|   15:07:40
  טוני גרגורי  
מנכ"ל קודה מילניום
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מדוע ישראל אינה הופכת למעצמה בתחום הביטחון

מדוע התעשיה הביטחונית הישראלית לא מצליחה למנף את המוניטין הרב להגדלת הייצוא? התשובה: התחרות בין היצואנים הישראלים, לעיתים בתוך אותה חברה, פוגעת ביכולתנו להפוך למעצמה עולמית בתחום הביטחוני
23/02/2010  |   טוני גרגורי   |   מאמרים   |   תגובות
מזל"ט מפיתוח רפא"ל

מכירות התעשיה הביטחונית הבינלאומית מסתכמות בסכום עתק של 1.64 טריליון דולר, 2% מהתוצר העולמי. הלקוחות הגדולים בעולם בתחום הביטחוני הם ארצות הברית (607 מיליארד דולר לשנה), סין (85), צרפת (66), אנגליה (65) ורוסיה (59). היצואנים הגדולים ביותר הם ארצות הברית, רוסיה, גרמניה ואוקראינה, ואילו ישראל מגיעה למקום ה-11.

בשנים האחרונות, התעשיה הביטחונית עוברת שינויים גדולים ברגולציה, הכוללים את הסכם וסנר שקבע כללים למי מותר למכור והסדיר את מכירות "יד שנייה" של כלי הנשק. היום, יש למשרד הביטחון אגף שהוקם רק לפני שנתיים, שמפקח על רישיונות לשווק ולמכור.

בארץ יש מספר גורמים ממשלתיים שתפקידם לעזור לתעשיינים ישראלים ביטחוניים למכור בחו"ל. אבל, למרות הסיוע ויתרונות רבים שנובעים מתדמית המדינה, קשר חזק בין צה"ל והתעשיינים, והזדמנויות רבות לבחון ולשפר את הטכנולוגיה, שלושת היצואנים הגדולים בתעשיית הביטחון הישראלית לא נהנים אפילו מאחוז אחד של הביקוש הבינלאומי.

מדוע?

ברור לחלוטין שאנחנו לא מפגרים בפיתוח, בטכנולוגיה או ביצירתיות. הלקוחות הגדולים בעולם מעריכים את הראש הישראלי ורוכשים טכנולוגיה ישראלית. תחום המזל"טים הוא דוגמה טובה ובוודאי שאינה היחידה.

אחת הסיבות לאי-מיצוי הפוטנציאל, היא היעדר ערך מוסף משמעותי לעסקה עם יצרן ישראלי. ספק סיני רציני יכול להציע ביחד עם מה שהוא מוכר, כניסה לשוק של מיליארד וחצי אנשים. ספק אמריקני יכול להציע פתח לשוק של הצרכנים העשירים בעולם. ספק ישראלי לא יכול להציע הרבה מעבר למה שמופיע בהצעתו.

אבל, רגע אחד. איך יכול להיות שספק אמריקני יכול להציע ללקוח משהו שאינו קשור ספציפית לארגונו? הדבר אפשרי רק אם יש יישור קו ותיאום בין כלל הארגונים, פרטיים וממשלתיים, שמייצגים מדינה מסוימת.

סמנכ"ל בכיר באחד החברות שלנו בתחום הביטחון מספר, שכשהוא ביקר לקוח חשוב בחו"ל, שלף אותו לקוח מהמגירה ושם על השולחן הרבה כרטיסי ביקור מיחידות שונות של אותה חברה ישראלית. מסתבר שנציגים רבים של אותה חברה פקדו את אותו לקוח וכל אחד הגיש הצעה בלי להתייחס, ואולי אף בלי לדעת מפעילותם של האחרים.

במסגרת עבודתי בארגון אחר, הייתי צריך ללחוץ הרבה כדי לשכנע את כל הנציגים שפעלו במדינה מסוימת לשבת ביחד ולרכז מה שלמדו על אותה מדינה כדי לגבש תוכנית עבודה אחידה.

בתעשיית הביטחון הבינלאומית יש יתרון רב לגודל. אנחנו מנסים כבר הרבה זמן ללחוץ על הארגונים הממשלתיים להתייעל ואפילו למזג. אבל יש הרבה דרכים להשיג עוצמה של גודל, גם בלי מיזוג בפועל.

המהלך צריך להתחיל במודעות שכולנו נמצאים באותה סירה. יש סיפור מפורסם שפאול סנגר ודן שנור מספרים בספרם START UP NATION: כאשר בן-גוריון פנה לאל שויימר וביקש ממנו להקים תעשיה אוירית (בדק), שויימר הסכים בתנאי שהחברה החדשה לא תהיה תחת השליטה המוחלטת של מדינת ישראל, מחשש להיות מעורב בחיים פוליטיים בארץ. העבודה המקיפה שעורכת חברת מקינזי, מצביעה על כך שהחשש מהשפעות אלו עדיין רלוונטי.

