|   15:07:40
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המלחמה בפיצול דירות - שיא חדש בעריצות השלטון

עיתון "העיר" בתל אביב פרסם כבר לפני כשנתיים כתובת דוא"ל ומספר טלפון לעידוד הלשנות על בעלי דירות עבריינים שפיצלו את דירתם תמיד יימצאו שכנים טובים אשר מקנאה או על-רקע סכסוך אחר מהעבר, ישמחו לחסל חשבון ישן ה"הצדקה" למעשיהם תהיה כמובן אידיאולוגית
01/01/2011  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: יח"צ]

עיתון "העיר" בתל אביב פרסם כבר לפני כשנתיים כתובת דוא"ל ומספר טלפון לעידוד הלשנות על בעלי דירות עבריינים שפיצלו את דירתם. תמיד יימצאו שכנים טובים אשר מקנאה או על-רקע סכסוך אחר מהעבר, ישמחו לחסל חשבון ישן. ה"הצדקה" למעשיהם תהיה כמובן אידיאולוגית

בשיאו של המחסור בדירות קטנות להשכרה, דווקא כאשר שכר הדירה מטפס בעקביות וצעירים בראשית דרכם מחפשים בייאוש קורת גג, החליטו "הרשויות המוסמכות" למחוק משוק ההשכרה אלפי דירות קטנות. בימים אלה מקבלים מאות "עבריינים", בעלי דירות שהוסיפו בתוך רכושם הפרטי מטבח ואסלה נוספים, זימונים לבית המשפט. משרד המשפטים פרסם הנחייה לקנוס במאות אלפי שקלים בעלי דירות שפיצלו את דירתם. אלה נדרשים "להחזיר מצב לקדמותו". וכך, כל איחוד מחדש של דירה מפוצלת יסיר מהשוק 3 דירות קטנות ויוסיף דירה אחת גדולה במקומן.

המחסור בדירות להשכרה לצעירים בערי גוש דן צפוי להרקיע שחקים. שכר הדירה ינסוק לשיאים חדשים, ואלפי שוכרים צעירים שחטאו בבקשם להתגורר בפרטיות, יפונו ויתמודדו על קומץ הדירות הקטנות "החוקיות".

"חוק זה חוק", טוענים הפקידים בקומות הגבוהות בקריית הממשלה ובמשרדי העירייה וחותמים על גזר הדין נגד בעלי הדירות "העבריינים". "חוק זה חוק" טען סטלין שאסר על יוזמה פרטית בגידול ובמכירה של ירקות באוקראינה בשנות ה-30' של המאה הקודמת. איכרים "עבריינים" הוגלו לסיביר, ואחרים שניסו לספק בעצמם את הביקוש למזון ("ספסרים") הוצאו להורג. הקומוניסטים פעלו ליישום אידיאולוגיה שוויונית שראתה ברווח הפרטי חטא ובסמכות המדינה - ערך עליון. חוות שיתופיות נכפו על האיכרים והתכנון של ייצור המזון הועבר לממשלה, כדי "שיהיה סדר ותהיה בקרה". כ-5 מיליון אוקראינים (שליש מהאוכלוסיה) מתו ברעב.

הרוח הבולשביקית נושבת בחוזקה באידיאולוגיה השלטונית במדינת ישראל, גם אם ללא האכזריות של השלטון הסטליניסטי. חוק התכנון והבנייה הוא כזה. ל"מדינה", דהיינו לפקידי העירייה ולחברי הוועדות, נתונה הסמכות להחליט כמה מטבחים יהיו בדירותינו. בניתם שני מטבחים - אתם עבריינים וראויים לקנס של מאות אלפי שקלים. לא סתם עבריינים - אלא עבריינים כבדים: אפילו על שודדים, רוצחים, ואנסים לא פורסמה "הנחיה" להטיל קנסות בסדרי גודל אלה.

כל מחסור במוצר כלכלי בשוק נגרם כתוצאה מתכנון או רגולציה ממשלתיות ריכוזיות. השוק החופשי תמיד מתאים את ההיצע לביקושים, ולכן לא יכול להיגרם "מחסור". כאשר הביקוש למוצר גדל, עולה מחירו. המחיר שהתייקר מאותת ליזמים להגביר את הייצור ולספק את הביקוש, ואז שוב יורדים המחירים. האידיאולוגיה השוויונית של סטלין אסרה על יזמים ואיכרים לענות על הביקוש למזון, והמדינה לקחה על אחריותה לתכנן את אספקת המזון. אבל פקידי ממשלה, שאינם מסכנים את כספם, תמיד יאזנו את השוק בפחות כישרון מאשר החלטותיהם של מיליוני הצרכנים והיצרנים. התוצאה - מחסור תמידי במזון, עד כדי רעב. בעל הדירה שפיצל את דירתו בתל אביב פעל בדיוק כמו האיכר באוקראינה שניסה לגדל תפוחי אדמה באופן פרטי, בלתי חוקי, ונענש על כך. שניהם ניסו לספק את המחסורים הבלתי נמנעים שיוצרים התכנון והפיקוח הממשלתיים.

