|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

יום הכיפורים תשע"א

על חטאים שחטאנו

בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ הטיהור העצמי ביום הכיפורים כמתנת חינם לכל יהודי
17/09/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
הזדמנות להתחרט על הרעות אשר עשינו במשך השנה כולה
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מחר אנחנו אמורים לגלות שמצבנו העכשווי, שהוא גבוה יחסית, מהווה חטא ביחס למצב שאליו נגיע מחר, וכך עד אינסוף. זה עונה גם על השאלה מדוע מתוודים ומבקשים סליחה ביום הכיפורים הזה על מה שכבר נסלח לי ביום הכיפורים שעבר, מה גם שאולי לא חזרתי על אותם חטאים

יהודים מתפללים מדי יום, בדרך כלל שלוש פעמים ביום, ובמהלך התפילה מבקשים סליחה על חטאים שונים. יש בקשת סליחה כללית, בתפילת שמונה-עשרה: סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחל לנו מלכנו כי פשענו, כי א-ל טוב וסַלָּח אתה, ברוך אתה ה' חנון המרבה לסלוח. ויש בקשת סליחה מפורטת לאחר תפילת שמונה עשרה: אשמנו, בגדנו, גזלנו וכולי. תפילת העמידה המכונה 'שמונה-עשרה' היא השיא של כל התפילה, היא היא התפילה, כי סתם 'תפילה' בלשון המקורות זה תפילת העמידה, כל היתר זה הכנות לקראתה, שהיא העיקר. והנה במהלך כל ההכנות שהן ארוכות הרבה יותר מהתפילה עצמה, אנחנו לא מבקשים סליחה בכלל, רק מספרים בנפלאות הבריאה והבורא ובפלאי יחסו אלינו. רק אחרי כל זה, בתפילת שמונה-עשרה, מבקשים סליחה לראשונה. קצת מוזר, לא?!

כי לכאורה, בשכל אנושי פשוט, הסדר הנכון הוא שקודם מבקשים סליחה ורק אחר-כך ניגשים להתפלל. שהרי על בסיס ההנחה שהחטא מזהם את הנפש, איך אפשר להתפלל בטרם התנקינו מחטאינו בדרך של בקשת סליחה? התפילה היא יצירת קשר, חיבור עם הבורא ובקשת צרכינו מאיתו יתברך, מתבקש ונכון שאת הקשר הזה ניצור רק לאחר שטהרנו מהלכלוכים של החטאים, כי איך אפשר לפנות אל הבורא יתברך בידיים לא נקיות?! לכאורה, זה מה שאומר ההיגיון הפשוט, אז צריכים להבין מדוע בתפילה זה מסודר אחרת, מדוע בקשת הסליחה באה רק לאחר הכנות ממושכות כנ"ל. ההכנות האלה, הפרקים שקוראים לפני שמגיעים לתפילה העמידה, מביאות אותנו למעמד רוחני גבוה יחסית, אז שדווקא שם ניזכר בחטאים שעליהם צריכים לבקש סליחה ומחילה?

ועובדה זו בולטת ביותר ביום הכיפורים, יום בו אנחנו מתדמים למלאכים, לבושים לבן, אבל מתוודים על חטאים רבים. מה עוד שכבר התוודינו עליהם אשתקד וגם לפני שנתיים ושלוש, ובהחלט ייתכן שלא חזרנו עליהם מאז. יש פה לכאורה סתירה בין מצבנו הרוחני הנתון, שהוא נעלה ביותר, ובין הזכרת עוונות וחטאים שמקורם במצב רוחני ירוד. אלא שהיא הנותנת, כל עוד נמצאים במצב רוחני ירוד - לא מזהים בכלל שיש על מה לבקש סליחה. במצבנו הנתון - עוונות זה כמעט טבעי. ליתר דיוק, ההתנהגות הזאת אינה נחשבת לעוון, כי זהו מצבנו. לעומת זאת כאשר מתעלים ברוחניות, פתאום מתגלה שמה שהיה עד עכשיו - היה חטא, יחסית למצב הרוחני שבו אנחנו עומדים כעת.

