|   15:07:40
  תמר אלול  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האם יש 'נכון ולא נכון' בצילום?

ככל שניצור יותר חוקים, כך נגביל את עצמנו לראייה סטנדרטית ומקובלת וניצור שפה צילומית אחידה שתגביל את חופש היצירה
19/07/2010  |   תמר אלול   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום 1 - גארי וינוגרנד (נ. 1934), ארה"ב]

[צילום 2 - אנדרה קרטז´ (1894-1985), הונגריה]

כל אחד מאיתנו רואה וחווה את המציאות באופן שונה, כל אחד מאיתנו בוחר מה לקחת מהמציאות אל תוך הצילום ומה להשאיר מחוצה לו. כל אחד מאיתנו בוחר כיצד 'לסדר' את הצורות, הצבעים הגוונים, הנושאים וכו' בתוך המסגרת הצילומית ומה מתוכם יהיה חד, מה מטושטש, מה גדול ומה קטן ובקיצור - כל אחד מאיתנו קובע איזו חוויה יעביר הצילום.

פעמים רבות אני נתקלת בצילומים יפים, עשויים טכנית לעילא, אך החוויה, הרעיון והביטוי האישי של הצלם נעדרים מהם. לרוב זה קורה כי הצלם עובד לפי ה"חוקים" של איך צריך לצלם.

האם יש 'נכון ולא נכון' בצילום? האם 'לא לחתוך ראשים', 'לא לצלם מול האור', 'לחלק את הפריים לשליש ושני שליש' הם חוקים שצילום חייב לשאת על-מנת להיכנס לקטגוריה של 'צילום טוב'?. הרי ככל שניצור יותר חוקים (חוקים הנוצרים תמיד לאחר מעשה) נגביל את עצמנו לראייה סטנדרטית ומקובלת וניצור שפה צילומית אחידה אשר תגביל את חופש היצירה.

למעשה, כל הגדרה של צילום 'נכון' או 'לא נכון' מונעת מהצלם לבנות את השפה האישית שלו בצילום ולפתח אותו ככלי לביטוי אישי.

קומפוזיציה או כל אחד מכלי הצילום העומדים לרשותנו הם אמצעים להביע חוויה אותה רוצה הצלם להעביר. אז איך בעצם נשתמש בהם על-מנת להביע? פשוט מאוד - נצלם באופן חופשי ואינטואיטיבי. הראייה שלנו היא המשך ישיר לאישיות שלנו. הדבר משתקף במשיכה השונה של כל אחד מאיתנו לנושא זה או אחר, בנטייה האישית שלנו להתמקד בנושא אחד מתוך מכלול של נושאים או לאחד נושאים שונים וליצור שיח בניהם. ישנן קומפוזיציות 'בלגניסטיות', ישנן קומפוזיציות 'יציבות ורגועות', יש כאלו שהן דינאמיות ובעצם, ישנן אינסוף אפשרויות. כל אחת מהאפשרויות ממחישה את הראייה הייחודית שלנו ומשנה את החוויה העוברת מהצילום לצופה.

הערות כמו 'אני הייתי חותך אחרת...' או 'למה לא צילמת את זה ככה...', אינן רלוונטית, הצלם עשה את הבחירות שלו ומה שעלינו כצופים לעשות הוא לשאול את עצמנו מה הן גורמות לנו להרגיש, לחשוב ולראות. כמו בכל תקשורת, תנו לצלם להתבטא וכל תחושה העולה מהצילום - לגיטימית.

אם ביטוי אישי הוא פשוט וטבעי, מדוע נוצר פער בין מה שהתכוונו לאייך שהובנו?

הסיבה לכך נחלקת לשניים: בראש ובראשונה צריך ללמוד את הכלים של הצילום לצורך ביטוי טוב יותר ודיוק מיריבי ביחס לאמירה. ידע מאפשר בחירה ובחירה היא כלי חשוב ליצירה.

