|   15:07:40
  חנה בית הלחמי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ברטולד ברכט כמשל

האם קרדיטים הם סוגייה פמיניסטית? שאלה רטורית....
22/04/2004  |   חנה בית הלחמי   |   מאמרים   |   תגובות

שיר הפיל השמיני

יש שבעה פילים לו, למיסטר צ'ין
ועוד פיל אחד הוא השמיני בתור
השבעה פראים והשמיני מאולף
השמיני הופקד על השבעה לשמור

נו זוזו, נו זוזו, לצ'ין יש יער עד
צריך לכרות את העצים
וכבר הלילה רד

מיסטר צ'ין ישב לו על השמיני
השבעה עמלו לכרות את העצים
השמיני עמד בלי הרף על המשמר
הסתכל איך הם עובדים כמו שדים

חזרו כבר, חזרו כבר, לצ'ין יש יער עד
צריך לכרות את העצים
וכבר הלילה רד

לשבעה נמאס כבר כל העניין
לא רצו לשחוט את כל החורש
מסטר צ'ין על השבעה היה מעוצבן
לשמיני נתן צלחת אורז

נו מה זה, נו מה זה, לצ'ין יש יער עד
צריך לכרות את העצים
וכבר הלילה רד

לשבעה, הביטו, אין שן בכלל
לשמיני יש פה מלא שיניים
השמיני עמד בלי הרף על העניין
מיסטר צ'ין צחק עד לב שמים

המשיכו, המשיכו, לצ'ין יש יער עד
צריך לכרות את העצים
וכבר הלילה רד

___________________
מתוך המחזה "הנפש הטובה מסצ'ואן", ברטולד ברכט, בתרגום שמעון ישראלי; מועתק מהבלוג של הסופרת קורינה - www.notes.co.il/corinna/3942.asp


את הטקסטים המקוריים למחזה "הנפש הטובה מסצ'ואן", כמו כ-30 יצירות אלמותיות אחרות של ברטולד ברכט שזיכו אותו בכבוד עולמים וחיי רווחה הדוניסטיים, מופקרים אפילו, כתבה מרגרטה שטפין, אחת משלוש מאהבות מוכשרות של היוצר הידוע, שכתבו עבורו את רובה המכריע של יצירתו, כולל מחזות ושירים המהדהדים עד היום על בימות העולם, כמו "אופרה בגרוש".

לאחר שעבדו כשפחות חרופות תמורת פת לחם דלה וטיפות של יחס ומילאו עד תום את תפקידן בחייו, ובייחוד אם העזו למחות על הדרתן משורת הקרדיטים, ננטשו. אחת מהן, שטפין, ננטשה למוות מחריד נטול טיפול רפואי משחפת. ברכט - מליונר באותה עת בזכות כתביה, לא שילם את חשבונותיה הרפואיים.

מי ששרדו אחרי מותו של ברכט, לא ההינו לפעול נגדו בגלוי גם לאחר שנים וובהעדרו מן העולם.

כי נשים, רגילות לעשות את העבודה ולא לקבל את הקרדיט. או את ההערכה המקצועית. או את המעמד. או את הכסף.

ברכט גנב את היצירות שהוא חתום עליהן לא רק מנשותיו. הוא גנב גם מיוצרים אלמונים, ממחזות מסורתיים מן המזרח, מקורט וייל. הספר "חייו ושקריו של ברטולד ברכט" מאת ג'ון פיוג'י, מספר את סיפורם של אותם נגזלים, רובן נגזלות. פיוג'י למד שנים רבות את חייו של ברכט, יום אחר יום מהולדתו עד מותו. הוא מציב בפנינו מראה שקשה לנו להביט בה, שמשקפת במינונים שונים את מארג החיים של כולנו.

כי ברכט היה אולי קיצוני, סדרתי ובוטה - אבל המזכירה שעושה את העבודה המקצועית עליה מתוגמל הבוס שלה בכסף ומעמד, קיימת כמעט בכל משרד סביבנו.

את הביוגרפיה של ברכט קראתי כשהייתי בהריון. ספר עב כרס שקראה אשה עבת כרס, שלא יכלה, מפאת כובדה הרב, לברוח ממנו לשום מקום. כך שנאלצתי להביט במראה שהציב בפני. מאז, אני רגישה יותר לנושא הקרדיטים ורואה בהם סוגיה פמיניסטית. מאוד פמיניסטית. מהותית, עומדת בבסיסי אי השוויון, חשובה כמעט כמו העצמאות הכלכלית בהיררכיית מקדמי שוויון הזכויות וההזדמנויות לנשים.

