|   15:07:40
  רחל ארנפלד  
מנהלת המרכז האמריקני לדמוקרטיה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק ב')

מ-1975 עד 2005 אישר "הבנק האיסלאמי לפיתוח" למדינות מוסלמיות מימון של 46 מיליארד דולר, לכאורה לפיתוח כלכלתן ותשתית החינוך שלהן אך בעוד שהשפעתו הכלכלית על האזור הייתה מועטה, מאמצי החינוך שלהם הניבו תוצאות כבירות, באמצעות הפצה מהירה ומשמעותית של האיסלאם הרדיקלי ברחבי העולם
25/02/2011  |   רחל ארנפלד   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מסרים כפולים [צילום: AP]

נאומו של אלקרדאווי מדגים שוב את מסורת "האחים" ארוכת השנים של מתן מסרים כפולים על-ידי שילוב של רטוריקה למען ג'יהאד עם נאומים ציבוריים הקוראים לדמוקרטיה ולדו-קיום, כשהתקשורת והאינטלקטואלים במערב בולעים את הפיתיון.

נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק א')
רחל ארנפלד
"האחים המוסלמים" מגדירים את עצמם כתנועה מהפכנית פוליטית וחברתית הדוחה ערכים והשפעות מערביים * לתנועה חסידים בלמעלה מ-70 מדינות, המקדישים את עצמם ליצירת סדר איסלאמי עולמי אשר יפלה נשים ויעניש את הלא-מאמינים * חברי התנועה ותומכיה ייסדו ומימנו את אל-קאעידה, את חמאס וכן ארגוני טרור מוסלמיים רדיקלים אחרים
לרשימה המלאה

"ניתן להשיג את השיפור והשינוי שאליהם משתוקקת האומה (המוסלמית) רק על-ידי ג'יהאד והקרבה ועל-ידי טיפוח דור ג'יהאד שישאף למוות בדיוק כמו שהאוייבים שואפים בחיים". דברים אלה אמר בספטמבר 2009 מנהיג האחים המוסלמים (להלן - "האחים"), מוחמד בדיע.

שיבתו לקהיר של יוסוף אלקרדאווי, מנהיגם הרוחני של "האחים", מ-50 שנות גלות בקטר, על-מנת לחגוג את הפלתו של שלטון מוברק, ונאומו המשלהב בכיכר אלתחריר ב-18 בפברואר, דומה דמיון מצמרר לנאומו של לנין בתחנת פינלנד בפטרוגרד ב-14 באפריל, 1917, כששב מגלות בת עשור באירופה. לנין הזכיר להמונים שנאספו לקבל את פניו את החשיבות הבינלאומית של המהפכה הרוסית, בקראו "להילחם עד הניצחון המלא של הפרולטריון". אלקרדאווי ציין כי "המהפכה טרם הסתיימה", וקרא לכל המוסלמים להמשיך את הג'יהאד עד לכיבוש אל-אקצה".

מרבית הדיווחים בתקשורת המערבית לא כללו את קריאתו של אלקרדאווי לג'יהאד. במקום זאת הם ציינו את קריאתו לצבא להעביר את סמכויותיו ל"ממשלה אזרחית" שתושתת על דמוקרטיה וחירות, קריאה שפורשה במערב כסימן למתינות.

נאומו של אלקרדאווי מדגים שוב את מסורת "האחים" ארוכת השנים של מתן מסרים כפולים על-ידי שילוב של רטוריקה למען ג'יהאד עם נאומים ציבוריים הקוראים לדמוקרטיה ולדו-קיום, כשהתקשורת והאינטלקטואלים במערב בולעים את הפיתיון.

כדי להבין את השפעתם ההולכת וגדלה של "האחים" במערב, יש תחילה להבין את שיטות התכנון לטווח ארוך של הארגון שנועדו להבטיח את התרחבותו, המשתמשות באמצעי מירמה כאשר אלה נראים נחוצים. כבר בראשית הדרך, הבין מקים ה"האחים" חסן אלבנא כי עוצמה כלכלית היא חיונית להצלחת הארגון ותשמש נשק להחלשת הבלתי מאמינים ו"תסייע לייסוד שלטון האיסלאם עלי אדמות".

