|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שתי הפנים של "בית קורדובה"

האסוציאציה במערב לשם "קורדובה" - שמו של המסגד העומד לקום בגראונד זירו בניו-יורק - היא של קידמה וסובלנות מוסלמית כלפי נוצרים ויהודים אלא שהמורשת האמיתית של קורדובה בהיסטוריה המוסלמית היא של כיבוש, הרס, טבח ושיעבוד של עיר נוצרית-מערבית
13/08/2010  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: AP]

אפילו לתאריך הפתיחה המתוכנן של המסגד, 9.11.11 יש שני היבטים: לאמריקנים ה-11 בספטמבר מסמל פתיחת עידן חדש של יחסים עם העולם המוסלמי ביום השנה העשירי להתקפת הטרור החמורה ביותר על אדמה אמריקנית. אך במקרה, או שלא במקרה, הפסוק 9:111 בקוראן מחיל את אחת הקריאות הנשגבות ביותר לג'יהאד התאבדותי – הפסוק מאיץ במאמינים "להרוג ולהיהרג"

   רשימות קודמות
  לשלב עוצמה ונחישות בקול אחד

בפי איסלאמיסטים המשמעות של אותן מילים ממש היא לעיתים קרובות הפוכה לחלוטין, והיא תלויה בשאלה אל מי הן מופנות: לאמריקנים או לאחיהם המוסלמיים. לדוגמה, כשאמריקנים שומעים מוסלמים טוענים ל"צדק", הם מדמיינים לעצמם צדק מערבי, בעוד שמוסלמים חושבים כמובן על צדק נוסח ההלכה המוסלמית (השריעה).

האיסלאמיסטים משתמשים בכפל משמעות זה לתועלתם: בפנותו למערב, מקונן אוסמה בן-לאדן על "הצדק של העניין שלנו, ובמיוחד זה של פלשתין". אך כשהוא פונה אל מוסלמים, המושג "צדק" רחב בהרבה מסכסוך טריטוריאלי בלבד, ומנקודת ההשקפה המערבית הוא בלתי נתפס: "קרב, עוינות ושנאה המכוונים על-ידי המוסלמים כלפי הכופרים הם בבסיס דתנו. ואנו סוברים שכלפיהם צדק זה הוא חסד. המערב רואה בלחימה, באיבה ובמשטמה שנעשות בשם הדת חוסר צדק עויין ומרושע. אך הבנתו של מי היא הנכונה - התפיסה שלנו של צדק וחסד או התפיס שלהם?"

העובדה שאוסמה בן-לאדן - רוצחם של 3000 אמריקנים ואוייב מושבע של כל הנותרים - מגלה שתי פנים, האחת לאמריקנים והאחרת למוסלמים, אינה מפתיעה. אך ייתכן כי הקורא כן יופתע לגלות, כי גם "יוזמת קורדובה" המתוכננת להתגשם כמסגד האמריקני הגדול ביותר שיוקם מעל גראונד זירו (המקום שבו ניצבו מגדלי התאומים) - כלומר מעל מרחץ הדמים שגרם לא אחר מאשר בן-לאדן - אומרת לאמריקנים דבר אחד ואילו למוסלמים היא משדרת דבר שונה לגמרי.

עצם שמה של היוזמה, "קורדובה", יוצרת אסוציאציות שונות אצל עמים שונים. כך, במערב בדרך כלל נתפסת העיר האנדלוסית קורדובה כַּדגם לקידמה ולסובלנות מוסלמית של ימי הביניים כלפי נוצרים ויהודים. לאמריקנים רבים, לבחירת השם "קורדובה" למסגד יש משמעות של התקרבות ושל דיאלוג בינדתי על בסיס ההריסות של ה-11 בספטמבר, והוא מרמז על "תהליך ריפוי", על התחלה חדשה בין מוסלמים ובין אמריקנים. הצהרת הכוונות של יוזמת קורדובה בוודאי מרמזת על כך. לכאורה, זו מכוונת ליצור נקודת מפנה ביחסי איסלאם-מערב בעשור הקרוב, להשיב את האווירה של סובלנות בינדתית ושל כבוד שאליה התגעגענו מאז התגוררו יחדיו מוסלמים, נוצרים ויהודים בהרמוניה ובשגשוג לפני 800 שנה.

אלא שהתקופה בהיסטוריה של קורדובה המכונה "סובלנית" הייתה בזמן הח'ליפות של עבד אלרחמן השלישי (961-912) - לפני מעל אלף שנה. "לפני 800 שנה", כלומר בסביבות שנת 1200, האלמוחידים הקנאים - קודמיה האידיאולוגים של אל-קאעידה - החריבו את קורדובה, והיציבו בפני נוצרים ויהודים את הבחירה להתאסלם, לגלות או למות.

