|   15:07:40
עבד אל-חכים מופיד פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ההשלכות המסוכנות של ההכרה בישראל כמדינה יהודית

הכרת הפלשתינים ביהודיותה של מדינת ישראל תוביל לסגירת הגולל על זכות השיבה כל זכות של היהודים באה על חשבון הערבים
14/02/2010  |     |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
ישראל מעודדת את הכחשת הנכבה

במשך עשרות שנות קיומה ניסתה "מדינת היהודים" (ועודנה ממשיכה לנסות) ליצור "נוסחאות סבירות" שיבטיחו שליטה של קבוצה אתנית אחת בקבוצה אתנית אחרת, קרי שליטת היהודים על הפלשתינים. יחד עם זאת היא השתדלה לשמר מצב פוליטי מוזר ביותר – מעין שילוב של הדרה וקבלה של הערבים גם יחד.

"המדינה היהודית" היא לא רק זו שרוב יהודי חי בה, כי אם מדינה ששולט בה הגיון הציונות, מדינה שממשיכה להשתמש באלימות הישנה שלה (זו אשר יצרה את הנכבה של הפלשתינים) נגד הפלשתינים שבתוכה ואלה שמחוצה לה. המדינה היהודית דורשת מהאחרים שנמצאים בתחומיה לקבל את כל מה שמייצג את יהדותה, כמו ההמנון, השירות הצבאי ולימוד ההיסטוריה היהודית כחלק מהענקת זהות יהודית למרחב, ובאותו זמן מבקשת להדיר כל מה שיכול להזיק לתפיסה זו, כמו לימוד ההיסטוריה של הנכבה או ההזדהות עם הפלשתינים, הערבים או המוסלמים.

בטווח הארוך, הסכנה השנייה (והיא סכנה אמיתית ולא פוטנציאלית) טמונה במימוש צורות הדרה קיצוניות כלפי הערבים, שאינן מתמצות בכפיית "חיים ישראלים" אלא ביצירת אווירה המתירה את גירושם מישראל, שהרי המדינה היהודית איננה מדינת הלא-יהודים. אין להפריד זאת מהשיח הרציני והרשמי בדבר חילופי אוכלוסין או סיפוח חלק מהאוכלוסיה הערבית לאזורי הרשות הפלשתינית.

. ההכרה במדינה היהודית משמעה סגירת תיק הפליטים, שלא יוכלו לחזור ל"מדינה היהודית", וזו ממילא גם לא תקבל אותם. אין זה אומר, כמובן, שהיום ישראל מקבלת את חזרת הפליטים, אבל משמעותה של ההסכמה למדינה יהודית או קבלתה היא לפטור את ישראל סופית מאחריותה להגלייתם של הפלשתינים.

לא למדינה דו לאומית
ענבל בר-און
טענת הציבור הערבי, שהוצגה לציבור היהודי-ישראלי בניירות עמדה לאחרונה, הינה שהאפליה מקורה בהיות ישראל מדינה יהודית * ערביי-ישראל וחלק מיהודי-ישראל גורסים כי אך ורק ‘מדינת כל אזרחיה’ תאפשר קיום של השוויון, וכי ‘מדינה יהודית’ נוגדת מעצם מהותה עקרונות יסוד דמוקרטיים, ובכללם שוויון * האמנם?
לרשימה המלאה

בכוונתי לעבור על חוק הנכבה
ענבל בר-און
הצעת החוק לאיסור ציון הנכבה אינה חוקתית * אי-אפשר לצנזר סבל, כאב, אבל או זכרון * עם אמת חלקית יש להלחם על-ידי אמירת האמת כולה * וגם: מדוע אציין את הנכבה בשנה הבאה
לרשימה המלאה

חוק הנכבה כמהלך הגנתי
אלכס נחומסון
על-רקע ההקצנה בהנהגת ערביי ישראל אין לתמוה על התגברות החשש והחשד בקרב הציבור היהודי כלפי התושבים הערבים
לרשימה המלאה

יחד נגד מכחישי הנכבה וממשיכיה
התחברות-תארבוט
סדרה של חוקים חדשים אוסרים על אבל וצער, ומנסים לכפות נאמנות ושמחה מזויפת * לא רק הרגשות נכבשים, גם האדמות
לרשימה המלאה