באותה מידה, מחר אנחנו אמורים לגלות שמצבנו העכשווי, שהוא גבוה יחסית, מהווה חטא ביחס למצב שאליו נגיע מחר, וכך עד אינסוף. זה עונה גם על השאלה מדוע מתוודים ומבקשים סליחה ביום הכיפורים הזה על מה שכבר נסלח לי ביום הכיפורים שעבר, מה גם שאולי לא חזרתי על אותם חטאים. וכן בכל תפילה, בכל יום מחדש, מבקשים סליחה כי בכל יום מתעלים למדרגה רוחנית גבוהה יותר, שביחס אליה - המדרגה הקודמת נחשבת לחטא. מהאמור עד כאן ניתן להבין גם שלא בהכרח מדובר בבקשת סליחה על חטאים ועוונות כפשוטם. במאמר מוסגר נוסיף כי ברור שעל אלה יש לעשות תשובה מיד, בלי להמתין עד יום הכיפורים. עם זאת, יום הכיפורים הוא ההזדמנות שלנו להתנקות מכולם, גם מהתנהגויות כאלה, שלא הצלחנו להיפטר מהן עד היום.

למעשה, אם כבר דיברנו על תהליך מתמשך של התעלות רוחנית, ההוראה הנלמדת מהימים האלה ומיום הכיפורים בפרט, היא שהדרך להתעלות כזאת היא דרך הווידוי והתשובה. כאמור, התהליך הזה הוא יומיומי, שעל כן מתוודים ומבקשים סליחה כמה פעמים בכל יום. אלא שבסתם ימים של חול אנחנו עלולים שלא לחוש בכל התקדמות. או לחילופין, מה שגרוע יותר, אנחנו עלולים לחשוב שכבר התקדמנו די, שמדרגתנו הרוחנית גבוהה מספיק. כי לאורך השנה בימי החול, אנחנו עלולים שלא לחוות כלל את קרבת האלקים אלינו, אנחנו עלולים להיסחף בזרם הטרדות היומיומיות ועבודת ה' שלנו, כולל בקשת הסליחה, יהיו מן השפה ולחוץ, לא ינבעו מעומק הלב. ביום הכיפורים, שיאם וסיומם של ארבעים הימים שתחילתם בראש חודש אלול, אין סיכוי שזה יקרה.

כי בחודש אלול, המלך היה בשדה, כמשל החסידי המפורסם: מלך גדול וחכם הכריז כי כל הרוצה רשאי לפנות אליו אישית בכל עניין. זרם הפניות הדל הניע את המלך לקבוע סדר חדש, אם העם לא בא אליו - הוא יצא אל העם. הוא הכריז על חודש מסוים בו יערוך סיור פתוח ברחבי ממלכתו וכל הרוצה - רשאי לבוא ולפגוש את המלך אישית.

סלח לנו, מחל לנו, כפר לנו

כדי להתוודות, אדם חייב להנמיך את עצמו, לצמצם את היישות שלו. בצמצום היישות, בהנמכת האגו, האדם פותח בפני עצמו נתיבים חדשים להתעלות רוחנית, נתיבים שהיו חסומים על-ידי האגו הנפוח

חודש אלול, המהווה הכנה ליום הכיפורים, הוא החודש בו המלך העליון, הקב"ה, נמצא בשדה כביכול, כל אחד רשאי לגשת אליו והוא מראה פנים שוחקות לכולם ומקבל את כולם בסבר פנים יפות. נו, אז אם כזה הוא חודש ההכנה ליום הכיפורים, אפשר להתחיל להבין מדוע יש ביום הזה כוח כזה מיוחד של היטהרות. אומנם המלך כבר שב לארמונו, זה קרה בראש השנה, אבל ההשראה וההתרגשות מימי נוכחותו בשדה - עדיין קיימות ואף מתגברות. הן מגיעות לשיאן ביום הכיפורים. בהיותו בשדה, הוא התוודע כביכול לכל הנגעים והפגעים המציקים לנתיניו, לנו, והוא בא לקראתנו בהבטחה [ויקרא ט"ז]: [ל] כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ.

