בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אלישע הנביא מכונה "קדוש" בסיפור האישה השונמית, וממנו ניתן ללמוד רבות על הדרך המובילה לקדושה
הדרישה המוצבת בפרשתנו "קדושים תהיו" זכתה לפירושים רבים. הידוע שבהם הוא פירושו של הרמב"ן, ולפיו האדם נדרש שלא יהיה "נבל ברשות התורה" כאשר יזלול ללא הרף וישתה ללא הפסקה וישכב עם אשתו ללא גבול. עליו לקדש את עצמו במותר לו - לנהוג במתינות ובאיפוק, כיאה למי שנברא בצלם, ולא בחוסר ריסון המתאים לבהמות. ננסה להציע עוד פירוש, בהסתמך על שני המקומות היחידים בתנ"ך בהם כונו אישים ספציפיים בשם "קדוש". האחד הוא אהרון, בדבריו של המשורר בתהילים (ק"ו, ט"ז): "לאהרון קדוש ה'". השני הוא הנביא אלישע, עליו אמרה השונמית לבעלה: "איש אלוקים קדוש הוא, עובר עלינו תמיד" (מלכים-ב' ד', ט'). נשים לב במיוחד לאלישע, שדווקא הוא - לא משה רבינו, לא דוד המלך, לא עזרא הסופר - זכה לתיאור זה מפי אדם שהכיר אותו מקרוב. אך תחילה, כמה מילים על אהרון. תיאורו כ"קדוש" יכול לנבוע משני מקורות: בין אדם למקום ובין אדם לחברו. בין אדם למקום - מהיותו הכהן הגדול הראשון, האיש ממנו התחילה שרשרת הכהונה לדורי דורות, האיש שנתן את ברכת הכהנים הראשונה בהיסטוריה, האיש הראשון אשר רק לו הותר להיכנס לקודש הקדשים (לפי חלק מהמפרשים, אהרון היה האדם היחיד בהיסטוריה שיכול היה להיכנס לקודש הקדשים בכל יום בשנה, ולא רק ביום הכיפורים, אם היה ממלא את ההוראות המופיעות גם הן בפרשתנו). בין אדם לחברו - על-פי תיאוריהם הידועים של חז"ל, על האופן בו היה אהרון אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה (כדבריו של הלל הזקן). אהרון אשר מחק לחלוטין את כבודו האישי ושירך את רגליו, והוא זקן מופלג, בין שבילי המחנה הלוהטים על-מנת להשכין שלום בין איש לרעהו ובין בני זוג. אהרון אשר היה מוכן להקריב את עצמו ולעשות את העגל, בתקווה שכך ימנע מבני ישראל חטאים איומים. אהרון אשר היה האדם היחיד בהיסטוריה שהצליח להפסיק במו ידיו מגיפה ולהציל רבבות מישראל. ניתן לומר, שאהרון מכונה "קדוש" בשל השילוב של תכונות ומעשים אלו. אין אדם יכול להגיע לדרגת הקדושה אם הוא רק עוסק בעבודת הבורא, ואינו שם לב למצוקותיהם של חבריו; ואין אדם יכול להגיע לקדושה אם כל עיסוקו בעניינים ארציים ואין הוא מפנה מזמנו לעניינים רוחניים.
|
אך דומה, שעיון בסיפור אלישע והשונמית מלמד אותנו שהדגש המרכזי הוא דווקא על היחסים שבין אדם לחברו. חז"ל אומרים, שהשונמית ראתה אצל אלישע שילוב דומה של גשמיות וארציות. כיצד הבחינה בקדושתו? על כך נחלקו גדולי האמוראים, רב ושמואל. אחד אמר "שלא ראתה זבוב עובר על מיטתו". ואחד אמר: "סדין של פשתן הציעה על מיטתו ולא ראתה קרי עליו" (מסכת ברכות, דף י', עמוד ב'). ניתן לומר שדבריהם אינם רק חולקים זה על זה, אלא גם משלימים זה את זה. קדושתו של אלישע ניכרה הן במאכלו הגשמי והן בשמירה על טהרתו הרוחנית. אך אם נתבונן בפשט הכתוב, נגיע כאמור למסקנה שונה. הבה ונשים לב לפרטי המגעים בין אלישע לבין השונמית. כאשר אלישע מבקש להודות לה, הוא מבקש ממשרתו גיחזי לקרוא לה והיא עומדת לפניו. ואולם, מתוך שמירה על צניעות - שהרי מדובר באשת איש - אלישע אינו פונה אליה במישרין, אלא מבקש מגיחזי לשאול האם היא צריכה שידבר עבורה עם המלך או שר הצבא. השונמית עונה בשלילה ומתוך ענווה: "בתוך עמי אנכי יושבת". גיחזי יודע מה בדיוק חסר לה: "אבל בן אין לה ואישהּ זקן". אלישע מבקש שוב לקרוא לה - אך הלא היא כבר ניצבת בפתח חדרו? אלא שכעת אלישע רוצה שהשונמית תעמוד ממש לידו והוא פונה אליה במישרין: "למועד הזה כעת חיה את חובקת בן". בשורה שכזו יש להעניק פנים אל פנים, לשמח את לב העקרה בהבטחה הבאה במישרין מפיו של הנביא. כאן אין מקום לחומות של צניעות. כאשר הבן נפטר והשונמית מגיעה אל אלישע, היא