|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חיסיון עיתונאי וסוגיות חיוניות למשפט צדק וכבוד האדם

חלום חיי היה לכהן כשופט בשער העיר, פטור מהכבלים של סדרי הדין ודיני הראיות כך שאני, כשופט, אוכל לנהל את המשפט בעצמי על-פי הבנתי ולא על-פי המִתווה המוכתב על-ידי החוק ועורכי הדין נחמן פביאן מראיין את השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן
19/11/2010  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן [צילום: בוצ´צ´ו]

ההתנפלות של הצלמים על נאשמים בבתי המשפט מזכירה לי צילומים בגני חיות. "כיסוי הראש", שהחשודים והנאשמים עוטים על פניהם אינו מוסיף כבוד למערכת החוק

השופט המחוזי (בדימוס) אורי שטרוזמן, כיהן גם כשופט בבתי דין צבאיים ובהם בבית הדין הצבאי לערעורים. הוא מרצה במשפט הפלילי ובתחומי משפט אחרים. לימודי התואר השני במשפטים שאותו סיים בהצטיינות יתירה היו דווקא בתחום המשפט העברי. הוא כותב בנושאי משפט ואקטואליה. השופט שטרוזמן ממלא תפקידי ציבור שונים, ביניהם שימש יו"ר הוועדה לרפורמה בניהול המשפט הפלילי מטעם מועצת לשכת עורכי הדין והיה חבר בצוות המכון לאסטרטגיה ציונית להכנת חוקה למדינה.

דעותיו המקוריות הן פרי של שיקול דעת וניסיון ארוך שנים כשופט, והוא נאות לחלוק עמנו חלק מהצעותיו הבלתי שגרתיות, מעוררות המחשבה.

אחד הנושאים הנידונים לעתים קרובות בישראל הוא החיסיון העיתונאי. כיצד אתה מסביר את הנושא?

"לענייננו, המשמעות של החיסיון היא הגנה על-פי דין על הסוד הידוע לאדם הנחקר בבית המשפט או בפני כל רשות מוסמכת אחרת. החוק קובע את בעלי המקצועות הזכאים להגנה זו ואת היקף ההגנה. הזכות לחיסיון מוחלט ניתנה לעורכי הדין במטרה לאפשר לנאשם גילוי לב בפני פרקליטו בעת ההיוועצות עמו וההגנה המשפטית עליו ולכהני דת, שדתם אוסרת עליהם את גילוי הדברים ששמעו במהלך הווידוי בפניהם. חיסיון הוענק גם לרופאים, לפסיכולוגים ולעובדים סוציאליים במטרה להבטיח את הסודות הרפואיים ואת המצוקות האישיות של מי שנזקק לעזרתם. אבל, חיסיון זה אינו מוחלט אלא יחסי. בית המשפט רשאי להסירו, כאשר השגת תוצאה צודקת במשפט עדיפה על פני שמירת הסודיות. אין בחוק אף מילה על חיסיון המידע הנמסר לעיתונאי".

כלומר שעיתונאי חייב להעיד ולהשיב על כל שאלה?

"אכן, לפי החוק הקיים, כאשר עיתונאי נקרא לעדות ושואלים אותו על מידע שברשותו, עומדת בפניו הברירה להעיד או להסתכן בביזיון בית המשפט בגלל שתיקתו העלול לגרום לשליחתו לבית הסוהר".

עיתונאים טוענים כי הם מחויבים לשמור בסוד את מקורות המידע, אחרת המקורות יימנעו מלמסור להם מידע, ובהעדר מידע - הדמוקרטיה עלולה להינזק. עיתונאי נחשב מתוקף מקצועו לכלב השמירה של הדמוקרטיה.

"הם צודקים. לדעתי, שהובעה גם בכתובים בספר השנה של העיתונאים לשנת 2000-1999, על החיסיון העיתונאי להיות חיסיון מוחלט, במטרה להגן על מקורות המידע החושפים את הפעיליות של רשויות השלטון ושל התאגידים הכלכליים המשפיעים על חיינו. אבל לא זה היקף החיסיון שדורשים העיתונאים והמוגן היום על-פי פסיקת בית המשפט העליון".

איך נוצר החיסיון העיתונאי בפסיקה ועד כמה הוא מגן על סודיות המידע שבידי העיתונאים?

"בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון בפני הנשיא דאז מאיר שמגר בקשו העיתונאים בן ציון ציטרין ויפעת נבו לבטל קנס סמלי שהוטל עליהם על-ידי בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בגלל סירובם להשיב לשאלות על מקורות המידע ששימשו בסיס לכתבות בעיתוניהם, שבהן, בין היתר, ניתן פרסום לעורכי דין מסויימים, שהואשמו בגרימת פרסום אסור לעצמם. העיתונאים הצדיקו את סרובם בהסתמכם על החיסיון העיתונאי. אך טענתם נדחתה בנימוק שאין בחוק הוראה מפורשת בדבר החיסיון העיתונאי.
השופט שמגר קבע שיש להכיר בחיסיון העיתונאי למרות שאינו מעוגן בספר החוקים. לפי פסיקתו, חיסיון זה הוא יחסי. הוא ניתן להסרה על-ידי בית המשפט כאשר ללא גילוי המידע לא יוכל להיעשות משפט צדק במקרה של מעשה עבירה או של עוול חמור שתוצאותיו היו בעלות משמעות מהותית. בכך צמצם השופט שמגר את החיסיון הראוי על-פי דעתי לעיתונאים בנושאים מהותיים לתפקידם כשומרי צעדיו של השלטון לבל יסטה לדרכים עקלקלות שאינן ראויות עבורו".

לדעתך, באלו מקרים צריך לחול החיסיון העיתונאי?

"החיסיון העיתונאי המוחלט צריך לחול רק בנושאים שהמידע עליהם חשוב לציבור החייב לדעת את כל האמת על הפעילות והתוכניות של רשויות השלטון. בקיצור, כדי שיהיה בידי כל אזרח כל המידע הנדרש להחלטתו לטובת מי להצביע או לא להצביע בבחירות הבאות, וכדי למנוע בעוד מועד מעשי עוולה וביצוע תוכניות רעות על-ידי הרשויות. חיסיון זהה, כפי שאמרתי, צריך להגן גם על סודיות המידע על הנעשה בחברות הכלכליות המשפיעות על הנעשה במדינה לא פחות מהמימסד השלטוני".

התקשורת תיאלץ להמתין


ולגבי עבריינים מ"השורה"?

“אין להחיל את החיסיון העיתונאי על מידע שעיתונאים מקבלים מעבריינים על עבירות פליליות שביצעו, היות ואין בו דבר לשמירת הדמוקרטיה, אלא לשמירת חרותו של העבריין ופרסומו. סיפורי הפשע חשובים להגברת התפוצה של העיתונים".

ואשר לסיקור המצולם בבתי המשפט?

“בהקשר זה הבעתי התנגדות נמרצת לצילומי חשודים ונאשמים בדרכם אל בית המשפט ובשובם ממנו ובתוך אולם המשפטים עצמו. אלה הם צילומים של אנשים ברגעי השפל שלהם המובאים שלא מרצונם לבית המשפט. רבים מהם אף לא הורשעו בעת צילומם. יש כאן פגיעה בכבוד האדם, כבוד שגם חשוד ונאשם זכאיים לו, ואילו מבחינת ההגנה על המשטר הדמוקרטי – אין כל חשיבות במראה פניהם.

ביושבי בדין אפשרתי, לא פעם, את יציאת הנאשמים מהאולם לתאי המעצר בדלת הצדדית לפני שעזבתי את אולם המשפטים, כי כל עוד השופט נמצא באולם לא ניתן לצלם בו. מכאן ניתן להבין את הגישה שלי גם לצילומים בבתי אבלים ובבתי עלמין. ההתנפלות של הצלמים על נאשמים בבתי המשפט מזכירה לי צילומים בגני חיות. "כיסוי הראש", שהחשודים והנאשמים עוטים על פניהם אינו מוסיף כבוד למערכת החוק".

ואשר לסיקור של המשפטים הפליליים?

“ניהול המשפטים הפליליים תוך סיקור שוטף של העיתונות מהווה בדרך כלל פגיעה בכבוד האדם ולעתים גם בצנעת הפרט. בשנים הרבות שישבתי על כס השיפוט ואשר במהלכן דנתי גם במשפטים שקיבלו סיקור עיתונאי נרחב, נכחתי בהעדפת כלי התקשורת את פרשת התביעה, הזוכה להבלטה רבה, כי בה יש עניין לקוראי העיתונים ולצופי הטלוויזיה, ואילו מסכת ההגנה אינה מעניינת. הציבור מתמקד באונס וכיצד נעשה, ולא בהגנת הנאשם הטוען שהכל היה בהסכמה, אפילו אם טענתו היא טענת אמת. כך נרמס כבוד האדם העומד לדין. בעיני הציבור הוא אשם מרגע שנחשד בעבירה שקיבלה פרסום בתקשורת. בחפותו, כאשר תצא לאור בפסק הדין, איש לא יתעניין.