נבל ברשות שיח הזכויות
ענבל בר-און
מאמרו של המלומד עבד אל-חכים מופיד מלא באמירות "יפות" על זכותם של הערבים הפלשתינים, אשר מודרות ככל שהפרויקט הציוני מתפתח * מעבר למילים היפות קשה שלא להבחין ברמיסה ברגל גסה של זכותו של העם היהודי להיות עם ככל העמים - עם החי ופועל בתוך מסגרת מדינית משלו * מאמר תגובה למאמרו של עאבד אל-חכים מופיד, "ההשלכות המסוכנות של ההכרה בישראל כמדינה יהודית"
לרשימה המלאה

השרים אישרו את חוק הנכבה המתוקן
איציק וולף
זאת לאחר שהסנקציות של החוק הפכו לכלכליות * השרים ידונו גם בהצעת חוק שליט שתמנע ממשפחות אסירי חמאס ביקורים
לרשימה המלאה

תחילה ראוי לציין שהמושג "מדינה יהודית", או "מדינת היהודים", איננו חדש כלל ועיקר. החידוש טמון בדרישתה של ישראל מהקהילה הבינלאומית להכיר בה כמדינה יהודית. מאז הקמתה התנהגה ישראל למעשה כמדינה יהודית וכמדינת היהודים, ובכך קבעה מראש את יחסה הפוליטי לפלשתינים שנשארו על אדמתם ובמולדתם. אלה היו נוכחים במולדתם אך נעדרים מהישות שהייתה אמורה להיות מדינתם. סתירה זו ממשיכה להתקיים עד ימינו אלה.

במשך עשרות שנות קיומה ניסתה "מדינת היהודים" (ועודנה ממשיכה לנסות) ליצור "נוסחאות סבירות" שיבטיחו שליטה של קבוצה אתנית אחת בקבוצה אתנית אחרת, קרי שליטת היהודים על הפלשתינים. יחד עם זאת היא השתדלה לשמר מצב פוליטי מוזר ביותר - מעין שילוב של הדרה וקבלה של הערבים גם יחד. מדינת ישראל עושה שימוש במצב זה בהתאם לאווירה השלטת בארץ ולמטרות אחרות, אך בלי לוותר על ההגמוניה של היהודים.

בנוסף למטרות הפוליטיות המגוונות שליוו את סוגיית המדינה היהודית וההכרה בה, הוסיפה ישראל בתקופה הנוכחית עוד סיבה למדגישים את עיקרון המדינה היהודית: רצונה לשמר את זהותה וקיומה נוכח הצונאמי של הגלובליזציה, שפירק בסערה מדינות וישויות ואף החל לאיים על "הסיטואציה היהודית". זו הצליחה במשך שנים רבות לשמור על עצמה כ זהות קולקטיבית מקובלת, המונעת בעיקר על-ידי הפראנויה הביטחונית שעדיין מהווה מרכיב מרכזי בתודעה הישראלית. מכאן שחלק חשוב מרעיון המדינה היהודית הוא החשש מפירוקה. במשך עשרות שנים ניסתה ישראל ליישם את תיאוריית כור ההיתוך, אך לאחר קריסתה לא הצליחה לעצב זהות ישראלית קולקטיבית אחרת. בצל כישלון התפיסות הישראליות שהיו אמורות להישען על יסודות חילוניים (הצבא, ההמנון, השואה, "מלחמת העצמאות", העבודה העברית וכו'), נעשו ניסיונות להחיות את תפיסת היהדות בקרב הישראלים, כך שתהווה מכנה משותף בין כולם. זו הסיבה לתחייתם של הסמלים הדתיים וחדירתם ללב זהותם ושגרת חייהם של הישראלים (אם כי קשה לפעמים להפריד בין הדתי ללאומי ובין הדתי לחילוני בקרבם). הדוגמה הבולטת ביותר למגמה זו היא הפעילות הנמרצת המתרחשת לאחרונה בנוגע לבנייה המחודשת של "בית מקדש הכזב" בירושלים, בקרבת מסגד אל-אקצה או אף במקומו.