תופסת ברגליו. כן, מגע פיזי ישיר בין אשת איש לבין הנביא. גיחזי מבקש להדוף אותה, אך אלישע מסרב: "הרפה לה כי נפשה מרה לה". יש כאן משבר חמור ביותר, מבין אלישע, ואם היא זקוקה למגע ממשי איתו - לו יהי כן. מובן שכעת גם השיחה ביניהם ישירה לחלוטין. "השאלתי בן מאת אדוני?", היא קוראת בדם ליבה, "הלא אמרתי לא תשלה אותי!" אלישע שולח את גיחזי להחיות את הילד, אך השונמית אינה מוותרת: "חי ה' וחֵי נפשך אם אעזבך". אלישע אינו מתווכח אפילו לרגע, אלא "ויקם וילך אחריה". שימו לב לשלוש המילים הללו. כאשר מנוח, אביו של שמשון, הולך אחרי אשתו לפגוש את המלאך - ושוב מדובר בבשורה של לידת בן אחרי שנות עקרות רבות - מגנים אותו חז"ל ואומרים שהיה זה ביטוי להיותו עם הארץ. ראש המשפחה אמור להנהיג, לא להיגרר. קל וחומר כאשר מדובר בנביא, שהוא ההולך בראש. אך אלישע כלל אינו שם לב לזוטות כאלו, לא לכבודו הרגעי ולא למה שאולי יגידו עליו לאחר מכן; הוא הולך אחריה. סופו של הסיפור ידוע: אלישע מתפלל בדבקות עצומה ומחיה את הילד. שוב הוא אומר לגיחזי לקרוא לשונמית, ושוב הוא פונה אליה במישרין: "שאי בנך". ותגובתה: "ותבוא ותפול על רגליו ותשתחו ארצה ותשא את בנה ותצא".
|
מה ראינו? ראינו שאלישע נוהג בצניעות כראוי, אך לא בכל מחיר ולא בכל הנסיבות. דווקא האדם המכונה "קדוש" - והתנ"ך מסכים לכינוי זה, שאחרת לא היה מצטט אותו (כי לא היה נגרע דבר אילו היה נאמר רק "איש אלוקים עובר עלינו תמיד") - מדבר פנים אל פנים עם אישה ואף מאפשר לה לגעת בו. האם אלישע לא שמר נגיעה? ודאי ששמר. האם לא חשש לטומאת נידה? ודאי שחשש. אך הוא היה מוכן לקחת על עצמו חטאים כאלו, ובלבד שיוכל לשמח את מי שגמל איתו טוב ולסייע כאשר אדם מישראל נקלע למצוקה קשה מאין כמותה. זוהי הקדושה האמיתית: לדעת מתי החבר מצוי בצרה ולהיות מוכן להקרבה עצמית על-מנת לסייע לו. לאור זאת נבין, מדוע הפרשה הפותחת ב"קדושים תהיו" מלאה דווקא במצוות שבין אדם לחברו, ואילו המצוות שבין אדם למקום הן מיעוט בה, ומדוע היא מסתיימת דווקא בפרשת עריות. כי הדרך לקדושה עוברת בראש ובראשונה במסלול הזה - של התחשבות בזולת, של סיוע לו בצרתו, של השתתפות בשמחתו.
|
|
תאריך:
|
22/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
22/04/2010
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
קורא בעיון
|
23/04/10 15:49
|
|
הגיע רגע האמת להודות: הסכמי-שלום של ממש, עם סוריה, ואפילו עם הפלשתינים, אינם נראים, לפי שעה, באופק. אילו אכן נחתמו, הייתה ישראל נאלצת, מן הסתם, לשלם מחיר כבד ואולי גם כואב מנשוא.
|
|
|
לא כל יום יוצא לי לפגוש את הפנים שמאחורי מאבק הדה-לגיטימציה למדינת ישראל והדמוניזציה לחיילי צה"ל. ביום שישי ראיתי אותם, ראיתי וגם שמעתי, ברחוב לבונטין 7 בתל אביב.
|
|
|
ליזי שגיא, מנהלת אגף המידע של ארגון בצלם, מביעה תמיכה מלאה בענת קם, אשר גנבה אלפיים מסמכים, מהם מאות מסווגים, והעבירה אותם לידי העיתונאי אורי בלאו מעיתון הארץ. בהפגנה של פעילים של ארגוני שמאל קיצוני, בה נטלה חלק ואשר נערכה ב-7.4.2010 מול לשכת שר הביטחון בתל אביב, אמרה ליזי שגיא את הדברים הבאים לענת שלו, כתבת אתר החדשות ynet (ניתן לצפות בסרטון הוידאו בקישור הבא: [קישור]):
|
|
|
אחרי שרשרת של התנהגויות בחודש האחרון (אפריל 2010), בהן הגדיש עיתון הארץ את הסאה, הודענו לעיתון על הפסקת המינוי וזאת לאחר שנים רבות כמנויים.
|
|
|
ב"תיק תקשורת” האחרון השתבח עמנואל רוזן בפעילותה של התקשורת הישראלית. הוא טען שאמנם יש לה חסרונות, ולא הכל בסדר בממלכה השביעית, לעומת זאת קל לנו מאוד לבקר את עצמנו (קל? לנו? לבקר את עצמנו?), אבל בסך-הכל העיתונות בארץ עושה את מלאכתה נאמנה. היא מסורה לתפקידה ולא שוכחת לרגע שהיא כלב השמירה שבגללה הדמוקרטיה שלנו נוע תנוע... או משהו כזה.
|
|
|
|