בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
|
|
גם הם בין הברונים. שי אגסי [צילום: AP]
|
|
|
|
כתבי הרכב מכרכרים סביב שי אגסי, שעומד להיכנס לגילדה של ברוני ייבוא הרכב. הם לא מוטרדים מהתעלומות סביב המהלך. הנה אחת מהן: ממתי מעניקים לחברה זיכיון לייבוא רכב, לפני שהיא הספיקה להעמיד רשת של מוסכים וחלקי חילוף?
חברת 'בטר פלייס', זאת אומרת שי אגסי וחבורתו, זכו בקידום יוקרתי, המכניס אותם לגילדת עשירי הארץ העוסקים בייבוא רכב. זה קרה כאשר בשבוע שעבר העניק משרד התחבורה ל'בטר פלייס' את הזכות להיות הראשונים לייבא ארצה מכוניות חשמליות. בזכות עבודתם הנמרצת של היחצ"נים ופמליית הכתבים שהתנדבה להירתם לכרכרת ההסברה - אין איש בין 3.5 מיליון בעלי רישיונות נהיגה הישראלים שלדידו העתיד החשמלי הוא מדע בדיוני. כל הנהגים שמעו עליו רבות, גדולות ונצורות. שלושה מיליון וחצי נהגים - ומולם אחד, כלומר אני, שסולד מהתרחיש החשמלי בגלל סיבה פעוטה: חשמליות הן לא בשבילי, אפילו אם יהיה להן בעתיד מצבר המאפשר נסיעה ללא דאגה לטווח המרבי (שכיום משאיר את אילת לארקיע). הבעיה שלי היא התמכרות אדוקה לתיבת ההילוכים - ולחשמליות יש רק שתי אפשרויות: הילוך קדימה והילוך רוורס. עובדה זו לבדה מוחקת אותי מהקליינטורה שלהן. גם הידידותיות של המכונית החשמלית כלפי הטבע (אם כי תכונה זו שנויה במחלוקת) - אינה מסוגלת לגרור אותי לזרועותיה האַמפריות.
|
גמישוֹת - אאוט, מגושמוֹת - אין
|
|
פרטים רבים ב'עסקת המאה' שבין משרד התחבורה, האינטרס הלאומי וחברת 'בטר פלייס' עלומים עדיין, ועל כן לא זכו לפרשנות עיתונאית. הנה אחת התעלומות: ממתי מעניקים לחברה זיכיון לייבוא רכב, לפני שהיא הספיקה להעמיד רשת של מוסכים וחלקי חילוף? האם החוק הסיר את התנאי הזה? סוגייה נוספת שנותרה בצל היא: איך ולאן יתגלגלו הקשרים העסקיים בין 'בטר פלייס' וחברת קרסו, היבואנים המצליחים של רנו וניסאן. לניסאן יש כבר מזמן רכב חשמלי, צנוע וקל, המפעפע בימים אלה לשוק האמריקני. מדובר בגרסת המשך משוכללת של Leaf, שהכרנו במארס השנה בתערוכת ז'נבה. ואולם, לפי פרסומים אצלנו, החשמלית הראשונה שתכבד את כבישנו היא דווקא רנו פלואנס בעלת הגוף, הכבדה והמגושמת. לא פורסם מה יהיה טווח הנסיעה של פלואנס-אלקטריק, כאשר היא תנוהג בידי מפונק המתפעל את השמשות בחשמל, מסובב את ההגה בכוח-עזר חשמלי, ועוד נהנה ממזגן.
|
הדיו של חתימת שר התחבורה, ישראל כץ, עוד לא הספיק להתייבש, וכבר שמענו שהחבֵרה החדשה במועדון יבואני הרכב, כלומר 'בטר פלייס', מתכוונת לשווק (בארץ ובדנמרק) 100 אלף מכוניות חשמליות. אינני דואג לדנים. הפרנויה העדינה מתארת לי תמונה עתידית מדאיגה לנהגי הבנזין/דיזל העבריים (בהנחה שיוּתַּר להם עדיין לנהוג במנועים נחשלים אלו): בינינו יסתובבו רבבות חשמליות של 'בטר פלייס', שישבשו את התנועה בשל ביצועיהן הטיפוסיים, קרי - זינוק מרשים ומהירות נסיעה מעצבנת (שהרי מהירות גבוהה מקצרת את טווח נסיעתן, המוגבל ממילא). שילובן של החשמליות בתנועה של מכשירי התנועה המסורתיים (בנזין, דיזל, היברידיות) עשוי להתגלות, אפוא, כקטלני, באשר הוא יגרום להתנגשויות. זה לא רק בגלל השוני בסגנונות הנהיגה (כאמור, אצל החשמלית מדובר בצירוף של זינוק-בזק ונסיעה איטית). הפרנויה העדינה שלי חוותה הבזק נבואי, החושף בפניי סיבות נוספות להפרת הסדר הציבורי על הכבישים. וכך נראה החיזיון: חשמלית אחת זזה באיטיות, חשמלית שנייה עצרה כי החשמל נגמר לה, חשמלית שלישית מאיימת על שותפיה לכביש בתנועות בלתי רציונליות, הנובעות מכך שנהגה נואש למצוא נקודת הטענה (או החלפת מצבר) של 'בטר פלייס'.
