|   15:07:40
  קנת לוין  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

סינדרום אוסלו (ח')

גנבו להם את המדינה, לקחו להם את השלום

בחלקה השמיני של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת, של הספר "סינדרום אוסלו", בתרגומו של צור ארליך, מתוארת תרומת האכזבה מהתקווה לשלום אמת עם הערבים בימינו לעליית הרעיון כאילו החזקת השטחים בידי ישראל היא המקור לעוינות הערבית
16/04/2010  |   קנת לוין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
התקוות לשלום נמוגו אל נוכח המציאות [צילום: AP]

מקור השסע הפוליטי - קרי, איבתם המרה של מצביעי המערך כלפי הליכוד ותומכיו - לא היה המחלוקת על עתיד השטחים, אלא תפיסת השמאל את תבוסתו בבחירות 1977 כאסון לאומי: הפלתו של הניסוי הסוציאליסטי הגדול בידי שיטפון של יהודים דתיים מדי ובורגנים מדי

   קנת לוין
נסיגתה של האנטישמיות בארה"ב

   קנת לוין
תולדות האוטונומיה היהודית

   ד"ר קנת לוין
סינדרום אוסלו בגולה (ב')

השקפות כגון זו של בובר וחבריו נדחקו לשוליים לאחר המלחמה באירופה, השואה והקמתה של מדינת ישראל. המדינה קלטה עלייה המונית של ניצולי השואה מאירופה ושל הפליטים היהודים שנסו ממדינות ערב, והישראלים שיקעו עצמם בבניית המדינה ובהגנה עליה.

זניחת האהדה לתוקפנות הערבית ולביקורת כלפי המפעל הציוני הייתה לא רק תוצאה של שטף האירועים, אלא נבעה גם מהתקווה שהמצור הערבי יוסר בקרוב, וישראל אכן תהיה למדינה "נורמלית". נוסף על כך, המגזר הציוני-סוציאליסטי שבעבר היה קשוב יותר ממגזרים יהודיים אחרים להשקפות המאמצות את הביקורת האנטי-יהודית, אחז עתה בהגה השלטון והזדהה עם המדינה ועם הנהגתה בכל לבו.

אלא שהמצור לא הוסר. תחילה נגוזו התקוות ששררו ערב הקמת המדינה ששכניה הערבים של ישראל ישלימו עם קיומה כשיבינו שהיא עובדה מוגמרת. אחר כך היו שהאמינו כי נוכחותן של מעצמות קולוניאליות במזרח התיכון היא שמנציחה את הסכסוך; היה להם על מה להסתמך, שכן לבריטניה, שאימנה והדריכה את הלגיון הערבי במלחמת העצמאות, היה תפקיד מכריע בהצתת המלחמה בין ירדן וישראל. הם קיוו אפוא שאם המעצמות הללו, ובריטניה בפרט, תסתלקנה מהאזור, יוסר המצור והשלום יבוא. אך הדבר לא קרה. עוד סברה נפוצה גרסה, שהשלום נמנע משום שבמדינות ערב יש משטרי מלוכה שמרניים. בעלי סברה זו ציפו לשינוי לאחר אירועים כגון הפיכת הקצינים במצרים ב-1952, זו שהובילה לבסוף לעלייתו של גמאל עבד א-נאצר. כידוע, הפיכה זו, ואירועים דומים במדינות ערביות אחרות, לא קירבו את השלום.

לאחר ניצחונה של ישראל במלחמת ששת הימים היו ישראלים רבים משוכנעים שהערבים, הלהוטים אחר השבת השטחים שנלקחו מידם, יסכימו סוף-סוף לשלום. אולם בסתיו שלאחר המלחמה טפחה על פניהם החלטת הליגה הערבית שהתכנסה בח'רטום, הידועה כהחלטת שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למו"מ, לא לשלום. חוזה שלום נחתם עם מצרים ב-1979, אך לאחר מכן התכחשו המצרים ליותר מעשרים מסעיפיו, אלו שעסקו בנרמול קשרי המסחר והתרבות. התקשורת המצרית, הנשלטת בידי הממשלה, לא חדלה מהרטוריקה האנטי-ישראלית החריפה שלה ואף הוסיפה לה תכנים אנטישמיים קיצוניים מבעבר.

