|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לדעת שאיננו יודעים

מדוע מתחילה התורה במשלים עמוקים על מעשה בראשית וחטא אדם הראשון? יש בכך מסר על מידת עומקה - ממנו ניתן להפיק לקח כפול
15/10/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

דרכם של סיפורי חסידים ומתנגדים, שהם "מדביקים" אירועים ואמירות לכתובת זו או אחרת, ולא תמיד ניתן לדעת האם אכן כך היה וכך נאמר. אך לעיתים לא כל כך חשוב מי אמר, אלא מה נאמר. כך גם לגבי האימרה, המיוחסת לר' מרדכי מלכוביץ', שמשו של החוזה (ר' יצחק יעקב) מלובלין ובעצמו מגדולי החסידות: "מי שאינו מאמין בכל מעשי המופתים המיוחסים לבעל-שם-טוב - הריהו אפיקורס; ומי שמאמין בהם - הריהו שוטה".

לא כל-כך סביר שאדמו"ר חשוב יאמר דברים כאלו, אם כי גם ביקורת עצמית רוויית הומור מצויה בחסידות. אך כאמור לא זה העיקר, אלא המסר שהוא רלוונטי מאוד לפרשת השבוע, פרשת "בראשית". פרשה זו מלאה על כל גדותיה בפסוקים שאין כל דרך להבין כפשוטם, וקשה מאוד למצוא בה אפילו פסוק אחד שניתן לפרשו שלא בדרך של דרש, רמז או סוד. ועל כך ניתן לומר, שמי שאינו מאמין בכתוב בה - הריהו אפיקורס; ואילו המאמין בפשט הכתובים - הריהו שוטה.

ברור שהעולם לא נברא בשישה ימים. ברור שהקדוש ברוך הוא לא נח ביום השביעי. ברור שלא היה גן בעדן מקדם. ברור שלא היה שם נחש שדיבר. ברור שלא היו שם עצי חיים ודעת. ברור שלא היו שם פירות מהם אכלו אדם וחווה. לפנינו משלים והדמיות, המסתירים מאחוריהם רעיונות עמוקים ויסודיים בתפיסת עולמה של היהדות.

שימוש בהאנשה, הדגמה, משלים, הדמיה - שימוש זה נפוץ למדי בתנ"ך ובמיוחד בדברי הנביאים. הדוגמה המפורסמת ביותר היא מעשה מרכבה - תיאור כסאו של הקדוש ברוך הוא בתחילת ספר יחזקאל. ושוב: ברור שאין שם כסא ואין מלאכים בעלי כנפיים ואין להם רגליים ואין לה' מראה ממותניו ולמעלה. הנביאים כאמור הרבו להשתמש בשיטות תיאוריות אלו, וזאת מסיבה מובנת. האדם, ששכלו מוגבל לעומת החוכמה האלוקית האינסופית, אינו יכול לקלוט מסרים עמוקים מני ים ורחבים מני ארץ. הדרך היחידה להעביר לו מקצת מרעיונות אלו, היא לקרבם אליו תוך שימוש בלשון החומרית המוכרת לו.

אין ענייננו כאן בפיענוח אותם סודות, אלא בשאלה מתודית: מדוע בוחרת התורה לפתוח את דבריה דווקא במשלים כה עמוקים? רש"י, בדבריו הידועים בתחילת פירושו לתורה, מסביר לנו שהתורה פותחת מסיפור בריאת העולם ולא מהמצוות שניתנו לעם ישראל ערב צאתם ממצרים, כדי שתהיה לנו תשובה לאויבינו. ידעה התורה, שרבים יחמדו לעצמם את ארץ ישראל ויטענו שישראל שדדו אותה. על כך ישיבו ישראל: העולם נברא בידי ה', הנותן אותו לאשר ישר בעיניו - תחילה לעמי כנען ולאחר מכן לנו.

דברים אלו מסבירים את התוכן בו פותחת התורה, אך אינם מסבירים את הסגנון בו בחרה לעשות זאת. לכאורה היינו מצפים, כי המפגש הראשון שלנו עם התורה יהיה קל יותר ונעים יותר, ברור יותר ונגיש יותר. כך דרכו של כל מי שבא ללמד: הוא מתחיל מן הקל ועובר אל הכבד. שהרי אילו יקפוץ הישר למים העמוקים ביותר, מרחפת עליו ועל תלמידיו סכנת הטביעה באי-הבנה ובאובדן הרצון ללמוד. והנה בא המורה הגדול מכולם, הקדוש ברוך הוא, ועושה בדיוק ההיפך: מתחיל מהסודות העמוקים ביותר, ולמעשה רק עם סיפורו של אברהם - בפרשת "לך לך" - נוחת בחזרה ללשון ולמסרים המובנים לכל.

יתרה מזו: הרי אמרנו, שהשימוש בהאנשה נועד להקל על ההבנה. אך בפרשתנו מתברר, שהוא רק מקשה עליה. האם לא היה פשוט יותר, למשל, לומר שהיצר הרע פיתה את האשה, במקום לספר את כל הסיפור על הנחש ההולך ומדבר ומערים? ומדוע לומר שאדם וחווה אכלו מעץ הדעת, במקום לומר בפשטות שרצו להיכנס לפני ולפנים של סודות הבריאה?

