|   15:07:40
  עדי פלאוט  
מנכ"ל קבוצת קומליין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

סליחה, אבל לי זה עולה יותר...

לעסק יש מספר אפשרויות תמחור שונות ברגע שהעסק מצא את נקודת הבידול שלו - התמחור צריך להיות כמובן בהתאם סדרת צעדים וטיפים לתמחור הנכון
20/12/2010  |   עדי פלאוט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

עסקים רבים ובמיוחד עסקים חדשים שצריכים לתמחר מוצרים ושירותים, נתקלים בדילמה לא פשוטה. "תורת התמחור" שעוסקת בשאלה הנצחית "בכמה?" מציעה מספר דרכים:

1. להתאים את המחיר למחירי שוק, מה שנקרא אסטרטגיית "Me Too" ("גם אני").

2. להוריד את המחיר מתחת למחיר השוק כדי לחדור לשוק יותר בקלות.

3. להעלות את המחיר מעל למחיר השוק - כאן העסק צריך לקחת החלטה כיצד הוא רוצה למתג ולמצב את עצמו, מהן התכונות הייחודיות של העסק ומוצריו, ואיך לבנות למוצר או לשירות ערכים גבוהים שעבורם הלקוחות יסכימו לשלם יותר.

שאלת התמחור מורכבת עוד יותר אם לוקחים בחשבון עסקים מתחרים ותיקים יותר, שמוכרים מוצרים דומים. במציאות אין כמעט אף עסק חדש, שזוכה להיות היחיד מסוגו, או הראשון בתחומו והתחרות תמיד קיימת. אז מה כדאי לעשות? הנה כמה צעדים מקדימים:

1. ניתוח עסקי - הניתוח שתעשו חייב לבחון באופן קר ונקי מרגשות וחששות את המיקום הגיאוגרפי של העסק, את השוק ואת קהל היעד. המטרה של שלב זה היא לבדל את העסק ולתת לו ערך מוסף כלשהו שיגרום ללקוחות להבחין בינו לבין עסקים אחרים. בדקו את קהל היעד של המתחרים. אחרי הכל, "קהל יעד" זה ציבור גדול שניתן לפלח לפלחים (סגמנטים) שונים. יתכן שתגלו כמה פלחי שוק שהמתחרים עדיין לא פנו אליהם - הזדמנות מצוינת לייחד את העסק.

2. מחקר שוק - גלו מהי שיטת התמחור של המתחרים, ובדקו מה הרווח הגולמי שלהם (הרווח שנשאר לאחר ששילמתם את עלות המכר).

"בכמה?"

כעת יש להחליט על שיטת תמחור:

1. אסטרטגיה שממצבת את העסק, בתחום התמחור, בהתאם למחירי השוק המקובלים ("גם אני") יכולה להיות אופציה מאוד מפתה. זה נראה כמעט כמו ללכת על בטוח כי הרי אצל אחרים זה עובד. אבל אם כבר הצלחתם לבדל את העסק ולתת לו ערך מוסף אין לזה בעצם שום הצדקה. בפועל אפשר לצפות, שהמתחרים מייד יורידו מחירים וימחקו את השחקן החדש מהמפה. ברור שלעסקים ותיקים יש אורך נשימה לספוג את הורדת המחירים כדי לחסום מתחרה חדש. אחרי הכל, אף אחד לא רוצה עוד מתחרה במגרש הביתי שלו. זה יהיה ממש פתח להפסד – ובגדול. והבדיחה הידועה שמספרת על בעל העסק שמסביר ללקוח "לי זה עולה יותר..." עלולה להתגשם במקרה זה.

2. אסטרטגיה של מחירים נמוכים ממחיר השוק בדרך כלל אינה נכונה. זה יהיה כמו להכריז מראש על הפסדיות ועלולה להוביל למלחמת מחירים – משחק שבו כולם מפסידים. זו אפשרות שבדרך כלל עסק קטן ומתחיל לא יכול להרשות לעצמו. אבל זה לא אומר שלא צריך לבחון אותה כי לפעמים יכולות להיות דווקא הצדקות עסקיות לפעולה כזאת – כל מקרה לגופו.

3. האפשרות השלישית, ובדרך כלל הפחות שכיחה, היא לבוא מגבוה ולא מנקודה נמוכה. אסטרטגיה במצב כזה היא דווקא לבחור במחיר גבוה מהמתחרים. הרעיון כאן הוא למצוא את נקודות הבידול ולתת להן ביטוי בתמחור. נכון שזה דורש הרבה אומץ וחוצפה – אבל מבחינה עסקית טהורה זה מה שחייב להתבצע. מצבים בהם עסק, שממוקם במיקום שונה או שהתמחה בשירות מסוים והעלה את המחיר בצורה דרסטית אינם נדירים.

