|   15:07:40
  יוסי אחימאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הסכמים פורחים באוויר

על ממשלת נתניהו ללמוד מהאירועים שהתרחשו מאז הסכם השלום שנחתם לפני 15 שנה עם ירדן מו"מ עם הפלשתינים - לא בכל מחיר
23/10/2009  |   יוסי אחימאיר   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

ככה וככה
אכן, אין מצב של הידרדרות קרובה לסיבוב מלחמתי עם שתי מדינות אלה. אין זה מונע מהן לנהל בימים אלה מלחמת חורמה מילולית נגד ישראל, הן ברמה הפורמלית - בנזיפות הפומביות של ראשיהן במנהיגי ישראל ובחרם הלכה-למעשה שמוטל על שגרירינו בעמאן ובקאהיר, והן ברמה העממית - בפירסומים אנטי-ישראלים ואנטישמיים בתקשורת, באיגודים המקצועיים, בחוגי האינטלקטואליים – סופרים, עיתונאים, אמנים – ובהפגנות הרחוב.

אוהבים ושונאים
מצרים וירדן, מדינות השלום הקפוא, מרשות לעצמן - בגיבוי שאר מדינות ערב שעדיין שומרות טינה כלפיהן על ההסכמים עם היישות הציונית - לדבר בפטרונות גובלת בשנאה כלפי ישראל וכלפי ראש ממשלתה. הן "טסט-קייז" לגבי משמעותו של הסכם שלום שנחתם תוך כדי ויתורים כואבים עם מדינה ערבית, לגבי מידת הסיכונים שאנו נוטלים בהליכתנו לתהליך שלום ולהסכם בעתיד.

על אלבום התמונות הלבן מוצמדת מדבקה: "טקס חתימת הסכם השלום ישראל - ירדן אוק' 1994". בפנים דפי צילומים של אחד האירועים ההיסטוריים הגדולים ביותר בתולדות ישראל והמזרח התיכון - הטקס המרשים, הבלתי נשכח, שנערך במעבר ערבה לפני 15 שנה בדיוק. ההזמנה שהגיעה אלי ממשרד ראש הממשלה ("הזמנה ליחיד 0814"), הייתה חתומה על-ידי "הוד מלכותו, המלך חוסיין ה-1, הממלכה הירדנית ההאשמית" ו"יצחק רבין, ראש הממשלה, מדינת ישראל".

המצלמה לא חדלה מלצלם את מהלך הטקס, את משתתפיו, את המנהיגים, את הדגלים, את הבלונים שהופרחו במאותיהם לאווויר, את התזמורות ואת הצדעת חיילי צה"ל וחיילי הלגיון אלה לאלה. התמונה המרגשת ביותר אולי שנצודה בעדשת מצלמתי, מראה את המלך חוסין מנשק את רעייתו הגבוהה ממנו, המלכה נור היפהפיה, כאשר משני צידיהם עומדים יצחק ולאה רבין.

הנה כי כן - כך חשבנו - נסגר מעגל המלחמות בין מדינת ישראל לבין ממלכת ירדן, בחוזה שלום שנחתם במעמד הנשיא האמריקני קלינטון ושר החוץ הרוסי, 27 שנה לאחר שהצטרף המלך אל מצרים וסוריה במיתקפה על ישראל שבגבולות 1967. הטעות הקשה עלתה לו באובדן הגדה המערבית.

15 שנה מחזיק מעמד ההסכם, שהפריח פרץ של אופטימיות לחלל המזה"ת. שלום תמורת שלום, בלא שנמסרו במסגרתו טריטוריות משמעותיות. 15 שנה שבמהלכן נרצח יצחק רבין, הלך לעולמו המלך חוסיין ונמשכה ההתכתשות הקשה, מלווה באלימות קשה, באלפי קרבנות, על הטריטוריה שבין ישראל לירדן - יו"ש ומזרח ירושלים.
עד ל-1967 ממלכת ירדן לא ויתרה על שלטונה הקשוח ביו"ש, ולא חלמה על מתן עצמאות לפלשתינים. מעולם לא הכירה בעם פלשתיני או באירגון ששמו פת"ח, שנוסד כבר ב-1964. יתר על כן, עד למלחמת ששת הימים, לצד דיכוי ללא רחם של הפלשתינים תושבי הגדה המערבית, חזר המלך ההאשמי והתלהם לא פעם כלפי ישראל תוך שהוא קורא לשחרר את יפו ורמלה, חיפה ואשקלון.

היישות הפלשתינית נולדה אך ורק לאחר שישראל הייתה לריבון הצבאי בשטח, כתוצאה מתבוסת צבא הלגיון. גם כיום ירדן עויינת את רעיון העצמאות הפלשתינית אולי אף יותר מישראל. היא מסכנת אותה. כמלוכה שדופה המהלכת בין הטיפות, השומרת בדרכה שלה על צביונה האשמי, אף כי כ-70 אחוז מאוכלוסיה הינם ממוצא פלשתיני, הרי מאז עלותו לשלטון של המלך עבדאללה השני היא משלמת מס-שפתיים לרעיון המדינה הפלשתינית, ומפריחה ביטויים של ביזוי, העלבה, התנשאות, כלפי שכנתה ממערב - ישראל.

