|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

רוחניות רצוא ושוב - על ניו-אייג' ויהדות

איזה תפקיד משחקות התפיסות הניו-אייג'יות בזרמים יהודיים? ד"ר הלנר-אשד וד"ר מרק דנים בקשרים שבין יהדות לניו-אייג'
07/12/2009  |   News1 News1   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
מאת: ד"ר מלילה הלנר-אשד, ד"ר צבי מרק  |    |  מכון שלום הרטמן  |  hartmaninstitute.com  |  תגובות    מכון שלום הרטמן
הניו אייג' - שטחיות רוחנית או פתיחות דתית? [אילוסטרציה: מכון צילומים, בילינסון]

   רשימות קודמות
  המחויבות הערכית של ישראל כלפי הפליטים
  מי הרג את דודו טופז
  קבלה בגרוש של פרחה שמצערת את נפש האר"י
  מלך הרייטינג, מלך השערוריות
  דוח סלומון-עיסאוי

  • ד"ר צבי מרק

ההתרשמות שלי היא שהדיו של הניו-אייג’ נשמעים גם בזרמים שלכאורה נראים רחוקים מהזרם הניו-אייג'י. לא מזמן נפגשתי עם חסיד ברסלב מזרם שנחשב קנאי והופתעתי לגלות אלמנטים בולטים של 'ניו-אייג’יות' במנהגי הבית. הבית היה מרוהט במזרונים ובשטיחים בלבד, וכשנכנסתי, הציעו לי לחלוץ נעליים והסבירו שנהוג אצלם ללכת יחפים. החסיד כיבד אותי בתאנים והבהיר בתוך כך שהאוכל אצלם אורגני. כשנפגשתי עם רבו של אותו חסיד, דיברנו על סיפור של הרב נחמן, שעוסק בתענית. הרב סיפר לי שבדיוק חזר משבועיים בפלורידה, ממקום שבו יש קבוצות - לא יהודיות - המתמחות בהיטהרות באמצעות צום ארוך טווח. הקבוצות הללו עושות את הצום מתוך אידיאולוגיות רוחניות שאינן קשורות בדת היהודית. שאלתי את הרב אם השקפתו אינה רואה בכך עבודה זרה. תשובתו הייתה - "חוכמה בגויים תאמין". מבחינתו, אנשי הקבוצות הללו לימדו אותו ואת בני לווייתו לצום. יצא שהשאלה שלי הציגה שמרנות, ודווקא הרב הזה, המשתייך לזרם שנחשב קפדן וקנאי, התגלה כפתוח לטכניקה שהגיעה מעולם של אמונות אחרות, משום שהרגיש שהיא מלמדת אותו משהו חשוב.

  • ד"ר מלילה הלנר-אשד

אם אלו טכניקות שאינן הלכתיות אולם לא מתנגדות להלכה, הרי שמלכתחילה אין לרב שפגש אותך סיבה לדחות אותן. אבל מעניין שאתה מציין דווקא טכניקות תובעניות כל כך של תענית וצום כשיקוף של חלחול הניו-אייג' ליהדות. בעיני, הניו-אייג' מצטייר דווקא כגישה שמתאפיינת בכך שמה שהיא מציעה הוא 'לייט'. אני רואה את הניו-אייג'יות כגישה של אקלקטיות ושל קלילות היכולות, בהתאם להקשר, להיות חינניות או מגעילות. מעניין, לכן, לבדוק מה קורה לחברות שמרניות כשמחלחלת לתוכן האקלקטיות הזו. איזה הקשר היא מקבלת אז. כשאני מנסה לדמיין את עמדת הנפש שלי מול היהדות הניו-אייג'ית, אני רואה כל מיני דברים שחלקם מעוררים תמיהה, וחלקם מעניינים. למשל, הדגש שהניו-אייג' שם על ההתחברות לחוויה. זה פן שיש בו משהו חיובי ומקרב. כי במקום לחשוב על התפילה או על המצוות כמשהו ש'חייבים' לעשות, הפן ה'התחברותי' מאפשר ליחיד להדגיש כלפי עצמו את החוויה שהוא עובר תוך כדי עשייה. זה מציב את הסובייקט במקום חשוב. הצד השלילי בדגש החווייתי של הניו-אייג'יות הוא הטשטוש שהיא מחוללת. כי העולם שהיא בונה, המושתת על חוויה, על אקלקטיות ועל קלילות, הוא כזה שבו הכל אפשרי, והכל הוא הכל. הדימוי שלי לתפיסות הניו-אייג'יות ולאשליות שמובנות בהן, הוא של אנשים שמסתובבים בשדה, מלקטים את עלי הכותרת של הפרחים ונורא מתלהבים מיופיים. העיסוק הבלבדי שלהם בתפרחת מעורר אצלי חרדה - כי אין התעניינות בעומק, בתהליכים ובהקשרים. אז גם אם יש תקוה שההתלהבות מהתפרחת תיצור סקרנות לגבי הגבעול, השורש, הפקעת, הדישון וההשקיה, עדיין יש סכנה לא פחותה שהיא גם תאפשר שטחיות שמשמעותה הסתפקות בשכבה העליונה ואשליה שהיא מספקת שפע.