במצב כזה המתחרים לא יכולים לפגוע בעסק החדש, בוודאי לא דרך המחיר, כשברור שהוא לא מתחרה בהם. למעשה, העסק הופך למשהו חדש וייחודי בשוק, חלוץ בתחומו. מבחינת מיצוב, עבור הלקוחות הפוטנציאליים נוצר מצב של "גם-וגם", ופער הגיוני בין עסקים שונים בתחום. כמובן שצריך בנוסף לגבות את המחיר הגבוה בשירות מעולה ולתת ללקוחות סיבות מוחשיות להעדיף לקנות אצל העסק החדש.

אפשר לעשות את אותו הדבר אפילו בתחום של מוצרי צריכה, שלכאורה אין בו אפשרות להעלות בהם מחירים – נניח חלב, לחם או כל מוצר צריכה מובהק. בשנים האחרונות נפתחו בארצנו המוני מחלבות-בוטיק, כרמי-בוטיק, לחם-בוטיק, מלונות-בוטיק וכו'. הוספת המילה "בוטיק" למוצר או לשירות כמעט מיידית יוצרת ציפייה לאיכות גבוהה יותר, מפנקת וגם יקרה יותר.

באותו אופן, אם יש לכם מיקום גיאוגרפי, או תנאים אחרים מנצחים תוכלו לקחת על הפלאפל שני שקלים יותר מהמתחרים – או על כל מוצר אחר שהלקוחות באים לקנותו מהחנות.

אסטרטגיה נכונה של תמחור יכולה לשים אתכם במקום שונה לגמרי.
האומץ משתלם!

עדי פלאוט הינו מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת אחזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.
תאריך:  20/12/2010   |   עודכן:  20/12/2010
עדי פלאוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סליחה, אבל לי זה עולה יותר...
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עולם המוזיקה ציין בשבוע האחרון את האלבום הראשון של מייקל ג'קסון שיוצא לאחר מותו הפתאומי, מוות אשר הזניק את דמותו של ג'קסון חזרה מתהומות הנשייה אל מרכז תשומת הלב העולמית.
20/12/2010  |  נתנאל אלישיב  |   מאמרים
אסון הכרמל הוא אירוע עצוב ומעצב בחיי המדינה. אומנם ייתכן שללא חוסר המזל המשווע בהתנהלות מסלול האוטובוס, התחושה האיומה המלווה אותנו הייתה מתעמעמת, אבל מה שקרה הציף על פני השטח הרבה שאלות-יסוד של ניהול ומנהיגות.
20/12/2010  |  אריה רפפורט  |   מאמרים
פעם היריבים הפוליטיים שלי היו אנשי הימין. אחר-כך הם הפכו להיות "אנשי ארץ ישראל השלמה". לאחר מכן - "מלח הארץ", וכיום - "הנאמנים". פעם אני הייתי "שמאלני". אחר-כך - "יפה-נפש". לאחר מכן - "אנטי ציוני", כיום - בפשטות "בוגד". פעם להיות בעד "ארץ ישראל השלמה" הייתה דעה. כיום מספיק לצטט אמירה מכלילה על ה"אומה הערבית", לחבר אליה את המילה "ירושלים", ואם אפשר - לציין התחזקות רוחנית כלשהי, עדיף בהטעמת המילה "אלוהים". כל יומרה לנסות ולהשחיל תובנות אחרות מושלכת לתיקיית "הבוגדים". פעם הייתה הבנה שדמוקרטיה זקוקה לריבוי דעות כמו לחמצן. היום ישנה אשליה של ריבוי דעות: מצד אחד אלו שמוכנים להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשבוע, ומהצד השני אלו המוכנים להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשבעה ימים.
20/12/2010  |  איתן לרר  |   מאמרים
הרוחות המתקררות יכולות לייבש את העור, ולגרום לרגישות מוגברת. הרוח הקרה גורמת לעקצוצים וליובש, כתוצאה מכך העור נהיה דק יותר ורגיש.
20/12/2010  |  מחלקה ראשונה  |   מאמרים
את מיטב המסורת הקולינרית של משפחת אבו חאלד, מהכפר טורען שבגליל, חשנו היטב במסעדה הוותיקה הקרויה על שמה בהרצליה (רחוב הרב קוק 74).
20/12/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע לערוך חידון שעוסק באקטואליה וזו אחת השאלות - מה הכישלון הגדול במלחמת החרבות לאחר האירוע הנורא ב-7.10.2023?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il