ככל שנקפו העשורים, תקוותם של הישראלים ששלום אמיתי עם הערבים יושג בעתיד הנראה לעין נמוגה והלכה אל נוכח המציאות.

מהפך 1977 - עדנה ל"תנועות השלום"

רושם עמוק לא פחות על המחשבה הציונית-סוציאליסטית הותירו בחירות 1977, שבהן לראשונה איבדה תנועת העבודה את המונופול שלה על מוקדי הכוח בישראל. מאז ואילך, למשך 15 שנה, החזיק הליכוד בהגה השלטון, או לכל הפחות היה שותף שווה בהנהגתה של ממשלת אחדות. מצביעי הליכוד היו רובם מסורתיים - בפרט בני עדות המזרח - או מעסיקים ועצמאים (להבדיל משכירים).

הליכוד חלק על תנועת העבודה למפלגותיה - שבעשורים ההם היו מאוחדות בַּ'מערך' - בשאלת השטחים שנתפסו במלחמת ששת הימים. המחלוקת נגעה בעיקר ליהודה ושומרון.

החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה לאחר מלחמת ששת הימים, נחשבת עד היום לאבן הפינה של כל הדיונים בדבר הפתרון הטריטוריאלי של הסכסוך. היא קראה למו"מ על "גבולות מוכרים ובטוחים", כחלק מהסכם שלום; היא לא קראה לנסיגה של ישראל לקווים של ערב המלחמה. נהפוך הוא: מעצביה של ההחלטה הצהירו במפורש כי לדעתם נסיגה ישראלית לקווים ההם, שלא היו גבולות רשמיים אלא רק קווי שביתת נשק - בייחוד לקווי הגבול עם סוריה וירדן ולקו הגבול עם רצועת עזה - תהיה משגה. הם טענו כי נסיגה מלאה של ישראל יביא אותה למצב של פגיעוּת, ואף יעודד תוקפנות כלפיה.

בסוגיית יהודה ושומרון, הזרם המרכזי במערך דגל לאחר המלחמה בהישארות באזורים שנתפסו בעיניו כחיוניים לביטחונה של ישראל: בקעת הירדן ומורדות ההרים הגולשים אליה, השוממים כמעט מאוכלוסיה ערבית, מעברים יבשתיים החוצים את הרי יהודה ושומרון ממערב למזרח אל עבר הבקעה, אזורים הרריים החולשים על מרכזי האוכלוסיה במישור החוף, וסביבתה הקרובה של ירושלים. תוכנית ברוח זו עיצב יגאל אלון, סגן ראש הממשלה בימים ההם, ומאז מתוארות תוכניות לפשרה טריטוריאלית ביהודה ושומרון כווריאציות על תוכנית אלון. רוב מנהיגי המערך ציפו שיֶתֶר שטחי יהודה ושומרון, ובכללם האזורים צפופי האוכלוסיה הערבית, יימסרו לירדן במסגרת הסכם שלום.

מנהיגי הליכוד, לעומת זאת, התנגדו לפשרה טריטוריאלית ביהודה ושומרון הן מטעמים אסטרטגיים - שכן הם סברו שגם ויתורים חלקיים נוסח תוכנית אלון מסכנים את ישראל, והן מטעמים דתיים ואידיאולוגיים - שכן שטחי יהודה ושומרון הם לבה של ארץ ישראל המקראית, ובהם נמצאים אתרים מקודשים.

