|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

קונדוליזה רייס ומבחן המציאות במצרים

בראייה של קונדוליזה רייס יש מידה רבה, רבה מדי לטעמי, של אופורטוניזם פוליטי ו-Wishful thinking. ארה"ב, "מולדת" הריאל פוליטיקה, נוקטת במצרים גישה הפוכה לגישה המתבקשת מריאל פוליטיקה אחראית ובכך מסכנת אינטרסים שלה ושל ידידי בעולם, שכן, כשל אמריקני, ישפיע לא רק על ארה"ב
26/02/2011  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
קונדוליזה רייס. נאיביות פוליטית [צילום: AP]

קונדוליזה רייס, במאמר שכתבה "בוושינגטון פוסט" ותרגומו לעברית פורסם במדור "דעות" במגזין מעריב מ-22.2.11, חוזרת ומדגימה את "הנאיביות" הפוליטית של ארה"ב. כאשר הדברים באים מפיה של פרופ' למדעי המדינה, שרת חוץ לשעבר ויועצת לשעבר לביטחון לאומי, התמיהה והדאגה מחריפים. שכן, סביר להניח שהיא מצויה בעיבורן של המערכות החשיבה והפעולה של הממשל בנושאי חוץ וביטחון בינלאומי, גם אם אינה כיום הפוסקת העיקרית בהן.

חרויות הן דבר יפה ובנסיבות המתאימות עשויות להיות גם טובות ומועילות; התנאי הוא ,כאמור, נסיבות מתאימות. אלה פרושן שתהליך המעבר ניתן לניהול, שהמעבר אינו כרוך בשבירת מסגרות חברתיות ומוסדיות עד כדי אנרכיה ואינו כרוך בשפיכות דמים חמורה.

תנאי משלים הוא שהמעבר אינו מפורר את היציבות לא רק במדינה הנוגעת אלא באזור כולו ואף מעבר לכך. אם בוחנים בהקשר זה את התפוררות בריה"מ כעשרים שנה לאחר נפילת חומות ברלין, תהיה המסקנה שיתרונות התהליך עולים על חסרונותיו.

על צד היתרונות החשובים אפשר למנות: צימצום הסכנה למלחמת עולם שלישית גרעינית, ליברליזציה באירופה המזרחית וברוסיה עצמה ותהליכי גלובליזציה חיוביים כגון הטיפול במשבר האקולוגיה או שיפורים בתנאי הסחר הבינלאומי.

על צד החסרונות ראוי להזכיר עליה דרמתית בטרור העולמי, גלובליזציה עסקית שבה משתלטות חברות רב-לאומיות על חלקים חשובים מהסחר והפוליטיקה הבינלאומיים ומתפללות לפי צרכיהן ושיקוליהן את המסגרות המדיניות הדמוקרטיות.

"התנגשות הציביליזציות"

תהליכים אלה מסרסים את המדינות ואת המשמעות האמיתית של דמוקרטיה (שלטון העם), ויוצרים מנגנונים טוטאליטריים חדשים במסווה של אירגונים כלכליים או פוליטיים בינלאומיים. מנגנונים אלה נשלטים על-ידי קבוצות - כוח אליתיסטיות, שאינן נבחרות על-ידי הציבור, אינן חייבות לו דין וחשבון ואינן כפופות למרותו. לצד ממגמות אלה, מתפתחים תהליכים אותם כינה הנטינגטון "התנגשות הציביליזציות". תהליכים אלה שליליים ביסודם באשר הם מקדמים ומתבססים על דרך העימות האלים.

עשרים שנה אינן מספיקות בכדי לשפוט תהליכים היסטוריים ולכן מוקדם אולי להסיק מסקנות ברורות ביחס לתוצאות התמוטטותה של בריה"מ. בזמן הנתון אני סבור שהיתרונות גוברים על החסרונות, אבל האיומים הפוטנציאליים החדשים מסכנים מאוד הערכה אופטימית זו.