אנחנו צריכים לפתח את היכולת לעבוד ביחד באופן אמיתי. הכוונה אינה לשבת ולתאם מחירים או הצעות. לא רק שזה לא חוקי, אלא לעיתים קרובות זה לא עוזר. לעבוד ביחד, זה אומר לרכז את מה שאנחנו יודעים על שחקנים בינלאומיים בתעשיית הביטחון - לקוחות, מתחרים, רגולטורים ועוד. לאחר מכן, זה אומר לחשוב ב"חבילות" ובמוצרים מורכבים שמערבים חברות שונות. המעניין היום שדבר כזה אנחנו עושים יותר עם שותפינו בחו"ל מאשר בארץ. צריך ליצור תיאום בין המדיניות ודרכי העבודה של משרדים ממשלתיים עם מטרות על של תעשיית הביטחון.

סדר עדיפות בתעשיית הביטחון הישראלית השתנה מאז הקמת המדינה. בתחילת הדרך, המניע לפתח תעשיה בארץ, היה תחושה שהעולם לא יספק לנו נשק להגן על עצמנו. חשש זה עדיין קיים, אבל מצטרף אליו הרצון לקדם את תעשיית הביטחון כקטר לכלכלה, מה שהיא באמת מסוגלת לחיות.

בניגוד לתחומים אחרים, הדרך לעשות כן - בידיים שלנו, אבל עד שנלמד לשתף פעולה אחד עם השני, נישאר עם רעיונות מדהימים אבל בלי היכולת לתרגם אותם לעוצמה בינלאומית. עד אז, נשאר האריה שלוחש...

טוני גרגורי הוא בעליה של חברת "קודה מילניום" ועוסק בייעוץ ובליווי חברות וארגונים בתחומי ההייטק, תעשיה מסורתית, תעשיות ביטחוניות ועוד.
תאריך:  23/02/2010   |   עודכן:  23/02/2010
טוני גרגורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע ישראל אינה הופכת למעצמה בתחום הביטחון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התהודה הציבורית המתרחשת בימים אלה סביב נושא "תרומת ביציות" אינה מפתיעה אותי. כבר בשנת 2005 כשכיהנתי כחברת כנסת בסיעת "שינוי פעלתי רבות לקידומה של הצעת חוק כזו - הצעה ההולכת ומבשילה בימים אלה.
23/02/2010  |  אראלה גולן  |   מאמרים
תחילה - גילוי נאות: לא ברור כי אלה מ"המוסד" הם טמבלים, אך ברור כי דווקא אני כזה. כאשר נודע כי אל-מבחוח חוסל בדובאי, שיערתי כמו כולם כי יד "המוסד" הייתה בדבר ובירכתי בלבי את אנשיו. בהיותי תמים, שוביניסט חסר תקנה, רדוד ושטוח-מחשבה, כמו יהודים לא-מעטים בארץ הזו, ראיתי את "המוסד" כנכס השייך גם לי, את אנשיו כאחיי וכבניי, את הצלחותיו כהצלחותיי ואת כשלונותיו כאסונות שקרו לי אישית, גם כאשר אינני יודע עליהם מאומה. מה לעשות, לא כולם חכמים, ולבטח לא אני.
23/02/2010  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
כביש הערבה הוא נתיב של מוות, ולא מאתמול. בסך-הכל מתווספת התאונה המחרידה, שגבתה בו הפעם את חייהן של חמש נפשות, לשרשרת ארוכה של תאונות קטלניות הפוקדות אותו חדשות לבקרים.
23/02/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ועידת התורמים הבינלאומית למען המדינה הפלשתינית, שנערכה ב-17 בדצמבר 2007, אפשרה לגייס 7.7 מיליארד דולר לטובת הרשות הפלשתינית עד שנת 2010. מטרת הוועידה הייתה לבנות בסיס כלכלי, פיננסי ומוסדי למדינה הפלשתינית העתידית ולגבות את יוזמת השלום של היו"ר מחמוד עבאס באותה העת ממש שבה נערכה גם ועידת אנאפוליס. כיום, שנתיים אחר כך, מתברר כי תהליך אנאפוליס איכזב, אולם בניית היסודות למדינה הפלשתינית התקדמה באופן משמעותי, ומהווה היום בסיס יציב לחידוש המשא-ומתן לשלום בין ישראל והפלשתינים לקראת הסדר שלום.
ביום ראשון, ה-21.2.2010, אירעה תאונה בכביש מספר 2, כביש החוף בין תל אביב וחיפה. משאית התהפכה וסתמה את הכביש במסלול המוביל צפונה. חלם שותקה לחלוטין. מאות אלפי מכוניות שניסו להגיע למחוז חפצן, לאורך הנתיב, המתינו במשך לפחות שש שעות עד שפינו את המשאית שהתהפכה. אנשים ונשים בכל הגילאים ובעלי כל המקצועות, שיצאו בשש בבוקר או קצת מאוחר יותר, לשירות בצבא, למשרד, לחברה, לחנות, לבדיקות רפואיות, לבקר את הסבתא ומה לא... נתקעו במכונית או באוטובוס משך שש שעות או יותר.
22/02/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il