|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

קדושים תהיו

אלישע הנביא מכונה "קדוש" בסיפור האישה השונמית, וממנו ניתן ללמוד רבות על הדרך המובילה לקדושה
22/04/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
הנביא אלישע בציור מ-1712

הדרישה המוצבת בפרשתנו "קדושים תהיו" זכתה לפירושים רבים. הידוע שבהם הוא פירושו של הרמב"ן, ולפיו האדם נדרש שלא יהיה "נבל ברשות התורה" כאשר יזלול ללא הרף וישתה ללא הפסקה וישכב עם אשתו ללא גבול. עליו לקדש את עצמו במותר לו - לנהוג במתינות ובאיפוק, כיאה למי שנברא בצלם, ולא בחוסר ריסון המתאים לבהמות.

ננסה להציע עוד פירוש, בהסתמך על שני המקומות היחידים בתנ"ך בהם כונו אישים ספציפיים בשם "קדוש". האחד הוא אהרון, בדבריו של המשורר בתהילים (ק"ו, ט"ז): "לאהרון קדוש ה'". השני הוא הנביא אלישע, עליו אמרה השונמית לבעלה: "איש אלוקים קדוש הוא, עובר עלינו תמיד" (מלכים-ב' ד', ט'). נשים לב במיוחד לאלישע, שדווקא הוא - לא משה רבינו, לא דוד המלך, לא עזרא הסופר - זכה לתיאור זה מפי אדם שהכיר אותו מקרוב.

אך תחילה, כמה מילים על אהרון. תיאורו כ"קדוש" יכול לנבוע משני מקורות: בין אדם למקום ובין אדם לחברו. בין אדם למקום - מהיותו הכהן הגדול הראשון, האיש ממנו התחילה שרשרת הכהונה לדורי דורות, האיש שנתן את ברכת הכהנים הראשונה בהיסטוריה, האיש הראשון אשר רק לו הותר להיכנס לקודש הקדשים (לפי חלק מהמפרשים, אהרון היה האדם היחיד בהיסטוריה שיכול היה להיכנס לקודש הקדשים בכל יום בשנה, ולא רק ביום הכיפורים, אם היה ממלא את ההוראות המופיעות גם הן בפרשתנו).

בין אדם לחברו - על-פי תיאוריהם הידועים של חז"ל, על האופן בו היה אהרון אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה (כדבריו של הלל הזקן). אהרון אשר מחק לחלוטין את כבודו האישי ושירך את רגליו, והוא זקן מופלג, בין שבילי המחנה הלוהטים על-מנת להשכין שלום בין איש לרעהו ובין בני זוג. אהרון אשר היה מוכן להקריב את עצמו ולעשות את העגל, בתקווה שכך ימנע מבני ישראל חטאים איומים. אהרון אשר היה האדם היחיד בהיסטוריה שהצליח להפסיק במו ידיו מגיפה ולהציל רבבות מישראל.

ניתן לומר, שאהרון מכונה "קדוש" בשל השילוב של תכונות ומעשים אלו. אין אדם יכול להגיע לדרגת הקדושה אם הוא רק עוסק בעבודת הבורא, ואינו שם לב למצוקותיהם של חבריו; ואין אדם יכול להגיע לקדושה אם כל עיסוקו בעניינים ארציים ואין הוא מפנה מזמנו לעניינים רוחניים.

בלי חומות של צניעות

אך דומה, שעיון בסיפור אלישע והשונמית מלמד אותנו שהדגש המרכזי הוא דווקא על היחסים שבין אדם לחברו.

חז"ל אומרים, שהשונמית ראתה אצל אלישע שילוב דומה של גשמיות וארציות. כיצד הבחינה בקדושתו? על כך נחלקו גדולי האמוראים, רב ושמואל. אחד אמר "שלא ראתה זבוב עובר על מיטתו". ואחד אמר: "סדין של פשתן הציעה על מיטתו ולא ראתה קרי עליו" (מסכת ברכות, דף י', עמוד ב').

ניתן לומר שדבריהם אינם רק חולקים זה על זה, אלא גם משלימים זה את זה. קדושתו של אלישע ניכרה הן במאכלו הגשמי והן בשמירה על טהרתו הרוחנית. אך אם נתבונן בפשט הכתוב, נגיע כאמור למסקנה שונה.

הבה ונשים לב לפרטי המגעים בין אלישע לבין השונמית. כאשר אלישע מבקש להודות לה, הוא מבקש ממשרתו גיחזי לקרוא לה והיא עומדת לפניו. ואולם, מתוך שמירה על צניעות - שהרי מדובר באשת איש - אלישע אינו פונה אליה במישרין, אלא מבקש מגיחזי לשאול האם היא צריכה שידבר עבורה עם המלך או שר הצבא. השונמית עונה בשלילה ומתוך ענווה: "בתוך עמי אנכי יושבת".

גיחזי יודע מה בדיוק חסר לה: "אבל בן אין לה ואישהּ זקן". אלישע מבקש שוב לקרוא לה - אך הלא היא כבר ניצבת בפתח חדרו? אלא שכעת אלישע רוצה שהשונמית תעמוד ממש לידו והוא פונה אליה במישרין: "למועד הזה כעת חיה את חובקת בן". בשורה שכזו יש להעניק פנים אל פנים, לשמח את לב העקרה בהבטחה הבאה במישרין מפיו של הנביא. כאן אין מקום לחומות של צניעות.