הבנקים במערב נוהגים בהתאם לשריעה

הקמתם של מוסדות פיננסיים איסלאמיים ייחודיים איפשרו לא רק לאחד את המוסלמים תחת חוק השריעה, אלא גם היוו כלי ליצירת מערכת פיננסית וכלכלית מקבילה לזו המערבית, שברבות הימים, מקווים "האחים", אף תעלה עליה בעוצמתה.

הניסיון הבנקאי האיסלאמי המוצלח הראשון היה הקמתו ב-1963 של "בנק חיסכון מיט ע'אמר" במצרים. ממשלת מצרים שסיבסדה את הבנק סגרה אותו ב-1968, לאחר שהפגנות של "האחים" הציפו את המדינה. חברים רבים של הארגון נעצרו וגורשו.

מאז שנות ה-50' של המאה הקודמת, קיבלה ערב הסעודית בברכה את גלי המתנגדים המצריים המשכילים. ב-1961 הם שכנעו את המלך סעוד בן עבדול עזיז לממן את הקמתה של אוניברסיטה איסלאמית במדינה, על-מנת לסייע בהטפתה של אידיאולוגיה איסלאמית, בעיקר בין סטודנטים זרים.

בשנת 1962 שכנעו חברי "האחים" את המלך הסעודי להקים מיזם פיננסי משותף, שהפך לאבן הפינה ולמָנוע להפצתו של האיסלאם הווהאבי ברחבי העולם. מיזם זה הניב כמה קרנות צדקה עולמיות המנוהלות על-ידי "האחים" ושלוחותיו.

הראשונה הייתה הליגה המוסלמית העולמית המאחדת רדיקלים מוסלמיים מ-22 מדינות וטווה רשת של ארגוני צדקה רבים שיש להם מאות משרדים ברחבי העולם. ב-1978 תמך המלך הסעודי ביוזמה נוספת של "האחים" - ארגון הסיוע האיסלאמי הבינלאומי (IIRO) - המעורב במימון ארגון אל-קאעידה, מתקפת ה-11 בספטמבר, חמאס וגופים אחרים.

ב-1969 כינסו הסעודים מדינות ערביות ומוסלמיות כדי לאחד את "המאבק למען איסלאם", ומאז הם משמשים התומכים העיקריים של "ארגון ועידת האיסלאם" (OIC), אשר אירן, סודן וסוריה הן בין 56 החברות בו. המרכז הזמני של הארגון נקבע בג'דה, "עד שתשוחרר ירושלים", ואמנתו מחייבת ומתאמת "תמיכה במאבק של העם הפלשתיני... להשבת זכויותיו ולשחרור אדמותיו הכבושות".

אמנת "ארגון ועידת האיסלאם" כוללת את כל העקרונות של "האחים". משימתו הבינלאומית הראשונה הייתה ייסודו ב-1973 של "הבנק האיסלאמי לפיתוח" (IDB), שיפעל "בהתאם לעקרונות השריעה", כפי שנקבעו על-ידי "האחים", והקמת שוק מימון איסלאמי המבוסס על פטרודולרים. "הבנק האיסלאמי לפיתוח" שאכן עוסק בפיתוח יותר מבמסחר, נוסד במטרה "לעודד בנקאות איסלאמית ברחבי העולם".

וכך אכן פעל - כפי שמציין דוח של ספריית הקונגרס של ארה"ב מ-1991 על "בנק פייסל האיסלאמי". את הבנק הזה הקים ב-1977 הנסיך הסעודי מוחמד אבן פייסל אלסעוד, על-פי חוק בנק פייסל האיסלאמי הסודני, והוא מנוהל על-ידי חברים מקומיים של ארגון "האחים" ושל מפלגתם "החזית הלאומית האיסלאמית". בעקבותיו, קבוצות פוליטיות ומפלגות אחרות בסודן הקימו בנקים משלהם. כל הבנקים האיסלאמיים של סודן ריכזו בידיהם 20 אחוז מפקדונות המדינה, ובכך סיפקו את הבסיס הפיננסי להפיכתה של סודן למדינה מוסלמית ב-1983 ולקידום המדיניות הממשלתית האיסלאמית הסודאנית כפי שהיא נוהגת כיום.

