|
על מהדרין משלמים יותר [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
בימים אלו נדונה בבג"צ עתירה עקרונית ומשמעותית בנושא הפעלת קווים מופרדים ("מהדרין") לציבור החרדי. אחת הטענות המועלות מצד המתנגדים לביטול ההסדר הקיים היא שהפעלת קווים חלופיים רגילים לצד "קווי מהדרין" אינה משתלמת כלכלית (מה שלא ציינו מעלי טענה זו הוא המחיר הנמוך ממנו נהנים נוסעי המהדרין).
אם נניח לרגע בצד את כל הטיעונים המשפטיים, החוקתיים והחברתיים, ונצא מנקודת הנחה כי לחרדים שמחמירים בענייני צניעות יש גם כן זכות לתחבורה ציבורית התואמת את אורח חייהם, הרי שעל הדבר להיעשות באופן שישקף את המציאות בשטח.
ראשית כל, חרדי המעוניין להחמיר צריך לשלם יותר. אם על לולב ארוך, על אתרוג מהודר, על מצה שמורה, על נרות שמן בחנוכה ועל הכשר הבד"ץ למזון הוא מוכן לשלם יותר, אין סיבה שישלם פחות על נסיעה בקו מהדרין.
על תוצרת מהדרין משלמים יותר, ולכן יש לייקר את המחיר כדי להתאימו לנוסע המהדר - התקני תשלום בדלת אחורית, שלט מהדרין, עצירה מרובת תחנות בנקודות איסוף של ריכוזי אוכלוסיה חרדית, הצבת מפקחים שיוודאו הפרדה בין גברים לנשים וכיו"ב.
לצד כל קו שכזה יש להפעיל, ובאותם זמני נסיעה, קו רגיל עם מחירים רגילים. מבחן התוצאה, לאחר כחודש-חודשיים של ניסוי, ייתן מדד אמין באשר לרצונו האמיתי של הנוסע החרדי. האם נראה את "קווי המהדרין" מתרוקנים אט-אט לטובת הקווים הרגילים הזולים יותר, או שאולי הפוך.
עוד קודם שמדברים על ההפרדה באוטובוסים כצורך של מגזר שלם, צריך לברר האם מדובר בצורך אמיתי או בצורך מלאכותי שנוצר בידי גורמים מחמירים בציבור החרדי, שכופים את דעתם על המגזר כולו. בקווים רבים בישראל יכול נוסע חרדי שאינו חפץ לשבת ליד אישה לעבור מקום ולשבת ליד גבר, ואף לבקש לבצע חילוף מקומות. כאשר מתיישבת בספסל לפניו נוסעת שאינה צנועה לפי טעמו, מסורה בידיו האפשרות להסיט את מבטו. הנוסע החרדי המצוי מבין כי לא ניתן להימלט מהסתכלות על נשים, ולכן אינו נמנע מנסיעה באוטובוס הנוסע ברחובות בהם נשים הולכות עם מחשופים. הוא אינו דורש כבישים מיוחדים למהדרין. הוא גם אינו מדקדק ברחל בתך הקטנה האם הגברת נכנסת לאוטובוס עם שרוול שמכסה את המרפק, האם עצמות הצוואר שלה מכוסות כדבעי, והאם משתרבבת לה קווצת שערות מהמטפחת שלראשה.
על סקר שווקים שכזה בציבור החרדי להיעשות בצורה אוביקטיבית, מאחר שבסופו ייקבע האם הפעלתם של קווים רגילים אינה כלכלית או שהפעלתם של "קווי מהדרין" אינה כלכלית. לפי מספר הנוסעים בכל קו ניתן יהיה להרכיב לוח זמנים חדש, ולפיו קווים זהים הנושאים את אותו מספר קו יפעילו, בתדירות שונה, קווים רגילים ו"קווי מהדרין". כגודל הביקוש כך גודל התדירות לכל קו.