|   15:07:40
  אמירה דור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ברגישות ובנחישות

מסמך ראשי ישיבות ההסדר - מיקודו על זהות האינטרסים של מפקדי הצבא ושל ראשי הישיבות, יש בו כדי לבלבל ולשתק את הציבור הלאומי
23/12/2009  |   אמירה דור   |   מאמרים   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות
הכל פסיכולוגיה... [צילום: פלאש 90]

איציק וולף
"נאמנות לתורה קודמת לממשלה או לצבא"

הרב חיים דרוקמן תומך במכתב הרבנים הסרבנים
איציק וולף
בכיר רבני ישיבות ההסדר שניסה עד כה לגשר בין הישיבות למשרד הביטחון תומך בקריאה לתלמידים שלא לציית לפקודות
לרשימה המלאה

הזמן לעשות סדר בהסדר
עידן יוסף
ישיבת הסדר היא צבאית ואינה יכולה לרכוב על שני העולמות ולהתנהל ככל העולה על רוחה * ברצונה ליהנות מחופש? עליה לוותר על מנעמים ולהפוך לישיבה גבוהה
לרשימה המלאה

החלק הראשון של נוסח ההחלטה של רבני ישיבות ההסדר מישיבתם ההיסטורית ביום 20 בדצמבר 2009, מתאים לשמש מסמך יסוד בערכות ההכנה המנטלית של חיילי צה"ל לקראת גירוש או הפקרה של היהודים ביהודה ובשומרון. מפתיע, לא?

שימו לב לפסקת הפתיחה:

  • "כל ראשי ישיבות ההסדר שוללים באופן ברור כל הפגנה בצה"ל מתוך רצון לשמור על לכידותו ואחדותו של צה"ל. אנו חוזרים ומביעים את הערכתנו במערכת הביטחון, לצה"ל ולמפקדיו העוסקים במלאכת הקודש של שמירה והגנה על מדינת ישראל ותושביה".


לכאורה, דברי פתיחה הגיוניים ומנומסים ותו לא. מדוע הם מעוררים תחושת אי-נוחות? ננסה להבין את הדברים מבחינה פסיכולוגית:

"כל ראשי ישיבות ההסדר שוללים באופן ברור כל הפגנה בצה"ל מתוך רצון לשמור על לכידותו ואחדותו של צה"ל"

היסוד של המשפט הראשון הוא האיסור לערער על החלטות שר הביטחון או הרמטכ"ל. מה זאת שלילה של הפגנה? כל הבעת דעה אחרת היא הפגנה, בדיבור או בשלט! אם הפגנה פסולה לחלוטין, כיוון שהיא פוגעת ב"לכידותו ואחדותו של צה"ל", נובעת מכאן המסקנה שאינה מפורשת: לחייל אסור להביע בגלוי דעה השונה מזו של מפקדיו. ברור, אם כן, שלא כדאי ואף אי-אפשר, להחזיק בדעה שאסור להביע. ולכן, יש לקבל את החשיבה של צה"ל.

"אנו חוזרים ומביעים את הערכתנו במערכת הביטחון, לצה"ל ולמפקדיו העוסקים במלאכת הקודש של שמירה והגנה על מדינת ישראל ותושביה"

היסוד של המשפט השני הוא הגדרת כל פעילותו של צה"ל כ"מלאכת הקודש של שמירה והגנה על מדינת ישראל ותושביה". כלומר, זוהי הצהרה גורפת על כך שיש זהות מוחלטת בין הערכים והמטרות של ראשי ישיבות ההסדר לבין הערכים והמטרות של שלטונות הצבא. כלומר, אין, לא היו ולא יהיו, חילוקי דעות בין צה"ל לבין הרבנים. מכאן נובעת המסקנה ההגיונית, ציות למפקדי הצבא שווה לציות לרבנים. היינו הך. כלומר, כמו שלא יעלה על הדעת שהרב ייתן לתלמידו הוראה שאינה לפי ההלכה, גם לא ייתכן שפקודה של צה"ל תהיה בלתי חוקית בעליל. המסקנה שאינה מפורשת: חייל חייב למלא פקודות ולא ייתכן שפקודות תהיינה בלתי-חוקיות.