מ-1975 עד 2005 אישר "הבנק האיסלאמי לפיתוח" למדינות מוסלמיות מימון של 46 מיליארד דולר, לכאורה לפיתוח כלכלתן ותשתית החינוך שלהן. אך בעוד שהשפעתו הכלכלית על האזור הייתה מועטה, מאמצי החינוך שלהם הניבו תוצאות כבירות, באמצעות הפצה מהירה ומשמעותית של האיסלאם הרדיקלי ברחבי העולם. יתר על כן, בשנת 2001 בלבד העביר "הבנק האיסלאמי לפיתוח" 538 מיליון דולר שנאספו על-ידי גיוס טלפוני של הסעודים ושל נסיכויות המפרץ לתמיכה באינתיפדה הפלשתינית ובמשפחות של מחבלים מתאבדים. "הבנק האיסלאמי לפיתוח" גם העביר לחמאס כספים שהתקבלו מהאו"ם, כפי שתועד במסמכים בנקאיים שנחשפו ביו"ש ובעזה.

מוסדות מימון כמו גם ארגוני "צדקה" איסלאמיים משמשים לקידום התוכנית שנקבעה על-ידי "האחים". "אני לא אוהב את המילה 'תרומות'", אמר יוסוף אלקרדאווי ב-30 ביולי 2006 בראיון לתוכנית פנורמה של רשת ה-BBC. "אני מבקש לכנות זאת ג'יהאד באמצעות כסף, כי אלהים ציווה עלינו להילחם באויבים בחיינו ובכספנו".

בשנת 2010 ההערכה הייתה כי שוק הכספים של השריעה היה בשווי של כטריליון דולר, עם קצב צמיחה צפוי של בין 10 ל-15 אחוז. מוסדות פיננסיים ובנקים מערביים שילבו בשירותיהם מימון על-פי חוקי השריעה, ובכללם Dow Jones, Citicorp, AIG, GE, Lloyds TSB, Bank of America, UBS, Merrill Lynch, Barclay’s , ו-Deutsche Bank ואלה מהווים רק את קצה הקרחון. תקנות המימון של השריעה מחייבות הפרשת אחוז נתון מכל עסקה כספית לגופי צדקה איסלאמיים על-פי קביעת אנשי דת מוסלמיים המפקחים על הבנקים. אלא שאת זהותם של גופי הצדקה אין מגלים למשקיע. לפיכך, בלתי ניתן לשער כמה כסף מוזרם כך דרך הבנקים לפעילות של "האחים" ושל הטרור האיסלאמי.