דרישתה של ישראל מהעולם להכיר בה כמדינה יהודית היא בראש ובראשונה מסר לישראלים, וזה דבר שאין להמעיט בחשיבותו. מנקודת מבטם, זוהי מדינת היהודים שחיים בה וגם אלה שנמצאים מחוצה לה (למעט ישראל, אין מדינה בעולם שמי שאינו חי בה נחשב לאזרח שלה). דרישה זו מהווה מסר מובלע לאזרחיה הפלשתינים. ההכרה בישראל כמדינה יהודית משמעה שמי שאינו יהודי נמצא מחוץ לתמונה ומחוץ לכל שיקול, יותר מאשר בעבר. תפיסת ישראל כמדינה יהודית שונה מתפיסתה כ"מדינת היהודים". ההבדל אינו גדול מבחינת המהות, אבל מבחינה פרקטית יש הבדלים בעלי השפעה מכרעת. "המדינה היהודית" היא לא רק זו שרוב יהודי חי בה, כי אם מדינה ששולט בה הגיון הציונות, מדינה שממשיכה להשתמש באלימות הישנה שלה (זו אשר יצרה את הנכבה של הפלשתינים) נגד הפלשתינים שבתוכה ואלה שמחוצה לה. המדינה היהודית דורשת מהאחרים שנמצאים בתחומיה לקבל את כל מה שמייצג את יהדותה, כמו ההמנון, השירות הצבאי ולימוד ההיסטוריה היהודית כחלק מהענקת זהות יהודית למרחב, ובאותו זמן מבקשת להדיר כל מה שיכול להזיק לתפיסה זו, כמו לימוד ההיסטוריה של הנכבה או ההזדהות עם הפלשתינים, הערבים או המוסלמים.

המדינה היהודית דורשת מהערבים שיהיו ישראלים, ודורשת מהיהודים שיהיו יהודים. מה שנדרש מהערבים היום (בבתי הספר לדוגמה) איננו תוצר של מדיניות קיצונית דמגוגית ואימפולסיבית, כי אם תוצר של מדיניות מושכלת הקשורה בתפיסת המדינה היהודית, ושבמסגרתה יתקבלו הערבים אך ורק כישראלים.

מבחינת הפלשתינים בארץ, תפיסת המדינה היהודית היא סכנה אמיתית לעצם קיומם כאן וליכולתם - המוגבלת ממילא - לבטא את זהותם הייחודית ברמות שונות. הסכנה הראשונה טמונה בהכתבת תפיסות וערכים ישראלים שעומדים בסתירה לערכיהם ותפיסותיהם (כמו למשל במקרה של השירות הצבאי, השירות הלאומי, ההמנון הישראלי וכיוצא בזה), תוך ניצול הקריסה הערכית והלאומית בתוך החברה הפלשתינית, ובמטרה להתנות את הזכויות שהיו מובנות מאליהן בעבר במערכת של "חובות ישראלים". כל אלה חותרים להנציח את השליטה היהודית ולהבטיח כניעה ונאמנות כפויה.

בטווח הארוך, הסכנה השנייה (והיא סכנה אמיתית ולא פוטנציאלית) טמונה במימוש צורות הדרה קיצוניות כלפי הערבים, שאינן מתמצות בכפיית "חיים ישראלים" אלא ביצירת אווירה המתירה את גירושם מישראל, שהרי המדינה היהודית איננה מדינת הלא-יהודים. אין להפריד זאת מהשיח הרציני והרשמי בדבר חילופי אוכלוסין או סיפוח חלק מהאוכלוסיה הערבית לאזורי הרשות הפלשתינית.

בנוסף, לתפיסת "המדינה היהודית" ולהכרה בישראל כמדינה יהודית יש השלכות חמורות על הקיום הפלשתיני בגדה המערבית.

נציין כאן שחוגים נרחבים בישראל ממשיכים לדבר על מדינה או על ישות פוליטית בין הים לנהר, ואין להתעלם מכך, במיוחד היות שכוחם של חוגים אלה בשלטון ובדעת הקהל הולך ומתחזק.