אילו היה הדבר תלוי בי ודעתי הייתה נשמעת, לא היה מתפרסם דבר בתקשורת עד לפסק הדין, למעט הדיונים במשפטים פליליים של אנשי ציבור. אין בכך כדי למנוע מעיתונאים לשבת באולם בית המשפט ולפרסם אחר כך את התרשמויותיהם ממהלך הדיון והתנהלות השופט.
בעבר, העיתונים נהגו להגביר את תפוצתם על-ידי פרסום סיפורי מתח או רומנים בהמשכים. אני מציע שיחזרו לשיטת הפצה זו".

ברשותך, נעבור מנושאי התקשורת לנעשה באולמות בתי המשפט. בהצעת חוק חדשה של חבר הכנסת אורלב מוצע להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים לדון בהסכמה בדיני ממונות על-פי המשפט העברי. מה דעתך?

“אני חושב שיש לאפשר לבתי דין דתיים, לא רק רבניים, לדון ולפסוק בענייני ממונות ובדיני קניין כאשר כל הצדדים מסכימים לקבל עליהם מרצונם החופשי את פסיקתם. לדעתי ולדעת חברי (גם דתיים) על בתי הדין הדתיים, שידונו בנושאים אלה בברכת המדינה, להיות כפופים בדרך התנהלותם, להבדיל מפסיקתם, לחוק הבוררות, בדיוק כפי שבורר הפטור מפסיקה על-פי הדין המהותי כפוף לחוק הבוררות.

בתי הדין הרבניים דנו כל השנים בדיני ממונות מכוח הסכמת הצדדים, עד אשר בית המשפט העליון פסק שסמכותם לדון אך ורק במחלוקות בין בני זוג מכוח חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) מ-1953 ולכן דיין אינו יכול באותה עת ועל חשבון המדינה לדון בדיני ממונות על-פי ההלכה. אין לי ספק כי הדיון במחלוקות על ממונות וזכויות קנייניות בפני בתי הדין הדתיים מקל ויקל על העומס הקיים בבתי המשפט. נראה לי שהציבור הדתי ראוי להכרת המדינה בבתי דין כאלה ולהפעלתם המסודרת כשירות של המדינה לתושביה הדתיים".

תוכל להתייחס לעומס בבתי המשפט?

“העומס נובע מהמחסור בשופטים וממספרם הנמוך יחסית למספר העניינים המובאים להכרעתם. סיבה מרכזית נוספת הם הכבלים של סדרי הדין. תקלה בסדר דין גורמת לתקנה חדשה. כל תקנה מחייבת, כמובן, פרשנות ומעוררת מחלוקות ונדרש זמן שיפוטי יקר כדי להגיע להחלטות בשאלות שהן בלתי מהותיות להכרעה בין המתדיינים. על תקנות סדר הדין האזרחי לכלול מספר הוראות ברורות ולא מאות סעיפים, ולאפשר לשופט שיקול לדעת לנהל כל משפט, כהבנתו, בדרך הראוייה להכרעה במחלוקת המובאת בפניו".

יש פתרון מעשי לבעיות אלה?

“חלום חיי היה לכהן כשופט בשער העיר, פטור מהכבלים של סדרי הדין ודיני הראיות כך שאני, כשופט, אוכל לנהל את המשפט בעצמי על-פי הבנתי ולא על-פי המִתווה המוכתב על-ידי החוק ועורכי הדין".

ומעבר לחלום, כמי שהיה יו"ר הוועדה לרפורמה בניהול המשפט הפלילי מטעם מועצת לשכת עורכי הדין?

“לא ייתכן שהשופט הדן במשפט פלילי יקבל לידיו רק את כתב האישום, וכל אשר ידע יהיה, לפי צבע הדפים, אם כתב האישום הוגש על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב או מחוז המרכז. עליו לקבל לפני הדיון את כל תיק החקירה של המשטרה או, לפחות, את כל העדויות שניתנו במשטרה, כפי שהשופט במשפט האזרחי מקבל עתה לעיונו, לפני חקירת העדים והשמעת טענות הצדדים, את כל תצהירי העדויות. היו ימים שגם במשפט האזרחי לא נמסר כל חומר לעיונו של השופט לפני המשפט. חל מהפך במשפט האזרחי. הגיעה העת למהפך דומה במשפט הפלילי".

אם כל חומר החקירה יהיה בידי השופט – מה יהיה תפקידם של עורכי הדין?