  • ד"ר צבי מרק

דיברת על כך שהניו-אייג’ שם את הדגש על החוויה. אני רוצה לשאול אם את רואה קשר לחסידות ולכך שהיא רואה בתורה מטרה של הגעה לדבקות ולכך שהמאמין יחוש אותה. במובן הזה, אני תוהה מה מקומה של החסידות בניו-אייג’, ובעיקר בניו-אייג’ היהודי. האם הניו-אייג' היהודי עושה שימוש ציני בחומרים חסידיים? או שאולי להפך? הרי הדמויות המובילות בניו-אייג’ היהודי התחילו את דרכן כשליחים של חב"ד. כך היו למשל הרב שלמה קרליבך והרב זלמן שחטר שלומי - ממבשרי הניו-אייג' ביהדות ואבי התנועה להתחדשות יהודית: השניים נשלחו כחסידי חב"ד בשנות ה-60 לקמפוסים בארה"ב על-ידי האדמו"ר הקודם של חב"ד, הרב יוסף יצחק שניאורסון (הריי"ץ). כך שלמרות שמקובל לערוך הפרדה חדה בין החסידות לניו-אייג', אני חושב שיש קשר. ולא מדובר רק בקשרי דמיון של צורה ושפה, אלא גם בקשרים סיבתיים. יש קשר משמעותי בין האידיאל החסידי האומר שכל דבר, כל מצווה, תובעת דבקות, ובין זה שאנשי הניו-אייג' רוצים להרגיש הכל כאן ועכשיו, ובאופן רוחני. אין זה מקרי שהאנשים שהביאו את החוויה הריטואלית לקהל הרחב, כמשהו שמתנסים בו במיידיות, כמו הנחת התפילין ברחוב או בתחנה המרכזית, יצאו מחב"ד. ואין זה מקרי שנעשה חיבור בין הגישה הזו לבין הגישה הניו-אייג'ית שיש בה תביעה בעלת מאפיינים צרכניים לקבל רוחניות כאן ועכשיו. השאלה אינה רק מהי הגישה השיווקית, אלא היכן מושם הדגש גם בתחום המהות. והוא מושם בתביעה לרוחניות מיידית. אני מסכים עם החוקר פיליפ וקסלר שכתב בספרו החשוב 'החברה המיסטית' כי העיסוק במיסטיקה חלחל לתרבות בת זמננו באופן כזה שיש לראותו כמניע בחברה בכללותה וכדורש רענון הכלים והמתודות של מחקר החברה בהתאם לשינוי זה. לכן, השאלה אינה מי מהזרמים השונים מרגיש שייכות לניו-אייג’, אלא אילו תהליכים מתרחשים בחברה החרדית, בחברה הציונית דתית ובחברה החילונית כשהדגשים הללו מחלחלים לתוכן.

  • ד"ר מלילה הלנר-אשד

אני חושבת שיש להבחין בין ניו-אייג’ ל-renewal, כלומר לתנועה להתחדשות יהודית. לא הייתי מגדירה את התשתית העמוקה של ההתחדשות ששחטר-שלומי הוביל כמבוססת על העניין החווייתי. הבסיס היה הרגישות ל'צאן קדושים פזורים'. זוהי גישה שבבסיסה ההבנה שבעקבות השבר של השואה חשו רבים - בעיקר ביהדות ארה"ב - שהיהדות הממסדית כבר לא מדברת אליהם. הגישה של ההתחדשות הייתה של 'נצא אליהם ונראה להם שאנחנו בני מלכים'. היה בה רצון להראות מסירות נפש של חסד. תשתיתה היא ההבנה שבעולם היהודי שאחרי השואה אין שום דבר שאפשר להשיג בכוח, שמה שנותר הוא רק להרעיף אהבה. אז נכון שבתוך התחייה הזו של יהדות צפון אמריקה, ונגזרותיה הרבות גם כאן, קיימים מרכיבים ניו-אייג'יים. חלק מזה הוא ההבנה שכדי לתפוס משהו 'רחוק', יש להשתמש בשפה הקיימת, וזוהי השפה השיווקית של הרוחניות המיידית באמצעות החוויה. אלא שאני חושבת שניתן לומר לזכות הניו-אייג'יות שלא קיימת בה ארסיות. בתור חובבת דתות, מעניינת אותי העובדה שאין בניו-אייג' עוינות לחוכמה הגלויה והסמויה בתרבויות העולם. כמובן שמול היתרון של היעדר הציניות עומדת הסכנה של תמימות, של אי-הבחנה בין עיקר ותפל. אבל בתוך התרבות הצרכנית, הדורסנית, טוב שיש מקומות בהם אפשר להביא את הלב, את החוויה. הניסיון להגדיר את האלמנטים הניו-אייג'יים ביהדות דומה לניסיון להגדיר אמנות. אולי במקום לשאול את השאלה אם יצירות מסוימות הן בכלל אמנות, עדיף לשאול את השאלה האם זו אמנות טובה או רעה. אני סבורה שכך יש גם להתייחס לקשר שבין זרמים יהודיים, ובכללם חסידות, לאלמנטים של ניו-אייג'יות.

