובמה מתעלם מכך שגם אם תקפיא ישראל לחלוטין את הבנייה בהתנחלויות, ואפילו אם תפנה את כל ההתנחלויות מיהודה ומשומרון, עדיין תיוותר "בעיית" ההתנחלויות תל אביב, כרמיאל, שדרות, אופקים ונתיבות, שמעטים מאוד בעולם הערבי רואים אותן כלגיטימיות. ואת ירושלים אובמה שוכח?

למרבה הצער, במזרח התיכון שוררת אווירה של ראיית ישראל כישות זמנית, רגעית, שלא תעמוד לאורך ימים מול גלי הקנאות הערבית והאיסלאמית, ושגורלה יהיה כגורל המדינה הצלבנית, שגם אותה שתלה אירופה בלב העולם הערבי והאיסלאמי וששרדה כאן פחות ממאתיים שנה. ואם מדינת ישראל היא ישות זמנית, מדוע שהעולם הערבי ייתן לה פוליסת ביטוח בדמות הכרה כמדינת העם היהודי? הרי אפשר להמתין עוד כמה עשרות שנים עד שהסכסוכים הפנימיים, אובדן הלהט האידיאולוגי והתמעטות ההקרבה של החברה הנהנתנית וההדוניסטית הישראלית יחסלו את ישראל מבפנים. בינתיים אפשר לתת לה כמה הסכמי שלום זמניים, דוגמת שלום חודיבייה – שֶכָּרת מוחמד עם הכופרים של מכה והפר אותו כשהם נרדמו בשמירה – לתת לה תחושת שלום וביטחון מזויפת, שתסיט את תשומת לבם של הישראלים מן המציאות סביבם, ובהגיע רגע האמת, תוענק לה מכת המוות. ישראל רוצה שלום שיבטיח את ביטחונה לתמיד, כזה שלא ישאיר אותה עם מותניים ברוחב טווח הקסאמים, אבל את זה שכניה אינם מוכנים להעניק לה. אפילו חמאס מוכנים לקבל בשלב ראשון מדינה פלשתינית ביהודה, שומרון ועזה, שבירתה – כמובן – ירושלים. גם הם אימצו – אם כי קצת באיחור – את תורת השלבים של ערפאת.

אלא שכמו בזירות אחרות במזרח התיכון, גם כאן מחפש הממשל האמריקני פתרון מיידי, "אינסטנט", גם אם רדוד, פריך ושביר, שיאפשר לנשיא לעבור בשלום את בחירות אמצע התקופה לקונגרס או את הבחירות הבאות לבית הלבן. השעון הפוליטי האמריקני פועם בקצב של שנתיים, שהן הרף עין בחיי המזרח התיכון. לפני שלושה שבועות חגג מועמר קד'אפי 40 שנה לשבתו על מחצלת השלטון בלוב, ועוד ידו נטויה וחרבו שלופה. מובארק עשוי בעוד שנתיים וחודש לחגוג 30 שנות שלטון במצרים, שושלת אסד תציין בעוד שנה וחודש 40 שנות שלטון בסוריה, וגם בתי המלוכה בסעודיה, בירדן, במרוקו ובאמירויות המפרץ מונים עשרות שנים ליציבות שלטונם.

להם יש זמן, כי היושב במרומים הוא עם בעלי הסבלנות, והחיפזון הוא מן השטן.

במזרח התיכון פועל חוק הברזל של הבזאר: המוכר חייב להראות פרצוף של מי שאינו מעוניין למכור, ושעל כן אין סיכוי שיוריד את המחיר, והקונה מוכרח להיראות כמי שאינו מעוניין בסחורה, כדי שלא יצפו ממנו לשלם את מחירה המלא. לכן משאים ומתנים במזה"ת מתמשכים עד אין קץ, ומי שמפגין לחץ ורצון למהר לסגור עסקה, משלם עבור הסחורה מחיר גבוה ומפולפל. עסקות נסגרות רק כאשר אחד הצדדים חש שאין לו ברירה אלא לסיים את המשא-ומתן, כי מחיר אי-סיומו גבוה מדי. אובמה משדר לחץ, ולכן הוא נדרש לשלם לערבים מחיר גבוה, ומכיוון שהדולרים בכיסו מעטים, הוא מעדיף לשלם בשקלים חדשים את מחיר הפופולריות שלו בעיני העולם הערבי והאיסלאמי. השאלה היא האם ישראל מוכנה לעסקה כזו.

תימן לא מחכה לגולדסטון
צביעות במיטבה [AP]

האו"ם, העולם, המערב, התקשורת העולמית, ארגוני זכויות אדם ומעל כולם השופט הנכבד ריצ'רד גולדסטון – כולם רואים ושומעים את המלחמה שהכריזה ממשלת תימן על אזרחיה, ואף אחד לא קם לחקור את המתרחש שם. מאות הרוגים, אלפי פצועים ועשרות אלפי פליטים אינם מצליחים לעורר את העולם, להבדיל ממבצע "עופרת יצוקה" שלנו. כשמדובר בישראל, כולם הופכים לצדיקים גדולים, אך כשהבעיה היא בתימן או בסודאן – הם ממלאים את פיהם מים.

