|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קונספציה ומחדל

הבוז התהומי לערבים הוליד את ה"קונספציה", וה"קונספציה" הולידה את "המחדל" אורי אבנרי מספר כיצד השפיעה מלחמת יום הכיפורים על כולנו
19/09/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
חיילי צה"ל בחרמון, מלחמת יום כיפור, 13.10.1973 [צילום: זאב ספקטור/לע"מ]

גולדה מאיר. הלכה לעולמה במצפון נקי

דוד אלעזר (דדו). מידע קריטי לא הגיע לידיו [צילום: לע"מ]

אלי זעירא. בעל ביטחון עצמי רב

ישראל טל (טליק). הזהיר בפני הקמת קו בר-לב [צילום: דו"צ]

אריאל שרון. הציע לשמור על כוחות ניידים מאחור [צילום: משה מילנר/לע"מ]

ברחוב הראשי שמתחת לחלוני שררה דממה מחלטת. אף רכב אחד לא נע. היינו שקועים בשיחה עם ידיד, כאשר קרה דבר שלא ייאמן. צפירות-האזעקה פתחו ביללה אדירה. תוך דקות החלו מכוניות לדהור ברחוב במהירות מטורפת. אנשים יצאו בחיפזון מהבתים, במדי-המילואים שלהם, תרמילים על גבם. הרדיו, ששמר על דממה מאז אתמול, כנהוג ביום זה, התעורר לפתע לחיים. פרצה מלחמה. המצרים והסורים פתחו בהתקפה על ישראל. יום הכיפורים, היום לפני 37 שנים.

מאז, בכל יום כיפורים אנחנו נזכרים ביום ההוא בחיינו. אי-אפשר אחרת. הוא היה יום-שבר בחיינו, בתולדות ישראל, אירוע מכונן בתולדות המרחב השמי כולו.

היום, כמו בכל יום-כיפורים מאז, השבתון הכללי, הדממה הטוטאלית ברחובות, מעוררים לחשבון-נפש. כמי שהיה עד לדברים, בא לי למסור עדות.

איך השפיעה המלחמה על כולנו?

הדבר הראשון שיש לומר עליה: זאת הייתה מלחמה מיותרת. אין זאת הגדרה חריגה, כמובן. חוץ מחריגות מעטות, כגון מלחמת-העולם השנייה (ואולי גם מלחמת תש"ח שלנו), כל מלחמה היא "מיותרת". מלחמת-העולם הראשונה, אורגיה נוראה של הרג והרס, הייתה מיותרת לחלוטין. עד היום מתקשים ההיסטוריונים למצוא סיבה הגיונית לפריצתה. מניעי כל הצדדים מתגמדים לעומת התוצאות.

וכך גם במלחמת יום-כיפור. נשיא מצרים, אנואר סאדאת, היה מוכן כבר לפני המלחמה לעשות שלום עם ישראל. מתווכים חשובים מסרו זאת לראש ממשלת-ישראל, גולדה מאיר. היא דחתה את הדברים בבוז.

עוד לפני מותו הפתאומי של גמאל עבד-אל-נאצר, קודמו של סאדאת, הגיעו לישראל ידיעות מוסמכות על כך שמצרים מוכנה לשלום, בתמורה להחזרת השטחים שכבשה ישראל במלחמת 1967. אני עצמי הבאתי מסר כזה לשר-האוצר, פנחס ספיר, אחרי שעבד-אל-נאצר גילה את צפונות ליבו לידידי, העיתונאי הצרפתי אריק רולו, בשיחה שלא פורסמה. רולו מסר לי את הדברים והרשה לי להביאם בחשאי לידיעת הממשלה. ספיר, אז השר החשוב ביותר בממשלה והבוס האמיתי של מפלגת-העבודה, התייחס לדברים בחוסר-עניין גמור. אמנון זכרוני, שליווה אותי לפגישה, היה נדהם כמוני. בוודאי לא הייתי היחיד שהעביר מסרים כאלה.

כמה חודשים לפני המלחמה נפגשתי עם מצרים הקרובים לצמרת, ובעקבות השיחות הזהרתי בנאום בכנסת שאם לא נפתח מיד ביוזמת-שלום שתחזיר למצרים את התעלה ואת סיני, הם יפתחו בהתקפה גם אם אין להם סיכוי לנצח. הכנסת לא הקשיבה.

אחרי המלחמה האשמתי את גולדה בפומבי ברצח אלפיים צעירים ישראליים, ואלפים בלתי-ספורים של צעירים מצריים וסוריים. גולדה, אישה צרת-אופקים להחריד, משכה בכתפיים והלכה לעולמה במצפון נקי.