נשים מצויות באותה קטגוריה תרבותית סמויה של פרות במשק החלב: תנובת החלב שייכת לבעלים. הוא זה שמקבל עליה, על איכויותיה, על כמותה, את התמורה הכספית והמעמדית. הוא מקבל את הקרדיט.

אך לפני מס' שבועות הופיעה בעיתונות ידיעה אודות השיר שייצג את מדינת ישראל לארוויזיון 2004, שיושר על-ידי הזמר דוד דאור והועתק לכאורה מיוצרת אלמונית, ששלחה את השיר לדאור כדי לקבל עליו את חוות דעתו. תמיד עומד הספק לזכות מי שהקרדיט בידיו, אולם השאלה חוזרת ועולה: לקח או לא לקח? שלו או שלה? משום מה ירד הנושא מן הכותרות. אני מקווה שאותה יוצרת תתבע עד תום את זכויותיה.

העושר המקצועי, היצירתי, ההתמדה והיסודיות שמאפשרים את קיומו, אינם דווקא בידיהם של גברים. העובדה שרוב היוצרים הידועים לנו בהסטוריה של האומנות, המדע, הספרות והשירה הם גברים, חשודה בעיני. חלקה נובע מהדרתה של האשה ממרכזי ההשפעה של אותם תחומים. חלקה - מגניבה בוטה של חלקה של האשה.

תומס מאסטרס קבל במאה ה-18 בעלות חוקית על פטנט לשימור תירס אינדיאני שהמציאה אשתו, סביליה. הוא בנה את המכשיר והרוויח עליו כסף רב. במאה ה-19 המציאה הבארונית עדה ביירון את מכונת החישוב, עליה קבל הממציא בבאג' את הקרדיט. הקרדיט הושב לה - חלקית ומאוחר מדי - כששפת התכנות הראשונה נקראה "עדה", על שמה. צופן ה"אניגמה" הגרמני פוענח לכאורה ע"י מדענים בריטיים, לקראת סופה של המלחמה. כעת מתברר, שהפיענוח נעשה זמן רב קודם לכן ע"י אשה, שבשל היותה אשה לא שעו לדבריה. כשכבר עשו זאת - גנבו ממנה את הקרדיט. לו שעו לדבריה היתה מלחמת העולם מסתיימת קודם ועם מאות אלפי הרוגים פחות. זה לא שינה למהות, שמייצרת על רצף ההסטוריה את כוחם ההגמוני של גברים בחברה הפטריאכלית: הקרדיט חשוב מהחיים ומהאמת.

ביום יום אנחנו נתקלות בהרבה ניואנסים קטנים, לכאורה תמימים של גניבת קרדיטים. בן זוג שמדבר ב"אנחנו" על משהו שאת עשית, בוס שמשאיר לך את רוב העבודה ומקבל אותה לידיו מוכנה, על מנת שהוא יהיה זה שמציג אותה בפני מי שיכולם לקדם אותו (ולא אותך?), שותפויות בין נשים לגברים בהן - לכאורה באופן תמים ועל בסיס "אישיותי" - מקבל הוא את תפקיד "שר החוץ", וכיו"ב.

תפקחנה את העיניים.

נתקלתי לאחרונה בתוצר אותו פחד נשי קמאי מלקיחת הקרדיט, שמקבל עיוות מוסרי-השלכתי גם ביחסים בין נשים. למשל, אמירה ששמעתי לא מזמן: "זו העבודה של שרי, היא עשתה הכל לבד, אני לא התערבתי". יש למראית עין הרבה פירגון בכך שנותנים לך את המרחב לפעול באופן עצמאי, אבל מה עוד יש בזה? אופני הניתוק העצמי למפרע מהאחריות המשותפת, מרמזים לנו שניתן להפקיע מאיתנו את הקרדיט לרצף הפעילות בכל מיני דרכים עקלקלות. עצמאות מחד, צמצום מקומך בתרומה להתפתחות כוללת של הארגון או העשייה מאידך.

לקיחת או דחיית האחריות עומדת גם היא בבסיס מתן או הפקעת הקרדיט. אחריות לטוב ולרע, אחריות כלפי עצמינו וכלפי המין והמגדר שאנו שייכות לו, אחריות לא/נשים שתלויים/ות בנו או מביטות/ים בנו כמושאות לחיקוי.

