|   15:07:40
  אלכסנדר ס. שכטמן  
יועץ מדיניות ותקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

תהיי יפה ותשתקי!

עסקת הטיעון שהושגה בפרשת מאבטחו של הרמטכ"ל לשעבר, ארז אפרתי, אשר הביאה לביטול עדותה של המתלוננת, היא אות קלון לא רק עבור הפרקליטות אלא גם עבור החברה המתירה לה להגיע להסדרים שכאלו מלכתחילה
16/06/2010  |   אלכסנדר ס. שכטמן   |   מאמרים   |   תגובות
עד שהיחס כלפי הנשים ה"אשמות" לא ישתנה, חבל להן לבזבז את זמנן בהליכה לבית המשפט [צילום: AP]

מזל שיש לנו פרקליטות כזו. פרקליטות הדואגת לא לצדק שייצא לאור בתום תהליך ארוך שבו נותנים לשופטים לשמוע את כל העדויות, אלא לכך שאלו ינוחו ולא יתאמצו חלילה לשבור את ראשם בתיקים ארוכים ומורכבים שידירו מהם שעות שינה יקרות

ככה זה במדינה שבה הנשיא לשעבר מואשם באונס של מספר נשים שעבדו תחת מרותו, אך הפרקליטות דואגת להסיח את הדיון לשאלה ה"קריטית" האם לבשה המתלוננת הראשית בפרשה חצאית או מכנס. ככה זה כששר משפטים לשעבר יכול לנשק את פקודותיו, אך אין מה לדאוג, משום שמדובר ב"מחווה ידידותית" בלבד, שכן "כך הוא מראה לאנשים שהוא מעריך אותם"

ארז אפרתי הורשע בשני סעיפי אישום
מחלקה ראשונה
המתלוננת בפרשה הסכימה להסדר טיעון במשפטו של מאבטח הרמטכ"ל * סעיף ניסיון האונס נמחק * מחלוקת על העונש שייגזר
לרשימה המלאה

איציק וולף
ארז אפרתי הודה באונס אך לא באשמה

ב-28 בנובמבר האחרון, בשעה 04:45 לפנות בוקר, נשמעו זעקות על גדות נהר הירקון בתל אביב. עוברי-אורח שהגיעו למקום מצאו נערה חבולה, מבוהלת ובהכרה מעורפלת אשר ניכר עליה כי עברה חוויה לא קלה. כמה מטרים משם, בין השיחים של הגדה השנייה, הסתתר האנס - מאבטחו של הרמטכ"ל, סרן ארז אפרתי. להגנתו טען הקצין לשעבר ביחידה מובחרת כי הושט לו אלכוהול מזויף אשר השפיע על מעשיו. טיעון זה, מפי אדם הממונה על ביטחונו של אחד מהאישים הבכירים של המדינה, לא רק שאינו קביל אלא גם שם אותנו ללעג. אך כל זאת ככלום וכאפס לעומת ההסדר המקל שאותו קיבל אפרתי לאחר לחץ הפרקליטות על המתלוננת לבטל את עדותה.

מקריאת כתב האישום המקורי, המבוסס על עדותה של הנערה, המאבטח של המועדון הסמוך שנחלץ לעזרתה ועדים אחרים שהגיעו למקום, עולה כי אפרתי גרר אותה, חסם את פיה, היכה אותה באגרופים, ניסה לאנוס אותה ולבצע בה מעשה סדום, תוך איומים שיהרוג אותה אם תתנגד. גם לאחר שהגיע למקום המאבטח במטרה לסייע, אמר לו אפרתי שהיא חברתו והלם בה באגרוף בפניה על-מנת שתשתוק. גם אם לרגע נעצור פה ולא נקרא את המשך כתב האישום שבו מפורט כיצד ניסה הלה להימלט מזירת האירוע, הרי שעולות מספר שאלות המעוררות נורה אדומה בראשי:

ראשית, האם נוהג אפרתי להכות את חברתו-ארוסתו כשזו אינה מסכימה איתו על דברים?
האם זו הדרך שבה נהוג מבחינתו לפתור מחלוקות?
אולי זה, אם כך, הפחד ממנו שגרם לה להצטרף אליו בכל זימוניו לבית המשפט, עד עתה (לא כולל זה של יום עסקת הטיעון)?

שנית, כיצד לא השפיע משקה האלכוהול המזויף, כדבריו, על הנוכחים האחרים במועדון אלא רק עליו? על האדם שאמור להיות חסין וערני מספיק בכל מצב על-מנת להגן על האדם שאת ראשו ודאי היו רוצים רבים בעולם הערבי?


