|   15:07:40
  גלעד זליבנסקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
התקשורת פוגעת במפגיע [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

האינקוויזיציה החדשה – תקשורת בלי משפט

"זה היה נטל כבד של אחריות – כמעט כבד מנשוא עבור בן תמותה – אשר נפל על כתפיו של האינקוויזיטור, שהיה נדרש, לפחות באופן עקיף, להכריע בין חיים למוות" ניתוח ביקורתי וחודרני של יחסי הגומלין האנטי-דמוקרטיים שבין התקשורת למדינה המודרנית ולחברה הישראלית בפרט והמערבית בכלל
29/11/2010  |   גלעד זליבנסקי   |   מאמרים   |   תגובות

"תפקידה של הכנסייה היה לעמוד על קנקנו, שיהיו מצויות בו ובמידה יוצאת מן הכלל, כל המידות הטובות של שופט. שהוא יהיה מואר בקנאות של האמונה, של הצלת הנשמות ושל השמדת הכפירה. אשר לנוכח כל הקשיים והסכנות הוא לא ייכנע לזעם או לתשוקה. הוא יתייצב מול איבה ללא פחד, אולם לא יעורר אותה. והוא לא ייכנע לתמריץ או לאיום, אבל עדיין לא יהיה חסר לב" (אינקוויזיציה, האנציקלופדיה הקתולית, תרגום חופשי).

בשנת 1755 נעצר על-ידי האינקוויזיציה ההרפתקן והסופר קזנובה, בעיר הולדתו, ונציה. לא הייתה סיבה ידועה למעצר הארוך, אלא רק דיווחים על תלונות והלשנות שונות שנקשרו בשמו של הנאשם. החל בהאשמות נפוצות כגון חברות בארגון "הבונים החופשיים", עיסוק בתורת הנסתר, קשרים עם שגרירים זרים, וכמו-כן פגיעה במוסר של נשים נשואות. על-פי הנהלים שהיו מקובלים באינקוויזיציה, הנאשם לא זכה לדעת מי מאשים אותו בפשעים שבהם הוא הואשם ובגינם הוא נכלא. חלק מהנאשמים הודו בפשעים רק כדי לגלות על-ידי ההודאה מי היו המאשימים שלהם. עוד באינקוויזיציה הספרדית של המאה ה-16, היה מקובל שהעצורים והאסירים משלמים את הוצאות הכליאה שהיו מאוד גבוהות. במקרים רבים, גם אנשים שזוכו מאשמה התרוששו בגלל מחיר המעצר. אותם קורבנות של האינקוויזיציה נחשפו למחלות מידבקות בכלא וכמו-כן לעינויים ולמוקד, שהיו אמצעים מקובלים באותו זמן. נידונים למוות או אסירי עולם השאירו את הרכוש שלהם לאינקוויזיציה במקום למשפחות שלהם. גם נאשמים שמתו נשרפו כליל ורכושם נלקח מהם. קזנובה ברח מהכלא וחי חיים מלאים, אבל החברה שלנו יצרה כלא חדש ואינקוויזיציה חדשה, שאף אדם חופשי לא יכול לברוח מהם בתקופה שלנו.

הפילוסוף אמיל מישל סיוראן כתב פרק שנקרא "כולנו אנשי מערות!". האדם הקדמון אומנם יצא מהמערה הטבעית, אבל במשך הזמן האנושות מילאה את העולם במערות מלאכותיות. כך שמבחינה מהותית, שום דבר לא השתנה עד עכשיו ואנחנו עדיין רק עוד אנשים בעוד מערה. במשל המערה של אפלטון, אפשר לצאת מהמערה. זה אומנם עלול להפוך למסוכן לחזור אליה ולשתף בחוויית הבריחה וביציאה אל השמש את רוב החברה שחיה במערה. אבל לפחות יש מקום לבני אדם בחוץ, גם אם הם יהיו בודדים. זאת הגרסה של העולם היווני. אבל בעולם שלנו, כנראה שהגרסה הנכונה היא משל המערה של סיוראן. ואת זה יהיה קל להמחיש בהמשך הדברים, באמצעות התופעה האקטואלית של הפיכת התקשורת ממדיום שמעביר מידע לאזרחים, לרשות עצמאית שרודפת, חוקרת ומכריעה את הדין של הנאשמים מטעמה ללא משפט.