“אין בהצעותי כדי למעט מהחשיבות הרבה של עורכי הדין בהצגת עמדותיהם של בעלי הדין ובחקירת העדים. הצעתי שהשופט יקבל את התיק הפלילי לפני תחילת המשפט, יועדה לאפשר לשופט לנהל משפט כהלכה ובמהירות. דעתי הובאה בהרחבה בפני חברי הוועדה, שכולם היו עורכי הדין, אך היא לא התקבלה על דעתם".

מדוע?

“עורכי הדין חוששים שמא קריאת העדויות שנמסרו במשטרה תטה מראש את השופט נגד הנאשם. הם טועים. הרי קושי דומה קיים גם כאשר השופט נכנס לאולם בהכירו רק את כתב האישום שהוכן על-ידי הפרקליטות והוא מניח, היות שאינו יכול לבדוק, כי יש ממש באישום. עיון בעדויות שניתנו בחקירה עשוי לא פעם, מלכתחילה, למעט מחומרת התיאורים בכתב האישום ולעתים אף לאפשר מבט אחר מראש על האישומים עצמם. כך ייווצר בלב השופט איזון אמיתי לפני תחילת המשפט".

חובת השתיקה הפכה לזכות


מדוע אתה דורש לבטל את זכות השתיקה?

“במשפט הפלילי יש לבטל את זכות השתיקה, כי זכות זו משמשת הגנה לאשמים. החפים מפשע זועקים את חפותם. המקור של זכות השתיקה טמון בתקופת האינקוויזיציה שראתה ב"הודאה" את מלכת הראיות. ההנחה הייתה שאדם אינו מודה על מה שלא עשה אפילו בהיותו על גלגל העינויים. לכן גם שופטי שלום השתתפו בחקירות כאלו. באנגליה, שהיא המקור לזכות השתיקה במשפטנו, קדם לזכות השתיקה איסור מוחלט לשמוע בבית המשפט את גירסת הנאשם. כלומר, נמנעה מבתי המשפט אפשרות ההרשעה על סמך הודאת הנאשם. הואיל ופסק הצורך בהוצאת הודאה מפיו בעת חקירתו, כבר לא היה צורך לענותו. לימים שונתה החובה לזכות. בימינו, במדינתנו, כאשר אסורה החקירה בעינויים וחוקרים עמדו ועלולים לעמוד לדין על הוצאת הודאות בלחץ, אין הצדקה לזכות השתיקה".

האם ההודאה בחקירת משטרה תמיד נכונה?

“לא. בהחלט לא תמיד. יש אנשים שהודו בעבירות שלא ביצעו. פעם שפטתי צעיר שהודה בעבירה רק כי לא רצה להישאר לחקירה ולהחמיץ את הבחינות באוניברסיטה. במקרה אחר מישהו הודה כדי לא לאחר לתחרות שחמט. יש כאלה שמעדיפים להודות בעבירה קלה אף אם הם לא ביצעו אותה, כדי להימנע מההטרדה הכרוכה במשפט. אנשים המשתייכים לקבוצות מסויימות בחברה הישראלית מוסרים לפעמים הודאות שווא כדי לחפות על אחרים, לעתים מפחד ולעתים תמורת תשלום מובטח שישולם להם בעת שבתם בכלא".

הכנסת מבקשת למנוע את זכות השתיקה בחקירות אשר מדובר באישי ציבור...

“מבחינה חוקית ומוסרית אין הצדקה לאבחנה בין חשוד מאנשי הציבור לבין חשוד אחר".

באשר לנוכחות סניגור בחקירה?

“יש הטוענים לחשיבותה של זכות השתיקה כי היא מגנה על החשוד מפני כוחה של המשטרה הלוחצת להשגת מידע והודאה מפיו. לדעתי אין ממש בטענה זו. ההגנה הראויה לחשוד מרגע מעצרו היא מתן אפשרות לסניגור לבקרו בכל יום כדי לעודד את רוחו ולדעת מה שלומו. על ביקורים אלה להיערך בנוכחות חוקר או איש משטרה, כדי למנוע כל חשש שמא הסניגור מעביר מידע לחשוד מחבריו או מהחשוד לחבריו ואגב כך משבש את החקירה. לכן, איני חושב שצריך לחוקק חוק המתיר לסניגור להיות נוכח בעת חקירת החשוד. אגב, אם זכות השתיקה תבוטל, לא יהיה צורך במתן אפשרות להתייעצות של החשוד עם סניגורו. העצה היחידה שיכול הסניגור לייעץ כדין לחשוד היא בשאלת הכדאיות של מימוש זכות השתיקה. אם זכות זו לא תהיה קיימת, על מה תיסוב ההתייעצות? הרי אסור לסניגור להציע לחשוד תשובות לשאלות הצפויות בחקירתו על מעשיו בעת ביצוע העבירה נשוא החשד".