עד לרגע זה, ישראל לא הסכימה (ולהערכתנו לא תסכים גם בעתיד הנראה לעין) להקמת מדינה אחרת בין הים לנהר. מובן שאין להתייחס ברצינות להצהרה כי ישראל מסכימה לעיקרון "שתי מדינות לשני עמים" בצל הגירוש של תושבי אלקודס והרחבת ההתנחלויות בכל השטחים שנכבשו בשנת 1967.

דרישתה של ישראל להכיר בה כמדינה יהודית משליכה ישירות על מכלול מרכיבי השאלה הפלשתינית. בניגוד למה שחלק מהאנשים סבורים, המדינה היהודית אינה סוגיה פנים-ישראלית כלל וכלל. ישראל הייתה תמיד (מאז הנכבה ועד ימינו אלה) נגזרת של המצב הפלשתיני. בכל פעם שישראל הצליחה לצעוד קדימה בביסוס הפרויקט שלה, שילמו הפלשתינים את המחיר בצורת נישול חדש, דם או יוזמה מדינית. שומה על הפלשתינים להיות ערניים לשאלת המדינה היהודית, מכיוון שהיא בהכרח תבוא על חשבון פירוק מרכיבי השאלה הפלשתינית, ובראשן זכות השיבה של הפליטים. ההכרה במדינה היהודית משמעה סגירת תיק הפליטים, שלא יוכלו לחזור ל"מדינה היהודית", וזו ממילא גם לא תקבל אותם. אין זה אומר, כמובן, שהיום ישראל מקבלת את חזרת הפליטים, אבל משמעותה של ההסכמה למדינה יהודית או קבלתה היא לפטור את ישראל סופית מאחריותה להגלייתם של הפלשתינים. משמעותה המעשית והאופרטיבית של הכרה זו היא הוויתור על זכות השיבה (ישנם גורמים פלשתינים שאינם רואים פסול בהכרה בישראל כמדינה יהודית). לבסוף, נחזור ונדגיש שהמדינה היהודית לא תוכל להתקיים אלא על חשבון הפלשתינים.

השאלה הגורלית הייתה ועודנה: מה ביכולתנו לעשות אל מול ההכרה העולמית בישראל כמדינה יהודית? ובכן, אין זה הכרחי שהפלשתינים והערבים ימציאו אלטרנטיבה למדינה היהודית. הפלשתינים והערבים, אלה שבפנים ואלה שבחוץ, נקראים בראש ובראשונה לא לקבל את הרעיון, לדחות אותו על הסף, לסרב לנקוט צעד כלשהו שיתרום לכך, ובעיקר להיאחז בעקרונות הלאומיים הקבועים.

הפלשתינים בפרט, והערבים בכלל, למדו כמה שיעורים קשים במאה השנים האחרונות. מדיניות השליטה והכוח וקביעת העובדות בשטח היא זו שציירה תמיד את התמונה הסופית. רבים הצדיקו החלטות ותוכניות שהתברר שהן מסוכנות ושהוכתבו על-ידי הצד החזק (במקרה זה ישראל ובעלות בריתה) בנימוק שאין להתעלם מהעובדות בשטח. התוצאות היו כמובן הרות אסון.

כמו שאחרים יודעים, גם אנחנו יודעים כיום שמאזן הכוחות ו"העובדות בשטח" לא משאירים לנו מרווח פעולה גדול, אבל כל אלה לא יכולים למנוע מאיתנו להיאחז בעקרונות הקבועים, ולא לקבל צורות שליטה שמטרתן לכפות עלינו לוותר על זהותנו או להפוך אותנו לישראלים. הדבר יתאפשר באמצעות תוכנית חינוכית ערכית לאומית מקיפה ורחבה, שאינה נמצאת באמתחתנו בשלב זה, אבל ביכולתנו לאחוז בקצה החוט שלה. הדבר לא יקרה אם לא נשנה את סדר העדיפויות שלנו.