צאו לנו מהמטבח והאסלה

"המחסור" בדירות בישראל נגרם אך ורק בגלל סמכויות היתר שנטלה המדינה על עצמה בניהול, ב"הסדרה" ובתכנון של שוק הנדל"ן. כך נוצר מחסור בדירות קטנות, שכר הדירה התייקר, אלפי יזמים קטנים ("בעלי דירות") נרתמו לספק את המחסור ויוזמתם הפכה אותם ל"עבריינים".

האידיאולוגיה הרוסית נשמעה הגיונית לאינטלקטואלים ולאזרחים רבים ברוסיה ובעולם, כמו גם האידיאולוגיה הגורסת שעל המדינה "לעשות סדר" בשוק הדירות. הציבור ברובו, שם וכאן, מתקשה להבחין היכן ה"באג" בשלל הסיסמאות החיוביות, כי הוא מנוהל על-ידי מדיניות שכופה המדינה. אין בישראל מחסור בקרקע לבנייה. השמיים הם הגבול לגובה הבניינים בלב אזורי הביקוש. בנוסף, די אם כל ישוב כפרי יוכל להוסיף 500 או 1000 בתים, כדי שנגיע לפוטנציאל של מיליוני דירות (שאיש אינו זקוק להן בטווח הנראה לעין). אבל אסור. החוק אוסר על בנייה בהתאם לדרישות הצרכנים, וכמו ברוסיה - פקידי ממשלה הם שקובעים מה ייבנה וכמה. כך, אם יש ביקוש לדירות קטנות בתל אביב - ייאסר לבנות אותן או לפצל דירה גדולה למספר דירות קטנות. אם יש ביקוש לבתים פרטיים באזורים מחוץ לגוש דן - אסור לבנות אותם. אסור לבנות לגובה בגלל התנגדות השכנים, ואסור לבנות לרוחב כי הקיבוץ או המושב עלולים להרוויח.

מדינת ישראל נטלה לעצמה במסגרת חוק התכנון והבנייה את הסמכות לקבוע כמה דירות "צריך" לבנות, כמה דירות מותר לבנות על מגרש מסוים, כמה חדרים "חייבים" לבנות בדירה, לכמה חניות "זקוקה" כל דירה, מה יהיה בה גובה התקרה, וכמובן כמה מטבחים ואסלות מותר לבנות בה.

בדירת 4 חדרים יכולים להתגורר, גם על-פי החוק המעוות הקיים, הורים עם ששה ילדים אשר ברשותם שתי מכוניות, או ארבעה זוגות סטודנטים. שום שכן או פקח עירוני לא יכול לפעול חוקית נגדם. אבל אם הם יבנו לנוחיותם, ולמען פרטיותם, מטבח ואסלה בכל חדר - יגיחו מיד הקומיסרים והשכנים המלשינים ויתבעו את ה"עבריינים". הנימוק "המעשי" המופרך הוא "עומס על התשתיות" או "אובדן בקרה" של העירייה. האמנם אסלה אחת המשמשת שלושה איש בדירה מעיקה פחות על ה"תשתית", או על השכנים, מאשר אם לכל אחד מהשלושה תהיה אסלה פרטית?

כדי ליישם את מנגנון הדיכוי, בנה סטלין משטרה חשאית ומערך עממי של מלשינים שתוגמלו. רובם גם שוכנעו אידיאולוגית בצדקת ההלשנות. אפילו מורים בבתי הספר תודרכו לשאוב מידע מפליל מילדים תמימים על "עבירות" של הוריהם. אמת, במקרים רבים הילד כבר לא מצא את הוריו בבית אחרי הלימודים, אבל הכל היה "חוקי", וחוק זה חוק. אלא שהבעיה הייתה דווקא בחוק ובאידיאולוגיה, ואולי בסדר ההפוך.

עיתון "העיר" בתל אביב פרסם כבר לפני כשנתיים כתובת דוא"ל ומספר טלפון לעידוד הלשנות על בעלי דירות עבריינים שפיצלו את דירתם. אחד מראשי העיר בגוש דן קרא לשכנים "שומרי חוק" להלשין על שכניהם. ותמיד יימצאו שכנים טובים, שמתוך קנאה או על-רקע סכסוך אחר מהעבר, ישמחו לחסל חשבון ישן. ה"הצדקה" למעשיהם תהיה כמובן אידיאולוגית.

