בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לא כל הרבנים ניחנו ב'חוכמת לב' ובכישורי יעוץ-נפש ● ואני פונה למחנכים ולהורים: הבו לבני הנוער יועצים פסיכולוגיים זמינים
|
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
"ובלב כל חכם לב נתתי חכמה" [שמות, ל"א, ו'] | |
|
|
|
|
בכל פרשות המשכן נזכרת 'חוכמת הלב' של העושים במלאכה. הכוונה לכישורי תכנון, עיצוב וביצוע. כנראה שגם לכישורים אלו דרוש לב, ולא רק מוח, אמצעי למידה או גֶנים תורשתיים. נסב מעט ביטוי זה - חכמי לב - למשמעות של חוכמת הלב והנפש, הפסיכולוגיה וענפיה.
|
בציבור הדתי-לאומי, שדבריי מופנים אליו, יש עדים רבים לתופעות שתוארו לעיל. יודעי דבר מספרים כי גם במוסדות חינוך עיליים, נקלעים לסבך מצוקות נפשיות על-רקעים מגוונים. מביני לב ונפש טוענים כי הן באות לידי ביטוי קיצוני בעיקר בצמתי הכרעה, וניתן לזהותם בתשומת לב ונפש; בחירת מוסד חינוכי, עזיבת מסגרת לימודית, שירות צבאי או לאומי, פנייה למקצוע והכרעות הנושקות ל'בינו לבינה'. עוד מדווחים בקיאי תורת הנפש כי לעתים התוצאות קיצוניות והרסניות, הרבה מעבר למה שנודע לסובבים או ברבים. לא כל הרבנים ניחנו ב'חוכמת לב' ובכישורי יעוץ-נפש, וגם הדיסטאנס מן הסתם מפריע. אני פונה בזאת בקריאה משולשת כתובת; אל הנוער 'שחש בליבו' אשא דברי: פנו לייעוץ מקצועי, ולא תמיד לרבנים (ובוודאי לא לאנשי תקשורת, וכל שכן אם הם בעצמם 'שנו ופרשו'). לפרנסי הציבור, רבניו ומחנכיו אשטח תחינה: הבו לבני הנעורים יועצים פסיכולוגיים זמינים וממוסדים. להורים, לשכנים ולחברים אציע: פיקחו עיניים! אַתְרו וכַּוְנו.
|
מעמד הר סיני בתערובת המינים?
|
|
לפני שבועיים, בפרשת יתרו, תמהתי באוזני הקוראים האם קבלת התורה בהר סיני הייתה בתערובת, או בנפרד - גברים ונשים? הבו גודל לרב צדוק אליאב, ר"מ בישיבה הגבוהה 'מצפה יריחו' שהפנה לפרקי דרבי אליעזר (מא) שם נאמר: "רבי פנחס אומר: ערב שבת עמדו ישראל בהר סיני, ערוכים האנשים לבד והנשים לבד". יישר כוח! להפיס את דעתן של פמיניסטיות העלולות ל'היפגע' ממדרש זה אעתיק את המשך המדרש: "אמר לו הקב"ה למשה, לך אמור להם לבנות ישראל אם רוצות הן לקבל את התורה. ולמה? לפי שדרכן של אנשים הולכין אחרי דעתן של נשים".
|
נגזר כנראה על בני דורנו להיות שקועים בהתלבטויות ובמתחים מכל כיוון, וחשופים לגירויים ולחצים מכל זווית. הדברים אמורים בכל הגילאים ובכל המגזרים, אך הפעם אפנה את מבטי דווקא לבני ולבנות הנעורים. אין זה סוד שרבים (ורבות, וכן להלן לשון זכר מכוונת גם לנקבה) מהם שרויים במצוקות בתחומי אמונה, אורח חיים, חֶברה, רגשות ועוד. רבים נתונים בדילמות בהקשרים של 'בינו לבינה', של זהות מינית, של הרהורי נטישת מסורת אבות, של מעמד חברתי, של בחירת מקצוע, של מתח בין מימוש עצמי לתרומה לציבור, של מאבק בין-דורי וכיו"ב. עד מהרה מוצא המתלבט מתלבטים כמוהו, וכמדומה שבנושאים אלו 'אחים לצרה' אינם נחמה אלא אולי להפך... אינני יודע דבר על המתרחש בחברה החילונית, והאם בכלל יש בה התייחסות ממוסדת לבעיה, פרט ל'יועצת' בית הספר. אינני יודע האם באוניברסיטות ובמכללות קיים שירות זמין של יעוץ פסיכולוגי לתלמידיהן. ובקצה השני של הסקאלה, בחברה החרדית, כנראה ש'אפקט החממה' משמש פתרון (זמני) לטאטוא בעיות נפשיות וחברתיות מתחת לשטיח. במגזר זה המסגרת המשפחתית והחינוכית לוחצת ומצליחה במידה רבה 'למרוח' לבטים והרהורי ייאוש ונטישה למיניהם. כמו-כן, ה'תוצר' החרדי הוא די מודולארי ומעטים צמתי ההכרעה בחיי הצעירים.