בשבועיים האחרונים הולכת ומתגברת המלחמה, מלחמה ממש, בין צבא תימן ובין קבוצת אזרחים תימנים מן העיר הצפונית צעדה, בקרבת הגבול עם סעודיה. כשקבוצה זו, בראשות שיח' שיעי בשם אלחות'י, הכריזה על עצמאותה לפני כשנתיים, הממשלה ניסתה בדרכי שלום להניאה מצעד זה. הממשלה המרכזית אינה יכולה להרשות לעצמה הכרזת עצמאות מצד שבט, כי אחריו יש עוד שבטים רבים אחרים הממתינים לחקותו אם יצליח להפוך לישות אוטונומית – וכך יבוא הקץ על מדינת תימן. לפיכך, לאחר כישלון המגעים שהתנהלו בדרכי שלום, החליטה המדינה לצאת בכל כוחה נגד אלחות'י ושבטו.

אלא שכמו באפגניסטן, תנאי השטח ההררי, שבו רק חמורים יכולים לנוע בחופשיות ממקום למקום, אינם מאפשרים לממשלה להפעיל כוחות שריון ונגמ"שים, ולכן היא משתמשת בתותחים, שדיוק הפגיעה שלהם נמוך. הם יורים אל ריכוזי האוכלוסיה, בטענה שלוחמי אלחות'י משתמשים באזרחים כבמגינים אנושיים, ולכן מרבית התושבים המקומיים – כמה עשרות אלפי אנשים, נשים וטף – נמלטו למחנות אוהלים, שתנאי החיים בהם קשים מנשוא.

הדבר המפליא הוא יכולת העמידה של מיליציית אלחות'י. מתברר שיש ברשותה נשק רב ומגוון ותחמושת ללא סוף. אנשיה הם לוחמים ללא חת, מאומנים היטב, חדורי רוח לחימה, המקבלים סיוע בנשק ובאימונים מחוץ לתימן ובעיקר מאירן. גם כאן פועלת אירן כדי לייצא את המהפכה האיסלאמית, בדיוק כפי שעשתה בלבנון, בעירק וברשות הפלשתינית, באמצעות הקמתה או חיזוקה של מיליציה מקומית – חיזבאללה בלבנון, צבא המהדי בעירק, וחמאס ברשות הפלשתינית – שהפכה מקל חובלים פוליטי להכאת מתנגדי אירן. אלחות'י הוא שיעי, ורצונו להקים מדינה בעלת אופי איסלאמי הגביר את חינו בעיני שליטי אירן.

האו"ם, העולם, המערב, התקשורת העולמית, ארגוני זכויות אדם ומעל כולם השופט הנכבד ריצ'רד גולדסטון – כולם רואים ושומעים את המלחמה שהכריזה ממשלת תימן על אזרחיה, ואף אחד לא קם לחקור את המתרחש שם. מאות הרוגים, אלפי פצועים ועשרות אלפי פליטים אינם מצליחים לעורר את העולם, להבדיל ממבצע "עופרת יצוקה" שלנו. כשמדובר בישראל, כולם הופכים לצדיקים גדולים, אך כשהבעיה היא בתימן או בסודאן – הם ממלאים את פיהם מים.

"הלובי הציוני" מכה שוב
מזימה ציונית? יאדה יאדה! [AP]

שר התרבות המצרי, פארוק חוסני, אינו נחשב ידיד גדול של ישראל. הוא כנראה לא מתרשם מהסכם השלום שחתמה ישראל עם מדינתו לפני שנות דור, והוא אישית מנע כל פיתוח של קשרי תרבות בין ישראל ומצרים בכל עשרים שנות כהונתו. הוא אפילו אמר פעם, שאם ספרים ישראלים יתורגמו לערבית ויימכרו במצרים, הוא אישית ישרוף אותם ברחובה של עיר.

שר התרבות המצרי, פארוק חוסני, אינו נחשב ידיד גדול של ישראל. הוא כנראה לא מתרשם מהסכם השלום שחתמה ישראל עם מדינתו לפני שנות דור, והוא אישית מנע כל פיתוח של קשרי תרבות בין ישראל ומצרים בכל עשרים שנות כהונתו. הוא אפילו אמר פעם, שאם ספרים ישראלים יתורגמו לערבית ויימכרו במצרים, הוא אישית ישרוף אותם ברחובה של עיר. לשונו הארוכה והמחודדת השתלחה בישראל פעם אחר פעם, והוא שפך שמן רב על מדורת השנאה לישראל.