ולגבי העצורים החשודים בביצוע עבירות ביטחוניות?

“כיום ניתן לעכב את מפגש העצור עם עורך דין עד לתקופה של 21 ימים מיום המעצר. סיבת העיכוב טמונה בוודאי, בין היתר, בחשש של ניצול הסניגור (מרצונו או מכפייתם של חברי החשוד) להעברת מידע אשר ישבש חקירה ואולי יסכל פעולות לתפיסת חשודים נוספים. לדעתי, גם לחשוד בעבירות אלו מגיעה הגנת הסניגור, שהרי לא מן הנמנע שהוא נחשד לשווא. אבל מן הראוי לקבוע בחקיקה שעל סנגורים אלה להיות בעלי סיווג ביטחוני".

לסיום, כיצד ניתן להגיע לצדק מרבי במשפט?

“החיפוש אחר האמת אינו קל. בית המשפט רוצה להגיע אליה, אך לא כל הכלים לכך נמצאים בידו ואלה הנתונים לו, כפי שהזכרתי קודם, מוגבלים, בין היתר, על-ידי סדרי דין ואיסורים על קבלת ראיות. אבל, ברצוני להתייחס לתקלה גדולה בעיני הנהוגה מימים ימימה בבתי המשפט והיא פסיקת השופטים על-פי התרשמותם מהעדים ומבעלי הדין המופיעים בפניהם. על השופטים לזכור כי ההתרשמות יכולה להטעות. הרמאים הגדולים משאירים רושם טוב. ההכרעה צריכה להיות מבוססת על ניתוח הראיות על-פי ההיגיון והבנת השופט את מציאות החיים. הכרעה כזאת תמיד ניתנת לערעור. ואילו ערעור על התרשמות אינו אפשרי, כי השופטים הדנים בערעורים אינם רואים את העדים. אפשרות הערעור על כל הממצאים שנקבעים על-ידי הערכאה הנמוכה הוא חיוני להגנת הנאשמים לאין שיעור יותר ממניעת העיון בתיק החקירה על-ידי השופט לפני תחילת המשפט ובמהלכו. מדינות אחרות אינן מסמיכות שופט יחיד, כנהוג אצלנו, לחרוץ דין על-פי התרשמות ואף לא שלושה שופטים. הן דורשות הכרעה של חבר מושבעים מורכב משבעה עד שנים-עשר מושבעים ומהכרעה פה אחד, או כמעט פה אחד שלהם".

נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל
תאריך:  19/11/2010   |   עודכן:  19/11/2010
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיסיון עיתונאי וסוגיות חיוניות למשפט צדק וכבוד האדם
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאלות חסרות
19/11/10 21:12
2
ישע
19/11/10 22:53
3
לייבלה
20/11/10 06:34
4
בני בנקר
20/11/10 13:14
5
מנותק מהמציאות !
20/11/10 13:40
6
סמטוחה
20/11/10 16:58
7
ירון זכאי
20/11/10 18:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיר החרדית אלעד הוקמה לפני כ-12 שנה, ומיום 23 בנובמבר 2007, היא כבר עיר ואם בישראל. העיר הצעירה אלעד הוכרזה כעיר החרדית (?) היפה ביותר בארץ בשנת 2010.
19/11/2010  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
חיילים יהודים
19/11/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
אפילו את הזכות להחטיא שללו מן האמהות, החטא שייך לאבות! נאמר בתנ"ך: יחטאו האבות - יסבלו הילדים; יילכו בדרך הישר - יזכו הילדים.
זאב ז'בוטינסקי, מחולל ומנהיג התנועה הלאומית הרביזיוניסטית ותנועת בית"ר טבע את המונח "קיר הברזל" כאחד מאבני היסוד של משנתו המדינית. עניינו אדנותנו על ארץ-ישראל והמאבק עם הערבים הכרוך בכך, תוך בחינת השאלה אם ניתן להגיע עימם לידי הסכם.
19/11/2010  |  דוד יהונתן גרינברג  |   מאמרים
ויכוח נושן הוא בשאלה, האם יש לציבור עניין בחייהם הפרטיים של נבחריו. ונא לא לערבב בין עניין מלשון "מעניין" לבין עניין מלשון "אינטרס". בנוגע לראשון שביניהם, בכלל אין ויכוח: הציבור מתעניין, וראו את כמות הידיעות הצהובות-למחצה והצהובות-לגמרי האופפות נשיאים, ראשי ממשלה ושרים בכל העולם. לעומת זאת, בנוגע לשני - הדעות אכן חלוקות.
19/11/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il