|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

טומאה וטהרה

כללי הטהרה והטומאה מופו בקפידה כדי לארגן את המחנה סביב המשכן והקודש. כך התמסדה מערכת אקולוגית-ערכית המתייחסת למצבים גופניים שונים יאיר פורסטנברג מברר האם ניתן בכלל להפריד בין רתיעתנו האנושית מפני מה שמעורר בנו גועל לבין נטייתנו לסווגו כנחות ערכית, ומפרט את האופן שבו מתורגמת אי-הנחת הגופנית להיררכיה אתית המעצבת את תמונת עולמנו
18/03/2010  |     |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
המקבים מסרו נפשם על טהרתם [צילום: Wojciech Korneli Stattler]

בגזירות אנטיוכוס נדרשו היהודים לטמא את המקדש בעבודה זרה ולטמא את גופם באכילת מאכלים טמאים. ספר מקבים מדגיש שרבים מסרו את נפשם לא על טהרת המקדש אלא שלא לטמא את גופם, שלא לפגוע בשלמותם

תולדותיו של המושג 'טמא' מלמדות על סיפורה של החשיבה האתית היהודית מראשיתה. המצורע שבגופו נתגלה נגע מנודה אל מחוץ למחנה, בגדיו פרומים וראשו פרוע, והוא קורא "טמא! טמא!". כך, הסכנה במגע עם המצורע הופכת באחת, אי שם מחוץ למחנה, לסכנה לחברה. המצורע מוכתם ערכית. ומה נאמר על מעמדה של האשה, המסומנת כנשאית קבועה של טומאה היוצאת מגופה? אך האם ניתן בכלל להפריד בין אי הנחת שלנו ממצב גופני מסויים אליו נקלע אדם ובין ייחוסם של ערכים דתיים ומוסריים למצב זה? גלגולו של המונח 'טמא', המצוי בשדה שבין הגועל והדחייה ובין ההאשמה, מגלם את ההתמודדות עם בעיה קיומית זו. ספר 'ויקרא' מציין את רשימת בעלי החיים הנחשבים לטמאים. הספר מפרט גם את המצבים הגופניים ההופכים אדם לטמא. המחנה מאורגן סביב למשכן, מקום שכינת האל, והמיפוי המדויק של סוגי הטומאה מיועד כל כולו להגן על הקודש ועל נוכחות האל. מאחר שהטומאה שבמחנה מטמאת את המשכן מרחוק, נדרש טקס ניקוי שנתי ביום כיפור, 'וכן יעשה לאוהל מועד השוכן איתם בתוך טומאתם' (ויקרא טז, 16). אם כן, אותה טומאה פיזית, שהיא טבעית ובלתי נמנעת - נידה, יולדת, מת וזב - מרחיקה את האל. היא דוחה אותו. זוהי מערכת אקולוגית ששורשיה קדם מקראיים והם מתייחסים למאבקים בין כוחות קוסמיים ודמוניים. עקבותיהם ניכרים, למשל, בטקס שילוח השעיר לעזזאל (שאלוהותו טושטשה בנוסח המסורה, שם הפך לעזאזל) ביום הכיפורים אל הטומאה השוכנת בעולם התחתון. במערכת זו גם החטאים מהווים סכנה: הם יוצרים טומאה המאיימת על המקדש ומרחיקה את השכינה: 'ולא תטמא את הארץ אשר אתם יושבים בה אשר אני שוכן בתוכה' (במדבר לה, 34).

