בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כיצד לשמור על אחיזתנו בארץ ישראל, בנושא זה עוסק החלק השלישי בנאומו הארוך של משה רבינו ● מעט לפרשת עקב
|
עומדת בקדושה [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
|
|
|
ארץ ישראל היא ארץ מיוחדת, יש לה כוחות רוחניים המושפעים מהתנהגות היושבים בה. כשהיושבים עליה אינם מתנהגים כראוי, ארץ ישראל מקיאה אותם מתוכה. ולהפך, כאשר היושבים עליה פועלים בצורה ישרה, ארץ ישראל נותנת את ברכתה ומוציאה את השפע שטמון בה | |
|
|
|
|
הנאום הארוך של משה רבינו נמשך, והפעם הוא מקבל תפנית. אם בפרשות הקודמות דובר על הלאומיות הישראלית ועל השמירה עליה, הרי שבפרשת עקב מתחילים לדבר על השכר והעונש שבקיום המצוות. הפרשת פותחת בהבטחה על הטובה באם ישמור עם ישראל על חוקי התורה: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם...". מה היה צריך להיות הפרס על שמירת המצוות? בדתות אחרות, מקובל להבטיח הבטחות לעתיד הרחוק, שלא ניתן לבחון אותן האם הן יתקיימו או לא. על כך נאמר בתלמוד: "הרוצה לשקר - ירחיק עדותו". אבל בתורה, ההבטחה היא לטווח הקצר: "וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ. בָּרוּךְ תִּהְיֶה מִכָּל הָעַמִּים לֹא יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה וּבִבְהֶמְתֶּךָ. וְהֵסִיר יי מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ". השכר הוא שכר בעולם הזה, ברכוש חומרי. ומאידך-גיסא יש גם את האזהרה לעוברי חוקי התורה: "וְהָיָה אִם שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת יי אֱ-לֹהֶיךָ וְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן". בהמשך הפרשה יחזרו הבטחות אלו עוד מספר פעמים, כאשר הידועה שבהן היא הפרשה השנייה של קריאת שמע: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יי אֱ-לֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ". לעומת "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם. וְחָרָה אַף יי בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר יי נֹתֵן לָכֶם". המשותף לכל האזהרות שבפרשה הוא ששמירה על מצוות התורה תוביל לעושר ולרווחה, בעוד אי-קיום מצוות התורה יביא לגלות ולעזיבת הארץ. אפילו כמות המשקעים בארץ ישראל היא ביחס להתנהגות היושבים עליה. אחרי פרשת דברים, בה ניתח משה רבינו את האירועים שהביאו לכניסה לארץ, ואחרי פרשת ואתחנן, בה הוא הדריך כיצד לשמור על הרגש הלאומי חי, גם אחרי כמה דורות, באה פרשת עקב. בפרשה זו מוסר משה רבנו את המפתח, כיצד לשמור על האחיזה בארץ. ארץ ישראל היא ארץ מיוחדת, יש לה כוחות רוחניים המושפעים מהתנהגות היושבים בה. כשהיושבים עליה אינם מתנהגים כראוי, ארץ ישראל מקיאה אותם מתוכה. ולהפך, כאשר היושבים עליה פועלים בצורה ישרה, ארץ ישראל נותנת את ברכתה ומוציאה את השפע שטמון בה. על עיקרון זה חוזר משה רבינו לאורך כל הפרשה. מכאן ואילך, בכל הפרשות הבאות יתחיל משה רבינו לפרט את המצוות עליהן יש לשמור כדי להיות ראויים לישיבה בארץ ישראל.
|
תאריך:
|
30/07/2010
|
|
|
עודכן:
|
30/07/2010
|
|
אריה יואלי
|
|
בישראל קיימת מגמה כללית של ריכוזיות, הדבר נחשף במחקרי בנק ישראל, במחקרים אובייקטיבים שונים למיניהם וגם במספר תחקירים עיתונאיים. המשבר הכלכלי חשף עובדה פשוטה, בעלי ההון - אלו שמחזיקים חברת נדל"ן, בנק, דלקים ועוד - שולטים כיום במה שעד לפני שני עשורים שלטה המדינה, מכאן גם רמת הריכוזיות וה"תמנוניות" במדינת ישראל. כיום אנו גם יודעים לומר שבמסגרת הרגולציה הקיימת לבעלי ההון יש אפשרות לקחת סיכונים גדולים מידי - והם אכן עושים כן, יש להם גם סיבה טובה לכך, הסיכון לא עליהם אלא על אזרחי המדינה. במסגרת חוקי המשחק הנוכחיים המדינה היא הגב הכלכלי של אותם בעלי ההון, אך, באופן מעט מוזר, לא המדינה ולא האזרחים גוזרים את הקופון כי אם אותם בעלי הון - אכן "עסקה שלא ניתן לסרב לה".
|
|
|
להלן הצעה לעשיית צדק, גם לקשישים וגם למחבלים:
|
|
|
יש בי הערכה רבה לאדם המודה בטעותו. יש לי אפילו מידה מסוימת של כבוד לאדם שאינו עומד על טעותו והוא מתעקש על עמדתו גם אם המציאות טופחת לו על כתפו בחביבות ומציעה לו במתק שפתיים שיחדל מכסילותו. לעומת זאת יש בי בּוּז עמוק וזעם יוקד לאדם שפוסע על שני הסעיפים - מודה בטעות אבל... זו טעות לטווח הקרוב ולא לרחוק... אֶה בֶּ צִיגָלֶה מֶה... כן ולא... נכון - אבל... כזה הוא העיתונאי ארי שביט. מודה ולא עוזב ועל כן לא ירוחם:
|
|
|
בשורת איוב נחתה שוב על עם ישראל. שישה מטובי בניו, אנשי צוות אוויר של מסוק היסעור, ישובו הביתה בארונות. לא במשימה מבצעית ולא במלחמה, אלא בתאונה. תאונה על אדמת נכר, בהרי הקרפטים הרחוקים, בקור ובגשם וביערות של מרכז אירופה.
|
|
|
לשם שינוי, היום התעלתה על עצמה איילה חסון, כתבת קול ישראל, והביאה חדשה עיתונאית מן המעלה הראשונה: דיווח על פגישה של החתרן הבלתי-נלאה מקדימה (חיים רמון), אולי בשליחותו של החתרן הבלתי-נלאה מקדימה (שמעון פרס), עם בכיר ברשות הטרור הפלשתינית, במטרה לחבל באפשרות לקיום מתן ומתן ישיר בין ממשלתה החוקית של מדינת ישראל לבין אותה רשות טרור, בנימוק שאם - חס וקדימה! - תעלה מפלגת קדימה לשלטון בישראל, האויב יקבל ממנה יותר.
|
|
|
|