המצרים הדהימו את העולם כאשר הצליחו, בשעות הראשונות של המלחמה, לצלוח את תעלת-סואץ - מכשול-מים יעיל מאוד - ולשבור את קו בר-לב, גאוות צה"ל.

זה היה אחד מניצחונות-ההפתעה הגדולים בהיסטוריה. למרות ההבדל בממדים, יש המשווים אותו לפתיחת מבצע-ברברוסה (הפלישה הגרמנית לברית-המועצות) ולהפצצת פרל-הארבור (ההתקפה היפנית על ארצות-הברית).

איך הייתה הפתעה כזאת אפשרית? הרי הצבא המצרי לא יכול היה לרכז את כוחותיו ולהגיע לעמדות-הזינוק מבלי להתגלות. כל השטח בין קהיר לתעלה חשוף לגמרי.

אחרי המלחמה קרא לי דדו לביתו ופתח לפניי את התיקים. דדו - רב-אלוף דוד אלעזר - הודח מצה"ל בעקבות המלחמה, כמי שנשא באחריות לאותו "מחדל". הייתי אז גם עורך-עיתון, ודדו רצה לשכנע אותי בחפותו. מן התיקים התברר שהיו לצה"ל כל הידיעות הדרושות - וגם הרבה מעבר לזה - על ההכנות המצריות למלחמה. היו שם פרטים מדהימים.

נקלטה, לדוגמה, פקודה של המופתי של אחת היחידות המצריות להפר את צום הרמדאן, אחת המצוות החשובות ביותר של האיסלאם, ולאכול החל בשעה מסוימת. נקלט שדר אלחוטי של קשר מצרי לאחיו הקשר, ששירת ביחידה אחרת, ובו תפילת המוות. נקלט מסר מתחנת-חוף לצוללות בלב ים, ובו הוראה לנתק את קשר-האלחוט משעה מסוימת. וכן הלאה וכן הלאה. הרבה-הרבה ידיעות. לדברי דדו, שום דבר מכל זה לא הגיע בכלל אל הרמטכ"ל, כלומר אליו. ראש אגף המודיעין, אלי זעירא, גנז את כולן.

מדוע? זעירא, אדם בעל ביטחון עצמי רב, היה כבול בכבלי "קונספציה": שהמצרים לא יתקיפו אם לא תהיה להם עליונות אווירית.

אבל זה לא מסביר את ההיקף האדיר של המחדל. גם פעולות-ההטעיה המחוכמות של המצרים לא מסבירות אותו. יש סיבה הרבה יותר עמוקה: זלזול בערבים. הזלזול הזה הוא אחד מקללות המדינה, והוא מלווה אותנו עד היום.

הוא לא היה קיים במלחמת-תש"ח, הקשה והארוכה במלחמות ישראל. לחיילים של אז היה, כזכור לי, כבוד לאויב. לנו, שלחמנו בדרום, היה כבוד רב לצבא המצרי (שאחד ממפקדיו הזוטרים היה גמאל עבד-אל-נאצר), ולחיילים בחזית המרכז היה כבוד ל"לגיון הערבי" הירדני. הצבא הסורי והצבא העירקי נחשבו גם הם לכוחות מעולים.

כבוד זה נמוג במלחמת 1956, מסיבה כוזבת. החיילים המצריים ברחו מפני ההתקפה של צה"ל במדבר סיני, והיו כמה שהשאירו את נעליהם מאחוריהם. אבל הייתה לכך סיבה פשוטה: הם קיבלו פקודה לסגת במהירות, מפני שכוחות צרפת ובריטניה נחתו בעורפם ואיימו להפוך את כל מדבר סיני למלכודת-מוות. מצרים הופתעה על-ידי הקנוניה הצרפתית-בריטית-ישראלית.

אבל הבוז הגיע לשיאו במלחמת 1967. אחרי שלושה שבועות של חרדה קיומית ראה הציבור כיצד שובר צה"ל בשישה ימים את הכוח הצבאי המרוכז של מצרים, ירדן וסוריה, בתוספת כוחות ממדינות ערביות אחרות. זה נראה כמו פלא. אך מי שאינו מאמין בנסים יודע שלא היה שם שום נס: צה"ל, ובעיקר חיל-האוויר, תכנן את המלחמה הזאת בהקפדה, והפיקוד הטוב ביותר שהיה אי-פעם לצה"ל ביצע את התוכנית.

הניצחון הזה היה אסון היסטורי. הוא היה גדול מדי, מוחץ מדי, מפתיע מדי. המדינה נכנסה לאופוריה שנמשכה שש שנים. היה ברור לכל שהערבים אינם מסוגלים להילחם. צה"ל נחשב לצבא הטוב ביותר בעולם, צבא שאין לנצחו. אריאל שרון הכריז שצה"ל יכול להגיע תוך שישה ימים לטריפולי שבלוב.