במקרה של מצרים ומדינות נוספות במזרח התיכון, המצב דומה. דמוקרטיה במצרים היא משאלת-לב יפה אולם אין איש יודע אם ההפיכה שבוצעה בה לאחרונה מוליכה לדמוקרטיזציה, מתי תגיע לכך ובאיזה מחיר. אם למשל יפגע כתוצאה ממנה הסכם השלום עם ישראל, שהוא אחד מגורמי הייצוב החשובים ביותר של המערכת האזורית, תהיה לשינוי במצרים תרומה שלילית ואפילו הרסנית.

אם במקום משטר דמוקרטי אמיתי ולא תחליף של מראית עין, יעלו לשלטון במצרים, או במדינות אחרות באזור שיושפעו מאירועי מצרים, גורמי איסלאם קיצוניים, שהם אלמנטים בלתי-מייצבים חזקים במערכת הבינלאומית, יהיה השינוי במצרים לשגיאה אסטרטגית חמורה. שינויים שליליים בהסכם השלום הישראלי-מצרי או התחזקות האיסלאם הקיצוני, יסתמו את הגולל על כל סיכוי להסדר יציב של הסכסוך הישראלי-ערבי-פלשתיני.

את ראשיתם של תהליכים שליליים, הבאים במקומן של ציפיות חיוביות, ראינו חרף האפולוגטיקה של רייס בלבנון וברצועת עזה, שלא לדבר על אירן, אפגניסטן וקרוב לוודאי גם עירק במיוחד לאחר הפינוי האמריקני הצפוי משם.

התחזקות המגמה הקונסטרוקטיביסטית

ברור שארה"ב והמערב המפותח יכולים להשפיע על ההתפתחות אולם יכולת זו תלויה במידה רבה באופי המשטר שיתפתח בה ובמידת השליטה שתהייה לו על ההמונים. את אופי המשטר ויכולותיו יקבעו ההמונים ולא התקוות "הוורודות" של רייס ועל חלק חשוב של ההמונים, החלק היותר מאורגן וממוסד כיום, שולטים הגורמים הפונדמנטליסטים.

לכן, יש בריאה של רייס מידה רבה, רבה מדי לטעמי, של אופורטוניזם פוליטי ו- Wishful thinking. ארה"ב, "מולדת" הריאל פוליטיקה, נוקטת במצרים גישה הפוכה לגישה המתבקשת מריאל פוליטיקה אחראית ובכך מסכנת אינטרסים שלה ושל ידידי בעולם. שכן, כשל אמריקני, ישפיע לא רק על ארה"ב.

בראיית העולם המשתקפת מדבריה של רייס ובהתנהלותו של אובמה במשבר מצרים ולא רק בו, מסתמנת התחזקות המגמה הקונסטרוקטיביסטית בחשיבה המעצבת את המדיניות הבינ"ל של ארה"ב. חשיבה זו מסוכנת לדמוקרטיות הנשענות על ארה"ב, משום שבצורתה הקיצונית היא מוליכה לאנרכיה - אנרכיה בתוך המדינות ואנרכיה במערכת הבינ"ל, וארה"ב חסרה את היכולות לאכוף את רצונותיה בכל מקום, כל הזמן.

הניסיון ההיסטורי מלמד שמהפכות כמעט אף פעם לא הגיעו למקום שאליו התימרו להגיע מראש. אם הגיעו לשם באופן חלקי, היה זה לאחר פרק זמן ממושך של זעזועים, אלימות, נזקים בלתי-הפיכים ובמחיר יקר. מהפכות, בדומה למלחמות, היו אמצעי טוב לנפץ את הקיים, אבל עד מהרה הוכיחו שכוחן בבניית חדש שהוא גם טוב יותר ובר-קיימא, הוא במידה רבה אשלייה.

ארה"ב והמערב לא ייצרו במיצרים שינויים חיוביים רק באמצעות סילוקו של מובארק, על-ידי דיבורים יפים ואפילו לא על-ידי האינטרנט. אם הם רוצים להשפיע באמת ולהפוך את מצרים - שיש לה (בניגוד למדינות אחרות באזור) פוטנציאל לכך - לדוגמה ומופת גם למדינות אחרות, עליהם להפשיל שרוולים ולסייע למצרים באמצעות "תוכנית פוסט-מובארק" (ביטוי עכשווי ל"תוכנית מרשל" באירופה שאחרי מלחמת העולם השניה).