אם כן, באמצעות מערכת הטומאה והטהרה נוצרה היררכיה דתית וערכית שהופקה מתוך תכונותיו של המצב הגופני, ובה בעת צבעה אותו בניגודים ברורים. זוהי שפה טעונה ובעלת עוצמה רבה, שהשימוש בה הורחב מאוד אצל רבים מבני בית שני. עבור עזרא ונחמיה, הנוכרים טמאים בגופם (עזרא ט; נחמיה יג, 9-5). כך, כאשר עזרא מגרש את הנשים הנוכריות, הוא מעביר גבול בין הטהור ובין הטמא. בני עדת היחד מקומראן עושים מהלך דומה, אלא שבעיניהם כל מי שמחוץ לכת - גורלו נחרץ להיות טמא; כל מי שמצוי תחת שלטון בליעל, בני החושך, דבוקה בו טומאה: "לא יזכה בכיפורים ולוא יטהר במי נדה ולוא יתקדש בימים ונהרות ולוא יטהר בכול מי רחץ טמא טמא יהיה כול יומי מואסו במשפטי אל לבלתי התיסר ביחד עצתו". (סרך היחד ג, 25-26). הנטיה ליחס טומאה לאחר לשם התוויית גבולות חברתיים וגיאוגרפיים (גם חוץ-לארץ הפך לטמא במהלך ימי בית שני), הייתה כה דומיננטית עד שגם הפרושים הבדילו את עצמם מטומאת עמי הארץ, שלא היו יכולים, לשיטתם, להיטהר.

אך היו גם אלטרנטיבות שערערו על כוחה של הטומאה לקבוע הבחנות ערכיות בין אנשים. על ספה של הפיכת הנצרות לדת ללא גבולות לאומיים, ללא הבחנה ערכית בין נימולים ובין ערלים, הכריז השליח פטרוס בכניסתו לביתו של קורנליוס, שר המאה הרומאי, "אתם יודעים שלא נהוג שיהודים ייכנסו לבית נוכרים, אך לי אמר האל לא לקרוא לאף אחד, בהיותו בן אנוש, טמא או פיגול". (מעשה השליחים י, 28). בכך דחה פטרוס את אחד מיסודות השפה הדתית של בני זמנו, שמיפו את עולמם תוך הבחנה בין טמא לטהור.

מנגד, מבלי לבטל את עוצמת אי הנחת שבטומאה, נוצרה גישה אחרת שהעמידה את מערכת הטומאה על יסוד חדש. כידוע, בגזירות אנטיוכוס נדרשו היהודים לטמא את המקדש בעבודה זרה ולטמא את גופם באכילת מאכלים טמאים. ספר מקבים מדגיש שרבים מסרו את נפשם לא על טהרת המקדש אלא שלא לטמא את גופם, שלא לפגוע בשלמותם.

בכך נפתחה הדרך לחשיבה אחרת על הטומאה. תפיסה חלופית זו מעבירה את המוקד הערכי של דיני הטהרה משמירה על המערכת האקולוגית שמקיפה את המקדש או את המחנה, אל שמירת טהרתו העצמית של האדם. בכך איפשרה התפיסה החדשה לספרות התנאית להמשיך ולפתח את הלכות הטהרה והטומאה ואת ערכה של אכילה בטהרה גם לאחר החורבן, בתקופה שבה כבר אבד כוחה של ההבחנה בין טהור וטמא לעצב את הספירה הציבורית והפוליטית. ההישמרות מפני טומאה איפשרה לחכם לשמור על איכות חייו, והיא קבעה את התנהלותו לצד אנשים טמאים, ובתוך מרחב ציבורי שבו המגע עם הטומאה איים מכל עבר. ויש גם מי שביקש שלא להזדקק כלל לשפה של טומאה וטהרה. בעיניו, הלכות טומאה וטהרה הפכו לכלי למימוש גזירת האל ולכן אינן מסמנות דבר. "חייכם" אמר - לפי מקור בתר-תלמודי - רבן יוחנן בן זכאי לתלמידיו, "לא המת מטמא ולא המים מטהרים אלא גזירתו של הקב"ה הוא. אמר הקב"ה חוקה חקקתי גזירה גזרתי ואין אתה רשאי לעבור על גזירתי" (פסיקתא דרב כהנא ד, ז). הצהרה זו מותירה בידי המאמין רק כניעה לדבר האל או מחויבות לצו.

נדמה שגישות כמו זו המובאת בשמו של יוחנן בן זכאי מתעלמות ממשקלן האתי הרב של תחושות דחייה ונוחות, טומאה וטהרה, ומן המקום אותו הן תופסות בארגון תמונת עולמנו ובעיצובה.