השלום עם ממלכת ירדן איננו בסכנה של ממש. עדיין לא. אבל ממנו, כמו גם מהסכם השלום הראשון, והחשוב יותר, בן 31 שנה, זה שנחתם בין ישראל ומצרים, אפשר ללא ספק להקיש לגבי המשמעות של ויתורים שישראל עלולה לעשות בעתיד למען הרחבת מעגל השלום עם שכנותיה, ובאיזו מידה מדובר על הימור מסוכן ואם המחיר כדאי.

בין ישראל לבין מצרים וירדן שורר שלום קר, שלום שאין כל תועלת מעשית ממנו. יתרונו הוא אחד - אין (נכון לעכשיו) מצב מלחמה בין ישראל למצרים, אין מצב מלחמה בין ישראל לירדן.
אכן, אין מצב של הידרדרות קרובה לסיבוב מלחמתי עם שתי מדינות אלה. אין זה מונע מהן לנהל בימים אלה מלחמת חורמה מילולית נגד ישראל, הן ברמה הפורמלית - בנזיפות הפומביות של ראשיהן במנהיגי ישראל ובחרם הלכה-למעשה שמוטל על שגרירינו בעמאן ובקאהיר, והן ברמה העממית - בפירסומים אנטי-ישראלים ואנטישמיים בתקשורת, באיגודים המקצועיים, בחוגי האינטלקטואליים - סופרים, עיתונאים, אמנים - ובהפגנות הרחוב.
מצרים וירדן, מדינות השלום הקפוא, מרשות לעצמן - בגיבוי שאר מדינות ערב שעדיין שומרות טינה כלפיהן על ההסכמים עם היישות הציונית - לדבר בפטרונות גובלת בשנאה כלפי ישראל וכלפי ראש ממשלתה. הן "טסט-קייז" לגבי משמעותו של הסכם שלום שנחתם תוך כדי ויתורים כואבים עם מדינה ערבית, לגבי מידת הסיכונים שאנו נוטלים בהליכתנו לתהליך שלום ולהסכם בעתיד.

שני מקרי-ניסיון אלה אינם מעודדים, בוודאי לא בימים אלה שבהם הוחרפו ההתבטאויות הן ברמה המימשלית והן ברמה העממית. המלך עבדאללה משלם מס-שפתיים לפלשתינים, נוזף חזור ונזוף בישראל, בידיעה כי לא תשיב לו מנה מילולית אחת אפיים. כך גם הנשיא המצרי מובארק, שמרשה לכלי תקשורת בולטים בארצו, לפרסם קריקטורות אנטישמיות גסות ולקרוא לחרם על ישראל ועל כל מי שמקיים מגע עימה.

שתיהן, מצרים וירדן, אינן מכירות בזכות ישראל לירושלים השלמה, מפיצות שקרים, מסיתות את העולם המוסלמי כולו, וכמובן - תומכות בדוח גולדסטון השיקרי, יחד עם כל מדינות האיסלאם, הידועות במידת ההומאניטריות שלהן.

אם כך הוא המצב ביחסינו עם שתי "מדינות השלום", מה כי נלין על סוריה, המוסיפה - לצד הבעת "כמיהה" למו"מ באוזניים אירופאיות וטורקיות - לאיים על ישראל במלחמה ובמאבק מזויין שמא לא נסכים מראש לכל מה שזו דורשת מאיתנו? על איזה מו"מ מדברת דמשק, כאשר היא עומדת על כך שקודם לפתיחתו תתחייב ישראל על המתן, דהיינו על נסיגה התאבדותית מכל רמת הגולן?
ומה כי נלך להתדיינות כלשהי עם הרשות הפלשתינית, שראשיה ודובריה מכל הפלגים מדברים בשפה אחת כנגד ישראל וממשלתה הנוכחית, כאילו הם המעצמה האזורית וישראל אינה אלה אסקופה נדרסת בידיהם ובפיהם של שליטי עזה ורמאללה?

לכאורה, כל מה שהם דורשים מאיתנו הוא "רק" נסיגה מיו"ש לקווי 67, פירוק ההתנחלויות, חלוקת ירושלים ויישוב עשרות אלפי פליטים בתחומי ישראל. למעשה חלומם מרחיק לכת מכך. כפי שאמר בגלוי חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של "חמאס", לפני כמה ימים: "פלשתין היא ארץ כבושה, שעל הישראלים לצאת ממנה. פלשתין מן המזרח עד הים, מצפון עד דרום - היא ארץ פלשתינית-ערבית, שצריכה לחזור אל אנשיה".