מושגים רב-משמעיים, מילים יפות, מסרים סותרים

אחרי שתי קביעות יסוד חזקות אלו, עוסק המסמך במה שהוא עוסק ותורם ליצירת בלבול וערפל במוחו של הקורא. הבלבול הקוגניטיבי, כמו מסך עשן, מסווה את שתי קביעות היסוד, אשר כבר נכנסו לתודעת הקורא בכוח רב. בהמשך המסמך יש רמזים מעורפלים בדבר "משימות בעלות אופי אזרחי", "מסורת מפוארת" ו"קרע בעם" ועוד ועוד. יש בו מושגים רב-משמעיים, מילים יפות, מסרים סותרים שיש בהם השפעה היפנוטית כמעט. הקורא אינו יכול להתנגד לנאמר, למרות שהוא חש שמשהו פה אינו בסדר. בחלק הזה, בעצם, לא חשוב התוכן, הבלבול רק יגבר. המסרים העיקריים, שהם ציות עיוור בלי מחשבה, כבר הוחדרו לראשו של הקורא. ניסוח זה כופה על חייל נאמן לציית לכל פקודה, אפילו היא בניגוד גמור לכל ערכיו וחינוכו, אפילו היא בלתי-חוקית בעליל מבחינה משפטית, אפילו היא גורמת לו למצוקה פסיכולוגית, אפילו אם היא תורמת ומסייעת לגירוש או להפקרה של בני עמו. כנגד מסרים מוקדמים חזקים כאלה, קטנה ההשפעה של דעות אחרות בהמשך.

רמת התחכום של משפטי הפתיחה של המסמך, מעלה את ההשערה, שהם נוסחו על-ידי טובי הפסיכולוגים בארץ, אולי פרופסור חיים עומר ונחי אלון. שני אנשי מקצוע בכירים אלה הדריכו את מפקדי צה"ל והפסיכולוגים הצבאיים בהכנת החיילים לביצוע גירוש קטיף 2005, הכנה מבריקה אשר הביאה לגירוש חלק ואלגנטי בשמונה ימים, פחות מהזמן של שלושה שבועות שתוכנן. פחות ידועה העובדה שאותם פסיכולוגים מצויינים, גם הדריכו את מנהיגי המחנה הלאומי במאבק נגד ההינתקות. סביר להניח, וזו השערה בלבד, שהם עוסקים בכך גם עכשיו, בחשאי.

אחת משיטות הפעולה שלהם דאז הייתה מתן ייעוץ (בהתנדבות) ושליחת מסרים שונים להנהגת המתנחלים, כדי להנחות אותם בדרך פעולה שכונתה "המאבק הבונה". על-פי מודל זה, הודרכו מנהיגי המתנחלים לנהוג באיפוק ולרסן את תומכיהם, בכדי לצבור נקודות בדעת הקהל. למעשה, הרעיון הפסיכולוגי שהועבר לראשי המחנה הלאומי היה, שירוויחו הרבה יותר מהפגנת כוח עקרה מאשר מהפעלת כוח אמיתי. כוח אמיתי ויעיל, גם אם לא היה בו שום אלימות, כמו חסימת כבישים, הוגדר כתוקפנות ונדחה בתיעוב על-ידי המומחים הפסיכולוגים.

מסמך משתק

דרך פסיכולוגית נוספת, אשר הופעלה כבר בגירוש היהודים מימית 1982, הייתה דרך של יצירת קשרים אישיים עם האנשים הבולטים בקהילות המיועדים לגירוש ובקהילות התומכים שלהם.

למשל, לפי מסמך צבאי של תכנון הגירוש בצפון השומרון, מסמך אשר נכתב על-ידי קצינים גבוהים, יועץ ארגוני ופסיכולוג בחודש אוקטובר 2004, מתברר כי מאמצים רבים הושקעו בהכוונת קצינים גבוהים ליצירת קשר חברי וקרוב עם אנשים חשובים ומנהיגים בקהילה, רבנים, עובדים סוציאליים, ועוד. אנשים אלה כונו בפי הפסיכולוגים הצבאיים "סוכני השפעה" וסייעו רבות להשקטת הקהילה, לשמירה על סדר מופתי בכל זמן ולהשלמה נפשית עם גזירת הגירוש.