לאתר מכון שלום הרטמן
ד"ר מלילה הלנר-אשד היא חוקרת ספר הזוהר, מלמדת בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ועמיתת מחקר בכירה במכון שלום הרטמן. היא יוזמת ומנהלת תוכנית משכילות במכון ותוכנית הלימוד והמפגש של תלמידי רבנות מחו"ל בשנת הלימודים שלהם בארץ. ד"ר הלנר-אשד פעילה בארגון הישראלי- פלשתיני 'בדרך אל הסולחה'. ספרה 'ונהר יוצא מעדן – על שפת החוויה המיסטית בזוהר' יצא בהוצאת עלמא/עם עובד.

ד"ר צבי מרק הוא חוקר חסידות וספרות עברית, מרצה במחלקה לספרות עם ישראל בפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן. ספרו, 'מגילת סתרים: חזונו המשיחי הסודי של ר' נחמן מברסלב', יצא בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. ספרו 'מיסטיקה ושיגעון ביצירת ר' נחמן מברסלב' יצא בהוצאת עם עובד/הוצאת מכון שלום הרטמן.
תאריך:  07/12/2009   |   עודכן:  08/12/2009
ד"ר מלילה הלנר-אשד, ד"ר צבי מרק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוחניות רצוא ושוב - על ניו-אייג' ויהדות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון דהן
8/12/09 00:20
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ופעם נוספת, תיאורית קונספירציה חדשה לפתחנו.
07/12/2009  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
הבה נתאר מצב שבו אני בא לביתכם, ומגרש אתכם ממנו כדי להשתלט עליו. מובן שתפנו בתלונה למשטרה. המשטרה תעצור אותי, ותחזיר את הגזלה לבעליה. אותי יעמידו לדין, ובית המשפט יגזור את דיני בהתאם לחוק. מן הסתם יגזרו עלי מאסר, ותשלום פיצויים לקורבנותי.
07/12/2009  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
שורה של התפתחויות הנוגעות לגורלם של מהגרי עבודה ופליטים השוהים בארץ מצביעה על הסלמה מחריפה ביחסה של ממשלת ישראל הנוכחית לאוכלוסיות אלו. כך עלה לכותרות בחודשים האחרונים גירושם הצפוי של 1,200 ילדי עובדים זרים. נידונה פעילותה של יחידת עוז שהחליפה את משטרת ההגירה וש-65% מהאנשים שעצרה בשבועיים הראשונים להקמתה היו מבקשי מקלט המוגנים בידי נציבות האו"ם לפליטים. נחשפה (ולכן בוטלה) מדיניות האוסרת על פליטים לחיות ולעבוד במרכז הארץ. דווח כי ישראל מחזירה למצרים מבקשי מקלט מאפריקה, ונרשמו הצהרות גזעניות מצד שר הפנים שכינה את שתי האוכלוסיות גם יחד "סוסים טרויאנים אנטי-יהודים".
ראשית יש לדעת כי ההקפאה אינה כוללת אלא מוגבלת. במסגרת ההקפאה כל מי שהחל בבנייה והגיע לשלב יסודות, רשאי להמשיך בבנייה.
07/12/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ראשי ישובים סגרו בשבוע האחרון את שעריהם בפני כוחות המשטרה וצה"ל שבאו להגיש צווי הקפאה וכשאלו התעקשו למלא אחר ההוראות, הם נתקלו בהתנגדות אקטיבית שעד מהרה גלשה לפסים אלימים במספר ישובים, כן, הסאגה הזאת חוזרת על עצמה יותר ויותר בשנים האחרונות ותמיד כמה מפליא, האנשים הם אותם אנשים והצבא כמה מצער הוא אותו צבא ששומר 365 ימים בשנה 24 שעות ביממה על ישובים שלא נמצאים בקונצנזוס.
07/12/2009  |  משה שמואלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il