האינקוויזיציה אז והיום

החברה שלנו צריכה להחזיק את התקשורת בזהירות ולרסן אותה כדי שלא תפגע בגוף ובנפש ולא תפלוש לתחומים שמיועדים לתחנות המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. אם לא נדע להחזיר את התקשורת לגבולות החוקיים שלה במדינה מתוקנת, היא תפגע לא רק בשר משפטים אחד, או בשופטת אחת או במועמד כלשהו למפכ"לות המשטרה, אלא במה שנשאר מזכויות האזרח שלנו

קודם כל, יש לנו כמה מכשולים היסטוריים ותרבותיים שעלולים להטעות אותנו לגבי עצם ההשוואה בין התקשורת העכשווית כגוף שבפועל חוקר ומעניש, במקביל לרשות השופטת והמבצעת, לבין הדמות הזרה והנשכחת של האינקוויזיציה. אם כן, חשוב לצייר את ההשוואה בקווים עבים שמדגישים את העיקר והטפל, ומראים שיש קצת יותר מדמיון דק בין שני הגופים הרחוקים לכאורה.

התקשורת בת זמננו היא פוסט-מודרנית, משתמשת בטכנולוגיה חדישה של תיעוד והעברת מידע. לכאורה, היא כוח לא אלים, כלומר, במובן המכאני והצר של שימוש באלימות. אולם אפשר לראות גם בפגיעה בחפים מפשע (או כאלה שלא נשפטו או הורשעו במשפט) צורה חדשה של אלימות. פגיעה עיוורת או שרירותית בשם הטוב, בכיס הפרטי או הציבורי או גרימת נזק נפשי שקולה לעבירות חמורות, וצריך לראות בה סטייה נורמטיבית. ואין מה לדבר על הפגיעה של התקשורת בתפקוד של מערכת המשפט, כאשר נראה שהנורמות של הראשונה מנוגדות לחוקים של מדינה מתוקנת ושל כל תורת המשפט מאז המאה ה-19.

התעלמות מעקרונות משפטיים בסיסיים שמעוגנים בחוק (כמו למשל "סוב-יודיצה", שדורש בפשטות אי-פרסום של מידע שהיום זורם בשפע למטבחים של מהדורות החדשות במקום להישמר בקירור או בהקפאה), למעשה הופכת היום את התקשורת לענף מיוחד של פשע מאורגן ואת המדינה למשתפת פעולה סדרתית עם פושעת סדרתית.

ניטשה כתב שהחברה נוטה להפלות בין שיגעון של יחיד לשיגעון של חברה שלמה. כאשר את השיגעון הראשון, אף אחד בחברה לא יכול לסבול, אבל את השיגעון השני, ואפילו אם הוא היה זהה לחלוטין, כולם מבינים ומקבלים או פשוט שוקעים בתוכו בקבוצה גדולה.

האינקוויזציה של ימי הביניים או הספרדית נראית לנו, כישראלים, כמו חיה אכזרית שאי-אפשר לתאר במונחים של ימינו. אבל במציאות, מופעי ההוצאות להורג היו נדירים יחסית במשפטים שרובם הסתיימו בעונשים קלים. שיטות החקירה לא היו אכזריות יותר ממה שהיה נהוג בתקופה ולרוב פחות אכזריות. עינויים היו מקובלים בחקירת חשודים מאז העולם העתיק ועד המאה ה-19. עונשי המוות התבססו על טכנולוגיה ישנה. גם היום חקירה משטרתית גורמת לעיוות של ההודאה או להודאה שקרית, גם בלי אלימות מיושנת. בעולם שלנו הכל נעשה בצורה פוטוגנית ומוחצנת יותר ונקיית כפיים מן הפה אל החוץ, אבל אחרי הכל, השורשים העמוקים של החברה או היסודות של המדינה המודרנית נאכלים מבפנים באתרי החדשות ובשידור חי.