יאיר פורסטנברג הוא דוקטורנט בתלמוד באוניברסיטה העברית ושוהה כעת באוניברסיטת פרינסטון. בעבודתו הוא מתמקד בהתגבשות הספרות התנאית ובזיקה של ספרות זו לעולם היווני-רומי. מאמרו 'ביטול עבודה זרה: הדיאלוג של החכמים עם האלילות תחת הקיסרות' [קישור] פורסם בכרך הראשון של כתב העת ראשית [קישור].
תאריך:  18/03/2010   |   עודכן:  18/03/2010
יאיר פורסטנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טומאה וטהרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חצקל
18/03/10 11:13
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יסוד מעניין בתורת הקורבנות, הנפתחת בפרשת השבוע, הוא היותה מסורה במידה רבה ליושרו של האדם. חלק ניכר מן הקורבנות מובאים על חטאים שרק החוטא עצמו יודע על קיומם. קחו לדוגמה את החטאת: מי שחילל שבת בשוגג, למשל, הוא שצריך להביא קורבן זה. לעיתים קרובות העבירה תיעשה בפרטיות ובלא עדים; רק ליבו של החוטא, הנוקפו על חטאו, יגרום לו להביא את הקורבן.
18/03/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שלוש מאות אלף מצות, עשרות אלפי בקבוקי יין, מאות-אלפי ביצים קשות, טונות של גפילטע-פיש, חרוסת, מרור ומאסות של קניידלעך ובשרים הם רק חלק מהקולינריה השופעת שתגדוש בחג הקרב ובא למעלה מאלפיים סדרי-פסח ציבוריים ברחבי העולם.
18/03/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
איני מקנא בצרה בה נמצא ראש הממשלה. מצד אחד עליו לשמור על הקשר עם ידידתנו היחידה בעולם - ארצות הברית, ומצד שני לשמור על שלמות הקואליציה שרובה מתנגדת לרעיונות והדרישות המגיעות מכוון הממשל האמריקני.
17/03/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
רנט הוא בעצם אופרת רוק שהפך לאחד ממחזות הזמר הידועים והמצליחים ביותר. רנט לא התיימר להיות מופע מפורסם או לנסוק לשיאי הבמה בברודווי, אבל הוא הפך בין ליל למחזמר שסחף עימו המוני אוהדים, גרף בדרך את פרסי הטוני והפוליצר למחזות מוזיקליים ולראשונה בישראל הוא עלה בימים אלה בבכורה בהפקת בית צבי ויריב יפת הפקות בתיאטרון רמת גן.
17/03/2010  |  חיים נוי  |   מאמרים
השבוע נפגשו ראשי עמותת "מצדיעים" לנכי צה"ל עם עוד שלושה חברי כנסת, במסגרת פעילותם בכנסת לשינוי חוק הנכים הקיים, תוך שימת דגש על ארבעה פרמטרים:
17/03/2010  |  מיכאל הרשקוביץ  |   מאמרים
יהודה אריה מודינה, הרב המצחק  /  שרגא בר-און
השוויון המוסרי של החיילים  /  ד"ר יצחק בנבג'י
על מקומם הראוי של הרבנים  /  ד"ר אריאל פיקאר, רחל שבת בית-הלחמי, דרור ינון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
חצתה את קו האלימות [צילום: קרייג ראטל/AP]
גדי חיטמן
מחאות נגד פעילות צה"ל ברצועת עזה לגיטימיות בשני תנאי יסוד: האחד, שהמוחים מבינים על מה הם מפגינים    סרטונים שהתפרסמו בשבוע האחרון העידו על הבורות בקרב מרבית המפגינים שאין להם מושג מ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
לפני חודשים אחדים החליטו להפסיק להאכיל את הדולפינים המאולפים בסרדינים ובמקרלים, הפסיקו לשדר את מדורת השבט, הקריינים נעלמו, המגישים נאלמו, התחקירנים התאדו, הפרשנים נגוזו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il