האומנם טעות פרוידיאנית מצד מנסחיה של יוזמת קורדובה?

מכל מקום, סיפורה האמיתי של קורדובה, כמו גם של יתר אנדלוסיה, מעורר הרבה פחות השראה מן התמונה שמציגים אקדמאים מערביים: העיר הנוצרית נכבשה על-ידי מוסלמים בשנת 711, תושביה נטבחו או נלקחו כעבדים. המסגד המקורי של קורדובה, שעל שמו עתיד להיקרא המסגד בגראונד זירו, נבנה על חורבותיה של כנסייה נוצריתו, בחלקו מחומרי הבנייה המקוריים שלה. המוסלמים של היום מודעים היטב לפרק זה בהיסטוריה. זוהי המורשת האמיתית ומנבאת הרעות של קורדובה.

ליתר דיוק, לאורך ההיסטוריה של האיסלאם, כשנכבש אזור, אחד הסימנים הראשונים של התבססות השלטון היה בניית מסגד על חורבותיהם של מקומות קדושים: המקדש הפגאני כעבה בערב הסעודית הפך להיות המקום הקדוש ביותר לאיסלאם - המסגד של מכה; מסגד אל-אקצה, המקום השלישי בקדושתו לאיסלאם, נבנה על חורבותיו של בית המקדש בירושלים; מסגד אומאייד נבנה על חורבותיה של כנסיית יוחנן המטביל; כנסיית הגיה סופיה הומרה למסגד עם כיבוש קונסטנטינופול - היא איסטנבול.

ובעניין זה, בשנת 2006 כשביקר האפיפיור בהגיה סופיה, התעורר החשש ש"העולם המוסלמי יפרוץ בהתקף זעם", אם רק "יתקבל הרושם כאילו האפיפיור מנסה לנכס מרכז נוצרי שנפל לידי מוסלמים", כמו למשל שהוא יעז להתפלל שם - וזאת גם כיום, כשמוסלמים מנסים לבנות מסגד על הריסותיהם של מגדלי התאומים.

גם המילים "בית קורדובה" - שמו של המסגד בגראונד זירו -- מתאפיינות בשני דפוסי חשיבה מנוגדים: למערביים, למילה "בית" יש משמעות של מקלט, אינטימיות, ואפילו של מעין חמימות. אך בערבית הקלאסית המילה בית - "דאר" - יכולה להיות גם במשמעות של "אזור", ומשתמשים בה כעניין שבשגרה דווקא במובן של הפרדה, כמו במושג "דאר אלחרב", כלומר "אזור המלחמה נגד הכופרים". כך, בעוד שלאוזניים מוסלמיות, "קורדובה" מזכירה כיבוש ושלטון, יש לה גם קשר לחלוקה ולהפרדה מן הכופרים, כמו למשל בדוקטרינה של "אלוולא ו-אלברא".

אפילו לתאריך הפתיחה המתוכנן של המסגד, 9.11.2011 (צורת הכתיבה האמריקנית של 11 בספטמבר) יש שני היבטים: לאמריקנים ה-11 בספטמבר מסמל פתיחת עידן חדש של יחסים עם העולם המוסלמי ביום השנה העשירי להתקפת הטרור החמורה ביותר על אדמה אמריקנית. אך במקרה, או שלא במקרה, הפסוק 9:111 בקוראן מחיל את אחת הקריאות הנשגבות ביותר לג'יהאד התאבדותי - הפסוק מאיץ במאמינים "להרוג ולהיהרג" - וזוהי כנראה הסיבה שאל-קאעידה בחרו בתאריך זה ביצוע התקיפה. וכך, בעוד שאמריקנים עשויים לחשוב כי משמעותו של תאריך הפתיחה המתוכנן של "בית קורדובה", 9.11, מכוון להוות זיכרון לתאריך זה, מדובר למעשה בצופן למלחמה כוללת. אכן "עידן חדש", אך מסוג שונה בתכלית, כלומר של יצירת עוד ועוד איסלאמיסטים וג'יהדיסטים, שהרי מסגדים משמשים מרכזי-על של רדיקליות - ולא פחות ולא יותר מאשר על אדמה המקודשת לאמריקנים.