ובשנייה - בדומה לכל שפה, שפת הצילום הוא שפה ויזואלית בעלת מאפיינים משלה. כמי שרגילים לתקשורת מילולית, צלמים בתחילת דרכם עדין נוטים ליצור צילומים שהמסר שלהם מפורש, כך שאפשר להחליף את הצילום בטקסט, או שהם מסבירים את הצילום בלי לאפשר לו לעמוד בפני עצמו. קשה מאוד להפנים שהצילום לא מתקשר איתנו דרך מילים.

אני רואה את תפקידי העיקרי כמנחה. אני מתבוננת וחווה את התוכן הצילומי של כל אחד ואחת מהסטודנטים שלי, ואז משמשת להם סוג של מראה הנותנת תוקף לשפה ולאמירה המייחדת אותם, בכדי לעזור להם לחדד ולשכלל את הביטוי האישי.

דוגמאות לצילומים

צילום 1 -ליי פרידלנדר (נ. 1934), ארה"ב - מצלם מול האור בכך הוא יוצר צללים, אלכסונים, משולשים ופרוק של הסצנה לשלוש. הדרמה והמתח בין שלושת חלקי הסצנה מתחזקים בזכות השימוש באור.

צילום 2 -אנדרה קרטז' (1894-1985), הונגריה - הוצאת ראשי הנגנים מחוץ לפריים מאפשרת לצופה להתמקד בתנועות הידיים והבזקי האור החוזרים מכלי הנגינה ומקנים לצילום מקצב.

הכותבת אמנית פעילה ויוצרת בתחומי הצילום והווידיאו, ומורה בבית הספר "דרך צילום" בתל אביב.
תאריך:  19/07/2010   |   עודכן:  20/07/2010
תמר אלול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יש 'נכון ולא נכון' בצילום?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
GREEN
19/07/10 15:45
2
Seagull
20/07/10 10:11
3
Seagull
20/07/10 10:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המקום בו אני עובדת הוא קבוצת חברות ולפיכך מכיל לא מעט נפשות עובדות. באחד הימים סיפר לי אחד מהעובדים בחברה, שהיא הנציגה של ESET NOD32 בישראל - קומסקיור (אנטי וירוס ואבטחת מידע), על התכתבות מעניינית בפייסבוק, ומיד עלו בראשי רעיונות על השימושים המגוונים בפלטפורמה הזאת ומיני דעות נוספות בעד ונגד.
19/07/2010  |  גלי חיימוביץ'  |   מאמרים
ועדת ערר מחוז חיפה, קבעה בהחלטתה בערר 125/10 ארימוביץ' צ'רלס נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון כי קומת מסד, אינה נכללת במניין הקומות המותרות וכאשר על-פי תוכנית המתאר החלה מותר לבנות שתי קומות, לא יספרו את קומת המסד. זאת, בניגוד לעמדת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון. את העוררים יצגה עורכת הדין סמדר בן דור.
19/07/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
"שרון לא אמר דבר. הוא הקשיב. אבל מהר מאוד התברר לי שמנחות אותו סיבות נוספות, שאינן קשורות לשיקולים המדיניים-ביטחוניים שלעצמם. ראש לשכתו דב ויסגלס, אמר לי באחת הפגישות שבהן ניסה לשכנע אותי לתמוך בהינתקות, שמעמדו הפוליטי של שרון בירידה ולכן הוא צריך לעשות מעשה" ["דרך ארוכה קצרה", עמ' 160].
19/07/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
בצער רב ייאמר: שיחות ישירות ואו שיחות קרבה לא יביאו את השלום המיוחל. גם השליח ג'ורג' מיטשל, שלא באשמתו, לא יביא למקומותינו את השלום. להלן לפחות שבע סיבות מדוע הפלשתינים לא ירצו לממש פתרון של קבע.
19/07/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
כותב המבקר רב הידע – בעיני רבים – "אורים ותומים" של הקולנוע הישראלי מאיר שניצר במעריב ב-18.7.2010 (עמוד 19 של הגיליון המודפס על נייר - ראה מעלה):
19/07/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il