מה שקרה ביום-הכיפורים 1973 היה תוצאה ישירה של הניצחון ההוא. הבוז התהומי לערבים הוליד את ה"קונספציה", וה"קונספציה" הולידה את "המחדל" - שתי המילים שהפכו לסימני-הדרך של המלחמה. הבוז הוליד את האמונה שהמצרים לא יעזו כלל לתקוף את "קו בר-לב", קו של מעוזים שאוישו ביום-הכיפורים בדלילות על-ידי כוחות ממדרגה שנייה (שני גנרלים הזהירו בפני הקמת קו בר-לב: גנרל-הטנקים ישראל טל, שנפטר לפני כשבוע וחצי, ואיש-הרגלים אריאל שרון, הממשיך לחיות בתרדמת. "טליק" ו"אריק" הציעו לשמור על כוחות ניידים מאחור, ולשבור כל התקפה מצרית בהתקפת-נגד מוחצת).

המלחמה החלה בניצחון מצרי (וסורי) מוחץ, והסתיימה בניצחון צבאי ישראלי. צה"ל לא הושחת עדיין על-ידי הכיבוש (גם זה אסון שנבע מהניצחון במלחמת ששת-הימים), ורוב מפקדיו היו בעלי רמה שכיום אפשר רק לקנא בה. אבל מבחינה פוליטית, המלחמה הסתיימה בתיק"ו.

לדברי טליק, שניהל את המשא-ומתן על הפסקת-האש בקילומטר 101, הציע לו גמסי, המפקד המצרי, לפתוח מיד במשא-ומתן לשלום. טליק מיהר לגולדה, וזו אסרה עליו להמשיך: היא התחייבה בפני הנרי קיסינג'ר שכל משא-ומתן יהיה באמצעות האמריקנים. זה עיכב את השלום עם מצרים בארבע שנים נוספות, עד שסאדאת פתח ביוזמתו ההיסטורית מאחורי גבם של האמריקנים.

המלחמה החזירה את הגאווה למצרים. ביקרתי בקהיר במוזיאון ל"מלחמת רמדאן", כפי שהיא נקראת בפי המצרים. הושקע שם מאמץ גדול בתיאור צליחת-התעלה באמצעים אור-קוליים. מאות המצרים שגדשו את האודיטוריום כמה פעמים בכל יום התמלאו בגאווה אדירה.

גאווה זו הקלה על סאדאת לצאת ליוזמתו. כשבאתי לקהיר, כמה ימים אחרי טיסתו לירושלים, הייתה העיר מלאה בכרזות: "אנואר סאדאת, גיבור המלחמה, גיבור השלום".

מיד אחרי המלחמה פתח יאסר ערפאת ביוזמת-השלום ארוכת-הטווח שלו, שהביאה כעבור 20 שנה להסכם-אוסלו. פעם הסביר לי איך הגיע לכך: משנוכח לדעת כי ניצחון-ההפתעה הכביר של הערבים בראשית המלחמה הסתיים במפלה צבאית, הסיק את המסקנה ההגיונית שאין דרך להשגת המטרות הלאומיות הפלסטיניות בדרכי מלחמה, ושיש לעלות על הסדר השלום.

המסקנות האלה תקפות כיום כמו מתמיד:

  • השחצנות מובילה לאסון.

  • קונספציה המבוססת על הזלזול בערבים תגרום למחדל היסטורי.

  • כל מלחמה מיותרת: אחרי כל מלחמה נוספת נשיג - במקרה הטוב ביותר - מה שיכולנו להשיג לפני המלחמה.

  • אין פתרון צבאי: לא לערבים, לא לנו.

  • יש הרבה גיבורים במלחמה, התהילה שמורה לגיבור השלום. כנאמר במקורות: איזהו גיבור, ההופך שונאו לאוהבו.

תאריך:  19/09/2010   |   עודכן:  19/09/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קונספציה ומחדל
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנרי למאסר עולם
19/09/10 12:40
2
יונתן מרקז
19/09/10 14:24
 
אשה עתיקה
24/09/10 14:34
 
יונתן מרקז
3/10/10 14:03
3
vtg
19/09/10 15:01
 
ישראל וייסמן
8/10/10 20:21
4
אלישמע
19/09/10 16:46
5
ימין קיצוני שקול.
19/09/10 18:27
 