תוכנית כזו צריכה להיות תוכנית מואצת לשיקום ופיתוח הכלכלה ורמת החיים, שתיתן טעם מוחשי ל"מהפיכה" וכיוון לתהליכים שלאחריה. אם תחת זאת ינחלו יוזמי המהפיכה ותומכיהם אכזבה מרה, ההיסטוריה מלמדת שהתוצאה תהיה קרוב לוודאי - ריאקציה (קונטרה-רבולוציה).

התבוננות פסיבית בנעשה

החלק השני במאמרה של רייס הוא המדאיג אותי יותר. בחלק זה היא שואלת שאלות ומעלה סברות שונות באשר לדרך שבה תלך מצרים. התמורה היחידה שהיא מציעה כתשובה לתהיות אלה היא המתנה בבחינת: נחכה, נראה ונקווה. שגיאה!

אם ארה"ב סברה שהיא צריכה להתערב בנעשה במצרים, בין היתר על-ידי הפניית עורף לבן בריתה הקודם, במטרה לקדם דמוקרטיזציה, יהיה זה חוסר אחריות מצידה לסגת עתה שני צעדים לאחור ולהתבונן התבוננות פסיבית בנעשה, מסתפקת בתפקיד של נותן עצות בלתי-מחוייב.

את ההתערבות הראשונה ניתן להצדיק רק אם עכשיו, בתהליכי המעבר והגיבוש מחדש תפעל פעילות אפקטיבית ותגייס מדינות נוספות בכדי להבטיח שתהליכים אלה יתורגמו לתוצאה שבשמה יצאה לדרך: מצרים דמוקרטית יותר, מתקדמת יותר, סובלנית יותר ומפותחת יותר עם אוכלוסיה מרוצה יותר.

את "מסעות הצלב" הדמוקרטיים שלה, פתחה ארה"ב בשלהי המאה הקודמת במלחמות בעירק ובאפגניסטן, ובהתערבויות צבאיות באפריקה, דרום אמריקה, בבלקנים ועוד. זה אינו מספיק, וזה בוודאי אינו מספיק במזרח התיכון, שבו פועלת ותמשיך לפעול כגורם בלתי מייצב אירן של האייתולות.

כאן חייבת ארה"ב לספק "מסע צלב" מסוג אחר - מסע צלב משקם - ומצרים היא מקום מצויין להתחיל בכך. ארה"ב המקדמת סדר עולמי אך ורק באמצעות הצבא והכוח הכלכלי-פוליטי הדורסני שלה, היא דמוקרטיה שלילית.

ברור שאי-אפשר לכפות תוכנית שיקום על העם המצרי, אבל אם יש ממשות דמוקרטית-ליברלית בשינויים במצרים, זו קרקע טובה להצמיח ממנה גם תמיכה במדיניות אמריקנית בונה ומשקמת, אם תתנהל בתום לב. אם התנהלות משקמת של ארה"ב תהיה פיקציה, כל התקוות שמביעה רייס הן חלומות באספמיה, והמהלכים האמריקנים במצרים - טיפשות פוליטית.

עד מהרה תחזור ארה"ב להיות "האמריקני המכוער" שנוא נפשם של נפגעיו, משל ושנינה. אין התערבות דה-לוקס בפוליטיקה העולמית, משום שאין פעולה ללא תגובה ואין ריק שאינו מתמלא.

תוכנית רצינית במצרים תחייב גיוס משאבים כלכליים גדולים מצד המערב, שבעצמו מתאושש עדיין מהמשבר הכלכלי הגדול האחרון. אני מניח שניתן יהיה לרתום למאמץ גם מדינות ערביות עשירות כסעודיה ונסיכויות המפרץ, שיש להן אינטרס ברור בתוצאה חיובית במצרים שתוביל לשימור היציבות.