|
לפני שבוע, בפרשת משפטים, הטלתי ספק בגיטין שנערכו בשנתיים האחרונות, מפסיקת בג"צ לאסור עליהם לדון בדיני ממונות, אלא רק בנישואין וגירושין, ובעיקר לאחר פסק הרב אלישיב שאכן "גזילה היא בידם". ונשאתי ק"ו בעצמי: אם הרב שרמן מטיל דופי ב'גיורי הרב דרוקמן' בשל פסול אישי בדייני הגיור, אעכ"ו שיש להטיל דופי ב'דייני גזילות'. בעקבות פניות שונות שקיבלתי התפרסמה מיידית הבהרה באתר מכון 'צומת' (וכן באתרי 'ערוץ 7' ו'כיפה') לאמר: " הבהרה: אינני חושב לרגע שאכן הגיטין פסולין, ואני מתנצל בפני מי שהבין את דבריי כפשוטם. לא באתי אלא לדחות מכל וכל את פסקי הדין המבטלים גיורים למפרע, בתואנות שונות. לבי לבי על אלפי המתגיירים שחוששים, בטעות, שמא אכן גיורם יבוטל". הדיין הרב אוריאל לביא העיר כדלהלן, ותגובתי בצידו: (א) גם אם הדיינים 'גזלנים' הגט כשר כי העיקר הם עדי המסירה. תגובתי: גם אם דייני הגיור 'אפיקורסים' - העיקר הם דייני הטבילה. (ב) בג"צ שאסר על דיינים לשמש כבוררים לממונות איננו בעל-הבית. המעביד (משרד המשפטים) שותק גם לנוכח המשך דיוני ממונות בבתי הדין ו'שתיקה כהסכמה'. תגובתי: ראוי היה, בסיטואציה שנוצרה, שהדיינים יפנו בשאלה ישירה למעביד. כזו לא היתה, ומסתמא לא תהיה.
|
|
תאריך:
|
18/02/2010
|
|
|
עודכן:
|
18/02/2010
|
|
הרב ישראל רוזן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עם כל הכבוד
|
18/02/10 15:43
|
|
2
|
|
אורית1234
|
19/02/10 03:50
|
|
|
|
|
תהום כלכלית עמוקה פעורה בין חכמי תורת הכלכלה בישראל בכל מה שנוגע לעתידו של הבנק הגדול במדינה - בנק 'לאומי'. מן הצד האחד של התהום המסוכנת הזו ניצבים אלה הטוענים, כי הדרך הנכונה לשלוט במוסד כלכלי-פיננסי כדוגמת 'לאומי' היא פיזור כל המניות בידי "הציבור", אם הוא בעל מניות בודד או אם הוא "טייקון" המחזיק בחבילת מניות קטנה בבנק והוא גם לווה כספים "כבד". מן הצד האחר מציגים את טיעוניהם המשכנעים, החכמים הטוענים בשכנוע עצמי עמוק, כי רק עם גרעין שליטה המצוי בידי גוף מקצועי ומנוסה ניתן לשלוט ולנהל בדרך הבטוחה ביותר את הבנק.
|
|
|
נראה שמדינת ישראל הצליחה להתגבר על מגיפת "שפעת החזירים". אבל מה שבטוח, מדינת ישראל לא הצליחה להתגבר על מגיפת "שפעת החזירות", או בשמה המדויק יותר - "הקפיטליזם החזירי", מגיפה בה נגוע ההון בישראל בהתנהלותו המופקרת על-ידי בעליו בגיבוי מוחלט של ממשלת ישראל.
|
|
|
הסיפור הוא שגרתי, כמעט בנאלי: דיירים חוו ליקויי בנייה בדירה חדשה שרכשו מהקבלן, והחלו בהליכים מקדמיים לקראת תביעה נגד הקבלן. אותו קבלן הינו בעל חושים מחודדים ורגישות גבוהה, קלט את המצב לאשורו, והחליט להקדים את הדיירים באמצעות הגשה של תביעה כספית נגד הדיירים.
|
|
|
כן, גם אני, כששמעתי לראשונה לפני כחודש על חיסולו של מחמוד אל-מבחוח במלון בדובאי השתחררה ממני אנחת רווחה מהולה בתחושה של שחר של יום חדש שהפציע בשמי מדינתנו מוכת השכול. סוף-סוף הצליחו מי שהצליחו לשים ידם על הארכי רוצח שידו הפכה עם השנים לצבע בורדו כהה, וזאת לאחר שתכנן פיגועים רבים נגד ישראלים. רוצח רב-גוני היה מבחוח ואם היה תואר אקדמי במקצוע טרור, אין ספק שהיו מתאמצים בהמצאת תואר חדש לחיית אדם שהצליח להשתתף ברוב שנותיו האפלות, הלא כל-כך קצרות, בכל סוגי הפשע האנושי הנמוכים ביותר שידעה האנושות מאז ומעולם - מחטיפת חיילים ורציחתם בעת ישיבתם בשבי האויב ועד לפיקוח של ירי מתמשך לעבר בתי ילדים, זקנים ופעוטות.
|
|
|
|