אלישמע
19/09/10 20:20
 
תפסיק לצעוק
19/09/10 21:11
 
אלישמע
19/09/10 23:43
6
מיכל מירושלים
19/09/10 21:00
7
הגעתי למסקנה
19/09/10 21:09
8
בטטה
19/09/10 22:15
9
קורןנאוה טבריה
20/09/10 09:36
10
לכלוא את הגזען!
20/09/10 10:07
11
קורןנאוה טבריה
20/09/10 15:27
12
אשה עתיקה
24/09/10 14:42
13
ישראל וייסמן
8/10/10 13:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למדנו מן העיתונות המקומית ("גפן", 17.9.10) כי:
19/09/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
כשמריצים חיפוש מהיר בגוגל על ישראל היום, אפשר למצוא מגוון תוצאות רב, ביניהן את זו הטוענת לביביתון. האמת שאותי, זה כבר מזמן לא מצחיק. הפוצי מוצי של שלדון אדלסון נוסד למעשה אי שם בשנת 2007 הלא רחוקה. אדלסון, כך מספרים, הינו אדם רב ממון הידוע בתור לאומנותו בכל הנוגע למדינת ישראל. אבל בעיקר בלאומנותו לבנימין נתניהו, זה במקרה נבחר גם לראשות הממשלה, כשנתיים לאחר צאת העיתון.
19/09/2010  |  קיריל הדר  |   מאמרים
שלום רב לך אדוני ראש הממשלה. בנאומך בטקס הרמת כוסית, שלפת את משפט המחץ, ה"נוק אאוט" שאמור להותיר את מבקריך ומודאגיך חסרי תשובה: "אני אומר לכם, אל תדאגו. איש לא צריך ללמד אותי ואת חברי מהי אהבת ארץ ישראל". מה נגיד? ה"אל תדאגו" של הפתיח דווקא כן מדאיג, כי קשה שלא להיזכר בבגין ובשרון שעשו שימוש במשפט הזה כאמצעי לקיצוץ ריבונותנו בארץ ישראל. גם בהמשך דבריך, "אני לא חושב שיש ממשלה כלשהי שתנווט טוב יותר", אתה למעשה אומר לנו: "אין לכם בכלל ברירה". וזה כנראה אמור להרגיע...
19/09/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
ספק אם אי-פעם ניתן במקומותינו פסק דין כה אמיתי, אמיץ ומבוסס באשר להתנהלותם של חוקרי משטרה ופרקליטים המוליכה להרשעת חפים מפשע, כפסק דינה של השופטת דליה גנות בעניין רגב שוובר. במקום ההלכות המפורסמות והשחוקות של בית המשפט העליון, מוצע ללמד פסק דין זה, ולא רק את הסטודנטים למשפטים, אלא בעיקר את חוקרי המשטרה, את התובעים ואת השופטים - בכל הערכאות. המעניין הוא שהדברים נאמרו דווקא בהליך אזרחי - תביעה נגד המדינה לפיצויי נזיקין, במסגרת עוולת הרשלנות, שהגיש חף מפשע שהוחזק במעצר ממושך שבמהלכו פשעו כלפיו חוקרי המשטרה. אולי פסק דין כזה התאפשר דווקא בהליך אזרחי, משום שבהליך הפלילי נוטים כולם נגד הנאשמים: החוקרים נשבים בקונספציה המוטעית של אשמת החשוד ומתמקדים בניסיונות לגבות ממנו הודאה במקום לחקור כראוי; התובעים מתרשלים מאוד בכך שאינם בודקים את פעולותיהם של החוקרים ואת פרי חקירותיהם, והשופטים נוטים להניח כי המשטרה והתביעה בדקו את הדברים כראוי בטרם הגיעו לבית המשפט. נראה שגם אחוז ההרשעות הגבוה - קרוב מאוד ל-100 אחוז - מפתה רבים להניח מראש שגם הנאשם הנוכחי אשם.
19/09/2010  |  בועז סנג'רו  |   מאמרים
רבים מבאי הספרייה הלאומית בשנים עברו - כאשר גבעת רם שבירושלים הייתה עדיין מרכז רוחני ובקו 9 עדיין יכולת להתחכך ביהודים גדולים - זוכרים את איש הלשון והספר יעקב דוד אברמסקי ואת הלשון העברית שבפיו. זאת הייתה עברית תקנית, מדויקת, עשירה בניבים, בעלת עוצמה, עברית שבה דיבר בעליה בלי שום תסביכים ובלי לחשוש שמא היא ספרותית מדי. בפיו של אברמסקי נשמעה הלשון העברית מוסיקלית, מלאה הומור, והיה ניכר בדובר שהוא נהנה מעצם הדיבור החופשי בה.
19/09/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
פרס יוצא למסע הסברה בארצות הברית  /  איציק וולף
ליהודים בלבד? רק 7.5% מעובדי הממשלה הם ערבים  /  מירב ארלוזורוב
"מי נתן לך לגיטימציה למו"מ?"  /  איציק וולף
והכנעני עדיין בארץ  /  יוסף אורן
שתי מדינות לעם אחד  /  רוני אלוני סדובניק
העושה למען השלום  /  יורם דורי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il