אך כנראה שלפרקליטות המדינה אין זמן להתעסק ב"זוטות" אלו. לכן, הבהירו הם כי בהתאם להסדר, נערכו בכתב האישום רק "תיקונים קלים". זאת משום ש"הרכב השופטים עמוס ביותר, ואם לא היה נחתם ההסדר - היה צורך בהעדת עשרות עדים והמשפט היה אורך חודשים ארוכים". מזל שיש לנו פרקליטות כזו. פרקליטות הדואגת לא לצדק שייצא לאור בתום תהליך ארוך שבו נותנים לשופטים לשמוע את כל העדויות, אלא לכך שאלו ינוחו ולא יתאמצו חלילה לשבור את ראשם בתיקים ארוכים ומורכבים שידירו מהם שעות שינה יקרות. אין זה משנה שכתוצאה ממעשיו של אפרתי, אליבא דכתב האישום, נגרמו לצעירה חבלות של ממש ובכללן דימומים תת-עוריים ופצעי שפשוף בפנים, פצעי שריטה בצווארה, וכן חבלות שונות בכפות ידיה, מותנה וירכה. על הנזק הנפשי שנגרם לה, בכלל אין מה לדבר, משום שלמי יש זמן עכשיו לחכות לתוצאות של שיחות פסיכולוגיות?

הסדר טיעון הוא דבר נוח. כמו שכותבת ד"ר נוגה פוגץ', ראש מרכז נגה הפועל למען נפגעות אלימות ועבירות מין חמורות. "הוא חוסך מזמנם של הפרקליטות ושל בתי המשפט, מייעל את הדיונים ומייתר עדות במקרים בהם לעתים היא עלולה להיות קשה לנפגע". אך לכל מטבע יש שני צדדים וכפי שאנחנו יודעים מהסדרים אחרים בחיי היום-יום, מה שטוב לאחד לא תמיד טוב לאחר. במקרה זה האחר - הוא בעצם האחרת. זאת קורבן העבירה אשר רואה כיצד החוויה שחוותה מקבלת לרגע תפנית, פתאום לוחצים עליה לשנות גרסה מתוך שכנוע שזה לטובתה ולבסוף היא נתפסת בציבור כשקרנית, שכן אם באמת היו פני הדברים כפי שתיארה בהתחלה, מדוע הסכימה? הנאשם, מצד שני, במקום להיענש על מעשיו, נהנה מכך. ושוב, כדברי פוגץ', "גם אם התביעה עדיין מתכוונת לדרוש מאסר, ברור כי הוא יהיה קצר מהמאסר לו היה צפוי אם היה מורשע בסעיפי עבירות רבים יותר. כך, בידי התביעה מסור הכוח לקבוע את רף הענישה עוד בטרם הגיע הנאשם לבית המשפט".

ואכן, לפי העסקה שהושגה (ראה מצד שמאל) בבוקרו של יום שלישי, ה-15.6.10, בעניין המקרה שבו נפתח מאמר זה, יקבל הנאשם רק 14-12 שנה ולא עד 20 שנות בילוי מאחורי הסורגים, כפי שהיה קורה אילו הייתה ממשיכה הקורבן לדבוק בגירסתה, המגובה כזכור בעדים שגם באחד מהם חבט אפרתי. מקומם? מרגיז? מעצבן? מתסכל? מאכזב? מייאש? כנראה שככה זה במדינה שבה הנשיא לשעבר מואשם באונס של מספר נשים שעבדו תחת מרותו, אך הפרקליטות דואגת להסיח את הדיון לשאלה ה"קריטית" האם לבשה המתלוננת הראשית בפרשה חצאית או מכנס. ככה זה כששר משפטים לשעבר יכול לנשק את פקודותיו, אך אין מה לדאוג, משום שמדובר ב"מחווה ידידותית" בלבד, שכן "כך הוא מראה לאנשים שהוא מעריך אותם". ככה זה כאשר ילדים בני 14 מתאספים כדי לבצע מעשה סדום בבת-כיתתם, אך מה אתם רוצים מהם? הם לא הם אשמים!

בכמה מהמקרים, במיוחד כשמדובר בקטינים, יהיו אשמים ההורים או מערכת החינוך. לעיתים תהיה האשמה מוטלת גם על כתפי המשטרה שלא שלחה כוחות סיור להסתובב בכל אתר ואתר בעיר. אך במרבית המכריעה יותר של המקרים, ובמיוחד כשמדובר בבגירים, האשמה תמיד תצא היא! היא המופקרת! היא זו שפיתתה אותם, שבאה אליהם, שעשתה משהו שדרש זאת, שהתגרתה בהם בלבושה הפרובוקטיבי (האם בכלל נעשתה סטטיסיטיקה לגבי נתון זה? ומה בכלל נתפס כפרובוקטיבי בעיני מי שמבקש רק לפרוק את זממו ולבוא על סיפוקו החולני?). הרי לא ייתכן שגבר יבוא מיוזמתו האישית ויבצע מעשה שכזה. הפרקליטות מבהירה חד וחלק לכל המתלוננות האלו, שהדבר הכי טוב שהן יכולות לעשות זה לא להעיד. "ממילא זה לא יעזור. זה הכי טוב שתשיגי", אמרו גם ל-א' מבית הנשיא וגם ל-א' הקורבן של המקרה המצער שלפנינו.

