|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

פרשת יתרו: אִם נִנְהַג לְפִיהֶם - חָסַכְנוּ דֶּמַע

יתרו כבר-סמכא בעיני כל מי התכבד במי - משה ביתרו או יתרו במשה? "וַיִּחַדְּ יתרו על כל הטובה אשר עשה ה' לישראל" עשרת הדיברות כיסוד להתנהגות האדם בחברה וכהתקשרות חוזית בלתי ניתנת לביטול המדיינים - שבטים בדואיים נודדים הדרוזים - צאצאי גרים
21/01/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

גִּיּוּר כַּהֲלָכָה
מַכּוֹת מִצְרַיִם הִשִּׂיגוּ אֶת הַמַּטָּרָה
נָפְלָה עַל הָעַמִּים הָאֵימָה בִּמְהֵרָה
עַל הָעֶשֶׂר נוֹסְפָה מַכָּה עַל הַיַּם בַּמִּנְיָן
כִּי הִגִּיעַ שִׁמְעָן הַרְחֵק עַד כֹהֵן מִדְיָן

אַז יָצָא יִתְרוֹ לִקְרַאת מֹשֶׁה בַּעַל בִּתּוֹ
וְצִפּוֹרָה וּבָנֵיהָ גֵּרְשֹׁם וְאֱלִיעֶזֶר אִתוֹ
וּלְשֶׁם נִמּוּס הִשְׁתַחֲוָה מֹשֶׁה לְיִתְרוֹ
שֶׁיָּדַע אָז כִּי אֱלֹהֵי מֹשֶׁה הָיָה בְּעֶזְרוֹ

אָז יָדַע יִתְרוֹ שֶׁמּשֶׁה עָשָׂה הַמְּלָאכָה
וְהָאֱמוּנָה בֶּאלֹהִים זֶהוּ גִּיּוּר כַּהֲלָכָה
מִי יִּתֵּן וְהַמִּצְטרָפים לְעַמֶּנוּ יִשְׂרָאֵל
יַעֲשׂוּ זֹאת רַק מֵאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל וָאֵל.

יתרו חותן משה כהן מדיין חשוב בפני עצמו


תוארו של יתרו חֹתֵן משה ככהן מדיין עשה אותו כבר-סמכא בעיני כל, לכן משה כיבד אותו בצאתו עִם עַם-ישראל ממצרים בלכתם במדבר. והשאלה מי מתכבד במי? משה ביתרו או יתרו במשה, התשובה בכתוב תמצא, הפותח בתוארו של יתרו כהן מדיין ומוסיף חֹתֵן משה. כשם שכאשר רוצים שיכירו במישהו אנונימי כאדם חשוב, אומרים בן פלוני פרופסור או בן מדען או בן שופט. וכך קרה עם יתרו למרות היותו כהן מדיין כמלך של מדיין, חשיבותו ניתנה לו על-ידי התורה בכך שֶׁשִׁיְּכוּהוּ למשה. לפני כן מצאנו שמשה התהדר ביתרו כשנאמר שיתרו הוא אבי אשתו של משה. רש"י מזכיר לנו בפתח הפרשה כי ליתרו היו שבעה שמות, כדי לזכור אותם נחזור עליהם: רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קיני ופוטיאל. כפי שלמדנו עד כה, לשמות שניתנים לאנשים בתורה יש גם משמעות. ליצחק כי שרה צחקה, לישמעאל כי האל שמע את בכיו. וכאן בניו של משה גרשם כי גֵּר שָׁם בארץ נכרייה היה משה, ועל אליעזר משה אמר כי אֱלִי היה לי לְעֶזֶר. לכן השם יֶתֶר על שהוא יִתֵּר כלומר הוסיף פרשה בתורה כשיעץ למשה בהמשך איך להנהיג את העם: ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלהים אנשי אמת שנאי בצע [י"ח, כ"א]. וכשיתרו התגייר וְחִבֵּב את אלהי ישראל, הוסיפו לו אות ו' אחרי האות ח' ונקרא חובב. ובכלל בפרשת השבוע - יתרו - מובאים עשרת הדיברות שהם היסוד המוסד בכל הנוגע להתנהגות האדם בחברה. כל דּבֵּר וְדִבֵּר נועד לקדש שם השם, את האב והאם שהם השותפים לבריאתו של כל יצור והדברים או הדיברות האחרים באים להזהיר את האדם מפני עשיית עוול לזולת, ומצווים לשמור על כבוד האדם ולהימנע מעדות שקר שיש בה כדי לחסל אדם. כי השופט הוא בשר ודם אדם, שיכול לטעות, להאמין למשקר ולשקר לדובר אמת.