כאשר הבן נפטר והשונמית מגיעה אל אלישע, היא תופסת ברגליו. כן, מגע פיזי ישיר בין אשת איש לבין הנביא. גיחזי מבקש להדוף אותה, אך אלישע מסרב: "הרפה לה כי נפשה מרה לה". יש כאן משבר חמור ביותר, מבין אלישע, ואם היא זקוקה למגע ממשי איתו - לו יהי כן.

מובן שכעת גם השיחה ביניהם ישירה לחלוטין. "השאלתי בן מאת אדוני?", היא קוראת בדם ליבה, "הלא אמרתי לא תשלה אותי!" אלישע שולח את גיחזי להחיות את הילד, אך השונמית אינה מוותרת: "חי ה' וחֵי נפשך אם אעזבך". אלישע אינו מתווכח אפילו לרגע, אלא "ויקם וילך אחריה".

שימו לב לשלוש המילים הללו. כאשר מנוח, אביו של שמשון, הולך אחרי אשתו לפגוש את המלאך - ושוב מדובר בבשורה של לידת בן אחרי שנות עקרות רבות - מגנים אותו חז"ל ואומרים שהיה זה ביטוי להיותו עם הארץ. ראש המשפחה אמור להנהיג, לא להיגרר. קל וחומר כאשר מדובר בנביא, שהוא ההולך בראש. אך אלישע כלל אינו שם לב לזוטות כאלו, לא לכבודו הרגעי ולא למה שאולי יגידו עליו לאחר מכן; הוא הולך אחריה.

סופו של הסיפור ידוע: אלישע מתפלל בדבקות עצומה ומחיה את הילד. שוב הוא אומר לגיחזי לקרוא לשונמית, ושוב הוא פונה אליה במישרין: "שאי בנך". ותגובתה: "ותבוא ותפול על רגליו ותשתחו ארצה ותשא את בנה ותצא".

הדרך לקדושה

מה ראינו? ראינו שאלישע נוהג בצניעות כראוי, אך לא בכל מחיר ולא בכל הנסיבות. דווקא האדם המכונה "קדוש" - והתנ"ך מסכים לכינוי זה, שאחרת לא היה מצטט אותו (כי לא היה נגרע דבר אילו היה נאמר רק "איש אלוקים עובר עלינו תמיד") - מדבר פנים אל פנים עם אישה ואף מאפשר לה לגעת בו.

האם אלישע לא שמר נגיעה? ודאי ששמר. האם לא חשש לטומאת נידה? ודאי שחשש. אך הוא היה מוכן לקחת על עצמו חטאים כאלו, ובלבד שיוכל לשמח את מי שגמל איתו טוב ולסייע כאשר אדם מישראל נקלע למצוקה קשה מאין כמותה. זוהי הקדושה האמיתית: לדעת מתי החבר מצוי בצרה ולהיות מוכן להקרבה עצמית על-מנת לסייע לו.

לאור זאת נבין, מדוע הפרשה הפותחת ב"קדושים תהיו" מלאה דווקא במצוות שבין אדם לחברו, ואילו המצוות שבין אדם למקום הן מיעוט בה, ומדוע היא מסתיימת דווקא בפרשת עריות. כי הדרך לקדושה עוברת בראש ובראשונה במסלול הזה - של התחשבות בזולת, של סיוע לו בצרתו, של השתתפות בשמחתו.

תאריך:  22/04/2010   |   עודכן:  22/04/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קדושים תהיו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא בעיון
23/04/10 15:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הגיע רגע האמת להודות: הסכמי-שלום של ממש, עם סוריה, ואפילו עם הפלשתינים, אינם נראים, לפי שעה, באופק. אילו אכן נחתמו, הייתה ישראל נאלצת, מן הסתם, לשלם מחיר כבד ואולי גם כואב מנשוא.
22/04/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא כל יום יוצא לי לפגוש את הפנים שמאחורי מאבק הדה-לגיטימציה למדינת ישראל והדמוניזציה לחיילי צה"ל. ביום שישי ראיתי אותם, ראיתי וגם שמעתי, ברחוב לבונטין 7 בתל אביב.
22/04/2010  |  רועי ברק  |   מאמרים
ליזי שגיא, מנהלת אגף המידע של ארגון בצלם, מביעה תמיכה מלאה בענת קם, אשר גנבה אלפיים מסמכים, מהם מאות מסווגים, והעבירה אותם לידי העיתונאי אורי בלאו מעיתון הארץ. בהפגנה של פעילים של ארגוני שמאל קיצוני, בה נטלה חלק ואשר נערכה ב-7.4.2010 מול לשכת שר הביטחון בתל אביב, אמרה ליזי שגיא את הדברים הבאים לענת שלו, כתבת אתר החדשות ynet (ניתן לצפות בסרטון הוידאו בקישור הבא: [קישור]):
22/04/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
אחרי שרשרת של התנהגויות בחודש האחרון (אפריל 2010), בהן הגדיש עיתון הארץ את הסאה, הודענו לעיתון על הפסקת המינוי וזאת לאחר שנים רבות כמנויים.
21/04/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
ב"תיק תקשורת” האחרון השתבח עמנואל רוזן בפעילותה של התקשורת הישראלית. הוא טען שאמנם יש לה חסרונות, ולא הכל בסדר בממלכה השביעית, לעומת זאת קל לנו מאוד לבקר את עצמנו (קל? לנו? לבקר את עצמנו?), אבל בסך-הכל העיתונות בארץ עושה את מלאכתה נאמנה. היא מסורה לתפקידה ולא שוכחת לרגע שהיא כלב השמירה שבגללה הדמוקרטיה שלנו נוע תנוע... או משהו כזה.
21/04/2010  |  אסתי סגל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il