לא ניכנס כאן למחלוקת אם הכפרה הזאת מותנית בתשובה או לא, כי לענייננו חשובה רק העובדה שלכל הדעות "עיצומו של יום מכפר". הקב"ה קבע את היום הזה לסליחה, למחילה ולכפרה (שאולי נצליח להבין את ההבדל ביניהן) ואנחנו צריכים לנצל את היום הזה ככל יכולתנו. שכן השאלה היא, מה אמורה להעניק לנו הכפרה הזאת? והאם אפשר להסתפק בה, או שצריכים להשקיע איזשהו מאמץ מעבר לעצם הכפרה האוטומטית? כי אם מישהו חושב רק על פטור מעונש עתידי, בעולם הבא - דומה שזו החמצה של עצם הרעיון. שכן כאשר אדם עמוס בחטאים, עצם העומס הוא עונש עבורו, שהרי החטאים מגבילים ואף מונעים את התעלותו הרוחנית, לא רק בעולם הבא אלא כאן ועכשיו. כלומר הכפרה, הטהרה שלנו מחטאינו מעניקה לנו הזדמנות לצאת לדרך חדשה, דרך של התעלות רוחנית שלא יכולנו להגיע אליה כל עוד הכבידו עלינו החטאים.

את ההזדמנות אנחנו מקבלים במתנה, זה לכל הדעות כי "עיצומו של יום מכפר". יש רק תנאי אחד וגם הוא לכל הדעות, שנשמור את ההלכות המחייבות ביום הקדוש הזה. כלומר, צום מוחלט של עשרים וחמש שעות והימנעות מעוד כמה עינוגים, כגון יחסי-מין ואפילו שימוש בקרם גוף ונעילת נעלי עור. זה מספיק כדי שנזכה לאותה כפרה וטהרה שניתנות לנו במתנה מלמעלה. השאלה היא כיצד נכשיר את עצמנו לנצל את המתנה הזאת להתעלות רוחנית, מה אנחנו אמורים לעשות כדי שהמתנה הזאת לא תתבזבז לשוא, כמו עוד הרבה מתנות שנותן לנו הרבונו של עולם ואנחנו מבזבזים אותן. את התשובה כתבנו לעיל, וידוי ובקשת סליחה ומחילה. כי כדי להתוודות, אדם חייב להנמיך את עצמו, לצמצם את היישות שלו. בצמצום היישות, בהנמכת האגו, האדם פותח בפני עצמו נתיבים חדשים להתעלות רוחנית, נתיבים שהיו חסומים על-ידי האגו הנפוח.

איך זה עובד: כאשר אדם חוטא - ואגו נפוח זה בהחלט חטא ואפילו חמור, מה גם שהוא מהווה מניע להרבה חטאים - הוא מעליב כביכול את הקב"ה. שהרי באותה שעה שחטא - הוא השתמש בחיות שהקב"ה נתן לו באותו רגע, כמו שנותן לו כל הזמן, כדי לעשות את החטא. נו, נדמיין לעצמנו מישהו שאנחנו עושים לו טובה ובו-זמנית הוא יורק לנו בפרצוף בכך שעושה הפוך ממה שביקשנו ממנו... למרות זאת הקב"ה מרבה לסלוח, כמו שאנחנו אומרים בתפילה, והסליחה פירושה ביטול הרובד הזה של הפגיעה האישית. אלא שכדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לבקש: "סלח לנו".

ועדיין ייתכן שבלי קשר לפגיעה האישית שנסלחה, יהיה על האדם לשלם על מה שעשה, כמו שצריכים לפרוע חוב גם אם אין שום עניין של פגיעה אישית. כמו שופט המחייב אדם לשלם בלי שתהיה לו כל נגיעה רגשית בעניין שנדון בפניו. על כן אנו מבקשים מהקב"ה גם מחילה, "מחל לנו". כי מחילה זה ויתור על תשלום שאני זכאי לו בדין.