השאלה המרכזית עתה היא אם ארה"ב תעדיף את מראית העין המהפכנית-הצהרתית ואת הטווח הקצר ו"הפשוט" על תהליכי-יסוד בונים. גם אם יגוייסו כל המקורות הדרושים, הקושי במצרים יהיה גדול ונגזר ממספר גורמים: א. גודלה של האוכלוסיה; ב. הציפיות; ג. התרבות; ד.האינטרסים המתגוששים בתוך החברה המצרית; ה. הגורמים המשבשים מבחוץ; ו. מבחן התוצאה וגורם הזמן.

מבחן אחרון זה הוא למעשה המבחן הקריטי, ובכדי לעמוד בו, יצטרכו המעוניינים בשינוי חיובי ריאלי ובר קיימא להתאמץ ולהקריב משהו מעצמם ונוחיותם - האם הם יכולים ומוכנים?! תשובתה של רייס לשאלה זו היא אניגמה לא מעודדת.

תאריך:  26/02/2011   |   עודכן:  26/02/2011
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קונדוליזה רייס ומבחן המציאות במצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להם לאנשי ועדת המעקב של ערביי ישראל עם מה שקורה בלוב. קשה גם לאותם חברי כנסת ישראל הערביים: אחמד טיבי, ג'מאל זחאלקה ומוחמד ברכֶּה שיצאו לפני שנה להתרפס בפני העריץ הלובי. ועדת המעקב הייתה אמורה לקבל מענק כספי בסך שישה מיליון יירו שהתאדו בגלל המהפכה וחברי הכנסת הערביים אינם יודעים נפשם ממבוכה.
26/02/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
לעומת החסויות, הפרסומות הן הרב יותר חודרניות, בוטות, חוזרות שוב ושוב. מספרים לי שאני חייב השד יודע מה, ואם יהיה לי את מה שהם רוצים שאקנה, יהיו לי חיים הרבה יותר טובים. יאהבו אותי יותר, אני אהיה מצליח יותר. המפרסמים של היום מכניסים למלחמה הזאת גם את הילדים שלנו, ופונים לכיס שלנו דרכם
26/02/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
הרשות הפלשתינית, שבמהלך שני העשורים האחרונים קיבלה מיליוני דולרים כסיוע מארה"ב, פתחה עתה בקמפיין פרוע נגד ממשל ארה"ב ונגד נשיאה ברק אובמה. הקמפיין האנטי-אמריקני החל מיד לאחר שארה"ב הטילה וטו על החלטת שיזמו הפלשתינים לגנות את ההתנחלויות היהודיות.
25/02/2011  |  חאלד אבו טועמה  |   מאמרים
"ניתן להשיג את השיפור והשינוי שאליהם משתוקקת האומה (המוסלמית) רק על-ידי ג'יהאד והקרבה ועל-ידי טיפוח דור ג'יהאד שישאף למוות בדיוק כמו שהאוייבים שואפים בחיים". דברים אלה אמר בספטמבר 2009 מנהיג האחים המוסלמים (להלן - "האחים"), מוחמד בדיע.
25/02/2011  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
אדוני ראש הממשלה: כאזרח מדינת ישראל, הרשאי במסגרת השיח הדמוקרטי להביע את עמדתו, הרי זו שלי ברורה: אין לשחרר רוצחים או לנהל מו"מ עם רוצחים. אך דומה כי הסיסמה "בכל מחיר" - שהפכה להיות ציר מרכזי בשיח של כל אותן ועדות, של אנשי תקשורת, עיתונים ושדרני רדיו, של חברים וקרובים ושל התארגנויות ומתנדבים למיניהם - מחייבת התייחסות. סיסמה זו משמשת את אלה שנטלו על עצמם להסביר שוב ושוב מדוע יש לשלם כל מחיר כדי להחזיר את גלעד שליט הביתה. אחד מדבר על ה"טיעון המוסרי", שני מציין את הזמן שחלף, שלישי מצביע על אוזלת ידה של הממשלה ורביעי מכריז על "היכולת להכיל את הרוצחים ולהתמודד עימם". מאידך, מי שעוקב אחר המתרחש בנושא אולי שם לב שדווקא היחידים שיש להם הזכות המוסרית לומר "כל מחיר" - הוריו של גלעד - נוקטים גבורה עילאית ואינם מפיצים סביבם כל משפט שני את הסיסמה.
25/02/2011  |  קובי קמין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il