אלא שכדרכה של התורה, לא רק לתוכן יש מסר אלא גם לדרך העברתו. בכוונה תחילה רוצה ה' להבהיר לנו ברגע בו אנו פותחים את ספר התורה: דעו שאינכם יודעים. הנה טעימה קטנה, על קצה המזלג, מעומק הדברים שאתם עומדים לקרוא ולשמוע. לעיתים הם ייראו לכם פשוטים יותר ומובנים יותר - אך חובה עליכם להפנים, שלמעשה הם תמיד הרבה יותר מורכבים ורבי-פנים מכפי שנראה על פני השטח.

משמעותו של מסר זה היא, שעלינו להשתדל ולהעמיק ככל יכולתנו. מובן שעלינו ללמוד תחילה את הפשט, ודאי כאשר מדובר במצוות ובלקחים מוסריים, כדי שנדע מה לעשות וממה להישמר. לאחר מכן, חובה על כל אחד מלומדי התורה לנסות ולרדת לעומק הדברים כמיטב יכולתו - בזהירות רבה, בלא לקפוץ מעל מדרגתו ובלא לנסות ללמוד למשל את סודות הקבלה, כפי שנעשה כיום בצורה המונית, חסרת אחריות ומנוגדת להלכה.

הענווה בה יש לפתוח את ספר התורה - זהו המסר בו אכן נפתח ספר התורה. נהוג לומר, שהגמרות מתחילות תמיד בדף ב', כדי שהלומד יפנים שלא הגיע אפילו לדף א' (אם כי הסיבה האמיתית היא שעמוד השער הוא א'; אך הנה לנו שוב דוגמה למסר עמוק שניתן ללמוד ממצב טכני). בדומה לכך, גם התורה נפתחת באות ב' - והיא ממשיכה ומראה לנו עד כמה אנו רחוקים מלהבין אותה לעומקה.

האם להתייאש? ודאי שלא. "לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה בן-חורין ליבטל ממנה", קבעו חז"ל בפרקי אבות. יעשה כל אחד כמיטב יכולתו: זה ילמד את פירוש המילים, חברו יתעמק במדרשי חז"ל, השלישי יפנה לפרשנים מאוחרים והאחר יעמיק בסודות הקבלה. המסר הוא כפול: התורה עמוקה מאוד - ולכן עליך לגשת אליה בענווה; אך עומק כה רב, מעניק את אפשרות הצלילה לכל אחד ואחד כפי מדרגתו ויכולתו. אין מסר מתאים מזה לפתוח בו את התורה.

תאריך:  15/10/2009   |   עודכן:  15/10/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר ליברמן זימן אליו את השגריר הטורקי לשיחת נזיפה בעקבות סדרת הטלוויזיה הטורקית המתארת את חיילי צה"ל כשהם יורים בילדים פלשתינים.
15/10/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
קניון "ארנה", שבמרינה של הרצליה, משופע במסעדות הנושקות למעגן היאכטות של חוף הים, ומזמן בכך לאורחיהן אווירה רומנטית ורגיעה רבה. אף שבאחת מהן, "לוקה" האיטלקית. נחלנו בעבר הרחוק אכזבה קולינרית, החלטנו לשוב ולנסות אותה והופתענו ממש לטובה. מסתבר שבמרוצת השנה האחרונה עברה המסעדה מהפך משודרג, תחת שרביטה המיומן של השפית תמר סגרי, המיטיבה לשלב טעמים, אסתטיקה ונימה ביתית.
15/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
יש כחצי מיליון (לפי נתונים אחדים יש מיליון וחצי) ישראלים החיים בחו"ל ויש גם בשורות טובות: הרפורמה במס שהתקבלה בספטמבר 2008 פותחת זרועותיה לאמץ חזרה ישראלים חוזרים, אחרי שכינו אותם יורדים ועוד כמה כינויי-עלבון.
14/10/2009  |  שולמית קיסרי   |   מאמרים
הנושא נדון ב-ב"ש (בקשות שונות) 978/84, שיכון עובדים בע"מ עד דבורה ושמעון מלובנציק ואחרים, בית המשפט העליון, פד"י ל"ח (4) 572: פסק דינו של כב' השופט מ' בייסקי מיום 10/12/1984. בש 84 / 978 שכון עובדים בעמ פד"י לח (4) 572.
14/10/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
גם הפעם הצביעות הישראלית חוגגת. העולם תמיד נגדנו, אך אנו העם הנבחר (למה בדיוק?) חוששים לקיומה של המדינה היהודית בגין 1,200 ילדים קטנים, אחוזי אימה פן יגורשו, בדיוק כפי שהיו הורינו ומשפחותינו כאשר שערי העולם ננעלו בפניהם, וזה לא היה מזמן כל כך; תשאלו את אותם ילדים אשר עדיין חיים כאן עימנו היום.
14/10/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il