|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מעשה אבות סימן לבנים - האומנם?

לא כל מעשיהם של אבותינו היו בתכלית השלמות, ובכ"ז מותר, וגם ראוי, ללמוד מכל מעשיהם - כסימנים וציוני דרך לנו, לעולם
28/10/2010  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות

"מעשה אבות סימן לבנים" הוא פתגם שמקורו בבראשית רבה וגם הוזכר על-ידי הרמב"ן בפירושו לבראשית [י"ב, י'] כאשר הוא כתב: "כל מה שאירע לאבות - סימן לבנים". יותר מאוחר מרחיב הרמב"ן ומציין: "לא נפל מכל מאורע האב שלא יהיה בבנים", קרי - כל מה שקרה לאברהם קרה גם לבניו.

ראשית: האם באמת כך פני הדברים? ושנית: האם ראוי שכך יהיו פני הדברים בעתיד - קרי, שאנו נאמץ בימינו את כל מעשי אבותינו, ללא שום שיקול דעת? הבה נעיין בהיסטוריה של ספר בראשית כדי להגיע למסקנות בנידון.

חשוב לציין, לפני התחלת הדיון, שתורתנו הקדושה, להבדיל מ"תורתם" של הגויים, היא תורת אמת. והראיה לכך, כפי ששמעתי מפיו של הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, ומאחרים, היא שהתורה לא מסתירה את טעויותיהם וחטאותיהם של גיבורינו, להבדיל מן התורות של הגויים, שבהן הגיבורים היו תמיד מושלמים. אחרי הבהרה חשובה זו נצא לדרך.

הציווי הראשון שקיבל אברהם אבינו מהקב"ה היה ישוב הארץ - "לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל-הארץ אשר אראך" [בראשית י"ב, א']. כמעט מיד לאחר הגעתו ארצה "ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם" [בראשית י"ב, י']. רש"י ראה בתגובתו זו של אברהם הצלחה בניסיונו של הקב"ה: "אם יהרהר [אברהם] אחר דבריו של הקב"ה - ועכשיו משיאו לצאת ממנה". לעומתו, הרמב"ן ראה בהחלטתו של אברהם לרדת מן הארץ הפרה ברורה של הציווי הראשון שהוא קיבל מן הקב"ה לשבת בארץ. הוא מרחיק לכת ואומר: "ועל המעשה הזה נגזר על זרעו הגלות בארץ מצרים".

נשאלת השאלה: האם בניו הלכו בעקבות אברהם? כאשר היה רעב בארץ בימי יצחק, הקב"ה ציווהו במפורש להישאר בארץ. ובימי יעקב, כאשר שוב פרץ רעב בארץ, יעקב, לא כפי סבו שבחר לרדת מן הארץ למקור הפת, בחר להביא את הפת מחו"ל לארץ כנען, ובכך להימנע מירידה מן הארץ. יעקב ירד מצרימה רק אחרי שנודע לו שיוסף חי וכי הוא משנה לפרעה - "אלכה ואראנו בטרם אמות" [בראשית מ"ה, כ"ח], אמר ישראל. על פניו נראה שמעשהו של אברהם היה סימן, לפחות לנכדו, מה לא לעשות, כל עוד הוא לא קיבל את הסכמתו המפורשת של הקב"ה לרדת מן הארץ.

בצורת דרכים גורלית שנייה, עשור אחרי שהוא ואשתו הגיעו ארצה, הסכים אברהם להפצרותיה של אשתו שרה לקחת את שפחתה הגר כדי שיהיה להם בן דרכה, כדי ששרה "תיבנה ממנה". החלטה גורלית זו, לא להמתין להגשמת הבטחתו של הקב"ה - "כי את-כל-הארץ אשר-אתה רֹאה לך אתננה ולזרעך עד-עולם" [בראשית י"ג, ט"ו] - כפי שהוא היה, כבעלה של שרה, גרמה יותר מאוחר לשרשרת אירועים קשה, כולל זלזול של שרה על-ידי הגר, עינויה של הגר על-ידי שרה, וגירושה של הגר בתנאים אכזריים. כֹה קשות היו התוצאות של אותה מערכת יחסים בין אברהם, הגר ושרה, שעל-פי הרמב"ן: "חטאה אמנו בעינוי הזה. וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שהוא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני העינוי".

נראה שיצחק הבין היטב את תוצאותיה של אותה מערכת עכורה, והחליט אפילו אחרי עשרים שנות עקרותה של רבקה אשתו, לא לקחת את שפחתה או כל אישה אחרת, אלא לעתור להקב"ה, קרי להתפלל אליו. שוב, מעשהו של אברהם היה עבור יצחק סימן של מה לא לעשות.