לאתר מגזין מראה
"נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק א')" התפרסם בגיליון 137 של מגזין "מראה".
ד"ר רחל ארנפלד היא מנהלת המרכז האמריקני לדמוקרטיה ומחברת הספר Funding Evil: How Terrorism is Financed - and How to Stop It.
תאריך:  25/02/2011   |   עודכן:  26/02/2011
רחל ארנפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני ראש הממשלה: כאזרח מדינת ישראל, הרשאי במסגרת השיח הדמוקרטי להביע את עמדתו, הרי זו שלי ברורה: אין לשחרר רוצחים או לנהל מו"מ עם רוצחים. אך דומה כי הסיסמה "בכל מחיר" - שהפכה להיות ציר מרכזי בשיח של כל אותן ועדות, של אנשי תקשורת, עיתונים ושדרני רדיו, של חברים וקרובים ושל התארגנויות ומתנדבים למיניהם - מחייבת התייחסות. סיסמה זו משמשת את אלה שנטלו על עצמם להסביר שוב ושוב מדוע יש לשלם כל מחיר כדי להחזיר את גלעד שליט הביתה. אחד מדבר על ה"טיעון המוסרי", שני מציין את הזמן שחלף, שלישי מצביע על אוזלת ידה של הממשלה ורביעי מכריז על "היכולת להכיל את הרוצחים ולהתמודד עימם". מאידך, מי שעוקב אחר המתרחש בנושא אולי שם לב שדווקא היחידים שיש להם הזכות המוסרית לומר "כל מחיר" - הוריו של גלעד - נוקטים גבורה עילאית ואינם מפיצים סביבם כל משפט שני את הסיסמה.
25/02/2011  |  קובי קמין  |   מאמרים
בעת כתיבת שורות אלה, משדר ערוץ אלג'זירה מבזק שעל-פיו ניסתה עאא'ישה, בתו של מועמר קד'אפי, לנחות במלטה, אך מטוסה לא קיבל אישור נחיתה, והיא שבה ללוב. ייתכן כי ידיעה זו אינה יותר מאשר מלחמה פסיכולוגית שמנהלים מתנגדי קד'אפי נגדו, נגד שבעת בניו האחרים, ונגד שבטו ותומכיו, וייתכן כי ערוץ אלג'זירה - שאת משרדיו בלוב סגר קד'אפי לפני כשבוע - שותף להפעלת הלחץ הפסיכולוגי על קד'אפי ותומכיו. אך בין אם ידיעה זו נכונה ובין אם לאו, די בה כדי להמחיש את קיצו המתקרב של שלטון קד'אפי בלוב, שנמשך מאז ה-1 בספטמבר 1969.
25/02/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
כשיצא לאור ספרו של נתן שרנסקי יתרון הדמוקרטיה כשנה לאחר הפלישה האמריקנית לעירק, הוא עורר ויכוח על ייתכנות הדמוקרטיה במדינות ערב. הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש התאהב בספר (השבועון הבריטי האקונומיסט כתב אז כי הנשיא בוש מנהל רומן אינטלקטואלי עם שרנסקי) והמליץ לעוזריו לקראו. הרעיון כי דמוקרטיה עשויה לצמוח במדינות ערב ולתרום לשלום במזרח התיכון התאים היטב לממשל בוש, שניסה להצדיק פלישה למדינה שבה לא נמצא נשק להשמדה המונית. אולם שאלת הייתכנות של דמוקרטיה במדינות ערב הייתה אז גם רלוונטית וגם שנויה במחלוקת. לאור גל המרידות המתחולל עתה במדינות ערב, התשובה לשאלה זו היא קריטית.
25/02/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
סטטיסטית יש במדינת ישראל עורך דין אחד על כל 163 אזרחים. אבל הסיכוי המעשי של אזרח ישראלי להביא נושא לבית המשפט ולברר מחלוקת או סיכסוך אזרחי ביעילות ובזמן סביר, נמוך יותר ממה שהיו סיכויי תושב כנעני קדום בימים בהם השופטים הסתובבו ברגל בין הכפרים או ישבו בשערי העיר ובלי קלדנית. ממצא נוסף הוא שפעם עלות המשפט בדבר הבעלות על כבש, לא עלתה לתושב המקומי כמו מחיר של שיירת גמלים מלאה. אבל פעם גם לא היה להם עורך דין אחד על כל 163 תושבים. וזה ההבדל.
25/02/2011  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
טרם התייבש הדיו על הידיעה המדאיגה: שבנוסף לכור הגרעיני שהופצץ הקימה סוריה מתקן גדול להמרת אורניום ושלושה מתקנים קטנים שנחשפו בצילומי לווין שפרסם אתמול מכון מחקר אמריקני - מיהר אלוף (במיל.) עמוס גלעד, ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, להודיע בראיון בגל"צ כי "סוריה לא הצליחה לשקם את תוכניתה הגרעינית, בעקבות המתקפה על מתקן הגרעין שלה בדיר א-זור לפני שלוש שנים".
25/02/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il