חלק מהאחריות הזו נקנה בדרישה הקטגורית שלנו לקבל את הקרדיט על כל מה שאנחנו עושות.

להקפיד, בקלה כבחמורה, על אזכור הולם של שמנו ותרומתנו לכל דבר ועניין שאנו מעורבות בו. זו לא "קטנוניות", כמו שינסו לומר לכן מי שקשה להם לחלוק את הקרדיט. מי שיטענו נגדכן ש"מה שחשוב זה...." (מונחים מתחלפים של מהות, שיפור המצב, תיקון בעיה וכיו"ב). השאלה שעליכן לשאול היא, האם הם יוותרו על הקרדיט בשם אותם טיעונים? כנראה שלא. כי הקרדיט הוא מקור עוצמה, שני בחשיבותו לכסף אולם הוא זה שבסופו של יום מביא מעמד, שמביא כסף.

אין קרדיט קטן מדי, או גדול מדי, או לא כל כך חשוב. כולם שווים, כולם חשובים ומצויים על רצף אחד של החיים, הקריירה, המעמד האישי שלנו ותרומה כוללת שמורכבת מפרטי עשייה, חלקם שלנו ובזכות עבודתנו וכישורינו. הקפדנה מעתה יומיום, בכל דבר ועניין, בכל תחומי החיים, תוך שאתן מתבוננות ולומדות מלקיחת ודרישת הקרדיטים המתמידה של אלו שהכוח והשוויון זורמים בעצמותיהם מקדמת-דנא.

כי הם צודקים, ואנחנו - לא מוכנות יותר לשלם את מחיר הטעות.

_______________________
פורסם לראשונה ב- www.haderech.co.il

תאריך:  22/04/2004   |   עודכן:  22/04/2004
חנה בית הלחמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש האופוזיציה, שמעון פרס, הוא איש מרתק. בטח כאשר בוחנים מי האישים העומדים כיום בצמרת המערכת הפוליטית. פרס נחשב לאדם בעל ראייה רחבה. חוזה/הוזה - הכל בעיני המתבונן. יש לפרס מה לומר כמעט על כל דבר. והוא נוטה לגלות את ליבו, ומרתק את איש שיחו.
21/04/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
האסטרטגיה של חברת טבע מורכבת מ-3 זרועות: צמיחה תוך רווחיות, מנהיגות וגלובליזציה. שלושתן משולבות ומעצימות האחת את השנייה.
החטא הגדול ביותר באנושות הוא אולי, ההריגה המתועשת של בעלי חיים למאכל. לבעלי חיים אין היכולת להתגונן כנגד האדם מעצם הגדרתם כקניינו.
21/04/2004  |  עמית עוז  |   מאמרים
כאשר הגיש חה"כ אדיסו מסאלה את הבג"צ המפורסם נגד הענקת פרס ישראל לעיתונאי שמואל שניצר ז"ל, היה צריך להיות ברור לכל בר-דעת שנושא זה איננו עניין לערכאות: אם החברה כל כך משוסעת ונרגנת שאינה יכולה שלא ללוות את ההוקרה הוולונטרית של בחיריה בריב ומדון, אל יתערב בית המשפט. אדרבא, אף אינו מוסמך לכך. ואומנם, על הסף של עתירה עוקבת נגד הענקת הפרס לשולמית אלוני, התגוללה השופטת דליה דורנר על העותרים, ש"אין זה עניין לביהמ"ש". כנראה נשתכחה ממנה פרשת שניצר. בסופו של דבר ישבה בדין, אבל עמדתה הראשונית - עיקר.
21/04/2004  |  ישראל דויד  |   מאמרים
בעלי עסקים רבים בארצנו רואים בלוח הזמנים הקצוב להם להספקת השירות משום "המלצה", וסבורים כי רשאים הם לאחר בהספקתו על חשבון רוכש השירות. התופעה מוכרת במיוחד בשוק הנדל"ן הפרטי. תופעה נפוצה היא המתנה בת חודשים תמימים, מעבר לתקופת האיחור שהתיר לעצמו הקבלן מלכתחילה בחוזה באותו הוא ניסח עבור הרוכש. במקרים רבים נלווים לאותו איחור ליקויי בניה שונים, ובחלקם מציע הקבלן לרוכש לקבל את החזקה בנכס בטרם ניתן "טופס 4" והכל כדי לא להידרש לפצותו בסופו של יום.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il