החלטה נוספת של אברהם, להסתיר את היות שרה אשתו, מפרעה וגם מאבימלך, כמעט גרמה לאסונות בשני המקרים, אסונות שנמנעו רק בהתערבותו של הקב"ה. גם יצחק היה שותף לדעתו של אביו כלפי הפלשתים ש"אין יראת אלוקים במקום הזה", ולכן גם הוא הכריז בפניהם שרבקה היא אחותו. לעומת אבותיו, נראה שיעקב רצה להימנע מלסמוך על הנס ולא יצר מעולם מגע עם הפלשתים. כלומר, הוא לא התגורר בארץ פלשתים - גם כדי להימנע מן השקרים שנאלצו אבותיו לדקלם, וגם אולי להימנע מן הבריתות עם הפלשתים שנראו לפחות לאחדים מחז"ל (כגון הרשב"ם) כמעשים רעים מאוד. הרשב"ם רואה בעקידה עצמה עונש על כריתת אותה ברית עם גויים על הארץ שהובטחה לעם ישראל. כך הוא כתב: "אתה נתת לו שבע כבשות, חייך שבניו עושים שבע מלחמות עם בניך ונוצחין אותם... שבניו הורגים שבע צדיקים... שבניו מחריבים שבע משכנות".

מהי המסקנה מכל זה לימינו אנו? ראשית, שאבותינו היו ענקים במוסר, במידות טובות ובמעשים טובים מאוד. ברם, לא כל מעשיהם היו מושלמים. ולכן, מותר, וגם ראוי, ללמוד מכל מעשיהם - כסימנים וציוני דרך לנו, לעולם. ולכן, בימינו אנו, עלינו לזכור שכפי שהיה אסור על אברהם לכרות ברית על חלוקת הארץ עם אבימלך הפלשתי, אסור היה עלינו לכרות בריתות והסכמים עם ה"פלשתינאצים" היושבים על ארצנו שהקב"ה הוריש לנו ולבנינו עד עולם. כפי שצאצאיו של אברהם שילמו מחיר יקר על אותה ברית, כך עלולים לשלם צאצאינו מחיר יקר על הסכמי אוסלו שנחתמו על-ידי ממשלת ישראל בימינו, כי מעשה אבות סימן לבנים - סימן לטוב וסימן לרע.

תאריך:  28/10/2010   |   עודכן:  28/10/2010
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעשה אבות סימן לבנים - האומנם?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשתנו, פרשת חיי שרה, אנו למדים על קניית המקרקעין הראשונה בארץ ישראל, קניית מערת המכפלה על-ידי אברהם אבינו מידי עפרון החיתי. ונשאלת השאלה - התורה מקפידה בדרך-כלל לא להרבות במילים ולתאר את המתרחש בדיוק רב ובצמצום מילים, והנה, בפרשתנו התורה מאריכה ומפרטת את כל השתלשלות המשא-ומתן המפרך, את כל הטקסים הנלווים (כמה פעמים השתחווה אברהם) ואת תשובתו, הלכאורה תמימה, את תאוות הבצע של עפרון, בה הוא זכה לכסף רב, עבור חלקת שדה רחוקה ומערה בתוכה.
28/10/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
במסגרת עתירה שהוגשה לבג"צ, דן ביהמ"ש העליון בשאלה מהם תוכנה ומהותה של חובת תום-הלב הדיוני בהגשת בקשה ליישוב סכסוך בפני בית המשפט לענייני משפחה.
28/10/2010  |  אורנית אבני-גורטלר  |   מאמרים
הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'אד השלים לאחרונה ביקור של יומיים בלבנון (15-14 באוקטובר 2010). במהלך ביקורו זה נפגש עם בכירי הממשל בלבנון כמו גם עם מנהיגי חיזבאללה. היה זה ביקורו הראשון של נשיא אירני בלבנון מאז 2005. בביקור זה חתמו ממשלות לבנון ואירן על שבעה-עשר הסכמים לשיתוף פעולה המבטאים את חיזוק יחסי השתיים בנושאים מגוונים כמו אנרגיה, מדיניות הגז והדלק, סחר, חקלאות ומיזמים משותפים.
28/10/2010  |  בנדטה ברטי  |   מאמרים
בהסתמך על דברים שקראתי בעיתון "ישראל היום", חוק האברכים החדש מתייחס לתשלום מלגות קיום לשנים-עשר אלף אברכים, הלומדים בכוללים יותר מ-11 שעות ברציפות.
28/10/2010  |  מיקי גולדווסר  |   מאמרים
בחודשים האחרונים מתקיים לו "קמפיין" הסתה גזענית חסרת-תקדים באמצעי התקשורת השונים כלפי מיעוטים החיים בתוכנו וכוונתי דווקא למיעוטים יהודיים. מסתבר, ש"מישהו" מממן עשרות מגיבים בתשלום שיפיצו דברי בלע גזעניים בסגנון אנטישמי קלאסי כלפי מיעוטים אלו (דתיים חרדים ושאר שומרי המצוות). ה"מישהו" הזה, מסתבר, הם לא פחות ולא יותר מאשר ה"רפורמים", שלמרות שרובם ככולם לא גרים במדינת ישראל, הם מתכננים להקים מפלגה שתייצג את האינטרסים שלהם ושל שותפיהם - בעלי ההון, שבבעלותם כלי תקשורת מסוימים. מסתבר שלשם מטרה זו כל האמצעים כשרים, כולל מסע הסתה גזעני ואוטו אנטישמי, בסדר גודל שעוד לא נתקלנו בו.
28/10/2010  |  גלעד שיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il