פורסם במקור במגזין ג'דל
עבד אל-חכים מופיד הוא עיתונאי ואיש תקשורת, חבר הלשכה הפוליטית של התנועה האיסלאמית
תאריך:  14/02/2010   |   עודכן:  17/02/2010
עבד אל-חכים מופיד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההשלכות המסוכנות של ההכרה בישראל כמדינה יהודית
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נו סטראדאמוס
14/02/10 20:17
 
545r
14/02/10 21:47
2
dre
14/02/10 20:40
3
ע.ג3
14/02/10 21:07
4
אליהו חיים
14/02/10 22:49
 
מורה נבוכים
15/02/10 14:09
5
ירון זכאי
15/02/10 01:56
6
C-cyclist
15/02/10 02:03
 
מורה נבוכים
15/02/10 19:08
7
ישמעאל
15/02/10 03:22
8
אחד שלא מבין
15/02/10 09:58
9
מורה נבוכים
15/02/10 14:18
 
ויינשטיין
29/05/10 21:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרעיון לשתף בבחירות לכנסת ישראלים שאינם גרים כאן ושאינם משלמים את המחירים לסוגיהם הנובעים מהמגורים בארץ, הינו בעייתי למדי כמו גם החשש משלל השיקולים הזרים שבהם נחשדים יוזמיו. אך למרות הכל מדובר ברעיון טוב העשוי לתקן שורת עיוותים חמורים, שלעומתם מצטיירת ההצעה הזו כזכה וצחורה.
14/02/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
אף על-פי שראש הממשלה הוא אדריכל במקצועו, הרפורמה שיזם בתחום התכנון והבנייה, דינה לא רק להיכשל בכך שלא יצמח ממנה שום ייעול, אלא יתרה מכך - רפורמה זו תמיט על מערכת התכנון והרישוי במדינת ישראל סרבול-יתר ותאדיר את הביורוקרטיה, במנגנון הכי מסואב הקיים במדינת ישראל, עשרת מונים.
14/02/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
השבועיים האחרונים עמדו בסימן המאבק של תנועת "אם תרצו" נגד "הקרן החדשה לישראל", ומתברר מן התחקיר כי הקרן, שאמורה על-פי שמה לשמש קרן למען ישראל, משמשת קרן לנגח בה את ישראל. מתברר שכאשר קמה עמותה עם שם כה פטריוטי, יש צורך לבדוק את מקורותיה הכספיים, ואז נחשפות באחת המגמות של הקרן ונופלות המסכות.
14/02/2010  |  בלפור חקק  |   מאמרים
במציאות בה סכנת הכאוס אורבת באופן תמידי, דוגמת המזרח התיכון, היעדר שינוי נחווה כמצב חיובי. שימורו של סטטוס קוו במציאות כזו הוא הישג המשרה ולו מעט יציבות ורוגע ומאפשר קיום חיי יומיום המלווים בתחושה של נורמליות מבורכת. בחודשים האחרונים הצלחנו, בזכות בנימין נתניהו וממשלתו, להתאזן בסטטוס קוו מדיני שאת יציבותו מצליח ראש הממשלה לשמר היטב למרות הנסיבות הסבוכות. ההחלטה האמיצה על הקפאת ההתנחלויות, כמו גם המאמצים הניכרים להימנע מלנכר את ידידינו בקרב הקהילה הבינלאומית - מנעו מצבי לחץ והטחת האשמות כלפי מדינת ישראל.
14/02/2010  |  הרב ד"ר דניאל הרטמן  |   מאמרים
כנס היסוד למאבק החדש יהיה ביום שלישי הקרוב ברשל"צ רחוב אבני חושן 1 אולם הספורט של הנכים. את הכנס יכבד בנוכחותו ח"כ אילן גלאון. חברי הנהלת אירגון הפעולה של הנכים מתכננים מאבק אשר יביך את שר הרווחה וממשלת ישראל כולה והעומד בראשה.
14/02/2010  |  קובי כהן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אל תמכרו טילי S-300 לאירן  /  עידן יוסף
סוריה מאיימת: סבלנותנו פוקעת  /  יצחק יואב
סוריה דורשת התערבות הליגה  /  איציק וולף
לא תוחלת ולא חשש - האיחוד האירופי הרפה  /  שלמה פרלה
רוחות מלחמה  /  אבנר יופי
מלחמה וניצחון - מבט אחר  /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il