המדיינים שבטים בדואיים

המדיינים במקורותינו [ישעיה פ ר' ס' פס' ו'] מתוארים כעם היושב במדבר, המזוהה בימינו למקום שם נמצאת אולי ערב הסעודית, ויש הסבורים שהמקום הוא על-יד עקבה העתיקה. בימים ההם, עמי המדבר לא ישבו קבע במקום אחד, אך בכל זאת הם תיחמו אזור גדול ורחב שבתוכו הם נעו ונדו ממקום למקום. מכאן ניתן לומר כי המדיינים הם שבטים בדואיים נודדים, לכן בראשיהם עומדים נשיאים ונסיכים - תארים המיוחסים לבדואים ולא למלכים. מצב זה נמשך מאות ואלפי שנים. הבדואים היו עובדי אלילים, שבמרוצת השנים קיבלו את המונותואיזם - האמונה באל אחד, הוא אלהינו שהאמין בו יתרו ויש להניח שגם בני עמו. ראשית האמונה באל אחד, כפי שקראנו בספר בראשית, מתחילה באברהם אבינו וממנו האלוהים נודע ליצחק וליעקב. רק כאלפיים שנה לאחר מכן, נודע גם לבדואים שישבו באזור שנודע כערב אל-סעודית, כולל אלה שפשטו על אשור (עירק) ועל ארם (סוריה ולבנון), ובמחצית המאה הקודמת גם אלה שנדדו במדבר המזרחי של הירדן והמערבי של עירק, זאת הייתה עבר הירדן המזרחית. התורה בספר בראשית לא פסחה על ישמעאל בן אברהם ועל צאצאי קטורה, שנשלחו אל המדבר על-ידי אברהם. גם להם יש שנים-עשר נשיאים (כהקבלה לשנים-עשר שבטי ישראל) צאצאי קטורה. אנו מוצאים גם זהות בין המדיינים והישמעאלים, בפרשת מכירת יוסף. בתקופתנו אנו שומעים גם את הדרוזים מייחסים לעצמם קַדְמוֹנִיוּת כצאצאי יתרו המכונה על ידם אל-נביא שועיב. אם יש יסוד לסברה זאת, הרי משהתגייר יתרו, והתגיירו בני עמו, יוצא אפוא כי הדרוזים אמורים להיות צאצאי גרים. בייחוד מפני שמשה נביא ישראל נשא לאישה מִדְיָנִית, בתו של יתרו, את ציפורה, ומכיוון שהם רואים ביתרו נביאם, הרי שהם קרובים לישראל. כמובן שלא נמצאה כל אסמכתה לקשר האמור במקורותינו. יש לייחס אמירה זאת על-ידי הדרוזים, כפי שכבר אמרתי קודם לכן, רק כדי לבסס את האמונה כי הדרוזים הם אומה עתיקת-יומין. בהסתירם את העובדה ההיסטורית שהם אינם אלא עוד סיעה (שיעה) קטנה נוספת מפלגי השיעה (הסיעה) המקורית, שהיא מהווה סיעה מפולגת מהאיסלאם, אחרי מות נביאם מוחמד. זה הדבר שגם הביא את הדרוזים של ימינו לסמן קבר אלמוני בכפר חטים (הוא חטין) ליד ראש פינה כקברו של נביאם שועיב.