גם היצירה התרבותית במצרים סבלה משר התרבות, אשר הכפיף את הספרות, השירה, התיאטרון והסרטים לצנזורה של מוסד אלאזהר – הרשות האיסלאמית הרשמית העליונה של מצרים.

מזה מספר חודשים מנסה פארוק חוסני להיבחר לנשיא אונסק"ו, ארגון האו"ם לתרבות וחינוך, המפעיל תוכניות תרבות וחינוך בכל רחבי העולם עם תקציבים מסמרי שיער. עד לפני כחודש התנגדה ישראל הרשמית למינויו לנשיא אונסק"ו, אך ממשלת ישראל הסירה את התנגדותה לאחר מפגש בין נתניהו ומובארק. איני יודע מה נתנה מצרים לישראל בתמורה להסרת ההתנגדות, אבל אני מקווה שנתניהו קיבל עבורה מחיר הגון.

ארה"ב ומדינות אחרות לא התרשמו מאישיותו של השר המצרי, ולמרות שהגיע לשלב האחרון של הבחירה, הוא נכשל מול שרת התרבות הבולגרית לשעבר. מדינות רבות חששו כנראה כי גורלו של הארגון יהיה כמו זה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שתחת ניהולו של מצרי אחר, מוחמד אלבראדעי, איבדה את כושר ההשפעה שלה על מדינות סוררות, דוגמת אירן וצפון-קוריאה.

עכשיו המצרים מאשימים את ישראל בהכשלת בחירתו של חוסני, באמצעות הלובי הציוני, למרות שאמני ישראל מילאו את פיהם מים לנוכח המירוץ שלו לתפקיד. מה הפלא? ישראל תמיד אשמה בצרות העולם הערבי ובכישלונותיו.

תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
באפגניסטן נהג כמו ג'ינגיס ח'אן
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זהוב7
26/09/09 22:11
 
11231125136
26/09/09 23:56
2
לחסד או לשבט
26/09/09 23:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צה"ל - צבא ההגנה לישראל - הוא אנומליה שלא הייתה כדוגמתה בהיסטוריה, הן הצבאית והן האזרחית. צבא מאורגן, כל צבא שהוא לאורך ההיסטוריה, נבנה על-פי הדפוס הבא: המלך (או הקיסר, הח'ליף, השוגון וכיוצא באלה) העמיד תחתיו את שר המלחמה, ולמרותם של שני אלה היו כפופים האצילים, ואחריהם, רחוק מאחור - החיילים, שדמו לפיונים במשחק השח. מאוחר יותר בהיסטוריה, נעלמו המלכים והאצילים, אך מבנה הצבא רק שינה את פניו ולא את אופן תפקודו. את מקום המלך תפסה הממשלה, את מקום שר המלחמה מילא הרמטכ"ל, את מקום האצילים תפסה הקצונה, ורק החיילים נשארו חיילים.
26/09/2009  |  קובי קמין  |   מאמרים
תל אביב ובירוביג'אן. עיר עברית-ציונית לעומת עיר יהודית-סוציאליסטית-סובייטית. לכאורה, שני הפכים גמורים: עיר גאה ומשגשגת בלבו של המזרח הקרוב, סמל ל"קוממיות היהודית המתחדשת" בארצו העתיקה של העם היהודי, לעומת עיר כושלת אי-שם בפאתי המזרח הרחוק, יצור כלאיים מלאכותי "על אדמה לא לו", קורבן לרעיון שהכזיב.
26/09/2009  |  נתי קנטורוביץ'  |   מאמרים
הישראלי המצוי, שאינו יודע לבקש סליחה על מעשה בוטה שעשה, גם אינו נוטה לפרגן ולסלוח לזולתו כל אימת שהוא רואה עצמו נפגע ממנו, אף אם הפגיעה עצמה הייתה בשוגג. אין זאת כי אם האגוצנטריות ו"הכבוד העצמי" הם אלה שמונעים ממנו לעשות זאת.
26/09/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ההיסטוריה, נהוג לומר, חוזרת על עצמה. אך מי היה מאמין שכה מהר לא נלמד את לקח השואה שעברה על העם היהודי ואת לקח המלחמות הרבות שעברו מדינת ישראל עד היום.
26/09/2009  |  עו"ד עוז גדות  |   מאמרים
בערב ראש השנה התראיין ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון הסיוע "לתת", בעיתונות הכתובה והמשודרת. המסר המפתיע בראיונות אלה היה קריאתו לרשויות המדינה ליטול על עצמן את משימות הארגון: "ברגע שהמדינה תמלא את תפקידה בנושא הביטחון התזונתי ולא יהיה בנו צורך, נתכבד ונסגור את הבסטה" - אמר.
25/09/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ועדת גולדסטון  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
דוח גולדסטון תמורת מו"מ  /  עידן יוסף
מי אשם בדוח גולדסטון  /  אליקים העצני
1,000-1,500 הרוגים  /  אפרי הלפרין
השטן המקנן במוחו של גולדסטון  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il