|
אך נניח שבניגוד להורוסקופ הקנטרני שלי, פלואנס תתגלה כחשמלית מוצלחת. מהו חלקו של קרסו בהרפתקה זו? האם שי אגסי הפיקח גילה שקרסו נהנה אומנם כבר כמה עשרות שנים מבלעדיות בשיווק דגמי בנזין ודיזל של רנו - אך בהסכם הכתוב עם הצרפתים לא כתובה מילה על המכוניות העתידניות? אני מריח כאן נס פיזיקלי: קֶצֶר המתרחש עוד לפני הגעת החשמל.
|
לסיכום, ל'עסקת המאה' הנרקמת בין המדינה ל'בטר פלייס' יש שני צדדים. הראשון הוא ניצחון פיננסי ענק. שהרי ההיתר של משרד התחבורה פותח בפני החברה את הֵיכַלות האשראי של הבנקים, ומבטיח רווח נאה מייבוא החשמליות, מדמי השימוש בתשתית ומהשכרת המצברים (אולי יתפתחו גם ליסינג חשמלי ותעשיות לוואי אחרות). הצד השני של העסקה הוא האנדרלמוסיה בכבישים, שקווים לדמותה המשוערת שורטטו לעיל. בכל מקרה, העתיד של עסקי החשמל-נוע ייראה כמו תסריט לסרט מתח: באיזו דרך פלאים תצליח 'בטר פלייס' להגן על ריבונות הייבוא שלה, ולטרפד יוזמות חשמליות נוספות? יוזמות כאלה יגיעו ודאי מכיוונן של משפחות ההון, שיושיטו יד אל חלקן בעוגת הוואטים.
|
|
תאריך:
|
14/07/2010
|
|
|
עודכן:
|
14/07/2010
|
|
אדוארד אטלר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ביפ ביפ
|
14/07/10 18:50
|
|
2
|
|
עודד ב
|
14/07/10 21:27
|
|
3
|
|
חשדנית
|
14/07/10 22:25
|
|
4
|
|
אחד העמך
|
14/07/10 23:21
|
|
ביום עיון של לשכת עורכי הדין בעקבות פרסום מסקנות ועדת רשות המיסים לעניין קבוצות הרכישה העלתה נציבת מס הכנסה לשעבר עו"ד טלי אלדר ירון את הסוגיה של היבטי מע"מ בסיחור אופציה במקרקעין כסוגיה שהוועדה לא דנה בה. ננסה להציג להלן את עמדתנו בסוגיה.
|
|
|
מי שזוכר את צחי הנגבי מימי שרשראות האופניים והתלתלים הגולשים ומגדל ימית יתקשה לעכל את המהפך האישי שהאיש עבר עם השנים.
|
|
|
כשאני קורא על קבוצת החיילים הקרביים שהגישו משפט נגד משרד הביטחון, על ניסויים שנעשו בהם בחומר ה"אנתרקס", אני נזכר בחיילי שייטת 13 שעברו מסלול ייסורים כפול - רפואי, משפטי ומוסדי - כדי להכיר בהם כנכי צה"ל.
|
|
|
באחרונה הפכה התקשורת הישראלית עתירת סיקורים לגבי החייל השבוי גלעד שליט, ואימצה התנהלות המכוונת ללחוץ על הממשלה ועל העומד בראשה להחזירו הביתה. הגדילו לעשות שני העיתונים היומיים הפופולריים, שהתחרו ביניהם במספר האינצ'ים שהוקדשו לנושא.
|
|
|
הימים שלפני תשעה באב - יום חורבן בית המקדש - תמיד ידועים כימים עם אנרגיה קשה במיוחד והפעם נראה שהכוכבים מתמזגים ביחד עם אנרגיה זו וכל המזלות יחושו השבוע במתרחש.
|
|
|
|