יש לבחון אפוא בזכוכית מגדלת כל אפשרות למו"מ רציני, אמיתי, ללא תנאים מוקדמים, תוך הצבת דרישות ברורות לצד השני, תוך נכונות לפשרות הדדיות, ועם זאת להביא בחשבון התבטאויות רוויות השנאה של משעל, נסראללה, אבו-מאזן, דחלאן, אסד ודומיהם, ובעיקר את הניסיון המר עם מדינות השלום-כביכול, מצרים וירדן.

למודת מלחמות ושלום, על ממשלת נתניהו לכלכל צעדיה המדיניים בשום-שכל, להחליט אם להיכנס למו"מ עם הפלשתינים או עם הסורים מתוך ראיית העתיד והכרת המנטאליות הערבית, השנאה הבסיסית של האיסלאם לישראל ולעם היהודי, ומתוך ניתוח מושכל של תוצאות ההסכמים החתומים עם שכנותינו מדרום וממזרח.

אכן, נעים מאוד להיזכר בטקס ההיסטורי, שהתקיים לפני 15 שנה בגבול ירדן-ישראל, שבו הופרחו לאוויר הערבה הלוהטת בלוני השלום במאותיהם, אבל אין להתעלם משבריריותו של ההסכם המבשם, כמו גם משבריריות ההסכם שנחתם קודם לכן על מדשאת הבית הלבן בוושינגטון. מתיחת החבל על-ידי השליטים עבדאללה ומובארק עלולה לפוצץ בלוני השלום.

תאריך:  23/10/2009   |   עודכן:  24/10/2009
יוסי אחימאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכמים פורחים באוויר
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהושפט
24/10/09 00:12
2
דב שרף
24/10/09 07:53
3
מרק_טווין
24/10/09 13:00
4
יהודה תקום
24/10/09 17:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-רקע המהומות שהקימה התנועה האיסלאמית בירושלים בחג הסוכות האחרון, התעוררה שוב בתקשורת הישראלית השאלה למי שייכת העיר. עצם העלאת השאלה בתקשורת של מדינת ישראל כבר מעידה על בעיה: לאנשי תקשורת המופקדים על חלק ממקורות הידע שלנו (ואשר לשם כך אנו מממנים את משכורותיהם) יש ספקות בדבר שייכותה של העיר.
23/10/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ב-7 בדצמבר השנה צפויה להיפתח בקופנהגן הוועידה העולמית הבאה בנושא האקלים. זו לא תהיה הראשונה, וכנראה גם לא האחרונה, בסדרת ועידות סרק הנערכות בשנים האחרונות. כמדי שנה, נזכה לתמונה קבוצתית של הפוליטיקאים המובילים בעולם, שיצהירו הצהרות חגיגיות ויפזרו התחייבויות להפחתת המכסות של גזי חממה ולהצלת העולם - ללא כל תוצאה מעשית.
23/10/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
כן, זה אופיים של אנשים הפוסחים על כל הסעיפים, הממנים כשר הביטחון אדם שאפילו ביטחון כלכלי לא הביא לנו, לראשות ממשלה, אדם שהפך תוך זמן קצר מאוד לראש מכשלה. וציפי לבני, משתי גדות לירדן הופכת לנו פתאום לנושאת דברו של השמאל, נושאת דברה של מפלגת מרצ.
23/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
'אדם אחד משתעל, וכל העולם חוטף שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף המבול. ביסוד התפרצות המבול מונח העיקרון שעליו הצביע רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל) בספרו "מסילת ישרים", כי לכל מעשה של אדם השפעה רחבת טווח על העולם כולו (כן, קראתם נכון!). חוק האקולוגיה הרוחנית מלמד על הזיקה הרוחנית - פיסית שקיימת בין כל מערכות הבריאה. ההידרדרות המוסרית החמורה של דור המבול משפיעה כענישה טבעית על קריסת מערכות היקום כולו - החל מהדומם, דרך הצומח והחי, שהיה שותף לעיוות המוסרי, ועד לחיסול האנושות כולה מחוץ לתיבה.
23/10/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
על מים טורקיים ורחובות ירושלים. על שופטי ספורט ועל התפילה לשלום שרון. על סמכויות היועץ המשפטי ותומכיו ועל ההבדל הקטן שבין צו איסור פרסום בריטי לישראלי
23/10/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
לבני בכינוס האיכרים: "דוחה כל הסדר עם חמאס"   /  עופר וולפסון
ארדואן יוצא לפגישה עם אחמדינג'אד באירן  /  עופר וולפסון
15 שנה להסכם השלום בין ישראל לירדן  /  ליבי עוז
ערבים בגליל? אינדיאנים...  /  חדוה ליבנת
שוב אנחנו אשמים?  /  עפר דרורי
"הקנאים גרמו לחורבן הבית"  /  ד"ר דן מנור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il