ובכתב העת "פסיכולוגיה צבאית" מס' 5 משנת 2006, בעמודים 65-66, כתוב בפירוש:

"...כן נוצלו קציני אוגדת עזה, על קשריהם הענפים עם אוכלוסיית גוש קטיף... הם סייעו לקיומן של הידברויות ולהרגעת הרוחות. פעולתם הייתה מאחורי הקלעים, נסתרת מעין הציבור... בדרך זו הם גם תרמו להפחתת התנגדות המפונים, לטשטוש מסוים של הדימוי האנטגוניסטי שנוצר לצבא... נוצרו פונקציות אזרחיות פנימיות, ששימשו כמתווכות או צינורות להעברת מסרים, ובהם רכזי ביטחון של היישובים, רבנים ועובדים סוציאליים. כל אלה היו מעורבים אומנם בתוך קהל המפונים, אך זכו לאפודה זוהרת, שהבחינה בינם לבין "סתם" מקומיים, וזיכתה אותם בניידות לגיטימית... פעולתם בוצעה לרוב מאחורי הקלעים וסייעה לתעל תסכול וכעס של המפונים".


לסיכום, במציאות המורכבת של היום, חשוב לנו לדעת באלו שיטות פסיכולוגיות פעלו והצליחו מתכנני גירוש ימית, קטיף וצפון השומרון. שיטות אלה איפשרו למדינה להשתמש בצבא, לגירוש בלתי-הפיך של אזרחים, למרות שרוב הציבור התנגד. היה שם שימוש, חסר-תקדים בעולם, בשיטות פסיכולוגיות מקצועיות על המונים, לצורך פוליטיקה פנימית.

המסמך של ראשי ישיבות ההסדר הוא בעל השפעה גדולה מאוד. הדרישה החד-משמעית שבו לדיכוי החשיבה העצמאית, לאי-הבעת דעה ולציות עיוור, מדאיגה. המיקוד על זהות האינטרסים של מפקדי הצבא ושל ראשי הישיבות, יש בו כדי לבלבל ולשתק את הציבור הלאומי. יש בו הסכמה משותפת: לרבני ישיבות ההסדר מותר למחות, לצה"ל מותר לעשות.

עקרונות המלחמה הפסיכולוגית

נראה שההדרכה הפסיכולוגית של אלון ועומר השפיעה רבות על מנהיגי המאבק של המחנה הלאומי באותה עת. באותם ימים ראשי המחנה הזדרזו לגנות כל פעולה יעילה. הנפת שלטים דווקא התקבלה אז באהדה, כיוון שלא היה בה שום ערך ממשי. בקרב ציבור מתנגדי הגירוש הופצו מסרים מבלבלים והשיח התקשורתי התבסס על העקרונות הבאים:

  • הגירוש הוצג כמשחק שחייבים לשחק אותו באופן הוגן, על-פי ההגדרות של הפסיכולוגים המנחים. (חשבתם פעם למה איש מהמגורשים לא חזר לגוש, לאחר יום מנוחה, להיצמד לביתו, כאשר עדיין היה אפשר? כי חוקי המשחק שהתקבלו על כולם היו: נפסלת- יצאת מהמשחק...)

  • המגרשים הוצגו כמתנגדים נאורים לאלימות, הבאים לפתור בדרכים בונות סכסוך משפחתי. מי שרצה לבטל את גזירת הגירוש הוגדר כדמוני, הרסני, בלתי-מתפשר ומוביל לאסון.

  • פותחה אשליה של סימטריה, מערכת השלטון ועשרות אלפי חייליה לעומת הציבור הכתום עם סרטים ושלטים, כוחות שווים במשחק.

  • כל פעולה יעילה, אזרחית ובלתי אלימה, כמו חסימת כבישים, הוגדרה כבלתי-לגיטימית, הרסנית ואינה מתאימה למשחק ההוגן.