האינקוויזיציה ההיסטורית בכל הגלגולים שלה, מעולם לא פעלה בניגוד לחוקי המדינה שבתוכה היא פעלה. היא הייתה כפופה לכנסייה הקתולית או למלך ספרד, והיא שירתה אותם בנאמנות ושמרה על הנורמות החברתיות והמוסריות של המאמינים שלה, וגם על האינטרסים הפוליטיים של הכנסייה והשלטונות באירופה ובאמריקה. לטוב ולרע, האינקוויזציה הייתה מוסד חברתי שחי בהרמוניה עם החברה הקתולית ושיקף את עולם הערכים שלה. אבל התקשורת האינקוויזטורית שלנו פועלת בדרכים הפוכות מבחינה נורמטיבית ומשפטית, ולמעשה היא מתפקדת כמו גוזל קרקעות או עבריין שמעמיד פנים שהוא לא פושע, למרות שהוא ממשיך ללכת בדרך של פושעים ורומס את הגבולות של החוק במקומות שבהם הוא עובר כאילו שהוא האיש החזק והמסוכן ביותר במדינה המודרנית.

לסיכום, ניתן גם לטעון להגנתה של התקשורת, שהיא גם תוצר טבעי של התקופה שלנו, בדומה לאינקוויזיציה, וגם יותר מזה. למעשה, התקשורת זוכה לתמיכה ולשיתוף-פעולה של הרשויות שהיא פוגעת בתפקוד שלהן. וגם החברה עצמה לא מתקוממת נגד התקשורת. כך שמדובר בעבירה שהתקשורת היא רק אחת השותפות שלה, ולא בהכרח השותפה הגדולה או האשמה ביותר. לרוע המזל, גם לפשע כזה יש קורבנות. הקורבנות הראשוניים הם אלה שהתקשורת לוקחת למרתפים שלה, שאי-אפשר לברוח מהם, כי הם משתרעים על פני כל מסך מחשב וטלוויזיה ועל כל נייר עיתון ומסך פלאפון. והקורבנות המשניים הם כל הציבור שמאבד שר משפטים, מפכ"ל וכולי, בגלל שילוב של ידיים פרטיות שמושכות בחוטים של התקשורת וגם התקשורת האובייקטיבית שקוראת לעצמה "כלב השמירה של הדמוקרטיה".

בהקשר עתיק יותר, ובתגובה לפילוסופים אחרים שהשוו את הרגשת הכעס לכלי נשק, אריסטו אמר שזה כלי נשק משונה, כי במקום שהאדם ישלוט בו כמו בנשק, זה נראה כאילו שהכעס תופס את האדם ושולט בו. באותה מידה, החברה שלנו צריכה להחזיק את התקשורת בזהירות ולרסן אותה כדי שלא תפגע בגוף ובנפש ולא תפלוש לתחומים שמיועדים לתחנות המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. אם לא נדע להחזיר את התקשורת לגבולות החוקיים שלה במדינה מתוקנת, היא תפגע לא רק בשר משפטים אחד, או בשופטת אחת או במועמד כלשהו למפכ"לות המשטרה, אלא במה שנשאר מזכויות האזרח שלנו: הזכות שלנו לבחור נציגים, להתמודד ולשמש בתפקיד ציבורי, הזכות למשפט הוגן, הזכות לפרטיות, חופש המחשבה וכן הלאה. אריסטו לימד שחצי מהפתרון של הבעיה הוא ההבנה שקיימת בעיה. אבל מרוב הבנה עמומה וחשיפת יתר שבה הכל בעייתי ומתפרסם כל היום, חצי פתרון כזה עלול להתגלגל כמו גופה ולהנציח את עצמו בלי שינוי ובלי תנועה. ובמקום להתקדם לפתרון מאוזן ושקט, להתדרדר לתהום מתוקשרת נוספת. למעשה, התקשורת בת זמננו היא לא מה ששמה מרמז, אלא הפצה חד-צדדית של מידע על-ידי מיעוט רב-השפעה לאוכלוסיה עצומה. למעשה, זה האמצעי האנטי-דמוקרטי המתקדם ביותר בתקופה הפוסט-מודרנית. ולכן צריך להשתמש בו בהתאם לחוקי המדינה ולעקרונות הצדק הטבעי.