ייחוד שמו יתברך על-ידי יתרו

במפגש משה עם יתרו חותנו למרגלות הר האלהים, הוא הר סיני באמצע המדבר, התכוון יתרו להחזיר את ציפורה בתו למשה כאשתו לאחר שלמעשה שלחה (במובן גירושין), בעת שקיבל עליו את השליחות, שהטיל עליו הקב"ה. אז משה חזר אל חותנו יתרו ואמר לו כי הוא צריך לחזור למצרים: אלכה ואשובה אל אַחַי אשר במצרים ואראה העודם חיים [שמות ד, יח]. ויתרו אמר לו לך לשלום. קם ולקח את אשתו ושני ילדיו מבית אביה כשפניו אל מצרים שנאמר: ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור [שמות ד, כ]. בהביאו אותם איתו מצרימה, פגש בו אהרון אחיו ואמר לו לא די באלה שנמקים במצרים אתה עוד מביא אשתך וילדיך, כמי שאומר על הראשונים שנמצאים כבר במצרים, אנו מצטערים ואתה בא להוסיף עליהם; אז אמר משה לציפורה אשתו: לכי לבית אביך. נטלה שני ילדיה והלכה לה ובכך למעשה שִׁלְחָהּ [בנתנו לה גט גירושין]. אז משה שב לבדו למצרים למלא את השליחות כפי שציווהו אלהים. עתה, משהתקרב למרגלות הר סיני, משה ובני ישראל אחרי שעברו את הים ביבשה וצריהם טובעו בים סוף, קם יתרו ולקח את בתו ציפורה ואת שני נכדיו איתו ויבוא... אל משה אל המדבר אשר חנה שם הר האלהים [יח, ה]. שם שמע יתרו מפי משה, כי הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים באותות ובמופתים ועשה נסים, והכל על-ידי משה חָתָנוֹ. על זה נאמר: וַיִּחַדְּ יתרו על כל הטובה אשר עשה ה' לישראל [יח, ט]. פשוטו של וַיִּחַדְּ זה - וישמח, אך מדרשו: נעשה בשרו חידודין חידודין, כלומר קמטים ודקירות מפני שגוי לא ישמח בטוב לישראל, לכן נעשה בשרו חידודין חידודין, אך ניתן גם לפרש וַיִּחַדְּ בלשון מִדְיָנִית ישמעאלית, וַחַּד את אלהי ישראל, כמי שאומר: ה' אחד וזה גם מחזק את המסקנה כי יתרו הִתְגַּיֵּר באמרו: עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים [יח, י-יא]. התורה מוסיפה לעסוק ביתרו באמרו: ויאמר אל משה אני חֹתֶנְךָ יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה. ויצא משה לקראת חתנו וישתחו וישק לו וישאלו איש לרעהו לשלום ויבא האהלה [יח, ו-ז]. מה מצא הכתוב לומר כי יתרו מזדהה בפני משה, כלום משה איננו זוכר את חתנו, או את אשתו ואת שני ילדיו? ללמדך, שיתרו ביקש לומר: אם אין אתה משה יוצא בגיני (למעני, לכבודי), ואין אתה יוצא בגין אשתך, צא בגין שני בניה, אז נאמר: ויצא משה ובכך כִּבֵּד את יתרו, ולאחר שסיפר לו על כל הנסים שעשה אלהים לישראל, ועל הצלת העם מיד מצרים, אז בא הרגע המתאים לכך: ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה... עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים [יח, י-יא].

התייצבות ראשונה אל מול האלהים - נעשה ונשמע

בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים, הם הגיעו למדבר סיני וחנו שם אל מול הר סיני, שם דיבר ה' אל משה להודיע לעם כי הקב"ה כורת ברית עם בני ישראל, שעקרונותיה יתבססו על "נעשה ונשמע" בלי כל הרהור, כי אז יהיו ישראל עם סגולה מכל העמים המסוגל לשמור על הברית. נאמר: בני ישראל יהיו לו ממלכת כהנים וגוי קדוש. משה העביר את המסר לעם וענה כל העם יחדיו: כל אשר דיבר ה' נעשה. משהודיע משה לה' את תשובת העם, דרש אלוהים שהעם יאמין גם במשה. ביום השלישי להימצאם כנגד ההר, נשמעו קולות וברקים וההר עָשֵׁן. וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר [כ, א]. רש"י אומר כי המילים "את כל הדברים האלה" מלמדות, שאמר הקב"ה כל עשרת הדיברות בדיבור אחד, מה שאי-אפשר לאדם לומר כן, ולאחר מכן חזר הקב"ה על כל דיבור ודיבור בפני עצמו. והעם היה עונה על הן - הן, ועל לאו - לאו. שם הקב"ה אמר את הדיבר הראשון, המקדש אותו כאלוהים יחיד ומיוחד ואין אלוהים אחרים על פניו. למרות שנאמר לא יהיה אלוהים אחרים על פני, הרי שאין לקרוא לפסל ותמונה אלוהים, כי אינם אֱלָהוּת אלא אחרים עשאום אלוהים עליהם, כאלוהים של אחרים, כי הרי יש רק אלוהים אחד עלי אדמות, וגנאי הוא כלפי מעלה לקרותם אֱלֹהוּת אצלו. חשוב אם כן לקרוא את כל עשרת הדברים או הדיברות בשבת יתרו, כי במועד זה ניתנו הדברים, הדיברות האלה לישראל, ובכך נקשר קשר בין עם ישראל לאלהי ישראל. מכאן ואילך בני ישראל נהיו לעם. בזכות קבלת התורה והדיברות, נוצרה התקשרות חוזית שלא ניתנת לביטול.