ולהרהורים אחרונים בדבר ההיסטוריה של קורדובה והמקבילות המאיימות על אמריקה שיש בה: למרות שלפני קורדבה, כבשו המוסלמים אזורים נוצריים רבים, הרי שכיבוש העיר מסמל את הפעם הראשונה שבה חרב האיסלאם כבשה אזור "מערבי" ממש. היא גם שימשה בסיס למתקפות מוסלמיות נוספות בליבה של אירופה (עד שהובסו סופית בקרב פואטייה), כפי שאולי ישמש המסגד הגדול באמריקה בסיס לערעורה של כל ארה"ב. הריסתה של קורדובה הספרדית התאפשרה על-ידי בוגד מבפנים - ועל עובדה זו להוות התראה לארה"ב, שנראה כי יש לה מספר אינסופי של בוגדים ומלכחי פנכה.

זוהי אם כן המשמעות הכפולה של יוזמת קורדובה: מה שנראה בעיניהם של אמריקנים רבים כמחווה של פיוס וכדיאלוג בינדתי, מהווה רמיזה לכיבוש איסלאמיסטי ולביסוסו; מסגדים, שאמריקנים מניחים כי הם המקבילה של כנסיות נוצריות - כלומר מקומות בהם מתאספים מוסלמים אלטרואיסטים ומתפללים למען הרמוניה ושלום עולמי - הם סמלים לשליטה ומרכזים רדיקליים; הסְפרוֹת של תאריך הפתיחה המתוכנן - 9.11.11 - נראים בעיני אמריקנים כנועדים להנציח התחלה חדשה, בעוד שהחשיבות הקוראנית של מספרים אלה היא ג'יהאד של מתאבדים. כמובן, שתי הפנים של בית קורדובה אינן אמורות להפתיע, בהתחשב בעובדה כי האיש העומד מאחורי היוזמה, פייסל עבדול ראוף, גם הוא דו-פרצופי.

בהשוואה ההיסטורית יש גם מעט חדשות טובות: בניגוד לרוב המוחץ של האומות המערביות-נוצריות שסיפח האיסלאם, קורדובה של ספרד הצליחה בסופו של דבר להשתחרר מעולו, אם כי אחרי כ-700 שנות כיבוש.

לאתר מגזין "מראה"
המאמר במקורו The Two Faces of the Ground Zero Mosque פורסם ב-Pajamas Media
תאריך:  13/08/2010   |   עודכן:  13/08/2010
ריימונד איברהים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתי הפנים של "בית קורדובה"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
14/08/10 11:28
 
RAWni
14/08/10 12:47
2
RAWni
14/08/10 12:57
3
מיכל מירושלים
15/08/10 16:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוא היה כבר חמש עשרה שנה בגמלאות כשנקרא אל ראש הממשלה לפגישה אישית. המזכיר הנאמן פתח לפניו את הדלת בפנים חתומות וסגר אותה אחריו בשקט כשהוא משאיר את עצמו בחוץ. השגריר לשעבר מצא את עצמו ביחידות מול ראה"מ שישב לבדו, שתי ידיו על השולחן, ראשו רכון והוא מתבונן בכפותיו כאילו היו דבר פלאי. מבט אחד הספיק לדיפלומט המנוסה להבין שהאיש השתנה. הפנים הגלויים, האופטימיים והחייכניים שהיו לו כשנכנס לתפקידו היו עכשיו מיוגעים ומכווצים מדאגות ומלחץ. השגריר לשעבר כבר ראה בחייו ראשי ממשלה ברגעי משבר. הפעם היה המנהיג קרוב לאפיסת כוחות גופנית ורגשית.
13/08/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים

13/08/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
התקשורת על פרשניה, מלאה בימים אלה בביקורת על נתניהו, בעקבות העדות בוועדת טירקל, שהוא מגלגל אחריות, מזגזג, חוזר בו ומנסה להתנער ולהיטהר מכל פגם בטיפול הלקוי שהיה בקשר למשט "המרמרה".
13/08/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אני זוכר שהגעתי לטירונות. קיבל את פנינו רב"ט, שהיה מבוגר מאיתנו בחודשים אחדים, אבל נראה בעינינו ככל יכול ויודע כל.
13/08/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
שופטת בית המשפט העליון לשעבר ונשיאת מועצת העיתונות כיום, דליה דורנר, ממליצה לאמנון אברמוביץ' ולחדשות 2 להפר את צו בית המשפט המורה להם להמציא לידי חוקרי המשטרה את מסמך גלנט.
13/08/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
למה צריך לשאול את העם?  /  עמנואל נבון
פרי הביאושים  /  מרדכי קידר
קלון קלין בע"מ  /  עמוס גורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il