ומה עושים עם הזוהמה הנפשית רוחנית שדבקה בי בעשיית החטא? מילא שהקב"ה סלח לי על העלבון ואפילו מחל לי על התשלום, אבל הלכלוך שהדבקתי לעצמי - איך אני נפטר ממנו? ובכן, זוהי מעלתו המיוחדת של יום הכיפורים וזו פעולה שהקב"ה בכבודו ובעצמו עושה עבורנו במתנה: כי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ. אומנם יש דרכים שבהן אדם יכול לסייע בטיהור נפשו מזוהמת חטאיו, אבל ביום הכיפורים הטיהור הזה ניתן לנו במתנת חינם.

וכאמור, כדי שהמתנה הנפלאה הזאת שאנחנו מקבלים מהבורא יתברך ביום הכיפורים לא תתבזבז, אנחנו אמורים להכשיר את עצמנו לקבל אותה ולהשתמש בה, וההכשרה נעשית על-ידי הווידוי. כי ברגע שמודים "אשמנו, בגדנו וכולי" ועושים זאת באמת ובתמים, מכל הלב, בכך אנחנו פותחים בפני עצמנו אופקים חדשים ואינסופיים להתעלות רוחנית.

והקב"ה יחתום את כולנו לשנה טובה ומתוקה כדי שיהיה טוב לכולם.

תאריך:  17/09/2010   |   עודכן:  17/09/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חטאים שחטאנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
17/09/10 17:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המאמין היהודי מאמין באלוהים כבורא עולם וזאת ללא כל צורך, גם ללא כל יכולת, של הוכחת אמונה זו; אמונה הבאה מתוך קיום האדם ולא מתוך דעותיו וידיעותיו.
17/09/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
יום כיפור בפתח, כולם מתמרקים, חיצונית ופנימית, מזככים את נפשותיהם בתפילות, בבקשת סליחות; ובצום יום הכיפורים, כולם מבקשים סליחה על חטאינו, חטאים גשמיים, נפשיים ולעיתים אף חומריים, חטאים קטנים כגדולים; ומבטיחים שבשנה הבאה, הבאה עלינו לטובה, נשפר היטב את מעשינו. ונשאלת השאלה החשובה, מעבר לחשיבות הרבה בהכרת החטא וקבלת אחריות על מעשינו, בעיקר בעבירות מול בורא עולם - מה בעצם אנו עושים כדי לכפר על עבירות בין אדם למקום?
17/09/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
"בישיבות היה נוהג לעיתים לנמנם, אך בעיקר היה הססן, חסר חדות ולהפתעתי גם נעדר כושר החלטה... גרוע מכל היה יחסו לכפופים אליו, מיטב המפקדים של צה"ל... ברק היה שר ביטחון מאכזב, לא לויאלי, לא יציב בעמדותיו ולא אחראי בהמלצותיו בעניינים הרגישים והמכריעים שבהם היינו צריכים לקבל החלטות".
17/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
המדרגה הבודדה מהווה מכשול; לא חשוב מהן התקנות והתקנים ומהם החוקים החלים על כך, היכן שהיא מותרת או אסורה - עובדת החיים חזקה יותר מכל תקן ותקנה, ושום לובי של קבלנים או ארגון של יזמים אינו יכול לבטל עובדת חיים זו.
17/09/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לפני מספר ימים דרש השר אבישי ברוורמן לפטר את עמיתו, שר החוץ אביגדור ליברמן. העילה לטעמו של ברוורמן: השר ליברמן מעז לומר לבוחריו ולעם את האמת שרבים חשים בליבם -שעם "הפלשתינאצים" לעולם לא יהיה שלום. ואכן, 'האמת' היא היא הדבר שהשר ברוורמן מגרש מתודעתו הפוליטית, כי עם האמת הוא אינו מסוגל לחיות, לפחות לא כשר הממונה על ענייני הערבים.
17/09/2010  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il