עמדת הליכוד הוגדרה באופן ברור יותר על-ידי ראש הממשלה מנחם בגין במסגרת המו"מ עם נשיא מצרים אנואר סאדאת בקמפ-דיוויד ב-1978. בגין וסאדאת סיכמו לפתוח בשיחות על כינון אוטונומיה פלשתינית בשטחים, לכל הפחות לתקופת ביניים. השליטה הכוללת בשטח אמורה הייתה להישאר בידי ישראל. הסדר זה שונה באופן ברור מההסדר שהציע המערך, שבו ישראל מוותרת לחלוטין על חלק מהשטחים.

תוכנית האוטונומיה הייתה שינוי ברור במדיניות הישראלית. אפשר היה לטעון שבזמן כלשהו בעתיד, כשהצד הערבי יהיה מוכן למו"מ לשלום, עמדה זו של הליכוד תקשה על השגת פתרון לסכסוך. אולם במשך עשור ויותר, ממלחמת ששת הימים ועד קמפ דיוויד, לא היה שום בן שיח ערבי למו"מ על הסדר מהסוג שהציע המערך, שמבחינות חשובות, הלך ונעשה בלתי ישים במהלך אותו עשור. בין השאר, הליגה הערבית הכריזה ב-1974 שאש"ף הוא נציגו היחיד של העם הפלשתיני, ובכך הרחיקה את אפשרות מימושה של האופציה הירדנית נוסח מפלגת העבודה.

על כל פנים, המחלוקת אם הפתרון הרצוי באזורים המאוכלסים בערבים הוא מתן אוטונומיה או העברתם לשלטון ירדן לא יצרה שסע עמוק בין תומכי הליכוד לתומכי המערך כפי שמקובל לחשוב. אילו היה מתייצב בצד הערבי בן שיח רציני, סביר אף להניח שהפער היה מצטמק עוד. סקרים שנערכו בין מצביעי הליכוד בשאלת השטחים הראו באופן עקבי כי שיקולי הביטחון חשובים להם הרבה יותר מהשיקולים ההיסטוריים והדתיים - ממש כמו אצל מצביעי המערך. בסקר שנערך ב-1984 נשאלו ישראלים שצידדו בעמדת הליכוד בזכות אוטונומיה מה היו מעדיפים לו התברר שהאוטונומיה אינה אפשרית: סיפוח של השטחים או פשרה טריטוריאלית. 52 אחוזים מהם העדיפו פשרה, ורק 10 אחוזים בחרו בסיפוח. כשאותם נבדקים נשאלו אם יסכימו לוויתורים טריטוריאליים במסגרת הסכם שלום מלא עם ירדן - כעמדתה של מפלגת העבודה - שני שלישים מהם השיבו בחיוב.

מקור השסע הפוליטי - כלומר מקור איבתם המרה של מצביעי המערך כלפי הליכוד ותומכיו - לא היה אם כן המחלוקת על עתיד השטחים. שורשיו היו עמוקים הרבה יותר. בניה ונכדיה של האליטה הציונית-סוציאליסטית הוותיקה, וגם המעגל הרחב יותר של נאמני השמאל הציוני, חוו את התבוסה של 1977 כהרבה יותר מחילופי שלטון בבחירות. הם ראו אותה כאסון לאומי. זו הייתה מבחינתם התגשמות הסיוט הנורא ביותר: הפלתו של הניסוי הסוציאליסטי הגדול בידי שיטפון של יהודים דתיים מדי ובורגנים מדי.