קשה היה להיפטר מסטלין, אך מחוק התכנון והבנייה הנוכחי ניתן ויש הכרח להיפטר. אין צורך שהחוק או העירייה יאסרו או "יסדירו" את הדרישות ל"פיצול דירות" כמו גם למגורים במה שהיו בעבר לופטים תעשייתיים. מה דעתכם פשוט לא להתערב? כל צעיר בתל אביב המחפש דירה יודע מה טוב עבורו יותר מכל פקידי העירייה והממשלה גם יחד. עיתונאים ו"מומחים" מזדעזעים מן המחשבה ש"העירייה תאבד את הבקרה". אך זה בדיוק מה שדרוש לנו. צאו לנו מהמטבח ומהאסלה. "הבקרה" שלכם מיותרת, מזיקה, גורמת למחסור בדירות ומייקרת לנו את החיים. די אם תדאגו לתשתיות ציבוריות (הרי גם את זה אתם מתקשים לעשות) ואל תקבעו עבורנו כמה מטבחים ובתי שימוש להתקין בדירה שבבעלותנו.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.
תאריך:  01/01/2011   |   עודכן:  01/01/2011
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלחמה בפיצול דירות - שיא חדש בעריצות השלטון
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
1/01/11 17:42
2
חלוקה ,???
1/01/11 19:12
3
עמם ולא עם
1/01/11 20:37
4
מטאטא
1/01/11 22:26
5
מקיאוילי
1/01/11 23:52
6
xxxx
2/01/11 04:26
7
אחד העם
2/01/11 08:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרבית הדיפלומטים והעיתונאים חוזרים שוב ושוב על כך שעל-מנת להשיג הסדר שלום, על ישראל והפלשתינים לדון ב"נושאי הליבה" כמו גבולות ופליטים. אך בשני הנושאים, השקרים - ההיסטוריים והמשפטיים - הפכו לאמיתות מוסכמות.
01/01/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
תחת עול שלוש צרות כורע העולם: איידס, רעב, והסכסוך הישראלי-פלשתיני. בעוד שחוקרים ברחבי תבל שוקדים על מזור לנגיף, ואגרונומים מצידם נאבקים בעובדות הדמוגרפיה, מדינאים שאפתניים שמים פעמיהם אל פרס הנובל לשלום הנחשק: יוזמות, שיחות והצהרות; איומים, פיתויים ונאומים; לילות לבנים בלשכות ובחדרי דיונים, שרוולים מופשלים וניירות מקומטים. אך השלום הנכסף איננו, ואף אינו נראה לעין.
31/12/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
אם נצרף ל-40.000 מסתננים מאפריקה, את השוהים, העובדים הזרים, הבלתי חוקיים ושרישיונם פג - נגיע למספרים מפחידים, שהולכים וגדלים, עקב חוסר יד מכוונת מבצעת ומחוקקת.
31/12/2010  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ארבע אחה"צ. מקבל טלפון מהעורך שלי בצעקה: "עופר, יש גראס חוקי. שמו "מיסטר נייס גאי". "גראס חוקי?". התסריט החוזר בראשי כחגיגת והשטויות מהפיצוציות. "היינו כבר בסרט הזה, לא?" הוא צועק: "תשכח מפיצוציות, לא בסתר ולא נעליים, אין תחקיר של רפי גינת ושום סלמונלה או פיפי בחומוס! פתחו חנות בשכונה". מחלחלת בי הארה. הגענו לנחלה. הללויה, ניצחנו את הממסד. אפשר לנתק כל מיני קשרים עם טיפוסים מפוקפקים רק בשביל שאכטה. "אוקיי", חייב לראות במו עייני! על הטוסטוס טס לפלורנטין.
31/12/2010  |  עופר רז  |   מאמרים
כששמעו לראשונה על תלונת האונס הראשונה נגד משה קצב, היה נדמה לרבים שמא מדובר בפעולת נקם מצד המתלוננת א', אשר חשה מרירות בדבר סילוקה ממשרד התיירות בה הועסקה תחת הנשיא משה קצב, ואף בשל תלונה אותה הוא עצמו הגיש נגד האחרונה.
31/12/2010  |  ניסן ג'רבי  |   מאמרים
מי רוצה שכן ערבי  /  יובל ברנדשטטר
חוצפה טורקית  /  מרדכי קידר
ללמוד מהחיים  /  בועז ארד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il