לדוגמא, בידינו מכתב אשר נשלח על-ידי "אשת מקצוע אנונימית מתחום המאבק הבונה" לאחד מרבני היישובים בבנימין בחודש יולי 2005. במכתב מובעת הערכה עצומה לפעילותה של הנהגת המתיישבים בהפגנה של כפר מימון. הרבנים זכו לשבחים על כך שבלמו את המפגינים ומנעו אלימות. "אשת המקצוע" מחווה דעתה שהמשך דרך האיפוק ואי-הפעלת כוח, היא הדרך הבטוחה ביותר להשגת המטרות של ההנהגה הלאומית: "נראה שהצלחתכם בריסון עצמי, על-אף ההתלהמות של גורמי המשטרה, יצרה עבורכם אהדה רבה", כתוב במכתב.

תאריך:  23/12/2009   |   עודכן:  23/12/2009
ד"ר אמירה דור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברגישות ובנחישות
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יופיטר
23/12/09 17:09
2
עמנואל גרטל
23/12/09 17:56
 
דני גתר
23/12/09 19:57
3
דר יוסף מנחם
23/12/09 20:53
4
אסף_
23/12/09 21:58
5
ש.פ.
23/12/09 22:09
6
ענבר ש
23/12/09 22:12
7
שמאי עמיחי
23/12/09 22:15
8
מי שיודע
24/12/09 08:16
 
מי שיודע יותר
24/12/09 10:12
 
יועץ
24/12/09 14:06
 
יוסף דיין
24/12/09 17:18
9
שירה רוטמן
24/12/09 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשמדברים על חסימת התקנים, בדרך-כלל מתכוונים לתוכנה אשר מסוגלת לזהות חיבור של התקן מדיה נייד כגון USB, דיסקים, מחשבי כף יד, כונני פלאש וכולי, ולחסום אותו. המטרה שאותה משרתת חסימת ההתקנים היא כפולה: מצד אחד מניעת חדירה של וירוסים ונוזקות אחרות לתוך הארגון, ומצד שני מניעה של זליגת מידע מחוץ לארגון. בארגונים מסוימים מדיניות אבטחת המידע מגיעה לרמה כזו שמספיק שעובד יחבר דיסק און-קי לתחנת העבודה שלו כדי למצוא את עצמו עם מכתב פיטורין.
23/12/2009  |  אמיר כרמי  |   מאמרים
הצעת חוק מונחת כעת על שולחן הדיונים הציבורי - בסוגיית בעלות זרה על עיתון. למען הגילוי הנאות, כקורא של העיתון מיומו הראשון, אינני אובייקטיבי, אך אני מניח שגם יוזמי ותומכי הצעת החוק אינם אובייקטיביים, כך שהזירה חופשית לכל דעה והצעה.
23/12/2009  |  ישראל שפירא  |   מאמרים
העיתונים ידיעות אחרונות ומעריב הם עסקים לגיטימיים, ומי שמנהל עסק, אך טבעי ולגיטימי הוא שירצה להרוויח כמה שיותר על השקעתו. אך טבעי (ולא בהכרח לגיטימי) הוא שירצה לדחוק מהשוק את מתחריו - אלה הקיימים ואלה שבפוטנציה.
23/12/2009  |  עו"ד שמחה ניר  |   מאמרים
לא ייאמן, אבל לאחר 64 שנים תם סכסוך קר שהחל על אדמת אירופה בסיום מלחמת העולם השנייה בין צ'כיה וסלובקיה, היורשות של צ'כוסלובקיה ההיסטורית, לבין נסיכות ליכטנשטיין הקטנה. ממש "סכסוך דמים" שמזכיר במקצת את המזרח התיכון, אומנם לא באופן ישיר, אלא בצורה עקיפה.
23/12/2009  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
נושא סכנת הרוב הדמוגרפי הפלשתיני בתחומי מדינת ישראל מעסיק את הציבור בארצנו מזה למצער כ-20 שנים ללא הפסקה. דמוגרפים מלומדים וגם שאינם כאלו מוכיחים לנו באותות ובמופתים כי עלינו "להתכנס" בתוך עצמנו, כמצוות מכבסת המילים המלומדה, ולא - יבולע לנו משיטפון פלשתיני אשר יטביע את החלום הציוני.
23/12/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il