ההנהגה החדשה והציבור שהעלה אותה לשלטון נתפסו בחלקים נרחבים של המחנה הציוני-סוציאליסטי כגופים זרים. לרטוריקה של תנועות השלום שקמו בשנים שחלפו ממלחמת ששת הימים, ושהיו עד עתה בשוליים הזניחים, נזקפו עתה רבבות אוזניים קשובות בין תומכי המערך המובסים. תנועות אלו טענו שהחזקת השטחים בידי ישראל היא המקור העיקרי לעוינות הערבית, ושהשלום יבוא כאשר, ורק כאשר, ישראל תשוב לגבולותיה הישנים. לאחר עשר שנות נידחוּת, הייתה לפתע עדנה לטענות הללו. היה להן עתה נופך חדש: הממשלה של היהודי הישן - הדתי, המסורתי, הבורגני, המעסיק - היא זו שמנציחה את המצור הערבי, ואם השמאל רק יחדש את כוחו, ישוב לשלטון ויערוך תיקונים וויתורים די הצורך, הצד השני יתרכך והשלום בוא יבוא.

ד"ר קנת לוין הוא היסטוריון ופסיכיאטר, מרצה בבי"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד. הוא הרבה לכתוב על הסכסוך הערבי-ישראלי, ומחבר הספר The Oslo Syndrome.
תאריך:  16/04/2010   |   עודכן:  16/04/2010
קנת לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גנבו להם את המדינה, לקחו להם את השלום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים טובים
16/04/10 21:32
2
ישראלי מודאג
17/04/10 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת האמירות שמיוחסות לאבא אבן היא ש"עָם ישראל לא מאמין בניסים אלא סומך עליהם". משום כך אפשר ויקרה נס והממשלה תוקם מחדש בהרכב אחר, כדי לאפשר לישראל לצאת מן המבוך שאליו היא נקלעה. אולם מי שאינו משליך יהבו על ניסים והגיע למסקנה שבהרכב ממשלתי זה לא תהיה קריעת ים סוף, עליו להיערך לבחירות חדשות...
16/04/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
אנחנו נמצאים בעיצומה של ספירת העומר ועוד מעט נציין את היום ה-33 לספירה - ל"ג בעומר. עוד מעט יפצחו ילדינו בשיר המהלל את בר כוכבא - "הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור, כל העם אהב אותו, כי הוא היה גיבור".
16/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ירושלים עירי יקרה לי ולא אחליפנה בעיר אחרת בישראל. לא אנהג בה כמו רבים מאלה שנולדו בה ונטשוה לאנחות. בכל מקום שישמיצוה אחלץ בחום להגן על כבודה. אינני חסיד שוטה שלה ומודע לחסרונותיה, ובוחן אותה מבעד לחצי הכוס המלאה: כמו נתיב הייסורים שעוברים תושביה בשנים האחרונות, בשל שערוריית הקמתה של הרכבת הקלה, כשמבעד לענני האבק המתאבכים בכאוס שבמרכז הבירה, אני רואה בעיני רוחי, למרות הכל, את עירי מתעוררת לחיים חדשים, החנויות והעסקים שוקקים קונים, והרכבת הדוהרת בטבורה מסיעה רבבות תושבים הממהרים לעיסוקיהם כבכל הערים המתוקנות בעולם.
16/04/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מאז ומעולם היה תמוה ומוזר ביותר לרבים בישראל, העובדה שארגון 'שלום עכשיו' זוכה לחשיפה וסיקור תקשורתי קבוע. כולם לא הבינו כיצד זה שארגון שמאל מובהק, לכאורה, זוכה להישמע תכופות בלב התקשורת הישראלית. כולם לא הבינו כיצד זה שהתקשורת הציונית לא מפחדת מסיקור שלום עכשיו, הרי מדובר בארגון שמאל מובהק, ויש יגידו אף קיצוני.
16/04/2010  |  קיריל הדר  |   מאמרים
כ-50 מיליון שקלים הפסיד המשק בגלל התרגיל הביטחוני "מלאכי עליון" של המשטרה. התירוצים העלובים שהשמיעה אחר-כך למחדלים שבקיום התרגיל, שבו הצליחו מיטב בחורינו לסכל את הטרור, שווים כקליפת השום, ויש לתבוע את עריפת ראשיהם של המופקדים על התרגיל.
16/04/2010  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il