בַּדִּבְּרוֹת נִצְטַוֶּינוּ בְּסִינַי לָדַעַת
הַצֶּדֶק צָרִיךְ לְהֵעָשׂוֹת מִדַּעַת
וּמֵעַוֶל לְהִתְרָחֵק כְּמוֹ מִצָּרַעַת
לֹא לְהִתְעַלֵּם וְלִנְהוֹג כְּבַר דַּעַת

לָכֵן יֵשׁ לִרְאוֹת בַּדִּבְּרוֹת חֻקִּים
הֶם עֲלֵי אֲדָמוֹת וְלֹא בַּשְּׁחָקִים
חֶלְקָם צַו עֲשֶׂה וְאָחֵר לְהִמָּנַע
אִם נִנְהַג לְפִיהֶם חָסַכְנוּ דֶּמַע.

תאריך:  21/01/2011   |   עודכן:  21/01/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת יתרו: אִם נִנְהַג לְפִיהֶם - חָסַכְנוּ דֶּמַע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצגת "מטהרי האוויר" של חברי סיעת קדימה בכנסת, בעת ההצבעה על מינוי השרים החדשים מסיעתו העצמאית של אהוד ברק, מוכיחה שוב עד כמה הפוליטיקה הישראלית בנויה על זכרונם הקצר של הבוחרים.
21/01/2011  |  אסף גולן  |   מאמרים
דמיטרי מדבדב, נשיאה של רוסיה, ביקר ביום שלישי (18.1.11) בשטחי הרשות הפלשתינית. ביריחו הוא נפגש עם מחמוד עבאס, יו"ר הרשות. מדובר בביקור ראשון של נשיא רוסי בשטחי הרשות.
21/01/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רבים חושבים כי "מוסריות" ו"מתינות" חברו להחלטת שס לקבל את ה"גיור הצבאי" בחיוב. אך לא כך הם פני הדברים. אצל שס שולטים מספר עקרונות, שההלכה, ההשקפה והמוסר אינם חלק מהם. ראשית, בסיס קיומה של שס הוא הפוליטיקה של ההישרדות במעגל המשרות והכספים. שנית, למען המשך העיקרון הראשון, קיים עיקרון נוסף: "פני הדור כפני הכלב". דהיינו: התאמת ההשקפה לשלטון שנותן את המשרה והכסף, אף אם הדברים נוגדים את היהדות ואת ההלכה. זהו קונפורמיזם תועלתני חד וברור. פעם מפלגה זו הצהירה שהיא לוויינו של הליכוד, אחר-כך הפכה עורה והצטרפה לממשלת רבין ולהסכם אוסלו, עד כדי חבירה למרצ ב"הסתדרות הכללית" ולנתינת ידיה לשביתות עובדי הדת. לימים הפכה למפלגת ימין, אפילו ימינה לליכוד ול"סרוגים". ממפלגה לא ציונית מצאה עצמה שס ב"חטיבה הרוויזיוניסטית" ב"הסתדרות הציונית". ובמישור המוניציפלי - פעם פעלה עם הדתיים האחרים, בפעם אחרת התחברה למפלגת העבודה, ובפעם נוספת - לליכוד. בכל פעם ידעו ראשי מפלגה זו לתת צידוק השקפתי עם "פסק הלכה" בצדו, וגנבו דעתם של מאות אלפי יראים, שלמים ובעיקר תמימים.
21/01/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
באינפלציית השרים הבזבזנית של הממשלה, עשוי מינויו של משה כחלון כשר הרווחה לשמש עוגן-הצלה לאותם רבבות נזקקים ומקופחים, המייחלים כל-כך לסיוע וסעד. כמי שצמח מלמטה, בן למשפחה מרובת ילדים ומוכת עוני, חזקה עליו שיעלה בידיו, יותר מכל שר אחר, לתקן את עוולותיהם הרבות, הזועקות מזה שנים לשמיים.
21/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
השוואה בין נתב"ג לנמל התעופה בברצלונה, מה קורה בעיר היפהפיה בשעות הצהריים ואיזו שפה מעדיפים בקמפ נואו חוויה לא נעימה בפראג וגם: מדוע מעדיפים אלפי ישראלים דתיים לציין דווקא בחו"ל את חג הפסח?
21/01/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il