ואכן, הצדק עם הפרקליטות. עד שלא ישתנה בחברה היחס הבסיסי כלפי הנשים האלו (והמחמירים אולי יגידו כלפי נשים בכלל), עד שלא יפסיקו לראות בהן את האשמות שהביאו זאת על עצמן או אובייקט מיני שנועד לספק רק את צרכיו של הגבר, עד שלא ישתנה החוק ויחמיר גם עם ההטרדה המינית הכי קטנה, או יראה באונס מעשה חמור כרצח, שכן מדובר בנשמות שנרמסו ונרצחו, אין להן סיבה ללכת לבית המשפט, להתלונן ולשפוך את סיפורן. עד שכל זה ישתנה, אנחנו אונסים את הנשים האלו לסגור את כאבן העצום בתוך עצמן. משמעות החלטת הפרקליטות היא סימן אזהרה לא לאנס הבא, אלא דווקא לקורבנותיו בדמות 'עדיף שתשתקו, ואל תתלוננו שכן ממילא לא ייצא מזה דבר'...

תאריך:  16/06/2010   |   עודכן:  16/06/2010
אלכסנדר ס. שכטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תהיי יפה ותשתקי!
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נקש
16/06/10 10:52
2
mizkeren
16/06/10 14:36
3
מרינה ט.
16/06/10 19:44
4
Gala
16/06/10 19:54
5
הילה רוטברג
9/07/10 10:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתקשורת קוראים לפעולת השייטת "כישלון", אך מה היה פה הכישלון? המשט לא הגיע לעזה והלוחמים נזקקו ל-30 דקות כדי להתגבר על אונייה שעליה כ-700 נוסעים-שונאים, חלקם טרוריסטים. זה הכישלון? או שמא הפציעות, המכות והביזיונות שנחלו כמה מחיילינו? לאו-דווקא, וגם לא תגובת טורקיה, אובמה וה"עולם", שכמותה צפויה לנו אוטומטית מכאן ולהבא, ויהיו הביצועים שלנו שלמים ומושלמים ככל שיהיו. תווית הכישלון הודבקה בגלל תשעת ההרוגים ושלושים הפצועים שהיו לאויב, וזאת בגלל האידיאולוגיה של מחנה-השלום, האוסרת עלינו לנצח! לנין קרא "אידיוטים מועילים" לאינטלקטואלים במערב שהאמינו לשקרי הקומוניסטים וסיפקו להם, בתמימותם ובאיוולתם, שירותים של סוכני השפעה. אצלנו, "האידיוטים המועילים" מועילים לערבים.
16/06/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מרביתו של הציבור החילוני תופס את החרדים כמקשה אחת: ציבור קיצוני ומסתגר, תאב כוח פוליטי וחסר פשרות ביחסו לדת. הסיקור הנרחב של הפגנות הזעם על פתיחת חניון בשבת או פינוי קברים בחפירה ארכיאולוגית, בו ניתן משקל יתר לאנשי העדה החרדית ולנטורי קרתא, מחזק את התחושות הללו, ומצמצם את האפשרות לדיאלוג פורה בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. ספרו של נסים ליאון, "חרדיות רכה: התחדשות דתית ביהדות המזרחית", פועל כנגד מגמה הרסנית זו, ומהווה דוגמה לתרומה שעבודת מחקר מקיפה ויסודית, המבחינה בדקויות ומסבירה תהליכי עומק, מסוגלת להרים לשיח הציבורי.
16/06/2010  |  נסים ליאון  |   מאמרים
בוכרה היפה? לצערנו, לא הפעם! אף ששמו של המטבח הבוכרי יצא לפניו במעדניו המיוחדים והפיקנטיים, הוא עדיין לא זוכה לתהודה הראויה לו בארץ.
16/06/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
1. מבחן לשלטון החוק
16/06/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופטי בג"צ עשו זאת שוב. אין מומחים יותר מהעומדים בראש המוסד האליטיסטי הזה להצהיר על עצמם תחת כל מיקרופון רענן כמי ש"נועדו להגן על זכויות המיעוט" (ציטוט מתוך נאומה של הנשיאה דורית ביניש רק מהשבוע שעבר) - והלכה למעשה להכות קשות במיעוט החרדי הנרדף שוק על ירך.
16/06/2010  |  אורי פז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il