הכותב הוא יועץ פילוסופי, מנחה קבוצות ויחידים. מייסד אתר האינטרנט "פרונסיס" [קישור], המפורט ביותר בשפה העברית על אודות תחום הייעוץ הפילוסופי.
תאריך:  29/11/2010   |   עודכן:  30/11/2010
גלעד זליבנסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האינקוויזיציה החדשה – תקשורת בלי משפט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במדינת החלמאים הכל כאילו. יש בה ממשלה, יש צבא, יש משטרה, יש בתי משפט, יש פרקליטות – כולם מקבלים תקציבים, משכורות מעל לממוצע, עושים רוח, מפריחים נאומים, אבל, כנראה, לא אפתיע אתכם אם אגיד שאנו חיים במדינת הפקר. הכל בלוף. לו היו דורשים ממישהו לבצע את תפקידו ובודקים את ביצועיו - מזמן גם ראש הממשלה וגם שר הביטחון וגם שר המשפטים וגם עוד שר הביטחון השני – כולם ביחד וכל אחד לחוד היו עפים מתפקידם ויושבים על כיסא הנאשמים, והאישום הקל מביניהם היה רשלנות פושעת, כי הם מעמידים בסכנה את עצם קיום המדינה.
29/11/2010  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
רבותיי המושבעים, הרומנטיקה, הפלירט, הפרח, החיזורים - לא מתו, הם קיימים, פורחים ושולטים בחיים – נכונים לכל גיל. נושא ההטרדה המינית התעורר שוב ביתר שאת, עם פרשת ד"ר א' – שהיא אורלי אינס, שבין טענותיה הטרדה מינית ותקיפה על-רקע מיני.
28/11/2010  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
במאמרו של א.ב. יהושע "ציונות אינה אידיאולוגיה" (הארץ, 26.11.10) קובע הסופר: "...הציונות קיוותה לדבר אחד והבטיחה דבר אחד - להקים מדינה ליהודים. את הבטחתה זו הגשימה, [...] לאחר שמדינת היהודים, היא מדינת ישראל, הוקמה בפועל".
28/11/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רבים בשמאל מאוכזבים מאי-הצלחת שיתוף פעולה עם החרדים. השמאל הציוני מבקש מהציבור החרדי שני דברים שהם תרתי דסתרי. מחד גיסא, השמאל הציוני עושה כל אשר לאל ידו כדי שהחברה החרדית תהפוך למודרנית יותר, ושהחוגים התורתיים שבה יצטמצמו ככל האפשר. מאידך גיסא, אותם אנשי שמאל באים בטענות ל"לאומניזציה" בסקטור החרדי. ומדוע הדברים הם בבחינת תרתי דסתרי? כי ככל שהחוגים החרדים הם יותר תורתיים כך הפנמת "דרכי שלום עם הנוכרים" מצויה בהם יותר. ככל שהחוגים החרדים אינם ציונים, וענייני ה"דגל" וה"עמידה בדום בצפירה" אינם חשובים להם, כך גם יורדת האכפתיות שלהם למעללי הצבא. אך כאשר השמאל מגלה את הסתירה בין שתי דרישותיו, הוא עומד על רגליו האחוריות במלחמה בדת ישראל, בהצרת החרדים מכספים ציבוריים, ובמיוחד בהחדרת קרירות בקיום התורה והמצוות. מרצ ולווייניה נלחמים בדת היהודית - גם במחיר נטישת כוחות המסייעים למלחמה בכיבוש.
28/11/2010  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
ידיד שלי בוורשה סיפר לי על עיתונאי פולני, שביקר בפעם הראשונה בישראל. "אתה יודע מה גיליתי", דיווח בהתרגשות לידידי בשובו, "גם בישראל יש יהודים!".
28/11/2010  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il